Lastani pahoinpidellään päiväkodissa jatkuvasti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Huolestunut äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Huolestunut äiti"

Vieras
Tyttöni on eskarissa ja samassa ryhmässä on poika joka käy toistuvasti muiden lasten kimppuun. Kerran oli repinyt pihalla tytöltäni tukoittain hiuksia päästä noin esimerkiksi. Ja mitä olen muiden äitien kanssa jutellut niin poika on telonut muitakin lapsia, on tönäissyt alas portaita toisia lapsia ja potkinut yhden lapsen 2-vuotiasta siskoa kengät jalassa päähän ja kynsinyt yhdeltä tytöltä naaman vereslihalle pukemistilanteessa. Kiusaaminen on päivittäistä ja hoitajat ovat kertoneet että tyttönikään ei ole mitenkään provosoinut poikaa näissä tilanteissa vaan poika on sellainen että ihan yllättäen hyökkää toisten lasten päälle ilman syytä. Tyttöni pelkää päiväkodissa ja välttelee poikaa ja hoitajat yrittävät pitää poikaa erillään muista lapsista mutta silti näitä tyttönikin päällekäymisiä on tapahtunut päivittäin. Olen nähnyt pojan käyvän myös hoitajan ja päiväkodin siivoojan kimppuun hakiessani omaa lasta ja en ole nähnyt sellaista "petoa" ennen. Ihan rehellisesti sanoen poika käyttäytyy kuin joku ihmissusi tai vastaava.

Mitähän tässä tilanteessa voisi tehdä?

Itselläni on alle 3v erityislapsi ja tarvitsee jatkuvaa seurantaa koska on muuten juuri tuollainen(tutkimukset kesken vielä, mutta ei mm. puhu, ei ymmärrä kaikkea jne.). Hoidan vielä kotona ja kun jään työttömäksi kohta niin hirvittää laittaa peruspäiväkotiin jos saan töitä ja en saa sitä hakemaani pienryhmää. Siihen integroituun ryhmään vaan ei tällekään vuodelle ole yhtään paikkaa edes vapautumassa ja jonossa ennen meitä on monta. En voi sanoa muuta kuin sori jos meidän pikku Nico pahoinpitelee teidän lapsia, mutta kunnalla ei ole tarjota oikeanlaista hoitoa lapselleni! Voin hoitaa kotonakin ja näin aioinkin tehdä, mutta en tiedä pakotetaanko minut töihin.

Voi luoja.. vaatisin päiväkotia järjestämään tapaamisen minun ja pojan vanhempien kanssa. Pojalle pitäisi hankkia oma avustaja (tai "henkivartija" joka saisi pidettyä lapsen pois muiden kimpusta) Menisin itse päiväkotiin, ja pitäisin huolen että se poika laitetaan aisoihin ja hänelle järjestetään sellainen hoitopaikka, joka on sekä hänen kehitykselleen hyväksi että turvaa muiden lasten kehityksen. Jos kunta valittaa, ettei ole resursseja, kunnan tehtävä on järjestää tarvittava hoito ja palvelut, vaikka sitten ostopalveluna toiselta kunnalta!

Vaatisin toimia ihan oikeasti. Ei kenenkään tarvi sietää moista kohtelua. Itse työntekijänä olen törmännyt pahimmillaan siihen että tällainen todella agressiivinen poistettiin päiväkodista. Vanhemmat eivät olleet moksiskaan siitä että laps riehu ja heitteli tuoleja yms muita vahingoittavaa. Ykstyiseen ei sillä lailla avustajia saa joten perhe sai lähtökäskyn muiden suojelemikseksi. Siinä oli vaarassa niin lapset kun hlökuntakin. Äärimmäinen tapa toimia, muukaan ei auttanut. Jos on erityislapsi, asiat on oltava niin ettei hän pääse vahingoittamaan toisia.

Itselläni on alle 3v erityislapsi ja tarvitsee jatkuvaa seurantaa koska on muuten juuri tuollainen(tutkimukset kesken vielä, mutta ei mm. puhu, ei ymmärrä kaikkea jne.). Hoidan vielä kotona ja kun jään työttömäksi kohta niin hirvittää laittaa peruspäiväkotiin jos saan töitä ja en saa sitä hakemaani pienryhmää. Siihen integroituun ryhmään vaan ei tällekään vuodelle ole yhtään paikkaa edes vapautumassa ja jonossa ennen meitä on monta. En voi sanoa muuta kuin sori jos meidän pikku Nico pahoinpitelee teidän lapsia, mutta kunnalla ei ole tarjota oikeanlaista hoitoa lapselleni! Voin hoitaa kotonakin ja näin aioinkin tehdä, mutta en tiedä pakotetaanko minut töihin.

ei ole helppoa sinullakaan.

Luultavasti lapselle on jo haettu avustajaa, niin kuin yleensä tuollaisille lapsille haetaan. Ja ilmeisesti kotikuntanne/kaupunkinne ei ole sellaista myöntänyt. Kysy päiväkoin johtajalta kuinka tilanne aiotaan ratkaista, jos se ei tehoa niin ottakaa selvää kuka kunnassanne/kaupungissanne on vastuussa asiasta, ja viekää asiaa sitäkautta eteenpäin.

Yhteistyössä