Äsken päiväkodissa hoitajan suusta kuultua :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Surullista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Surullista

Vieras
Lasteni päiväkodissa on muutama pieni (10 kk - 1,5 v) lapsi, jotka itkevät kovasti vanhempiensa perään ainakin aamuisin.

Yksi poika on muutamana aamuna juuri jäänyt hoitoon, kun itse olen ollut lähdössä sieltä ja tällöin poika on jäänyt itkemään hoitajan syliin isän vilkutellessa heiheit.

Tänään tämän pojan isä tuli minua jo portilla vastaan, koska olin tuomassa lapsiani normaalia myöhemmin hoitoon. Itkevä poika näkyi hoitajan sylissä ikkunasta ja taas isä vilkutti pojalleen.

Sisään päästyäni pojan huuto oli sydäntä särkevää. Kuulin saman hoitajan, joka oli poikaa äsken sylissään pitänyt sanovan pojalle, ettei ota tätä syliin, ennen kuin huuto on loppunut. Poika on noin 1,5-vuotias. Olin järkyttynyt! Menin huoneeseen, jossa hoitaja oli ja kysyin, kuinka hän voi lapselle noin sanoa. Hoitaja selitteli, että niin he opettavat, ettei huutamalla saa, mitä haluaa. Huh huh, kyseessähän on pieni lapsia, joka itkee ikäväänsä, ei kiukkuansa!

Päiväkodin muut hoitajat kurkkasivat keittiön ovelta uteliaina. Sanoin heistä yhdellä, että jopa on järkyttävät lastenkasvatusmetodit heillä käytössään. Vastaus oli, että olin kuullut väärin. Just.

Mitähän pojan vanhemmat sanoisivat, jos tietäisivät asiasta? Minä ainakin olen aiemmin elänyt uskossa, että hoitajat lohduttavat lasta tämän ikävässä, eivätkä kouluttaisi kuin koiraa. :(

Mielipiteitä ja kokemuksia kellään?

Päiväkodissa eivät noin pienet voi mitenkään saada niin hyvää hoitoa, kuin kuuluisi. Tuon ikäinen ei mielestäni kuulu päiväkotiin, vaan äidin syliin. On tosiasia, että siellä ei tahdo hoitajat riittää,, koska tuonikäisen kuuluu olla hyvin tarvitseva. Joidenkin on kuitenkin pakko laittaa pieni hoitoon taluodellisen tmv. tilanteen takia.

Sinuna ottaisin päivähoidonohjaajaan vielä yhteyttä. Kyllähän tämä koskee sinua, koska se horjuttaa luottamustasi päivähoidon kykyyn vastata lasten emotionaalisiin tarpeisiin. Jos tapaat sen isän, kerro hänellekin. Häpeä voi korvata empatian - hoitaja, joka syyllistyy noin tökeröön ajatteluun, voi korjata käytöstään seuraamusten pelossa...

[QUOTE="viiraska";24616993]Sinuna ottaisin päivähoidonohjaajaan vielä yhteyttä. Kyllähän tämä koskee sinua, koska se horjuttaa luottamustasi päivähoidon kykyyn vastata lasten emotionaalisiin tarpeisiin. Jos tapaat sen isän, kerro hänellekin. Häpeä voi korvata empatian - hoitaja, joka syyllistyy noin tökeröön ajatteluun, voi korjata käytöstään seuraamusten pelossa...[/QUOTE]

