Astianpesukoneen pesuaineet onko niissä suuria eroja miten pesevät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Ite oon nyt pitkään käyttäny vaihdellen Sun, Fairy ja Finish tabletteja eli jo muutamia vuoseja. Onhan lisäksi muitakin merkkejä pirkka, rainbow ja mitäs muuta nyt sitten on.

Entä jauheet ja nestemäiset? En tosiaan ole niitä muutamaan vuoteen käytäny siirryin tablettiversioihin, kun jauheet ei tuntunu toimivan. Nestemäisistä on kokemusta oisko 7-8 vuotta sitten viimeks käyttäny.

Meillä oli entisessä kodissa tabletit käytössä mutta kun muutettiin ja ostettiin tämä kone niin tässä koneessa ei tabletteja voi käyttää vaikka niitä puolittaa niin ne jää siihen lokeroon tai tippuu sinne pohjalle,joten päätin että meillä sitten käytetään vain nestemäistä.Ja meillä on itse asiassa tuossa koneessa tuollainen kuva ja suositus että nestemäistä käytettävä.Joten meillä nuo nesteet toimii hyvin ja on ollut ihan sama onko pirkkaa vai sunia tai fairya =) entisessä koneessa oli ihan sama mitä sinne laittoi niin puhdisti tosi hyvin.

Niissä on hyvin suuria eroja ja puolueettoman Kuluttaja-lehden testissä tabletit saivat todella huonot arviot, koska ne ovat aina samankokoisia vaikka tiskikoneet ovat erikokoisia ja astioiden likaisuusastekin on erilainen.

Ylivoimaisesti paras konetiskiaine on Rainbown tiskiaine (jauhe), se on myöskin halvin. Eli suosittelen sitä lämpimästi. Jauheet toimivat hyvin, kun ne annostelee oikein.

Jokainen käyttää mitä itse haluaa mutta tällaisen faktan sain huoltomieheltä joku vuosi takaperin:

"Ne tabletit on alunperin tehty suurtalouskeittiön koneille ja ne on liian vahvoja kotikoneille. Ne syövyttää tiivisteitä yms. ja koneen käyttöikä lyhenee."

Em. ei ole mikään palopuhe sitten vaan huoltomiehen vuosien varrella huomaama fakta.

Tästä syystä meidän isäntä on sanonut että meillä ei niitä käytetä, enkä kyllä ole ostanutkaan. Itse käytän nestemäistä koska se liukenee veteen ja ei jää paakkuina tms. lokeroon tai muualle, josta se voi sit liueta myöhemmin huuhteluvaiheessa astioihin. Merkki vaihtelee mutta Sun on yleisin mitä käytän.

Meillä ei ole koskaan käytetty tabletteja juurikin sen takia, että ne pilaavat tiskikoneen. Jauhetta oon käyttänyt aina (yleensä Sunia, joskus Finishiä) eikä ole ongelmia ollut.

Ehdottomasti paras ja edullisin aine on
PIRKKA Fosfaatiton Konetiskiaine.
Laatikko maksaa alle 3 euroa ja sillä pesee kauan. Käyn keskon liikkeissä oikeestaan vain tän aineen takia muutamia kertoja vuodessa.

juuri maksoin170€ huoltomiehen käynnistä ja hän sanoi, Käytä vain hyviä merkkituotteita ja irtojauhoa, ei halpahallituotteita. Tabletit aiheuttavat tukoksia kotikoneissa.

Yhteistyössä