Astmasta kysyttävää

En tiiä sitä, voiko diagnoosia koskaan ns. vetää takasin, mutta oireettomaksi voi ainakin muuttua. Varsinkin jos lapsella todetaan astma. Hyvin suurella todennäköisyydellä siitä paranee, siis lapsiastmasta. Itellä todettiin 15-vuotiaana. Jätin kaikki lääkkeet pois kun aloin odottaa esikoista 19-vuotiaana. Pärjäsin mainiosti ilman lääkkeitä, kunnes nyt 32-vuotiaana asuttuamme hometalossa 4kk aloin tarvita lääkkeitä uudelleen. Onneks aikoinaan mun astmalääkäri laitto mun kela-korttiin elinikäisen lääkekorvauksen astmalääkkeisiin, vaikka nykyinen astmahoitaja ja lääkäri oli sitämieltä, että astma-diagnoosia ei enää kirjotettais kotipuhallusten perusteella. Käytän kuitenkin nyt tarvittaessa ventolinea.

astmaatikon äiti
http://www.astmaonline.fi/Default.aspx?id=1194

"Etenkin alkavaa astmaa sairastava voi pysyä oireettomana pitkiäkin ajanjaksoja ja kenties tervehtyy, mutta taipumus sairastua astmaan ei häviä. Lapsuusiän astma paranee usein, ja noin puolet tulee oireettomiksi murrosiässä. Osalle oireet palautuvat aikuisena."

Minä olen "parantunut" astmasta. Se todettiin kun olin teini, jotain 14 v muistaakseni. Lääkityksen lopetin 18-19 v ikäisenä. Esikoista odottaessani 26-vuotiaana jouduin pari kertaa avaavaa lääkettä ottamaan. Sen jälkeen se ei ole itsestään muistuttanut.

Yhteistyössä