Astmaatikot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äitiliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äitiliini

Vieras
Hei, kertokaahan miten teillä on hoito lähtenyt käyntiin? eli mulla on viime syksynä aloitettu lääkitys astmaan, ilman pef seurantaa, koska oli henki niin ahtaalla nyt. Työterveyslääkäri tämän ohjeisti. Hän on seurannut hoitoa, eikä neuvonut että mennä astmahoitajalle tms. Vaan kuulin sen nyt muualta.
Olen koko syksyn ollut tukossa, syönyt allergialääkettä., ottanut astmasuikheet, ja vielä astmalääkettä tablettina. Ennen joulua oli tosi paha tilanne, mutta nyt elämä alkaa taas voittaa. tukoisuutta tosin on vielä.
Missä vaiheessa olette hakeutuneet astmahoitajalle? Onko pitänyt olla joku todistus diagnoosista? Mä sain kouraani vain kasan puhallustuloksia, spirometria, pef:ejä eri päiviltä yms.
Jotkut ihmettelee tätä hoitoa, esim yksityisellä kun kävin, sanoi lääkäri etten koskaan saa lääkkeisiin Kelan korvattavuutta noilla papereilla, eikä nuo lääkkeet ole halpoja. Ja että lääkkeet olisi pitänyt aloittaa paljon isommilla annoksilla.
Miten muilla astmaatikoilla? kertokaa, musta tuntuu että olen ihan pihalla tän homman kans.

Mun diagnoosista on niin kauan aikaa (14 vuotta), etten niistä alkuhoidoista paljoa muista ja varmasti käytännöt on ehtineet muuttua jo reilusti.

Mitä lääkkeitä sä käytät ja millä annostuksilla? Eihän kodissasi ole hometta?

Mullakin on niin kauan ollu tää, etten muista niistä alkuhöpinöistä paljon mitään. Mutta olin kyllä ihan astmalääkärillä silloi ja välitarkastukset on hoidettu ihan yleislääkärillä.
Viime aikoina ihan itse olen lääkeannokseni määrännyt ja ilman ennaltaehkäisevää lääkitystä ollut nyt yli 10 vuotta.
Alussa oli hankalampaa, mutta kun astma saadaan kartoitettua, niin kyllä sen kanssa ihan pystyy elämään. Tarvii itse tehdä jonkin verran töitä jos haluaa saada itsensä oireettomaksi tai vähäoireiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Farhan Maabaad:
Mun diagnoosista on niin kauan aikaa (14 vuotta), etten niistä alkuhoidoista paljoa muista ja varmasti käytännöt on ehtineet muuttua jo reilusti.

Mitä lääkkeitä sä käytät ja millä annostuksilla? Eihän kodissasi ole hometta?

Buventol 200 mikrog ja Beclomet sama annos 2 ket /pvä.
Vuoden vanha talo, ettei pitäis olla hometta.

mulla todettu astma reilut 6 vuotta sitten. keuhkolääkäri laittoi lähetteen sairaalan keuhkopolille testeihin ja sain kyllä sit ihan sellasen todistuksen astmasta mikä piti laittaa kelaan ja sitä kautta sain sit kelakorttiin sen tunnuksen, että saan ne alennukset astmalääkkeistä kun haen apteekista niitä lääkkeitä. se oli siis sellanen lausunto. kyllä lääkärit varmaan tietää minkälainen todistus niitten tarvii laatia. oisko paras mennä ihan keuhkolääkärille, niin saisit sen lääkityksen kohdalleen?

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Mullakin on niin kauan ollu tää, etten muista niistä alkuhöpinöistä paljon mitään. Mutta olin kyllä ihan astmalääkärillä silloi ja välitarkastukset on hoidettu ihan yleislääkärillä.
Viime aikoina ihan itse olen lääkeannokseni määrännyt ja ilman ennaltaehkäisevää lääkitystä ollut nyt yli 10 vuotta.
Alussa oli hankalampaa, mutta kun astma saadaan kartoitettua, niin kyllä sen kanssa ihan pystyy elämään. Tarvii itse tehdä jonkin verran töitä jos haluaa saada itsensä oireettomaksi tai vähäoireiseksi.

