ASP asuntosäästö, kokemusta kenelläkään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hörm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hörm

Vieras
Ajateltiin että voisimme alkaa säästää asuntosäästötilille, ensin ihan pientä summaa kunnes pääsen kunnolla töihin, ja sitten vähän enemmän kun on varaa. Laskin että siinä kyllä menisi n. 5-6 vuotta että saataisiin säästettyä se 10% asunnon hinnasta, mutta kai se kuitenkin järkevää olisi, koska tuskinpa me muuten ikinä saataisiin aikaiseksi säästää niin paljon, ja käsittääkseni se laina on sitten melko edukas, kun valtio maksaa osan koroista tms. Nyt muutaman vuokden kuluessa se kuitenkin olisi aloitettava, koska tuo asp on alle 30-vuotiaille, ja itsekin olen jo 26.
Onko kenelläkään kokemusta tuosta asp asuntosäästämisestä?

Me ollaan aspilaisia ja voin kyllä suositella :). Aloitettiin anopin vaatimuksesta ja olen kovasti hänelle asiasta kiitollinen. Alkuun pystyttiin säästämään 1000 mk kuussa ja parhaimmillaan säästettiin jopa 1000 ? kuussa.

Oli mukavaa että säästetty summa kasvoi vähän korkoa säästöaikana, ei tarvittu takaajia, ei tarvinnut ostaa koko kämppää velalla ja olipa lainalle vieläpä tuo korkokattokin valtion toimesta.

Säästäminen on aina järkevää, asuntosäästäminen vieläkin järkevämpää =) :flower:

Lisään vielä: tuo aspilaisuus ei ole ollut lähiaikoina kovinkaan muodissa kun väki on ottanut takauksilla ja ties millä ylisuuria lainoja. Eli tuskin saat kovin monta vastausta ketjuusi.

ASP-tili ja nyt ollaan kallistumassa ASP-lainan puoleen, koska ehdot ovat muuttuneet paljon parempaan suuntaa. Max. lainan määrä on noussut, talletusten enimmäismäärä on noussut, valtiontakaus suurempi kuin ns. tavallisissa asuntolainoissa.

Meille tämä tuntuisi olevan hyvä vaihtoehto.

Totta mitä Turkilmas totesi, että aspilaisuus ei ole muodissa viime vuosina, mutta siinä on ollut tosi huonot ehdot tähän ajankohtaan. Asunnot siis tosi kalliita ja aspissa kattoja. Ehtojahan on nyt muutettu ja ajanmukaistettu. Jos nyt viimeistään syksyllä aloittaa säästöt saa 3000? säästöpalkkion lopussa, jos siis ostaa asunnon oliko senyt 2011.
Aloitin opiskelijana 90 luvun alkupuolella säästämään, kun olin pankissa nostamassa opintolainaa. Virkailijapoika suositteli. Ajettelin ensin, että ompa hullu tyyppi... Sanoi, että pistä vaikka lainasta säästöön osa ??? Ihan kahjolta kuulosti, mutta tein työtä käskettyä. Säästin lopussa enemmän. Minun tili oli aika pitkään käyttämättä. Vasta 2001 ostettiin asunto. Lopussa oli muitakin säästöjä ja sai silloinkin säästöpalkkion sekä valtion lainatakuun. Se oli iso juttu. En halunnut pyytääketään takaajiksi. Ollaan jo vaihdettu asuntoakin 4 vuotta sitten suurempaan. Suosittelen lämmöllä. On tosi turvallinen tapa.

Itselläni oli asp-tili, joka ei kyllä silloinkaan ollut mikään kovin "muodikas", eli harva siitä edes tiesi. Nyt siis ensiasunto on jo ostettu.
Mutta itse olin todella tyytyväinen tuohon, vaikka ei pankki mitään korkoja kyllä ole minulle maksanut ;)
Lainassa on kyllä korkosuoja, niin että jos todella korkeaksi nousee korko, niin pankki maksaa silloin osan korosta.
Mutta itse sain vielä tuon kolmen tonnin lisäpalkkion, kun nostin lainan pari vuotta sitten, eli kaiken kaikkiaan ihan kannattava juttu ja korko oli säästöille paljon parempi, kuin mitä millään muulta tililtä olisi saanut.

[QUOTE="...";25885588]Itselläni oli asp-tili, joka ei kyllä silloinkaan ollut mikään kovin "muodikas", eli harva siitä edes tiesi. Nyt siis ensiasunto on jo ostettu.
Mutta itse olin todella tyytyväinen tuohon, vaikka ei pankki mitään korkoja kyllä ole minulle maksanut ;)
Lainassa on kyllä korkosuoja, niin että jos todella korkeaksi nousee korko, niin pankki maksaa silloin osan korosta.
Mutta itse sain vielä tuon kolmen tonnin lisäpalkkion, kun nostin lainan pari vuotta sitten, eli kaiken kaikkiaan ihan kannattava juttu ja korko oli säästöille paljon parempi, kuin mitä millään muulta tililtä olisi saanut.[/QUOTE]

Mullakin oli sama ja oikeastaan en olisi koko lainaa lopulta tarvinnut, mutta otin kymppitonnin asuntolainan ja sain tuon kolmentonnin lisäpalkkion muiden etujen lisäksi. Mietin itse miten hirmuinen tuuri kävi kun tuo 3000e oli itselleni niin ilmaista rahaa kuin voi olla. Itsekin vajaa kaksi vuotta sitten käytin edun.

Yhteistyössä