Asu yo-juhliin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Moikka, parin viikon päästä olisi yo-juhlat tulossa, joten mietin voinko 17-vuotiaaan naispuoleisena vieraana laittaa juhliin siistit farkut ja juhlavan paidan, vai onko yo-juhlissa yleensä mekko/hame pukeutumiskoodi?

Mitä päälle ylioppilasjuhliin naiselle?

Nainen pukeutuu ylioppilasjuhliin tyypillisesti mekkoon, jakkupukuun, housupukuun tai hameen ja paidan yhdistelmään. Materiaaleiksi kannattaa valita silkkiä tai kevyttä villaa, ei esimerkiksi farkkua.

Monet tapakouluttajat ohjeistavat, että ylioppilasjuhlien mekon helma ei saisi olla pitkä, koska kyseessä on päiväjuhla. Maksimekot ja -hameet ovat kuitenkin jo useamman vuoden olleet suuressa suosiossa ja niitä on nähty juhla-asuina juhlien kellonajasta riippumatta. Lieneekö mekon helman pituudella siis enää kovinkaan suurta väliä ylioppilasjuhlien pukeutumisessa?

Mitkään värit eivät ole kiellettyjä asuissa. Nainen voi värikkäiden vaatteiden lisäksi pukeutua halutessaan niin mustaan kuin valkoiseenkin.

Jos haluaa etikettiä rikkoa, kannattaa kysyä asiasta juhlien järjestäjältä. Loppuviimein se on se taho, jota asia loukkaa, jos loukkaa. Toki muutkin voivat pyöritellä päätään, mutta heille se ei varsinaisesti kuulu.

Henkilökohtaisesti olen ylioppilasjuhlien suhteen sitä mieltä, että ne ovat vähemmän jäykät ilon juhlat. Sinne saa tulla ja olla rennosti. Saavat piipahtaa niin naapurit kuin kaveritkin kutsumattakin. Mutta tämä on tosiaan henkilökohtainen mielipide. Toki noudatan etikettiä kun vieraana olen, mutta juhlien järjestäjänä en välittäisi.

Jos itse olisin tilanteessa, jossa sopivaa asua ei ole, ostaisin jonkun kivan kesämekon. Riittävän juhlavan, että sillä voi mennä edustamaan, mutta kuitenkin sopivan rennon, että sitä voi käyttää muutenkin. Ja sitten opettelisin mekkoa käyttämään, vaikka se vieraalta tuntuisikin.

Yhteistyössä