ASO-asunnon etu? Onko siinä sellaista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En mäkään ymmärrä mitä älyä siinä on.
Yksi tuttu asui monta vuotta paritalossa, josta maksoi vuokraa melkein tonnin kuussa. Vihdoin älysivät ostaa oman, johan laski asumiskustannukset ;)

Me ollaan asuttu monta vuotta. On halvempaa kuin asua vuokralla ja halvempaa kuin asua omassa. Vastaavantasoiseen asumiseen meillä ei olisi millään varaa omassa ja vuokrakin olisi rutkasti korkeampi.

Nyt kun vastike nousee, korot on alhaalla ja meillä on muutakin pääomaa, ollaan alettu katsella omaa. Aiemmin omistusasunnossa pelkkä vastike ja lainan korot olisivat olleet suuremmat kuin asumismenomme tässä asossa. Jotta lainaa olisi saanut lyhennettyä, olisi kuukausittain asumiseen käytettävää summaa pitänyt nostaa rutkasti.

Naapurit on pääsääntöisesti siistimpiä kuin vuokralla, asuntoa saa laittaa kuin omaa ja remonteista saa rahaa takaisin. Meillä on mm. lattiat ja kodinkoneet vaihdettu.

mun äiti uuden puolisonsa kanssa asuvat rivitaloasossa,maksavat 900e kk ja sit on se omistusosuus vissiin 20000. ne asuu siks ku vanhoina ei saa isoo asuntolainaa ku ei ole säästöjä.en tiiä miks ei sitte vuokralle...

Alkuperäinen kirjoittaja wannabemommy:
mun äiti uuden puolisonsa kanssa asuvat rivitaloasossa,maksavat 900e kk ja sit on se omistusosuus vissiin 20000. ne asuu siks ku vanhoina ei saa isoo asuntolainaa ku ei ole säästöjä.en tiiä miks ei sitte vuokralle...

Siksi kun asoasuminen on halvempaa ja turvatumpaa kuin vuokra-asuminen. Eri asia jos joutuu ottamaan sen aso-maksun lainana, silloin voi asumiskustannukset olla yli vuokra-asumisen, mutta itselleenhän sen ajan myötä maksaa eikä pienessä lainassa koroista ihan mahdonta summaa kerry.

Ason edut:
Ei tarvitse ottaa isoa asuntolainaa
Turvattu asuminen, ei voida irtisanoa yhtäkkiä.
Tasokkaampaa asumista kuin esim. kaupungin vuokra-asunnoissa
Hiukan halvempi "vuokra" kuin vastaavissa vuokra-asunnoissa
Osuusmaksun saa takaisin jos muuttaa pois.

Mä oon asunut kahteen otteeseen pääkaupunkiseudulla.

Vuokra on halvempi, kuin vastaavien asuntojen vapailla markkinoilla. Esim. tuo 100 neliöinen paritalo-aso, jossa asuttiin tuolloin vuokra on n. 1100 euroa, vapailla markkinoilla vuokrakämppä, 93-neliötä, paritalo 1400 euroa. On siis merkittävä ero, ason eduksi, ja itse asiassa vain kasvanut ason eduksi.

Sijainti on hyvä, asuminen varmaa, asukkaat todellakin siistimpiä kuin vuokrakämpissä.

Me ostettiin reilu pari vuotta sitten oma, kun piti ruveta päättämään, missä sitä haluaa loppuelämänsä asua. Me haluttiin ihan ikioma koti, jossa saa tehdä ihan kaikki ne rempat mitä haluaa tehdä.

Esim. vaikka asossa saa tehdä remppoja, niin lattiaan ei saa laittaa laminaattia, parketin kyllä, ikkunaseiniä ei saa tapetoida jne. jne.

Vuokrien nousutahti meitä kyllä tympi eniten, sillä meillä ei ollut huoltoyhtiötä lainkaan, kaikki pihatyöt, myös lumityöt tehtiin itse, ja talo oli ekoja valmistuneita asoja, asumisen taso, ei siis mielestämme vastannut tuolloin vuokran tasoa. Mutta esim. ennen muuttoamme yhtiön puolesta uusittiin keittiö, siitä tuli oikeasti hieno!

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Ason edut:

Ja se maksu korotetaan poismaksettaessa rakennuskustannusindeksillä. Eli muutaman vuoden asumisella tienaa jokusen tonnin rahaa. Parempi tuotto kuin pankista talletukselle. Eihän se tietenkään ole omistusasunnon mahdolliseen myyntivoittoon verrattuna mitään, mutta ei ole myöskään asumisessa riskejä.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Eikö sinne pidä itse etsiä uusi asukas? Jos olen oikein ymmärtänyt.

