ASO-asuminen, TA-yhtiöt

Minkälaista on ollu asua asumisoikeusasunnossa? :) Harkitsen sellaista mutta olen kuullut paljon negatiivista tästä asumismuodosta.

Katselemassani kohteessa on ihan kohtuullinen käyttövastike, asumiskulut olisivat mun laskelmien mukaan pienempiä kuin mitä vuokralla asuminen. Silti mietityttää, kun olen niin paljon pahaa kuullut...

Mut kertokaa omia kokemuksianne :)
 
"vieras"
me asumme aso kodissa ja vertaan asumistamme omistusasumiseen. Olemme asuneet jo vuosia. Asumme vantaalla kartanonkoskella, kauppakeskus Jumbon + Flamingon vieressä (missä on asuntojen hinnat pilvissä) ja olemme tosi tyytyväisiä! Jos tila riittää niin emme muuta ikinä pois :)
Asumiskustannukset vesineen on 650eur kk ja kotimme on kolmio saunalla ja ihana oma piha!
 
meillä
meni useampi vuosi ihan mukavasti, mutta sitten alkoivat jostain syystä vuokrata näitä asuntoja ja naapurit on kyllä sen mukaisia...nää aso-asunnot on myös siitä vähän ikäviä, että toiset käy vaan kääntymässä, kun rakentavat omaansa eli naapurit voi vaihtua kovinkin tiuhaan. mutta se on kyllä ihanaa, ettei tartte miettiä, koska joku sanoo sut irti. ja onhan tuo vastike pienempi kuin mitä vapailla markkinoilla. aso-maksu on myös kasvanut korkoa tässä vuosien aikana useamman tonnin, että ei sekään paha : )
 
"vieras"
Asosta sen verran, vastikkeethan siinä pitäisivät olla halvempia kuin yleinen vuokrataso. Meidän yhtiön osti jokin tyyppi ja heti paukautettiin lisää 30 euroa vastikkeeseen. Se kyllä tuntuu, koska palkat nousevat keskimäärin vaan 20 euroa.
Muuten näissä on ihan hyvä asua. Montaa autoa ei voi olla ainakaan meidän yhtiössä, koska autopaikat on suunniteltu vaan yhdelle autolle per perhe.
 
harkitseva
Meillä myös harkinnassa aso-asuminen, mutta jonot ovat tosi pitkät ja olen kuullut pahaa naapureista eli naapurit vaihtuvat tiuhaan ja eivät välitä säännöistä :(
 
sdsd
Asumisoikeusasuminen oli meille yhtä kallista kuin kapungin vuokra-asunnossa asuminen, tai itseasiassa vähän kalliimpaa, koska kaupungin asunnossa vesi kuului vuokraan. Kun muutimme pois,asunto syynättiin tosi tarkkaan ja jouduimme maksamaan 200e pienestä kolhusta lattiamatossa (muovimatto).
Pyöräkellarista varastettiin fillareita ihan samalla tavalla sekä asumisoikeusasunnossa että kaupungin vuokrakämpässä, kaupungin asunnossa pesutupa oli ilmainen, asossa maksullinen.
Naapurit on asoasunnossa yleensä suomalaissyntyisiä, ja rappukäytävät siistimpiä, mutta en mä enää asoasuntoon muuttaisi. Tai ehkä sitten kun ei ole enää lapsia.
 
eewdw
Meillä myös harkinnassa aso-asuminen, mutta jonot ovat tosi pitkät ja olen kuullut pahaa naapureista eli naapurit vaihtuvat tiuhaan ja eivät välitä säännöistä :(
Isoihin asuntoihin pääsee lähes jonottamatta, me laitettiin hakuun 5h asunto Helsingistä, haettiin kahta, jouduttiin sitten valitsemaan kumpi otetaan , oli ihan vapaa valinta. Kolmiot on noissakin kai kysytyimpiä.
 
Asumisoikeusasuminen oli meille yhtä kallista kuin kapungin vuokra-asunnossa asuminen, tai itseasiassa vähän kalliimpaa, koska kaupungin asunnossa vesi kuului vuokraan. Kun muutimme pois,asunto syynättiin tosi tarkkaan ja jouduimme maksamaan 200e pienestä kolhusta lattiamatossa (muovimatto).
Pyöräkellarista varastettiin fillareita ihan samalla tavalla sekä asumisoikeusasunnossa että kaupungin vuokrakämpässä, kaupungin asunnossa pesutupa oli ilmainen, asossa maksullinen.
Naapurit on asoasunnossa yleensä suomalaissyntyisiä, ja rappukäytävät siistimpiä, mutta en mä enää asoasuntoon muuttaisi. Tai ehkä sitten kun ei ole enää lapsia.
Mun kattelemassa kohteessa vastike olisi vain hieman isompi kuin mitä tässä vuokra. Nyt asun kaksiossa ja kohdekämppä on 4h :D Mutta pitääkin laskeskella vielä vedet mukaan, hyvä muistutus, miten mä nyt tollasen olen unohtanut :headwall:

Muoks Kiinteä vesimaksu per hlö, ei siitä tulekaan kovinkaan paljoa :)
 
..
Ei aso ainakaan huonompi vaihtoehto ole kuin vuokra-asuminen, siis naapurit, vaihtuvuus yms. Toki jos voi asua vuokralla omistustalossa eli vuokraa yksityiseltä, niin se voi olla parempi vaihtoehto.