Kyllä mäkin luulen että osaisin jo hoitaa tavallaan itse jotenkuten..
Mutta mulla on muitakin perussairauksia ja siksi mulle tää oli "kova pala". Ja se hämmentää, kun vaan lääkettä määrätään lisää, ja ei tutkita kunnolla. Crp on ollu jonkinverrran koholla koko syksyn, nyt oli viimeksi 10.
Ja sitten kun toinen sanoo toista ja toinen taas et se ei mene niin, esim diagnosoinnista ja lääkityksestä.

Alkuperäinen kirjoittaja astmaatikko:
mulla todettu astma reilut 6 vuotta sitten. keuhkolääkäri laittoi lähetteen sairaalan keuhkopolille testeihin ja sain kyllä sit ihan sellasen todistuksen astmasta mikä piti laittaa kelaan ja sitä kautta sain sit kelakorttiin sen tunnuksen, että saan ne alennukset astmalääkkeistä kun haen apteekista niitä lääkkeitä. se oli siis sellanen lausunto. kyllä lääkärit varmaan tietää minkälainen todistus niitten tarvii laatia. oisko paras mennä ihan keuhkolääkärille, niin saisit sen lääkityksen kohdalleen?

niin varmasti olisi..mutta lähetekin pitää saada jostakin....

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

yksityiselle keuhkolääkärille pääset kyllä ilman lähetettä ja nopeasti. mitä pitkittyneempi tilanne, ettei lääkitys ole kohdallaan, sen vaikeampi sitä on saada korjattua. ja vaikka yksityinen käynti maksaa enemmän, lopulta säästät siinä kun saat pian sen lausunnon ja alennukset astmalääkkeistä (jotka on kalliita sen alennuksen jälkeen, ainakin symbicort joka mulla päivittäisessä käytössä).

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

yksityiselle keuhkolääkärille pääset kyllä ilman lähetettä ja nopeasti. mitä pitkittyneempi tilanne, ettei lääkitys ole kohdallaan, sen vaikeampi sitä on saada korjattua. ja vaikka yksityinen käynti maksaa enemmän, lopulta säästät siinä kun saat pian sen lausunnon ja alennukset astmalääkkeistä (jotka on kalliita sen alennuksen jälkeen, ainakin symbicort joka mulla päivittäisessä käytössä).

siis mistä mä ton hymiön laitoin vahingossa?? ei ollut tarkotus tossa mitään silmää vinkkailla.. ja siis hölmösti kirjotin, että lääkkeet kalliita alennuksen jälkeen... siis tarkotin, että silti kalliita vaik alennusta tuleekin paljon siihen nähden mitä ne maksaa ilman sitä. mä pönttöilen nyt tän koneen kans!

Voisitko pyytää lääkäriltäsi sitten lähetteen sinne keuhkopolille, tai astmalääkärille? Jos työterveyslääkäri ei suostu, voisitko yrittää terveyskeskuksesta saada lähetettä. Yleensä astman alkuvaiheessa laitetaan juurikin erikoislääkärille, jotta lääkitys saadaan kuntoon. Päätellen siitä mitä kerroit olostasi tässä syksyn aikana, hoito ei ole ollut sinulle oikeanlainen.

Alkuperäinen kirjoittaja pinkkikupla:
Voisitko pyytää lääkäriltäsi sitten lähetteen sinne keuhkopolille, tai astmalääkärille? Jos työterveyslääkäri ei suostu, voisitko yrittää terveyskeskuksesta saada lähetettä. Yleensä astman alkuvaiheessa laitetaan juurikin erikoislääkärille, jotta lääkitys saadaan kuntoon. Päätellen siitä mitä kerroit olostasi tässä syksyn aikana, hoito ei ole ollut sinulle oikeanlainen.

Voinhan tietenkin yrittää, koska tuo työterveyslääkäri ei minun mielestäni osaa hoitaa tätä oikein, ja juuri se että tämä tukkoisuus on pitkittynyt näin paljon.,,eikä hän asialle oikeen suostu tekemään mitään. lääkettä vaan lisää.
eikä ota sitä huomioon miten tämä vaikuttaa perussairauteeni, kun tulehdusarvot koko ajan koholla.

Yhteistyössä