Astma mutta ei lue Kela-kortissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mietin tässä vain, että mulla on ollut vajaa 20 vuotta astma, mutta enää ei ole kela-kortissa mitään merkintää. Merkintä hävisi teini-iässä, kun oireet helpottuivat enkä enää käyttänyt säännöllisesti lääkettä. Pari vuotta sitten kuitenkin erikoislääkäri suositteli puhallusseurannan jälkeen säännöllistä lääkitystä, mutta ei tullut mieleeni kysyä korvauksista.

Periaatteessa tällä ei ole niin väliä. Halvat lääkkeet enkä aina viitsi niitä edes syödä (mikä on kyllä tyhmää ja hoito-ohjeiden vastaista ja kostautuu sitten esim. infektioissa). Rokotteenkin sain ihan muilla perusteilla, mutta mietin tätä asiaa.. Mistä niitä Kela-kortteja oikein saa? Mielestäni mun astma on sellainen, että rokote olisi hyvä juttu ollut, mutta en olisi sitä varmaankaan saanut astman perusteella. Siis miten saa Kela-korttiin korvauksen tai miten saa lääkärin vanhan lausunnon astmastaan? Jos joskus haluan siis..

Pitää käyttää säännöllistä lääkitystä ja sen jälkeen uudestaan puhallustesteihin. Jos arvot parantuneet, lääkäri kirjoittaa B-lausunnon, josta tulee siis se merkintä kela-kortiin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pitää käyttää säännöllistä lääkitystä ja sen jälkeen uudestaan puhallustesteihin. Jos arvot parantuneet, lääkäri kirjoittaa B-lausunnon, josta tulee siis se merkintä kela-kortiin.

Säännöllistä lääkitystä siis puoli vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Säännöllistä lääkitystä siis puoli vuotta.

No mulla on siis ollut astma lapsesta asti. Miksi erikoislääkäri käski puhaltaa vain 2 viikkoa ja sen jälkeen vain sanoi, että syö näitä säännöllisesti ja avaavaa lääkettä tarvittaessa? Ei puhunut mitään puolesta vuodesta... Oon siis syönyt astmalääkkeitä 20 vuotta niin, että aina mulla on ollut lääke tai ainakin voimassa oleva resepti kotona.

Ai niin, miten voin todistaa, että säännöllisellä lääkityksellä (6 kk) arvot paranee, jos koko ajan käytän lääkettä? Periaatteessa siis mun pitäis käyttää lääkettä koko ajan. Miten siis voin edes todistaa tämän, että lääke toimii? Pitäisikö olla ilman lääkettä jonkin aikaa? Eikö sekin ole aika hullua, kun on kuitenkin aikaa sitten diagnosoitu monin keinoin astma?

No sun pitää ottaa yhteys lääkäriin. Kela seuraa ostoja, ja kun olet ollut pitkään ilman, ne katsovat että sä et tarvi enää lääkettä, ja olet parantunut astmastasi. Niinkin voi käydä. Todennäköisesti uuden korvattavuuden saamiseksi vaaditaan uusi diagnoosi. Eli siihen pitää olla kk ajan ilman lääkettä, tehdä testit ja sitten 6 kk lääkkeen käytön jälkeen JOS arvot paranee niin lausunto voidaan tehdä. Mutta älä jätä lääkkeitä omin päin pois, vain lääkärin luvalla ja valvonnassa!

Itselläni todettiin teini-iässä astma ja sain Kela.kortiin merkinnän. Merkintä meni kuitenkin vanhaksi, kun olin parikymppinen. Käytin silloin tällöin kuitenkin lääkkeitä enkä saanut uutta merkintää, koska keuhkoni olivat niin hyvässä kunnossa. Lopulta keuhkot menivät kuitenkin tosi huonoon kuntoon ja lääkkeitä käyttämällä sain arvot paremmaksi. Sain siis todistuksen lääkäriltä ja nyt on merkintä Kela-kortissa lopun ikää.
Kela myös tarkkailee noita merkintöjä antaessaan, että oletko ostanut astmalääkkkeitä säännöllisesti apteekista. eli lääkkeiden ostaminen vaikuttaa myönteisesti Kelan päätökseen.

Niin ja astmalääkkeitä voi tarvita vaikka ei saisikaan Kela-korttiin merkintää. Silloin se on vaan niin lievä ettei niitä lääkkeitä erityiskorvata. Sitä varten se numero on, eikä niinkään sairauden todistamiseksi muihin tarkoituksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Niina:
Niin ja astmalääkkeitä voi tarvita vaikka ei saisikaan Kela-korttiin merkintää. Silloin se on vaan niin lievä ettei niitä lääkkeitä erityiskorvata. Sitä varten se numero on, eikä niinkään sairauden todistamiseksi muihin tarkoituksiin.

Näin on mulla. Mulla on lääkärin diagnosoima astma. Mutta testeissä puhallusarvot jäi alle sen, mitä olisi pitänyt erityiskorvauksen saadakseen olla, joten en saanut merkintää kelakorttiin.

Yhteistyössä