Ei pidä. 3 kk irtisanomisaika ja se on siinä. Saattaahan siinä vähän joutua maksamaan turhaan, pari viikkoa tai kuukauden, jos uusi asukas ei ota asuntoa vastaan ennen irtisanomisajan loppua ja itse on ehtinyt jo muuttaa pois, mutta mitään muuta riskiä poismuutossa ei ole. Asot ovat suosittuja, esim. meidän asoyhtiössä käyttöaste on yli 99 %. Uusi asukas löytyy kohtalaisen varmasti, vaikka se ei poismuuttajaan mitenkään vaikutakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Eikö sinne pidä itse etsiä uusi asukas? Jos olen oikein ymmärtänyt.

Ei tarvitse. Kun irtisanot asuntosi, yhtiön pitää maksaa sinulle asumisoikeusmaksu takaisin 3 kk kuluttua irtisanomisesta rakennuskustannusindeksillä korotettuna. Uusi asukas tulee jononumeroiden perusteella, joten todellakaan itse ei voi edes uutta asukasta etsiä! Ja asunnot ainakin täällä pääkaupunkiseudulla tosi haluttuja, niitä kun ei ole pitkään aikaan juuri lisää tehty.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Miten musta tuntuu, että ainakin Tampereen seudulla niiden vuokrat ei ole yhtään sen halvempia kuin vuokra-asunnoissa? :/

Jos olet oikeutettu kaupungin vuokra-asuntoon, voit selvitä samantasoisella vuokralla, mutta jos joudut hakemaan asuntosi yksityisiltä markkinoilta, asot ovat varmasti halvempia.

Me ollaan muuttamassa toisella paikkakunnalle, jonne olis tarkoitus myös asettua. Ja aikomus on rakentaa sinne oma talo, mutta ei vielä tässä vaiheessa. Joten mietitään miehen kanssa, että aso- vai vuokra-asunto, ei haluttais lähteä tässä vaiheessa ostamaankaan taloa kun tarkoituksena olis se oma rakentaa kun ruuhkavuodet vähän hellittää, ja tonttikin on jo olemassa.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Miten musta tuntuu, että ainakin Tampereen seudulla niiden vuokrat ei ole yhtään sen halvempia kuin vuokra-asunnoissa? :/

Jos olet oikeutettu kaupungin vuokra-asuntoon, voit selvitä samantasoisella vuokralla, mutta jos joudut hakemaan asuntosi yksityisiltä markkinoilta, asot ovat varmasti halvempia.

Mä oon katsonut vuokratalosäätiön ja vuokra-asunnot oy:n, VVO:n, Saton, YH länsi oy:n yms vuokra-asuntoja, ne ei ole kaupungin vuokrataloja kuitenkaan käsittääkseni?

Yksityillä nyt onkin ihan käsittämättömiä vuokrapyyntöjä.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:

Mä oon katsonut vuokratalosäätiön ja vuokra-asunnot oy:n, VVO:n, Saton, YH länsi oy:n yms vuokra-asuntoja, ne ei ole kaupungin vuokrataloja kuitenkaan käsittääkseni?

Yksityillä nyt onkin ihan käsittämättömiä vuokrapyyntöjä.

No näissäkin on eroja, VVO:lla, Satolla jne. on tulo- ja varallisuusrajattuja vuokra-asuntoja, joiden vuokrat ovat kaupungin vuokra-asuntojen, niidenkin tulo- ja varallisuusrajattujen tasolla. Tulo- ja varallisuusrajattomien vuokrat taas ovat korkeammat, näin varmasti myös Tampereella.

Ason edut:

Ja lisätäänpä vielä ne vähän tasokkaamat naapurit, kuin kaupungin vuokra-asunnoissa.

Silloin, kun vaihtaa asuntoa jonkun kanssa, voi itse etsiä uuden asukkaan asuntoon. Kaverit juuri vaihtoivat näin asuntoa. Selvittivät kyllä tarkasti ennen isompaan vaihtoa, että kannattaisiko ostaa oma, mutta ei vielä kannattanut, koska vastaavantasoisen omistusasunnon hinta alkaisi reilusti vielä kolmosella. Kyllä niillä lainanhoitokuluilla maksaa isompaakin asovastiketta halvemmalla.

Alkuperäinen kirjoittaja asoasukas:
Ason edut:

Ja lisätäänpä vielä ne vähän tasokkaamat naapurit, kuin kaupungin vuokra-asunnoissa.

Me ollaan oltu aina vuokralla yksityisen kautta omistusasunto -taloissa, joten eipä ole ollut siinä ongelmia. Ja nykyään nuo vastikkeet eli "vuokrat" noissa tuntuu olevan ihan tähtitieteellisiä.