Astmalasten äidit, kuinka paljon kerrallaan olette antaneet Ventolinea?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lissu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lissu"

Vieras
Tytön (8 v) astma on nyt pahempana kuin aikoihin jostakin syystä (ehkä vaan flunssan takia) ja lääkkeet on tapissa. Yleensä olen antanut Ventolinea (kiekko käytössä) kaksi annosta kerrallaan, eilen illalla annoin ensin kaksi ja tuntia myöhemmin kaksi lisää, tyttö silti vaan yski keuhkojaan pihalle.

Kuinka monta annosta kerrallaan olette antaneet ja kuinka usein, kun tilanne on päällä? Tytöllä on harvoin noin pahoja kohtauksia ollut kuin eilen, mietin jo päivystykseen lähtöä mutta alkoi sitten laantua ja nukahti.

...ja siis silloin kun oli käytössä Babyhaler niin oli lupa antaa viisi suihkausta kerralla jos tarve vaatii, mutta ymmärsin niin että kiekko on tehokkaampi, eli yhtä paljoa ei pitäisi antaa?

babyhalerilla annettava pikahoito oli muistaakseni 2+2 ja puolen tunnin sisällä vielä toinen samanlainen satsi eli 8 annosta yhteensä. Kiekossa on tavraa puolet enempi (200 mikrogrammaa) joten neljä annosta sitten puolen tunnin sisään olis ok. Sairaalassa annetaan spiralla 2,5mg salburamolia eli se on yli kymmenen kertaa enempi kuin yhdessä kiekolla otettavassa annoksessa.

[QUOTE="maikki";29073145]Meilla ohjeistus 1 suihke 1-6krt/paiva. En uskaltais kiekkoa antaa 2 suihketta kerralla, kun on tosiaan vahvempaa kun se piippu.[/QUOTE]

Kun se kaksikaan suihketta ei auttanut yhtään. :(

[QUOTE="Vieras";29073146]babyhalerilla annettava pikahoito oli muistaakseni 2+2 ja puolen tunnin sisällä vielä toinen samanlainen satsi eli 8 annosta yhteensä. Kiekossa on tavraa puolet enempi (200 mikrogrammaa) joten neljä annosta sitten puolen tunnin sisään olis ok. Sairaalassa annetaan spiralla 2,5mg salburamolia eli se on yli kymmenen kertaa enempi kuin yhdessä kiekolla otettavassa annoksessa.[/QUOTE]

Ok, kiitos tiedosta. :) Babyhalerissahan on lisäksi se että osa jauheesta jää väistämättä piippuun kiinni eikä päädy lapsen suuhun, mutta kiekosta kaikki menee sinne mihin pitääkin. Mutta eiköhän tuo 2+2 ole sitten ok. Täytyyhän mun lääkäriin soitella joka tapauksessa ellei ala tästä asettumaan, mutta katsoisin ensin pari päivää auttaako lääkkeitten lisääminen (Flixotide+Montelukast Teva).

Kiekon tehottomuus voi johtua siitä, ettei lapsi jaksa vetää sitä tarpeeksi syvälle. Ite oon sairastanu astmaa 13 vuotta enkä oo kiekkoa käyttänyt kuin muutaman kerran. Evohaler on huomattavasti tehokkaampi ja toimivampi mulla.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Babyhalerilla annetaan 8-10 suihketta kerralla, ja toinen samanmoinen satsi parinkymmenen minuutin päästä jos tilanne niin vaatii. Sen jälkeen viitisen suihketta vartin päästä. Jos jatkuu yhä, niin päivystykseen. Lääkärin antama ohje, ja kuulemma Ventolinea ei oikein voi antaa liikaa.

Kiekon tehottomuus voi johtua siitä, ettei lapsi jaksa vetää sitä tarpeeksi syvälle. Ite oon sairastanu astmaa 13 vuotta enkä oo kiekkoa käyttänyt kuin muutaman kerran. Evohaler on huomattavasti tehokkaampi ja toimivampi mulla.

Täytyy vähän seurailla kuinka sitä ottaa. Mielestäni eilen kyllä otti oikein kunnolla henkeen vetämällä, kun itsekin oli niin tuskastunut yskäänsä. Joskus "ihmisten ilmoilla" näkee kyllä että kunhan äkkiä vähän henkäisee, kun häpeilee vähän sitä kiekkoa.

[QUOTE="Anatolia";29073229]Babyhalerilla annetaan 8-10 suihketta kerralla, ja toinen samanmoinen satsi parinkymmenen minuutin päästä jos tilanne niin vaatii. Sen jälkeen viitisen suihketta vartin päästä. Jos jatkuu yhä, niin päivystykseen. Lääkärin antama ohje, ja kuulemma Ventolinea ei oikein voi antaa liikaa.[/QUOTE]

Huh, aika annos, mutta varmaankin tarkoitettu tositilanteeseen? Osaatko sanoa mikä on kiekolle vastaava ohje?