Astiasto-apuja kaivataan!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusia astioita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uusia astioita

Vieras
Olen ostamassa meille uusia astioita, siis lautasia lähinnä. Mitään Arabian tai vastaavan sarjoja en raski ostaa, kun kumminkin tarvisi olla n. 10 hengen astiasto.

Prismassa katselin joitain halvempia, ei niin merkkikamaa. Onko teillä sellaisia? Ovatko ihan hyviä? Hinnaltaan ainakin miellyttäisivät enemmän... Ja toinen asia mikä jäi mietityttämään oli se, kumpi on parempaa (= kestää paremmin ja parempana), posliini vaiko kivitavara?

Kertokaahan kannattaako noita halvempia edes ostaa, ovatko ihan susia!! Kiitos kaikille vastanneille!

Mä olen saanut lahjaksi kalliin astiaston, mutta ite oon ostanut astiani Ikeasta ja kirpputoreilta.

Ei mun mielestä mikään kallis astiasto oikeesti ole sen hintansa väärti tavallisessa käytössä. Just vähän aikaa sitten multa hajosi kahvikupin alunen ja tässä kerään rohkeutta että raatsin käydä ostamassa uuden, hinta kun on aika hurja, mutta toisaalta pitäisi niin kauan ostaa kun sarjaa vielä saa.

Mä olen myös kuullut kehuja Ikean astioista, eivät ainakaan ole kalliita vaikka ostaisi vähän jemmaankin rikkoutumisen varalle. Toisaalta, ei kaikki Arabiakaan niin kovin kallista ole, esim. Teema on aika edullista, ja sarjaan saa aina uusia osia.

kestävyydessä on todella eroja, arabian kestävät vuosikymmeniä kovaakin käyttöä (syy on hyvässä lasitteessa), ikean astiat eivät sitä tee mutta hinta ero on ratkaiseva. katsokaas vaikka kahviloissa missä on arabia astiat (esim. stockalla) tai ikean astiat niin kummat on kuluneemman näköisiä? lasitus ei kestä´, harmaantuu, halkeilee ym. Mutta huolimatta siitä että olen myynyt Arabiaa, on mulla itsellä kaapissa Ikea koska tykkään vaihtaa astiat joidenkin vuosien välein.... :)

meillä on ikean lautasia jtka maksoi 60 c /kpl ja vat olleet j muutaman vuoden eikä miksikään ole mennyt, ja koneella pesty. hinta laatu suhde on loistava:) meillä myös arabian astiasto joka vaan lojuu kaapissa turhan panttina..

Meillä töissä ostettiin Ikean astioita henkilökunnan käyttöön pari vuotta sitten ja melkein kaikki on rikki. Prisman astioista en osaa sanoa. Itsellä ollut juuri tuota Arabian Teemaa arkikäytössä 12 vuotta, kahdesta lautasesta on lohjennut pala reunasta. Ovat siis jokapäiväisessä käytössä. Joskus kieltämättä kyllästyttää ja tekisi mieli jotain uutta, ostinkin eri väriä syvät lautaset kun niitä kunnon kokoisia tuli myyntiin.

Ihana kun on tullut vastauksia, illalla en niitä ehtinyt lukemaan! Moni näyttää Ikean astioista tykkäävän, minulla ei niistä itellä kokemusta. Ikea meilläkin vähän kauempana, joten voivat jäädä ostamatta edelleenkin.. Mutta täytyy tässä vielä mietiskellä, mitä ostaisi. Kovin kallista ei kyllä raski, jos iso määrä pitää ostaa.. Kun oisikin silloin kaksikymppisenä alkanut jotain laatusarjaa keräämään, niin nyt 16v myöhemmin oisi kasassa jo vaikka kuinka iso astiasto..:) Toisaalta mä kyllästyisin jossain vaiheessa kuitenkin ja haluisin uutta.

Mutta kokemuksia saa vielä laittaa, mielelläni niitä luen!!

Tämä ei nyt mitenkään liity alkuperäiseen kysymykseen, mutta kunhan tuli mieleen...

Meidän suvussa on ollut tapana, että kaikille nuorille on kerätty Arabian astiasto lahjoina. Yleensä on aloitettu joko rippilahjaksi tai sitten yo-lahjaksi ja sitten jatkettu siitä eteenpäin vuoden tai parin verran. Lahjan saaja on saanut itse valita, mikä astiasto miellyttää, ja kun keräämiseen on osallistunut suunnilleen koko suku, niin astiasto on tullut "valmiiksi" melko pian.

Hyviä puolia tässä järjestelyssä on riittänyt tosi monia. Vaikka kaikki teinipojat eivät olekaan ihan silloin 15-vuotiaina välttämättä arvostaneet, niin aikuisiällä kylläkin. Ja kaikkien sukulaistenkin on ollut helppo muistaa esim. uutta ylioppilasta hyödyllisesti, kun voi ostaa pienimmillään vaikka vain yhden jälkiruokakulhon, mutta tietää, että se tulee käyttöön.

ne markettilautaset poistuvat hetken kuluttua valikoimista, joten uusia et tosiaan saa särkyneiden tilalle.

ja kakkoslaatua en uskaltaisi ostaa, sillä arkikäyttö jatkuvan tiskikoneen käytön kanssa on tosi rajua: krakkeloituuhan joskus 1-laadunkin astiat.

ikea on tosihalpaa, ja hämmästyttävän hyvälaatuista siihen nähden. Melkein kannattaa tehdä pidempikin reissu niiden takia.

Itse tosin äänestän merkkilaatua, sillä esim Arabia, V&B jne. antavat usealle sarjalle ja värille valmistustakuun.

Alkuperäinen kirjoittaja rew:
Mä olen myös kuullut kehuja Ikean astioista, eivät ainakaan ole kalliita vaikka ostaisi vähän jemmaankin rikkoutumisen varalle. Toisaalta, ei kaikki Arabiakaan niin kovin kallista ole, esim. Teema on aika edullista, ja sarjaan saa aina uusia osia.

Me ostettiin 30 kp lautasia ja kahvimukeja ristiäisiin. Tuli halvemmaksi kuin vuokrata astiasto. Nyt ne toimivat meillä käyttöastioina.

Yksi vaihtoehto on ettet yritäkään saada mitään sarjaa vaan keräilet vaan kaikkia ihania astioita kierrätyskeskuksesta ja kirppareilta! Kesäkirppareilla on paljon astioita!

Arabian II laatu ei ole lasitteessa vaan ulkonäössä. Sama on myös pentikillä. Musta taas Arabian peruslautaset eivät ole kalliita esim tarjouksessa. 10-15 e kipale ei ole kallista. Kun ne voi maksaa 30euroakin kappale.

Suosittelen ostamaan pelkistetyn isohkon lautasen, johon on sitten on helppo yhdistää jotain muuta (vanhaa, värikästä, jne).

Ei kalliisiinkaan saa aina "varaosia", esim Teema muuttaa kokoaan ja värejään jatkuvasti vaikka muuta mainostavatkin. Ikeaa vain, halpaa kaunista kestävää ja saa varaosia ;)

Yhteistyössä