Tosiaan jos aso-asunnoille ei ole kysyntää, niin niitä voidaan vuokratakin (kalliimmalla).
 
Me asutaan asossa ja tykkään kyllä. Asumisen turva on sama kuin omistusasunnossa mutta ei tarvii olla monen sadan tuhannen euron lainaa niskassa. Kalliiksihan tämä tulee omistusasumiseen verrattuna (tai saattaa tulla, riippuu niin lainan määrästä ja koroista ja kaikesta...) mutta eipä sit ole riskiä jälleenmyynnistä tai pelkoa kahden asunnon loukusta, taloyhtiön remonteista yms.
Mä en osaa pitää huonona puolena sitä että naapurit vaihtuvat usein, mutta en kyllä kovin paljon naapureitten kanssa ole tekemisissäkään.
Me muutettiin tähän asuntoon uutena ja saatiin itse teettää jo rakennusaikana pieniä muutostöitä (mm. rappuset laitatettiin umpinaisiksi ja vaatehuone alle), myös laattoja ja työtasoja yms. saatiin valita itse.
Me myytiin oma kerrostalo-osake ja muutettiin asoon, olen asunut myös vuokralla, osaomistusasunnossa ja omassa omakotitalossa. Tämä tuntuu kaikista järkevimmältä asumismuodolta (ellei sit olis sellaista 200 000-300 000e ylimääräista takataskussa ettei lainaa tarttis ottaa ihan järkyttäviä määriä).
 
Ehkä sitä sitten uskaltaisi tällaseen ryhtyä :) Kokonaisen asunnon ostaminen ei tule kyseeseen vielä n vuosikymmeneen, mutta vuokrat isommissa asunnoissa on niin hirvittäviä, etteivät ne oikein innosta vuokralla asumiseenkaan.
 
"Gen"
Me asuttiin aso asunnosta ja mulla ei ainakaan oo mitään valittamista. Asiat sujui hyvin, naapurit oli ihan sika mukavia ja sen 2-3 vuotta mitä mä asuin siinä (mies 6 vuotta) niin hyvin vähän on asukkaat vaihtunu, mun aikana 2 asunnossa yht 3 muuttoa.
 
"vieras"
Olen asunut koko ikäni melkein aso-asunnossa, vanhemmilla oli vuosia sellainen ja äidilläni edelleen. Vuokra-asumiseen verrattuna naapurit on usein perheellisiä ja ns. rauhallisia, järjestyshäiriöitä ei ikinä esiintynyt. Asunnot on parempikuntoisia yleensä kuin vastaavat vuokra-asunnot. Vastikkeet ovat viime vuosina nousseet mutta niin on vuokratkin.

Miehen kanssa ollaan vuosi asuttu vuokralla, nyt muutetaan ihka uuteen aso-asuntoon rauhalliselle alueelle. Asunnossa on yksi huone enemmän kuin tässä ja asumiskustannukset pysyy samana (nyt kun vuokrakin taas nousi 20€.) Ja kumminkin osa niistä asumiskustannuksista menee sitten loppujen lopuksi omaan pussiin, kun asomaksu on maksettu niin meillä on sitten mukava pesämuna omistusasunnon ostoon :)
 
