Astmaatikot!! Pari kysymystä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

chh

Vieras
Onko normaalia et hengitys vinkuu ja rohisee molempiin suuntiin, ei vain ulospäin (ulospäin ehkä voimakkaammin ja se yskittää hirveesti jos hengittää ulos "kovaa")?

Entä onko normaalia et lähes koko ajan puristaa rintaa? Ventolinea oon ottanu ja vinkuminen lakkas, saan kyllä henkeä mut rintaan jäi taas kova puristava tunne.

Mulla ei siis oo diagnoosia, vasta epäily ja ens viikolla oon menossa spirometriaan. On vaan niin tositosi kurja olla :(

Ei oo normaalia.
Mulla ainakin Beclometin säännöllinen käyttö antoi avun.

Ventoline saattaa pelastaa sut kohtaukselta, mut ei pidemmän päälle auta mitään. Siitä saa vaan hetkellisen avun.

No siis mikään vinkuminen ei oo normaalia.

Jos se paineen tunne tai vinkuminen jatkuu tai oikeastaan muutenkin, koska olosi on kurja, niin mene käymään päivystyksessä. Antavat jotain jolla pärjäät.

Miksiköhän se lääkäri joka l'hetti sut spirometriaan, jätti sut ilman lääkkeitä? Ei kai nyt kukaan astmaatikko pärjää ilman lääkkeitä...

Jos kävit kunnallisessa, niin en ylläty.

Varsinkin alkuvaiheessa ennekuin opit kunnolla lukemaan lastasi vie mieluummin "turhaan" päivystykseen/lääkäriin. Kyllä ne ottaa kun sanot että lapsella lääkkeistä huolimatta vaikea hengittää. Nyt kun lapsella ollut kaksi vuotta astma niin osaa jo ennakoida lääkkeiden kanssa ja paremmin nähdä koska ei enään kotona pärjää.

Sulla on joku tulehdus nyt menossa. Ei astman pitäisi tuntua painona rinnassa. Sen mulle tekee keuhkoputkentulehdus, joita mulla astmaatikkona on usein. Ottaisin yhteyttä lääkäriin tänään.

Kun ei oo diagnoosia astmasta niin ei lääkkeitä tipu.
Ja ennen spiroa ei saa lääkkeitä käyttää, siks mulla on entistä kurjempi olo ku piti jättää antihistamiini pois siihen spiroon asti.
Tää alko jo useempi kuukaus sitten mut asia etenee hitaasti ja mun olo pahenee koko ajan. Ja juu, kunnallisessa "hoidossa" oon..

Sulla on joku tulehdus nyt menossa. Ei astman pitäisi tuntua painona rinnassa. Sen mulle tekee keuhkoputkentulehdus, joita mulla astmaatikkona on usein. Ottaisin yhteyttä lääkäriin tänään.

Mulla on otettu vajaat 2 viikkoa sit keuhkokuvat eikä siellä näkyny mitään tulehdusta. Tätä puristusta on ollu siis jo pitkään, tuntuu vaan et se pikkuhiljaa pahenee.
Eikös se astmakin johdu kuitenki tulehduksesta keuhkoputkissa? Mulla on kuukausia ollu limaa hengitysteissä ja sen takia yskittäny.

Meidän lapsella ainakin vinkuu aina sekä sisään ja uloshengitys, eli siis keuhkot ja kurkunpää. Yksi lääkäri selitti sitä niin, että kun keuhkot ovat tukossa, yrittää kurkunpää kompensoida tilannetta, jolloin myös se tukkeutuu, ja koko paketti on tukossa.

no mitäs ap suunnittelit? Kärvistellä spiroon asti? Olla vaan hengittämättä?

Keuhkoröntgenissä ei välttämättä astmatapauksessa näy mitään.
Kyllä minä sain käyttää lääkeitä spiroon asti. Ehkä nyt ei samana päivänä. Ne nyt helpottaa sun hengittämistä, mutta lyhyen aikaa käytettynä (niinkun nyt muutaman päivän) eivät varmasti muuta spirometrian tulosta.

Ootko tehnyt jo pef:in?

no mitäs ap suunnittelit? Kärvistellä spiroon asti? Olla vaan hengittämättä?

Keuhkoröntgenissä ei välttämättä astmatapauksessa näy mitään.
Kyllä minä sain käyttää lääkeitä spiroon asti. Ehkä nyt ei samana päivänä. Ne nyt helpottaa sun hengittämistä, mutta lyhyen aikaa käytettynä (niinkun nyt muutaman päivän) eivät varmasti muuta spirometrian tulosta.

Ootko tehnyt jo pef:in?

No kyllähän mulla henki kulkee (ventolinen avulla), epäilen et se puristus on vaan tunne?
Välillä se helpottaa ja sit taas pahenee. tuntuu ettei saa kunnolla henkeä mut se ei kuitenkaan tunnu samalta ku se sit ku _oikeesti_ ei saa henkeä (ku alkaa vinkumaan). Sori jos sekavaa..ja juu en tiiä pystynkö edes kärvisteleen. Mietin just meenkö käymään yksityisellä, ei vaan kukkaro tykkäis.

Pef on tehty, ja yhden lääkärin mielestä oli astmaan sopiva, toisen (mua hoitavan) mielestä taas ei. Ei, vaikka oli 15-20% parannuksia ventolinen kanssa ja muutenki ilman avaavaa tuli surkeita lukemia. Tsillee.

Mulla aikoinaan aloitettiin hoitava lääke heti astmaepäilyn jälkeen. Pef mittariin puhaltelin kaksi viikkoa mut muistelen et mulla olis ollut sekin aika käytössä kortisoni. Ja mä en ole ollut ikinä spirometsiassa vaikka mulla on ollut astma jo yli kymmenen vuotta. Mulla on kans tuollainen puristava tunne rinnassa silloin kun olen flunssassa enkä ole nostanut hoitavan lääkkeen annostusta. Nyt äkkiä uudestaan lääkäriin ja pyydät saada hoitavan lääkkeen, ventolinen vaikutus kun ei kauan kestä.

Kävin päivystyksessä ku vinkuminen ei menny pois ventolinella. Sain hengitellä avaavaa ja sit ne laitto vaan kotiin. Eivätkä antaneet mulle mitään muuta lääkettä, se kuulemma mun oman lääkärin tehtävä. Huokaus, miten selviän vielä 1,5 viikkoa näin :(

Yhteistyössä