astianpesukoneen asennus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Ainon äiti:
Todennäköisesti minimi tunti veloitus eli noin 50?, jos läheltä asentajan löydät. Asentaisit koneen itse, pikku homma.

joo, tiedän että on pikkuhomma..ja mies sen asentaakin..mutta vakuutus ei korva jos asennus jotenkin menee pieleen ja sen takia tulee vesivahinko tms..niin siksi

Tä? Enpäs ole moisesta vakuutuksesta kuullut, että tiskikone ja varmaan sitten pyykkikone täytyisi ammattilaisen asentaa. Yleensä ns. vaativimmat putkityöt täytyy teettää ammattilaisella. En usko asennuksen menevän pieleen, kun katsotte, että tuloletkun päässä on tiiviste paikoillaan ja ehyt, putkiteippiä tarvittaessa. Poistoletku kannattaa kiinnittää klemmarilla. Laitatte paperia liitosten alle, kun kone ensi kertaa pesee ja huomaatte, jos jompi kumpi liitos vähänkin vuotaa.

Taloyhtiön säännöt voi vaatia, että astianpesukoneen ja pyykinpesukoneen saa asentaa vain ammattilainen. Tarkistappa asia isännöitsijältä, jos asut taloyhtiössä. Astianpesukoneen alle muuten pitää laittaa myös semmoinen muovinen alusta, joka kerää veden ja valuttaa sen lattialle, jos koneessa on vuotoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Ainon äiti:
Tä? Enpäs ole moisesta vakuutuksesta kuullut, että tiskikone ja varmaan sitten pyykkikone täytyisi ammattilaisen asentaa. Yleensä ns. vaativimmat putkityöt täytyy teettää ammattilaisella. En usko asennuksen menevän pieleen, kun katsotte, että tuloletkun päässä on tiiviste paikoillaan ja ehyt, putkiteippiä tarvittaessa. Poistoletku kannattaa kiinnittää klemmarilla. Laitatte paperia liitosten alle, kun kone ensi kertaa pesee ja huomaatte, jos jompi kumpi liitos vähänkin vuotaa.

joo, siis kyllä on asennettu ennekin ja mies sen osaa laittaa oikein. meillä vaan oli sellanen vesivahinko joka melkein tuli meidän syyksi koska "astianpesukoneen yhteydessä oli putket jääneet kiristämättä"..mutta onneks kuitenkin saatiin juttu kovan väännön jälkeen sovittua ja toinen osapuoli myönsi ettei voi kaikki putket löystyä koneen takia..mutta siis jos toi ois tullu meijän piikkiin niin vakuttusyhtiöstä sanottiin että eivät korvaa koska kone itse asennettu..

Vielä: meillä kävi muuten taloyhtiön kiinteistöhuollon heppu asentamassa astianpesukoneen, koska taloyhtiön säännöissä näin oli määrätty. Isännöitsijä tietää.

Meillä mies asensi astianpesukonetta reilu 4 tuntia ja se oli yhtä kiroilua koko touhu. Näin jälkikäteen voi todeta että helpommalla olisi päässyt jos olisi asentajan tilannut tekemään asennuksen. Mun kaveri joutui tilaamaan asentajan joka tapauksessa, niillä oli sellainen tilanne koneen kanssa että sitä ei itse saanut laitettua.

joo se kaukalokin pitää hommata..paljonhan ne maksaa..mä en enää uskalla asentaa ite konetta jos jotain ongelmia sit myöhemmin sit sen kanssa tulee niin eipä voi meitä ainakaan syyttää;) ihan mielellään oon tiskannu käsinkin mutta ois toi kone tietty kiva saada paikalleen..

Pakko varoittaa tuosta neuvosta laittaa putkiteippiä tiivisteen lisäksi tiskikoneen kytkennässä. Putkimiehenä sanoisin tähän että EI MISSÄÄN NIMESSÄ! Tämän liitoksen pitää tiiviinä se, että tulovesiletku painuu kiinni hanan/kraanan/sekoittimen kolmannen viiksen pohjaan. Jos nyt messinkiliittimeen lisää myös putkiteippiä, se voi hyvinkin jäädä vajaaksi peräseinästään ja silloin vuoto on vain ajan kysymys.

Teflon-putkiteippiä parempi materiaali ylipäänsä on Loctite 55, hyvin paljon tutkittu materiaali. Paksummissa osissa hamppu+kitti on edullisempaa ja ihan ok edelleen. Kartion tai tiivisteen tai messinkihelmen kanssa kierretiivistettä ei tarvita ellei kyse ole epästandardista koosta kuten 14mm tai 17mm. Näitä tapaa jäähdytysputkistoissa, kaasuputkistoissa tai muuten vaan ikivanhoissa putkissa.

Vakuutusyhtiöiden mukaan tyypillinen vesivahingon syy on kiristys liian tiukalle, jolloin tulee murtuma osaan. Kyse ei ole voimalajista. Jos kyse on rautakourasta, niin rautakouran käsin kiertämä liitos pitää tarpeeksi kauan jotta veden epäpuhtaudet tilkkivät loput. Sellaisen miehen on tosiaan turvallisempi kiristää ilman työkaluja kuin käyttää edes 12cm pituista jakoavainta, jos vääntää kunnian ja isänmaan kautta.

http://www.helsinki.fi/~pjojala/Astianpesukoneen-asennus.htm
T. pauli.ojala@suomalainenputkimies.fi

Täällä Jyväskylässä putkimies otti astianpesukoneen asentamisesta 70-80 euroa, olisko ollut Jyväskylän LVI-Tekniikka tuo mistä tilasin palvelun.

Soitin sinne myöhään iltapäivällä ja putkimies tuli paikalle heti seuraavana aamuna. Kodinkoneliikkeen tekemää asennusta olis joutunut odottamaan seuraavaan viikkoon asti.

Kodinkonehuoltoliikkeistä tilattuna asennus on myös kalliimpaa (yli 90 e), joten kannattaa kysellä putkimiehiltä.

Meillä mies asensi astianpesukonetta reilu 4 tuntia ja se oli yhtä kiroilua koko touhu. Näin jälkikäteen voi todeta että helpommalla olisi päässyt jos olisi asentajan tilannut tekemään asennuksen. Mun kaveri joutui tilaamaan asentajan joka tapauksessa, niillä oli sellainen tilanne koneen kanssa että sitä ei itse saanut laitettua.
Ja vesivahingon tapahduttua ei ole dokumenttiä ammattiasennuksesta: kotivakuutus ei korvaa.

Yhteistyössä