Päivähoidossa ei voida vastata tuon ilkäisen kaikkiin eikäö varsinkaan emotionaalisiin tarpeisiin., ikävä kyllä. Tuon ikäinen on hyvin tarvitseva ja on tosiasia, että yksi hoitaja kun jakautuu monelle, ei hän yksinkertaisesti voi olla kaikille läsnä samanaikaisesti, samalla, pienen tarviotsevalla tavalla:(

olen samaa mieltä että huutamalla ei saa mitään, mutta lohduttaminen on eri asia. mielestäni hoitajan olisi pitänyt yrittää saada poika miettimään jotain muuta ja saada paha mieli pois.
omalle 2v lapselle en anna muuta huomiota kun vien omaan huoneeseensa jos huutaa, pois hän tulee kun on rauhottunut, jos huutaminen johtuu jostain kiukuttelusta eikä saa tahtoaan läpi, esim. jos ei halua syödä tai siivota jälkiään tai jos tekee jotain kiellettyä ja torutaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma;24617009:
Päivähoidossa ei voida vastata tuon ilkäisen kaikkiin eikäö varsinkaan emotionaalisiin tarpeisiin., ikävä kyllä. Tuon ikäinen on hyvin tarvitseva ja on tosiasia, että yksi hoitaja kun jakautuu monelle, ei hän yksinkertaisesti voi olla kaikille läsnä samanaikaisesti, samalla, pienen tarviotsevalla tavalla:(

Tuossa tilanteessa olisi pystytty vastaamaan.

Hyvä, että sanoit asiasta. Kannattaa kertoa vielä päiväkodin johtajalle, jotta ottaa asian puheeksi kaikkien hoitajien kanssa yleisellä tasolla.

Kyllä meidän päiväkodissa sylitellään ihan päiväkausia niitä kaikkein tarvitsevimpia. Tietysti se on sitten muilta lapsilta pois, mutta pystyyhän siinä hoitaja toisella kädellä vähän auttamaan muitakin... Useimmilla lapsilla alkuitkut ovat joko lyhyitä tai loppuvat parissa viikossa.

Vaikka lapsia on paljon (pahimmillaan yli 15 lasta ja kolme hoitajaa) niin jos tahtoa on, löytyy myös keinoja. Onneksi meidän päiväkodissa tuntuu löytyvän tahtoa. Siellä mm. ryhmää vaihtaessa vaihtuu yksi hoitajakin pariksi päiväksi jne. (Eli kun Toni Taapero muuttaa pienten ryhmästä isojen ryhmään, vaihtaa yksi pienten hoitaja vähäksi aikaa paikkaa yhden isojen hoitajan kanssa.)

Vien lapsen aika myöhään ja haen aikaisin, joten kuvittelen näkeväni juuri näitä tilanteita ja ihan hyvin ne voi hoitaa. En usko tuohon, ettei 1,5-vuotias voisi saada hyvää hoitoa päiväkodissa.

[QUOTE="Manttu";24617033]Jos tuon ikäinen pitää viedä hoitoon, niin sitten mielummin perhepäivähoitajalle tai ryhmikseen joissa ryhmäkoko paljon pienempi.[/QUOTE]

Ei missään nimessä.

Meidän 'ihana' pph osoittautui niin karmaisevaksi tapaukseksi, että hänet laitettiin kesken kauden valvovien silmien alle työskentelemään ulkopuolisten valitusten takia. Minä olin tästä kaikesta onnellisen tietämätön. Lapsiraukkani. En yhtän tiedä, kuinka huonoa kohtelua hän on saanut, koska ei vielä osannut puhua ja täti tietenkin esitti mukavaa vanhempien edessä.

Ryhmiksestä vastaava kokemus, kun käytiin tutustumassa. Hoitajat keskittyivät vain omien asioidensa hoitamiseen ja keskenään juoruamiseen.

minulla on myös myönteisiä kokemuksia päiväkodista juuri vastaavissa tilanteissa, joten uskoisin, että kyse on yksittäisistä hoitajista ja toimintamalleista.

Hyvä, kun huomautit asiasta!! Vie tosiaan asiaa vielä eteenpäin päiväkodin johtajalle tms. Tottakai ikäväänsä itkevää lasta pitää lohduttaa. ja minun tietämissäni päiväkodeissa näin tehdäänkin. Todennäköisesti tuossa siis ikävä hoitaja. Vastaava hoitaja voi olla myös perhepäivähoitajana yksin vastuussa neljästä pienestä lapsesta. Päiväkodeissakin on pienten puolella määräys, että 4 lasta/hoitaja. Ja siellä sitten useampi hoitaja ryhmässä. hetkittäin siitä voi poiketa.

