Äsken kun tuli taas kinaa lapsen kanssa hänen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ov
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ov

Vieras
huoneensa siivoamisesta ja siivoamattahan se sitten jäi, en minä ala huonetta siivoamaan - sen saa lapsi siivota tai sitten jättää sekaiseksi.

Mutta sen myötä tuli kanssa jälleen mieleen, että mitenhän mahtaa lapselta alkaa sujumaan läksyjen teko koulupäivän jälkeen? Ei kyllä suoraan sanottuna enää huvittaisi alkaa perehtymään uudelleen koulukirjoihin. Saisi kyllä lapsi vähin erin alkaa itse huolehtimaan läksyjensä tekemisestä tai sitten kärsisi läksyjen tekemättä jättämisestä.

Kyllähän se tietysti on (ehkä) päivänselvää, että saattaa pakosta joutua seurailemaan pitkänkin aikaa, että onko lapsi tehnyt läksynsä, mutta ajatus moisesta puuhasta - ei kyllä nyt vielä yhtään nappaa.

Luulen (lapsen tuntien) että ehkä aluksi kun läksyissä on tietty uutuudenviehätys, niin se saattavat ainakin jollakin lailla tulla tehdyksi, mutta sitten kun tenava huomaa, että näitä läksyjähän tulee sitten aina, niin sitten voi lapselle tulla tervanjuontia läksyjen teon suhteen.

Tuliko sulle mieleen niitä lapsia tehdessä, että se vastuu lapsesta ei lopu siihen kun se vieroitetaan tissistä? Suomessa jokaisella lapsella on oppivelvollisuus ja vanhempien tehtävä on valvoa, että lapsi tekee läksynsä, vaikka kuinka ei nappais.

Eipä minunkaan läksyjäni pahemmin äiti alkumetrejä pidemmälle valvonut ja katsonut, hän kanssa oli sitä mieltä, että läksyt ovat minun huolehdittava, ei hänen. Ja hyvin tunnollisesti teinkin läksyni, vaikka itse niistä piti huolehtia, en kertaakaan läksyjä jättänyt tekemättä. Ennen koetta kyllä äiti kuulusteli minulta mielellään koealueeseen liittyviä juttuja.

Huspati, no kyllä pikku hiljaa saisi alkaa itsekseen siivoamaan huoneensa. Syksyllä menee jo eskariin ja ei ole ikänään vielä kunnolla lelujaan siivonnut olkkarin ja / tai oman huoneensa lattialta kasaan. Aina minä olen suurimmaksi osaksi sen "raivaus/siivous"työn saanut tehdä. Ja alkaa se todella jo tökkimään / ärsyttämään. Pelkään todella tässä sitä, että kerta lapsi ei siivoa omia lelujaan kasaan, niin miten hän oppii ikänä koulussa huolehtimaan tavaroistaan? Että kotiin tulee siis reppu ja sen tavarat (kirjat, penaalit, liikuntavarusteet jne.) ja vielä syksymmällä / talvella tietysti tulisi kotiin ulkovaatteet päällä + pipo päässä ja hanskat käsissä ja kengät jalassa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap jatkaa:
Eipä minunkaan läksyjäni pahemmin äiti alkumetrejä pidemmälle valvonut ja katsonut, hän kanssa oli sitä mieltä, että läksyt ovat minun huolehdittava, ei hänen. Ja hyvin tunnollisesti teinkin läksyni, vaikka itse niistä piti huolehtia, en kertaakaan läksyjä jättänyt tekemättä. Ennen koetta kyllä äiti kuulusteli minulta mielellään koealueeseen liittyviä juttuja.

No kannattaisiko sinun olla tässä asiassa parempi äiti kun omasi ja valvoa se lapsen läksyjen teko, kun epäilet lapsesi huolehtimista niistä itse jo etukäteen. Kurittaisitko lastasi ruumiillisesti jos oma äitisikin olisi tehnyt niin?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Huspati, no kyllä pikku hiljaa saisi alkaa itsekseen siivoamaan huoneensa. Syksyllä menee jo eskariin ja ei ole ikänään vielä kunnolla lelujaan siivonnut olkkarin ja / tai oman huoneensa lattialta kasaan. Aina minä olen suurimmaksi osaksi sen "raivaus/siivous"työn saanut tehdä. Ja alkaa se todella jo tökkimään / ärsyttämään. Pelkään todella tässä sitä, että kerta lapsi ei siivoa omia lelujaan kasaan, niin miten hän oppii ikänä koulussa huolehtimaan tavaroistaan? Että kotiin tulee siis reppu ja sen tavarat (kirjat, penaalit, liikuntavarusteet jne.) ja vielä syksymmällä / talvella tietysti tulisi kotiin ulkovaatteet päällä + pipo päässä ja hanskat käsissä ja kengät jalassa.