kaalimaan vartija ejk
Riippuu ihan taloyhtiöstä vaihtuvatko naapurit tiuhaan vai ei. Meillä on asunut samaa porukkaa ihan alkuajoista asti, ja aika pientä on ollut vaihtuvuus. Itse asiassa tänne on muuttanut jopa kaksi perhettä takaisin :D kertoo jotain meidän taloyhtiön hengestä. Täällä on kiva asua.
Me ei saataisi tältä alueelta saman tasoista asuntoa näillä asumiskustannuksilla. Asutaan keskellä kaikkea ja silti hyvinkin rauhassa ja vähän syrjässä jopa :D
Ilkivaltaa ei ole ollut omien naapureiden taholta lainkaan. Täällä kaikki aikuiset kasvattavat jokaista lasta. Eli käytännössä ojennetaan jos sellaisen tarvetta ilmenee, pahimmat tapaukset kerrotaan vanhemmille eikä jäädä kyäilemään selän taakse.
Talkoissa istutaan aamuun asti naapureiden kesken ja jutellaan asioista. Mulle on tullut naapureista pari oikeasti hyvää ystävää joiden kanssa pidetään yhteyttä varmasti vaikka väliin tulisi satoja kilometrejä.
Eli se millaiseen taloon satut muuttamaan riippuu ihan tuurista.... Tokihan voi kysellä pihalla ihmisiltä, että millaista siellä on asua, millaisia naapureita (lapsiperheitä, aikuisia, nuoria, eläkeläisiä...) siellä asuu, kuinka suuri on vaihtuvuus yms yms.
Ja kaikissa asoissa ei ole vesimaksua. Tai sitten on kiinteä. Parasta olisi kyllä asuntokohtaiset mittarit.
Huonopuoli on mun mielestä se että joku jossain päättää asioista ja niihin ei aina voi vaikuttaa mitenkään. Ei edes vaikka kaikki taloyhtiössä olisivat asiaa vastaan.
 
gsdfgs
Asutaan sellaisessa. Yhtiö on kylläkin eri. Minusta kaikkein parasta on asumisturva. Edellinen oli vuokra-asunto, murju, jonka naapurissa asui mekastavia aikuisia sekä lapsia, joista jotkut yrittivät lyödä mua ainakin kerran kepillä. Äääähhh. Sitä edellinen vuokra-asunto oli hieno, mutta omistaja tarvitsi sen käyttöönsä. Määräaikaiset vuokrasopimukset asoista taitavat olla vain kahden vuoden mittaisia ja kaksi vuotta on todella lyhyt aika asumiselle, ellei ole vain odottamassa omakotitalonsa valmistumista.
 
onkoonko
Ymmärsin, että pitää maksaa joku alkusumma+'vuokraa' joka kk? Omassa asunnossa voi se vastike olla jopa vähän päälle 200e sen jälkeen kun laina on maksettu, ikuinen 'vuokra' ei lopu koskaan.
 
Ymmärsin, että pitää maksaa joku alkusumma+'vuokraa' joka kk? Omassa asunnossa voi se vastike olla jopa vähän päälle 200e sen jälkeen kun laina on maksettu, ikuinen 'vuokra' ei lopu koskaan.
Asumisoikeusasunnossa maksetaan ns ASO-maksu, eli 15% asunnon hinnasta, joka antaa asumisoikeuden. Sen jälkeen maksetaan hoito/käyttövastiketta, joka on korkeampi kuin mitä pelkkä yhtiövastike samankokoisessa omistusasunnossa yleensä, sillä tuolla vastikkeella yhtiöt tekevät voittonsa. Omistusasumisessahan vastike käytetään ainoastaan huoltoon ja kunnossapitoon, kukaan ei tee sillä voittoa.

Jujuna on kuitenkin se, että vastike on pienempi kuin vuokra, jolloin asumiskulut jäävät kokonaisuudessaan pienemmäksi kuin vuokralla asuessa ilman, että tarvitsee ottaa satojen tuhansien eurojen laina. Kun tarvii ostaa vain se 15% asunnosta.
 
ainaskin meidän keskisuuressa kaupungissa se pelkkä ASO-maksu on jo itsessään senverta iso, että jos takataskusta löytys se parikymmentä tonnia siihen,niin mieluummin kuitenkin satsaisin senkin summan sitten ihan oikean oman kodin käsirahaksi.
ja siis tuollasia summia ne ASO-maksut on meillä jos vähääkään haluaa ns.kivempaan kämppään ja alueelle asumaan.
 
kaalimaan vartija ejk
ainaskin meidän keskisuuressa kaupungissa se pelkkä ASO-maksu on jo itsessään senverta iso, että jos takataskusta löytys se parikymmentä tonnia siihen,niin mieluummin kuitenkin satsaisin senkin summan sitten ihan oikean oman kodin käsirahaksi.
ja siis tuollasia summia ne ASO-maksut on meillä jos vähääkään haluaa ns.kivempaan kämppään ja alueelle asumaan.
Jos mulla olisi ylimääräistä vain sen asomaksun verran, eli semmoiset 20-30 000e niin en varmastikaan ottaisi asuntolainaa, koska täällä asunnot maksaa semmoiset 350 000-500 000e tällä samalla alueella. Ja saman tasoiset. Aikamoiset asumiskustannukset tulisi.
 
