Asoylaki ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja osakas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

osakas

Vieras
arvitsisin vähän apua asunto-osakeyhtiölain tulkitsemisessa.
8luku 1§ Pääsy huoneistoon:

"Käynti osakehuoneistossa on järjestettävä osakkeenomistajalle ja osakehuoneiston haltijalle sopivana aikana, jollei työn kiireellisyys tai laatu sitä estä."

Eikö kiireellisyydellä tarkoiteta esim. putkivuotoon tai tulipaloon verrattavaa ongelmaa. Vai mitä?
Onko osakkaan hallintaan kuuluva piha-alue rinnastettavissa huoneistoon?

Hallituksen jäsenet ja isännöitsijä väittävä voivansa tulla osakkaan pihalle tekemään huoltotöitä milloin huvittaa, mitään ilmoittamatta.

"Käynti osakehuoneistossa on järjestettävä osakkeenomistajalle ja osakehuoneiston haltijalle sopivana aikana, jollei työn kiireellisyys tai laatu sitä estä."

Eikö kiireellisyydellä tarkoiteta esim. putkivuotoon tai tulipaloon verrattavaa ongelmaa. Vai mitä?
- kyllä

- ei ole

Hallituksen jäsenet ja isännöitsijä väittävä voivansa tulla osakkaan pihalle tekemään huoltotöitä milloin huvittaa, mitään ilmoittamatta.
- jos kyse on tarpeellisesta käynnistä (nyt rännien sulatus/tarkistus tms) niin MIKSI IHMEESSÄ sä haluaisit kieltää sen?! :O

Mä varmistaisin lakimieheltä ennenkuin hirmu vahvoja sähköaitoja alkaisin tilaamaan ;)

- kyllä

- ei ole

- jos kyse on tarpeellisesta käynnistä (nyt rännien sulatus/tarkistus tms) niin MIKSI IHMEESSÄ sä haluaisit kieltää sen?! :O

Mä varmistaisin lakimieheltä ennenkuin hirmu vahvoja sähköaitoja alkaisin tilaamaan ;)

Mä en missään nimessä halua kieltää huoltotöitä vaan haluan että joku ilmottas kun on tulossa meidän pihaan, ihan vaikka vaan ovikelloa soittamalla. Ei oo kauheen kiva jos naapurit voi lappaa ihan millon vaan omaan pihaan ja verhot täytyy aina pitää kiinni että voi olla varma yksityisyydestään.

Mä en ymmärrä miksi tällaisessa tapauksessa osakkaan hallinnassa oleva piha-alue ei ole rinnastettavissa huoneistoon. Kotirauhan piiriin se ainakin kuuluu, niin kuvittelis että houltokäynnit pitäis jotenkin sopia osakkaan kanssa.

Mä en ymmärrä miksi tällaisessa tapauksessa osakkaan hallinnassa oleva piha-alue ei ole rinnastettavissa huoneistoon. Kotirauhan piiriin se ainakin kuuluu, niin kuvittelis että houltokäynnit pitäis jotenkin sopia osakkaan kanssa.

kotirauhan piiriin kuuluu kyllä, mutta vaikka mä olen pitänyt itseäni reviiritietoisena tiukkiksena, en ymmärrä mitä huoltomiehen käynti haittaa (kunhan ei tallo mun istutuksia :kieh: ) koska eihän se jatkuvaa ole vaan tyyliin pari kertaa vuodessa.

Edelleen selvittäisin lakipuolelta missä mene raja jos noin tarkka olet.

Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä;23432814:
kotirauhan piiriin kuuluu kyllä, mutta vaikka mä olen pitänyt itseäni reviiritietoisena tiukkiksena, en ymmärrä mitä huoltomiehen käynti haittaa (kunhan ei tallo mun istutuksia :kieh: ) koska eihän se jatkuvaa ole vaan tyyliin pari kertaa vuodessa.

Edelleen selvittäisin lakipuolelta missä mene raja jos noin tarkka olet.

No siis itseasiassa täällä myös tallotaan istutuksia.
Enkä oo oikeesti aatellut olevani tässä asiassa tiukkis, ei vaan tunnu hyvältä jos joku hiippailee omalla pihalla tai tulee esim. ikkunan eteen pällistelemään. En varmaan voi olla ainut joka näin ajattelee..?
Onko susta oikeesti ihan jees jos joku tulee sun omalle pihalle tekemään jotain ihan yht äkkiä mitään kyselemättä?

Kyllä mä oon ainakin sitä mieltä, että jos on jotain asiaa meidän pihaan niin vois kyllä tulla ensin ilmottamaan tulostaan. Ei siis tarvii varsinaisesti alkaa lupaa kysymään vaan ihan ilmoittaa. Ja ihan vuokralla asun, mutta ei täälläkään tulla ilmoittamatta.

Yhteistyössä