Nyt ei varmastikaan ollut kyse siitä etteikö olisi ollut aikaa olla läsnä sekä lohduttaa, vaan siitä, että hoitaja pyrki lopettamaan lapsen itku väärällä tavalla. Kiristäminen ei kuulu ainakaan meidän päiväkodin kasvatussuunnitelmaan.

Itse ottaisin asian puheeksi päiväkodissa. Kerrot avoimesti mitä kuulit ja myös sen, että muut hoitajat yrittivät vähätellä asiaa. Nämä asiat ovat sellaisia mihin pitäisi puuttua varhaisessa vaiheessa. Palautteen antaminen puolin ja toisin on osa yhteistyötä. Pääasia on kuitenkin se lapsi. Lasten vanhemmilla on oikeus tietää asiasta ja keskustella siitä.

Meidän 1v2kk on sopeutunut tosi hyvin päiväkotiin, saattaa välillä vähän itkaista kun jätetään mutta unohtuu pian kun alkavat syömään tai leikkimään. Mutta ehdottomasti olettaisin, että poikaa lohdutetaan jos huutaisi enemmän. Kyllähän nuo pienet täytyy lempeästi sopeuttaa ja pitää sitä turvallisuuden tunnetta yllä. Näkee kyllä kuinka hyvässä paikassa hoitajat tietää mitä päivän aikana on tehty ja kertoo syönnit ja pahat mielet ja kaikki. Ja lapsetkin alkaavat tykätä niistä hoitajista.

Kun meidän tyttö aloitti päiväkodin vuosi sitten niin katsoin joskus yhden hoitotätin toimintaa pienemmän, ehkä 1,5 vuotiaan pojan kanssa joka olisi vain halunnut istua sylissä. Ensin leperteli tälle että "olet sellainen sylikissa..." sitten sanoi nätisti että "menehän leikkimään" ja seuraavaksi tiuskaisi lapselle et "Nyt en ota sua enää syliin!". Vaikka tuo nyt ei ollut kovin kummoinen juttu niin jäi kyllä vähän paha mieli pojan puolesta, ei kauaa syliä saanut :(

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma;24616990:
Päiväkodissa eivät noin pienet voi mitenkään saada niin hyvää hoitoa, kuin kuuluisi. Tuon ikäinen ei mielestäni kuulu päiväkotiin, vaan äidin syliin. On tosiasia, että siellä ei tahdo hoitajat riittää,, koska tuonikäisen kuuluu olla hyvin tarvitseva. Joidenkin on kuitenkin pakko laittaa pieni hoitoon taluodellisen tmv. tilanteen takia.

Ei kaikki yksivuotiaat itke kun jätetään päiväkotiin. Esikoinen jäi sinne aina ihan innoissaan eikä kertaakaan itkenyt. Oikeen halusi päiväkotitädin syliin. Nykyään vähän vanhempana ei millään halusi kotiin... Kyllä se enemmän kiinni lapsen PERSONALLISUUDESTA kuin iästä. Kuopusta taas en laittanut noin aikasin päiväkotiin kun oli selvästi arempi.

Jos on äiti, jolla on vaikkapa kolme lasta, niin eihän ne nekään lapset ihan jakamatonta huomiota saa. Siinä saa jäädä 1,5 vee itkemään, jos vauvalla on hätä.

[QUOTE="vieras";24617257]Jos on äiti, jolla on vaikkapa kolme lasta, niin eihän ne nekään lapset ihan jakamatonta huomiota saa. Siinä saa jäädä 1,5 vee itkemään, jos vauvalla on hätä.[/QUOTE]

Nyt kyseessä ei ollutkaan kenenkään toisen lapsen / vauvan hätä, vaan hoitajan tahto "opettaa" lasta, ettei syliin oteta ennen kuin itku loppuu. :(

Yhteistyössä