Jos mulla olisi ylimääräistä vain sen asomaksun verran, eli semmoiset 20-30 000e niin en varmastikaan ottaisi asuntolainaa, koska täällä asunnot maksaa semmoiset 350 000-500 000e tällä samalla alueella. Ja saman tasoiset. Aikamoiset asumiskustannukset tulisi.
alueella jossa on puolen miljoonan arvoisia asuntoja, tuskin pääsee siihen asoonkaan asumaan sillä parillakymmenellä tonnilla ;) .
jokin tuossa systeemissä mun korvaan tökki - ja tökkii edelleen- kun aikanaan mietittiin sitä varteenotettavana vaihtoehtona.
en väitä etteikö se joillekin sopisi, mutta laskelamt kandee kyl tehdä tarkkaan - kten ap on tekemässäkin :)
 
gfssf
alueella jossa on puolen miljoonan arvoisia asuntoja, tuskin pääsee siihen asoonkaan asumaan sillä parillakymmenellä tonnilla ;) .
jokin tuossa systeemissä mun korvaan tökki - ja tökkii edelleen- kun aikanaan mietittiin sitä varteenotettavana vaihtoehtona.
en väitä etteikö se joillekin sopisi, mutta laskelamt kandee kyl tehdä tarkkaan - kten ap on tekemässäkin :)
Ei niin. Tämä voisi omistusasuntona lähennellä puolta miljoonaa

Myytävät Uudiskohteet, rivitalo, 4 huonetta, Karhusuo, Espoo, Uusimaa, 965689 - Etuovi.com
 
kaalimaan vartija ejk
alueella jossa on puolen miljoonan arvoisia asuntoja, tuskin pääsee siihen asoonkaan asumaan sillä parillakymmenellä tonnilla ;) .
jokin tuossa systeemissä mun korvaan tökki - ja tökkii edelleen- kun aikanaan mietittiin sitä varteenotettavana vaihtoehtona.
en väitä etteikö se joillekin sopisi, mutta laskelamt kandee kyl tehdä tarkkaan - kten ap on tekemässäkin :)
Meidän alueella asuntojen hinnat tosiaan alkaen 350 000e ja siitä ylöspäin. Samanlainen naapurissa maksaa 420 000e . On pari vuotta uudempi. Ja meillä aso-maksu on tällä hetkellä 25 000. Suurinpiirtein.
Me ollaan vähän jämähdetty tähän kivan alueen, lasten kavereiden, koulujen, harrastusten takia. Hyvät kulkuyhteydet ja ihana rauha.
 
"pilkettä"
Asossa olemme asuneet nyt muutaman vuoden ja päädyimme sikis, että tässä saa valita asuinpaikkansa ja sen, millaisessa talossa asuu. Vuokralla Helsingissä tällainen paritalon puolikas on lähes mahdotonta saada, ellei yksityiseltä halua ja toisaalta ovat varmasti kalliita. Omistus ei meidän tuloilla onnistuisi ( arvo varmasti lähes 300 000 )ja haluamme asua kuitenkin pientalossa, jossa oma piha. Alue ja taloyhtiö on rauhallinen eikä naapureiden kanssa ole kiistoja vaikka meillä on omatoimihuolto. eli ihan hyvä vaihtoehto riippuen siitä, mitä arvostaa ja miten haluaa asua.
 
Turkilmas
Mä olen aina pitänyt ASO- asumista aivan järjettömänä ratkaisuna, mutta tämä on siis vain mun mielipide.

Kannattaa kuitenkin laskea tarkasti, että onko se oikeesti kannattavaa. Kun siis ottaa huomioon, että todennäköisesti joudut ottamaan lainana tuon 15%:n osuuden asunnosta. Maksat siitä korkoja+ lyhennät lainaa, maksat korkeaa vastiketta ja päälle sitten vesi ja varmaan sähkökin. Tuo summa kokonaisuudessaan on jo kohtalaisen korkea, sillä lyhentelee jo asuntolainaakin kivasti :).

Me päädyttiin aikoinaan (enkä väitä että tämä olisi ainoa oikea vaihtoehto) asumaan ensin muutaman vuoden ihan kaameassa, mutta edullisessa, vuokrakämpässä. Samalla säästettiin ASP- tilille alkupääomaa. Halvan vuokran takia pystyttiin laittamaan ihan kohtalaisesti rahaa säästöön kuukausittain.

Sitten ostettiin sangen edullinen, peruskuntoinen rivari. Ei tarvinnut ottaa paljoa lainaa pesämunan takia. Niin ja ASP- tilissähän on vielä hyvät korotkin+ ilmainen korkokatto lainalle.

Asuttiin rivarissa viitisen vuotta ja samalla rempattiin sangen pienellä rahalla kämpästä kivempi. Sitten myytiin, reippaasti kalliimmalla hinnalla kuin mitä itse maksettiin ja alettiin rakentamaan taloa. Ei tarvittu valtavia lainoja, ei takauksia tai muutakaan. Pidempi tie toki, mutta melkolailla takuulla myös edullisin vaihtoehto :).
 

Yhteistyössä