Okei, tuo leluhelvetti on ollut meilläkin joskus ajankohtainen. Kyllä ne lapset siitä oppivat itsestään huolehtimaan :)

ai menossa vasta eskariin, no pikkuinenhan tuo on.
meillä on 10v ja 8vuotiaan kanssa aina kovaa muistutusta siivoamisesta vieläkin, aina on käskettävä. Sit vasta tapahtuu, hitaasti. Ja tosta 8vuoitaasta olen antanut itse imuroida.

ja esikoinen varsinkin oli mahdoton tapaus hävittämään vaatetta vielä ekan luokan! Ja tyttö on. Nyt kolmasluokkalaisena alkaa jo tavarat kulkea mukana :) Toi poika ollut huolellisempi.

äiskä, minua ei kyllä naurattaisi yhtään, jos lapselta häviäisi vaatetta eskari ja ekaluokan aikana. ei niitä vaatteita turhaan hävitettäväksi osteta, eikä olisi hääviä jatkuvasti ostaa uusia vaatteita.

Tiedoksesi vain että läksyjen teon vahtiminen ja varmistaminen kuuluu vanhemman velvollisuuteen. Koulumenestys lapsella on vanhempien ansiota tai huono menestys usein vanhempien syytä. Ellei vain lapsi ole tyhmä ja läksyjen vahtiminenkaan ei auta. Tyhmyys ja laiskuus on usein perinnällistä niin sitäkin voi miettiä millainen lahopää oli itse.

Kuulostat kyllä huolestuttavan laiskalta ollaksesi jonkun äiti :D
Sääli lapsiasi..

Alkuperäinen kirjoittaja ov:
Luulen (lapsen tuntien) että ehkä aluksi kun läksyissä on tietty uutuudenviehätys, niin se saattavat ainakin jollakin lailla tulla tehdyksi, mutta sitten kun tenava huomaa, että näitä läksyjähän tulee sitten aina, niin sitten voi lapselle tulla tervanjuontia läksyjen teon suhteen.

Luulen, että ehkä aluksi kun lapsissa on tietty uutuudenviehätys, niin ne saattavat ainakin jollakin lailla tulla hoidetuksi, mutta sitten kun vanhempi huomaa, että näitä lapsiahan pitää hoitaa aina, niin sitten voi vanhemmalle tulla tervanjuontia lastenhoidon suhteen.

Anteeksi. :ashamed:

Palstalla monikaan ei ymmärrä miksi taaperotkin osallistuvat huoneensa siivoukseen- sitten valitetaan kun eskari-ikäinen ei saa lelujaan pois lattialta...:D Meidän 3-vuotias on siivonnut huoneensa yksin viimeiset puoli vuotta, tahtoo tehdäkin niin ja suorastaan häätää meidät vanhemmat auttamasta. Muutenkin erittäin omatoiminen yksilö, mutta luonnekysymyshän tuo on.

apua:"Tiedoksesi vain että läksyjen teon vahtiminen ja varmistaminen kuuluu vanhemman velvollisuuteen." / Minulla taas todella oli asia niin, että alkumetreillä äiti katsoi, että läksyt olivat tehtyinä, mutta sitten hän jätti sen pois. Sanoi, että läksyt kuuluu minun tehdä ja minun niistä huolehtia. Kyllä sitten huolehdinkin eikä ikänä läksyt jääneet tekemättä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap :
äiskä, minua ei kyllä naurattaisi yhtään, jos lapselta häviäisi vaatetta eskari ja ekaluokan aikana. ei niitä vaatteita turhaan hävitettäväksi osteta, eikä olisi hääviä jatkuvasti ostaa uusia vaatteita.

Nauroinko mä jossain? :o

ja meillä kyllä suurin osa vaatteista on löytynyt, ei ne lopullisesti hävinnyt, kun ne kuitenkin yelensä sitten oli koulussa ja iltapäiväkerhossa, mutta huolimaton luonne kun on niin unohteli, ja sitten aina oli muistuteltava niitä etsimään jostain.

Yhteistyössä