Asioita joissa voi helposti vauvan kanssa säästää!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aika lailla säästää vauvan kanssa kun on noita isompia lapsia joiden tavarat ovat nyt käytössä...mut okeiokei, kokonaiskustannukset ovat kyllä korkeammat mitä enemmän kersoja... B)
Niin ja noiden isompien kanssa ei tosiaankaan parane lähteä tuonne ulkomaailmaan, vaikkapa kauppakeskukseen kun he tahtoo, he tahtoo..vauva taas on mitä mainioin kauppakaveri, hää tahtoo vaan kotiin ja pian..jää siinä mammalta rytkyt katsomatta saatikka sitten ostamatta!

Alkuperäinen kirjoittaja NäkymätönNinni:
Alkuperäinen kirjoittaja Mariaa:
No juuri tämän takia en ostaisi käytettynä koska monet saattavat kaukaloa autossa säilyttää ja jos autolla ei lämmintä tallia ole niin silloinhan pakkasta autossakin sisällä. Ja kun turvakaukalon muoviosat jäätyvät niin ei yhtä turvallinen.

Ihan vaan kysymys.. Raahaatko myös isompien lasten turvaistuimet sisälle joka käyttökerran jälkeen, etteivät jäädy? :whistle:

Maahantuoja on antanut ohjeet että turvakaukalo jossa on enemmän muovisia osia jotka voivat haurastua pakkasessa on syytä säilyttää huoneenlämmössä ja näinollen ottaa aina sisään kun taas turvaistuin on suunniteltu pidettäväksi autossa jatkuvasti ja on siksi eri asia. Onhan näissä aivan erilaisia osiakin.

No juuri tämän takia en ostaisi käytettynä koska monet saattavat kaukaloa autossa säilyttää ja jos autolla ei lämmintä tallia ole niin silloinhan pakkasta autossakin sisällä. Ja kun turvakaukalon muoviosat jäätyvät niin ei yhtä turvallinen.

Ihan vaan kysymys.. Raahaatko myös isompien lasten turvaistuimet sisälle joka käyttökerran jälkeen, etteivät jäädy? :whistle:

Samaa mietin minäkin. Taitaa olla esikoisen kanssa turhankin tarkka asioista...Kunhan lapselle tulee ikää lisää tai lapsia lisää, niin kyllä se elämä siitä kummasti järkevöityy ; )

Kestovaippoja käytetään, ruokaa tehdään itse, vaatteita ja tarvikkeita myös käytettynä uusien lisäksi. Sosevaiheessa tein esikoiselle melkein kaikki itse ja kuopuksellekin jonkun verran. Nyt kun molemmat syövät tavallista ruokaa, teen kotiruokaa eineksien sijaan. Halvempaa ja terveellistä. Toki välillä syödään valmisruokaa, mut enimmäkseen itse tehtyä.

Lapsille myydään paljon tuotteita, joita suositellaan juurikin lapsille, vaikka oikeasti ne ei ole mitenkään erityisen paljon parempia, kuin vastaavat tavalliset tuotteet. Esimerkkinä vaikka pienten lasten jogurtit. Kivat, värikkäät pakkaukset ja kova hinta, mutta en usko, että ne oikeasti ovat yhtään sen parempia tai terveellisempiä kuin tavalliset jogurtit tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:

Samaa mietin minäkin. Taitaa olla esikoisen kanssa turhankin tarkka asioista...Kunhan lapselle tulee ikää lisää tai lapsia lisää, niin kyllä se elämä siitä kummasti järkevöityy ; )

Itse kuljetan maailman kalleinta asiaa ja jos turvallisuutta voin parantaa, sen todellakin teen. Se on mielestäni järkevää.

Itse kuljetan maailman kalleinta asiaa ja jos turvallisuutta voin parantaa, sen todellakin teen.

