äsken muskarissa äiti, joka muskarin jälkeen kertoi, että heillä kotona on isommat lapset nyt sikainfluenssassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja piiukka:
Minulla eskarissa sairastuu aina vähänväliä joku, en voi sitten vissiin kulkea kylillä jos vaikka olen taudinkantaja. Ja tosihan on, että kaikki tuon taudin tulevat sairastamaan, nyt sen saisi melko lievänä, kevään epidemiaa on povattu kovemmaksi...

Asutko siis näiden eskarilaisten kanssa? On vähän eriasia jos kotona joku sairastaa kuin että jos työpaikalla on tekemisissä henkilön kanssa joka on tulossa sairaaksi. Ja tuota sikaa ei tule kaikki sairastamaan, uusin arvio taisi olla että joka kymmenes sairastaa sen.

Mä kyllä ymmärrän AP:n närkästymisen ja huolen ihan täysin. Olisin itsekin ollut käytöksestä ällistynyt. Tää ei nyt koske pelkästään sikalenssua vaan esim. ihan normi oksennustautia. Miksi levittää ihan tieten tahtoen tahallaan...?

Ymmärrän sen, että ei tarvitse tietysti koko perheen jäädä pois koulusta tai töistä tai hoidosta, mutta joku vauvojen muskari ei ole mikään välttämätön tai millään muotoa pakollinen meno ja sen olisi ihan hyvin voinut jättää välistä, kun tautia on jo perheen muissa lapsissa.

Kuka tahansa saattaa siis olla taudinkantaja tietämättään ja levittää ennen oireiden puhkeamista, tässä tapauksessa se on vaan melko todennäköistä ja minusta vanhemmalta käytön on välinpitämätöntä muiden vauvoja kohtaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mammaliii:
Jos sulla olis vaikka 6 lasta, jokainen heistä sairastais peräjälkeen tän taudin (ei siis samaan aikaan kokonaan) Niin äiti olis sitte vähintään sen 4 kertaa sieltä muskarista pois kun heidän lapsista aina jollain on se nuha päällä. Eikä sitä edes tiedä oliko ap:n muskari ystävän lapsilla possunuhaa vai joku muu flunssa, koska heitä tuskin on vielä testattu jos oireet on eilen alkaneet.

tämä on yks pointti kans. meilläkin uusperheviritelmään mahtuu taatusti aina joku, jolla vähintään pieni köhä tai vatsan väänteitä. pitäskö meiän kaiken varalta lopettaa sit kodin ulkopuolella liikkumiset, työt, pk:t, koulut jne?...

sairasta lasta en vie muiden ilmoille, kun ehkä päivystykseen, mutta ei meillä voi koko konkkaronkka lopettaa elämää yhden jäsenen niiskuttelun takia.

Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
Jos sulla olis vaikka 6 lasta, jokainen heistä sairastais peräjälkeen tän taudin (ei siis samaan aikaan kokonaan) Niin äiti olis sitte vähintään sen 4 kertaa sieltä muskarista pois kun heidän lapsista aina jollain on se nuha päällä. Eikä sitä edes tiedä oliko ap:n muskari ystävän lapsilla possunuhaa vai joku muu flunssa, koska heitä tuskin on vielä testattu jos oireet on eilen alkaneet.

tämä on yks pointti kans. meilläkin uusperheviritelmään mahtuu taatusti aina joku, jolla vähintään pieni köhä tai vatsan väänteitä. pitäskö meiän kaiken varalta lopettaa sit kodin ulkopuolella liikkumiset, työt, pk:t, koulut jne?...

sairasta lasta en vie muiden ilmoille, kun ehkä päivystykseen, mutta ei meillä voi koko konkkaronkka lopettaa elämää yhden jäsenen niiskuttelun takia.

Mielestäni viisastelet turhaan. Pieni niiskuttelu ja ihan oikea sairaus (siis esim. sikainfluenssa, vatsatauti ym.) ovat aivan eri asioita. Tuskin teillä ihan jatkuvasti joku on tosissaan kipeänä.

mä oon sitä mieltä, että sairaitten pitää pysyä karanteenissa eikä terveitten, sairastuneet ja niitten läheiset levittävät tautia. Jotku on vaan niin ajattelemattomia...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:

Mielestäni viisastelet turhaan. Pieni niiskuttelu ja ihan oikea sairaus (siis esim. sikainfluenssa, vatsatauti ym.) ovat aivan eri asioita. Tuskin teillä ihan jatkuvasti joku on tosissaan kipeänä.

mitä mä olen ymmärtänyt, niin eihän se sikis kaikille edes tule rajuna, eikä sitä lievemmissä tapauksissa varmasti kaikilta testatakkaan. eli joku pikku niiskuttelijahan voi sitä levittää.
toisekseen, kun mun nuorimmalla oli rs-virus, olin hänen kanssaan sairaalassa ympäri vuorokauden imetyksen tähden. esikoinen sitten terveenä yksilönä kävi pk:ssa, kun eihän ukko voinut töistä pois jäädä tervettä lasta hoitamaan.tartuttamisen riskihän se siinäkin oli juu, mutta minkäs teet? :snotty:

Ei tartu oireettomasta. Meillä lapsista kaksi sairasti (sairastuivat samaan aikaan) ja muu perhe (4 hlöä) säilyi terveenä. Tarttuu yleensä pärskiessä. Meillä kumpikaan ei pärskinyt lainkaan. http://www.satakunnankansa.fi/cs/Satellite/Satakunta/1194629227766/artikkeli/sikainfluenssa+on+nyt+taalla+lue+kuinka+pitaa+toimia.html

Musta etenkin vauvamuskarista ja sellaisista missä on raskaana olevia tai muuten heikkoja/sairaita ihmisiä vois jättää nää perheet väliin, missä sairastetaan. Vanhemmat lapset ja niiden harrastukset, koulu ja päiväkoti on eri asia. Töissä on pakko käydä jne.

Itse olen yrittänyt eristäytyä jonnin verran kun raskaana olen, ja vältän tietynlaisia tapahtumia. Mutta pakko tuota esikoistakin on harrastuksiin viedä, kun ei sitä kokonaan voi eristäytyä.

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta terveydenhuollon ammattilaisethan ovat nimenomaan sanoneet, että terveitä perheenjäseniä ei tarvitse eristää vaan voivat toimia aivan normaalisti. Meilläkin on työpaikalla useammankin työntekijän perheenjäseniä kotona sikainfluenssassa, mutta ei mikään työpaikka salli sitä, että terve jää varuiksi kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja apua:
Alkuperäinen kirjoittaja Ankka:
No miten on, saanko mä mennä töihin kun meillä lapset on sikainfluenssassa? Olen töissä isossa liikkeessä ja usein kassalla.

entäs mä, mä oon hoitaja!

Eikö sinua ole rokotettu?
tiedän monta hoitajaa, jotka ei ole sitä piikkiä suostuneet ottamaan

sairaat pysykööt kotonaan ja en todellakaan lähtisi vauvamuskariin oman vauvani kanssa jos omassa perheessäni olisi juuri todettu jollain sikainfluenssa.

Sairaiden pitääkin pysyä kotona. Mutta lienet sinäkin kuullut ohjeistuksen, että terveiden ei tarvitse eristäytyä kotiin, vaikka joku perheenjäsenistä olisikin sairastunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku:
sairaat pysykööt kotonaan ja en todellakaan lähtisi vauvamuskariin oman vauvani kanssa jos omassa perheessäni olisi juuri todettu jollain sikainfluenssa.

Sairaiden pitääkin pysyä kotona. Mutta lienet sinäkin kuullut ohjeistuksen, että terveiden ei tarvitse eristäytyä kotiin, vaikka joku perheenjäsenistä olisikin sairastunut.

Juu sitä ei ole laissa määrätty, mutta järjen käyttö on silti sallittu. Jos on suurella todennäköisyydellä taudin kantaja, kannattaako tautia tieten tahtoen levittää.

Juu sitä ei ole laissa määrätty, mutta järjen käyttö on silti sallittu. Jos on suurella todennäköisyydellä taudin kantaja, kannattaako tautia tieten tahtoen levittää.

Mutta kun koko elämää ei voi jättää elämättä. Ihmisten on pakko käydä töissä ym. vaikka kotona potilaita olisikin. Ootko yhtään ajatellut sitä, että yhteskunta pysähtyy kokonaan, jos kaikki, joiden lähipiirissä on joku sairastunut, eristäytyvät kotiin?

Mä oisin menny mut en ois asiasta sen kummemmin kertonut. siis olettaen, että isommat sairastelijat pärjäävät. Ny oli yhellä tauti, 10v, eikä sitä kyllä voinut jättää hetkeksikään yksin. MUTTA, kun mies oli kotona ni liikuin paljon vauvan kanssa muualla, halusin vauvan pois pöpöjen läheltä.

Eikä meillä muut sairastuneet, että turhaan oltais evakoitu itsemme kotiin...

Mutta kun koko elämää ei voi jättää elämättä. Ihmisten on pakko käydä töissä ym. vaikka kotona potilaita olisikin. Ootko yhtään ajatellut sitä, että yhteskunta pysähtyy kokonaan, jos kaikki, joiden lähipiirissä on joku sairastunut, eristäytyvät kotiin?

No kuten aikaisemmin mainitsinkin, on aivan eri juttu hoitaa pakolliset asiat vaikka perheessä sairastetaan, kuin kuljeksia esim. muskareissa tai kerhoissa. Siihen tuskin maailma pysähtyy, että jättää silloin muskarin väliin.

Yhteistyössä