ASP säästämisestä tietävät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nuori pari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nuori pari

Vieras
Olisi tarkoitus aloittaa asuntosäästäminen. En vain ymmärrä seuraavasta virkkeestä mitä tarkoittaa nuo neljännekset, siis milloin voin/milloin rahaa pitää sinne ASP tilille siirtää? Voiko sen siirtää siis joka kuukausi esim. tuon 50€? Kun jostain kuulin joskus että sitä siirtoa ei tehtäisi kuukausittain.... juu, blondi olen :)

"ASP-lainan saaminen edellyttää, että säästät ensin ASP-tilille 150 - 3 000 euroa vähintään kahdeksana kalenterivuosineljänneksenä (50 - 1 000 euroa kuukaudessa). Vuosineljännesten ei tarvitse olla peräkkäisiä, vaan neljänneksiä voi oman tilanteen mukaan jättää myös väliin. "

Ja kannattaako tuo jotenkin "kilpailuttaa" eri pankkien välillä että mihin alkaa säästämään, vai tarjoaako jokainen pankki ihan samat ehdot ja edut? Eikös tuo ole jotenkin lailla säädelty kuitenkin..

Itse pistin sinne pikkusumman joka kuukausi.

Lopulta kämmäsin asian niin että sitten kun tuli H-hetki ja piti laina hakea, niin minulla ei ollut ASP-tilillä tarpeeksi rahaa, joten siirsin yhdellä kertaa about 5000€ säästötililtä sinne ASP-tilille, ja siitä sen 3000€ ylittävä osuus jäi korottomaksi. Siitähän sai jonkin tietyn bonuksen kun on asuntolainan hankkimisen aika.

Itse voin sanoa että todellakin kannattaa tuollainen ASP-tili hankkia :) Ihanan helppoa kun ei tarvinnut ketään takaajaa ja muutenkin lainan hankkiminen meni ihan tosta noin vain. Ja nordeassa ASP-lainalla sai (viime kesänä) ihan huiman pienen marginaalin.

Sinne siis saa laittaa rahaa varmaan vaikka joka päivä jos siltä tuntuu, mutta ne kahdeksan kertaa pitää olla vähintään 3 kk välein (ne "välitalletuksia" ei siis lasketa mukaan tuohon 8 kertaan). Ihan alkuun itsekin yritin niitä summia sumplia ja muistaa että "nyt pistin helmikuussa summan ja seuraavan kerran sitten pistän.. öööh, toukokuussa ja sitten seuraavan kerran jne..."
Omasta mielestäni vain oli niin paljon helpompaa pistää nettipankin kautta automaattisesti menemään kerran kuussa tietty summa.

Kiitos vastauksista :) Juuri sitä mietin että onko tuossa joku minimisumma mikä pitää kuukaudessa/vuodessa tms säästää, ollaan laskettu että nyt alussa voisimme laittaa väh. 50€/kk mutta ei välttämättä enempää. Varmasti jossain kohtaa taas enemmänkin.

Yhteistyössä