Hyvä juttu. Mutta muista, ettet ole vauvan kanssa kovalla pakkasella ulkona, ettei istuin jäädy. Tai vie vauvaa siinä kylmään autoon....Tiedoksesi, että isompienkin lasten turvaistuimet on tehty muovista eikä niitä kukaan raahaa sisälle. Tosin meillä ei kaukalo ollut yleensä muutenkaan autossa, kun siinä oli niin kätevä kantaa vauvaa.

Minkäs ikänen se sun aartees nyt sitten on?
Ihan siksi kyselen, että meillä on 10kk lapsi ja en todellakaan jaksa kantaa häntä enää siinä kaukalossa, enkä jaksa kantaa kaukaloa toisessa ja lasta toisessa kädessä sisälle.
JOTEN kaukalo ON autossa yötä päivää ja kantelen vaan lasta edestakasin.
Eikä oo tullu kyllä mieleenkään, että vaarantaisin häntä MITENKÄÄN sillä että saattaa olla vähän kylmettyneet muoviosat istuimessa.
Mites sitten kun siirrytte kaukalosta istuimeen?Liekö raahaat senkin sisälle?
No tietty se on sun asia miten asiat teet, mutta väitän että suurin osa ihmisistä harrastaa tätä "huonosti säilytystä"

Itse kuljetan maailman kalleinta asiaa ja jos turvallisuutta voin parantaa, sen todellakin teen. Se on mielestäni järkevää.

Omat kampaamokäynnit, meikkiostokset, vaateshoppailut, liiat herkuttelut, noita olen vähentänyt ronskisti (no, tuota viimeisintä en ehkä tarpeeksi...). En toki näytä niin siloitellulta kun aiemmin, mutta vallan hienosti pärjään näinkin =)

Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Jotkut soseet tulee halvemmaksi, jos itse tekee. Mutta sitten taas monet hedelmäsoseet kalliimmiksi. Sellasen pieneenkin pilttipurkkiin mahtuu yllättävän paljon vaikkapa keitettyä omenaa ja ne sitten taas ovat tiettyyn vuodenaikaan kalliita.
Aika pieniä ne lapsen kulut ovat. Alle vuoden vanhalle riittää hyvin lapsilisänsä verran tuloja, vaikka käyttäisi kertakäyttövaippoja, söisi tuttelia ja kaupan pilttejä. Enemmänkin meillä kuluja menee siihen, kun mä olen kotona. Mun ruokkimiseni on kalliimpaa, kun tulee ylimääräsiä osteltua ;)

Niissä kaupan hedelmäsoseissahan on usein vesi ensimmäisenä tai toisena valmistusaineena. Ja tärkkelystäkin niihin tungetaan. Molemmat halpoja raaka-aineita, joille saaadaan valmistuotteessa melko komea kilohinta

Peesi!!! Suurin osa valmissoseista on vesi-tärkkelystä + hieman kasviksia/hedelmiä/marjoja. Eli itse tehty tulee varmaan siinä suhteessa "kalliimmaksi" kun ne on yleensä täyttä tavaraa...

Täällä lastenvaunut+saattaja linja-autossa on 2.50 e (norm. 2.80 e, mutta 40 matkan kortilla yhden matkan hinta 1.90 e) eli on kalliimpaa mennä vaunujen kanssa kuin yksin!!! Ja ei, 40 matkan kortilla ei voi maksaa vaunuja...

Täälläkään ei lapsi vaunuissa matkusta bussissa ilmaiseksi, menee sama hinta kuin aikuisesta.
Joten bussia emme käytä.
Kestovaipat on ykkössäästö varmaan.
Ihan pienellä käytin paljon kirppisvaatetta mutta nyt kun isompi ja käydään muskareissa ja kerhoissa tykkään pukea uusiin muodikkaisiin vaatteisiin, esim. lindex, po.p.

