astmaatikkoja paikalla??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymys

Vieras
Eli minulla astmaa epäilty jo pitkään,mutta tutkittu ei ole mitenkään. nyt pääsen vihdoin tutkimuksiia ja siitä PEF-arvosta olisi kysymys,kun olen tässä pari kertaa puhaltanut ja saan ihan max 250 siitä ja silloin jo iskee aina yskäkohtaus,niin lujaa puhallan.. niin eikö tuo ole aika surkea arvo? :/

Rupeen jo epäilemään että tää mun "ahdistus-vanne" jota olen henkiseksi kuvitellut ehkä onkin ihan fyysinen..
Kokemuksia saa kertoa noista. Meillä nyt tutkimuksen alla siis itse ja 4v lapsi. Omalla isälläni ja papallani on astma,periytyvää taitaa olla..

Tämä tulos siis saatu nyt pari kertaa lapsen mittarilla,mutta samat tulokset kai se antaa,on vaan 400 asti siinä asteikko. Lapsella siis nyt menossa 2vkon PEF-seuranta ja itselläni sama edessä piakkoin. Lapsen arvot olleet 140 maksimissaan,enkä siitäkään löydä mistään viite-arvoja,siis että millaiset pitäisi tuon ikäisellä olla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuo 250 on kyllä surkea tulos. Itse puhallan parhaimmillaan 500, yleensä n. 400+. Tuo yskiminen kertoo ettei keuhkosi ole kunnossa.

Lisään vielä, että itse saan 200+ arvoja vain flunssassa (jos keuhkot ihan tukossa) tai kun on kohtaus päällä.

250 on kyllä kaukana huipputuloksesta. Itse puhallan sen verran ollessani kunnolla kipeänä, normaalitulos (olen 160-senttinen) mulla on 300 tai hiukan päälle. Mun astmani on siis melko vakavaa tyyppiä, mutta lääkityksen ollessa kohdillaan pystyn toimimaan normaalisti. En siis lainkaan ihmettele, jos olosi on kurja. Toivottavasti saat pian diagnoosin ja pääset aloittamaan lääkityksen, sillä olo helpottuu lääkityksen myötä huomattavasti.

Minulla siis tosi usein olo että vanne tuossa keuhkojen kohdalla,ahdistava olo. Olen kuvitellut että se on siis henkistä ahdistusta mutta nyt vasta kävin miettimään että eihän se välttämättä olekkaan jos keuhkot on noin huonossa kunnossa. Pitää nyt mahd. pian saada itsellänikin nuo testaukset käyntiin,tosiaan yli 10v ollut oireita ja lääkityskin välillä nuorempana mutta tutkimuksia ei ollenkaan ole tehty. Nyt sentään pitäisi olla lähete ja saada asiaa eteenpäin. kiitos vastauksistanne :)

Yhteistyössä