Mutta yleisesti ottaen otetaan iteltä pois ja se säästetään lapseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Meillä maksaa lastenvaunut puolet aikuisen lipun hinnasta
eli 2,80e+1,40e/suunta. Kallista on :(

Lahessa?
Tämä on se syy miksi on pakko pihistellä. Kun vie lapset harrastuksiin kaupunkiin niin matkat meidän porukalta maksaa 15?. Eli 2 lasta, vaunut ja aikuinen. taksilla vaan 5? enemmän ja aikaa ei mene yhtä paljon, jolloin voi tehdä jotain töitä josta saa vastaavasti rahaa.

-täysimetys
-vauvan tarvikkeita saa käytettyinä edullisemmin tai kierrättää tuttujen kesken (syöttötuoli, sitteri, pinnasänky, vaunut, kantoliinat, vauvanlelut ym.), eniten säästää, kun ei osta ihan kaikkea tarjolla olevaa vaan harkiten
-vauvan soseita tekee helposti itse ja säästää paljon, näitä voi tehdä suuria määriä (pakastaa pikkuannoksina) pakkaseen
-kesällä kerätyistä marjoista saa tehtyä hyviä kiisseleitä ja marjapuuroja vauvoille ja lapsille, ei maksa paljon
- itse leipominen on edullista
- vaatteet kierrätetään, ulkovaatteet ja kengät ostetaan uusina, jos mahdollista alennusmyynneistä valmiiksi
- sukset, luistimet ym. käytettyinä tai kierrätetään usealla
- kaupoista erikoistarjouksesta ostetaan kerralla enemmän, mutta ei juosta eri kaupoissa tarjousten perässä

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
-täysimetys
-vauvan tarvikkeita saa käytettyinä edullisemmin tai kierrättää tuttujen kesken (syöttötuoli, sitteri, pinnasänky, vaunut, kantoliinat, vauvanlelut ym.), eniten säästää, kun ei osta ihan kaikkea tarjolla olevaa vaan harkiten
-vauvan soseita tekee helposti itse ja säästää paljon, näitä voi tehdä suuria määriä (pakastaa pikkuannoksina) pakkaseen
-kesällä kerätyistä marjoista saa tehtyä hyviä kiisseleitä ja marjapuuroja vauvoille ja lapsille, ei maksa paljon
- itse leipominen on edullista
- vaatteet kierrätetään, ulkovaatteet ja kengät ostetaan uusina, jos mahdollista alennusmyynneistä valmiiksi
- sukset, luistimet ym. käytettyinä tai kierrätetään usealla
- kaupoista erikoistarjouksesta ostetaan kerralla enemmän, mutta ei juosta eri kaupoissa tarjousten perässä

Ja jos ei keitä niitä marjoja, niin saa vielä enemmän ravintoaineita samalla "rahalla".

Mun mielestä vauvan kanssa on hyvin vähän mistä voi säästää, koska vauva ei tarvitse juurikaan mitään. Vauvat syövät maitoa, joka on ihan ilmaista ja muuta toimintaa he eivät juurikaan tarvitse.

Vaunut ja turvaistuin on kalleimmat hankinnat ja varsinkin jos lapsia on aikeita hankkia useampikin, niin säästöä tulee kun satsaa laatuun.

Muut hankinnat kuten vaatteet ja sänky ovat sellaisia, joita ihmisillä on ihan liikaa ja niistä on jopa vaikea päästä eroon, joten jos ei kellään tutulla ole, niin varmasti löytyy kirppareilta ihan pilkkahintaan.

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Mun mielestä vauvan kanssa on hyvin vähän mistä voi säästää, koska vauva ei tarvitse juurikaan mitään. Vauvat syövät maitoa, joka on ihan ilmaista ja muuta toimintaa he eivät juurikaan tarvitse.

.

Vai on maito ilmaista? Eikö äidin ruoka maksa mitään? Imetysaikana energiantarve on sen verran suurempi, että ihan niin paljon ei monikaan söisi, jos ei imettäisi ; )

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Meillä maksaa lastenvaunut puolet aikuisen lipun hinnasta
eli 2,80e+1,40e/suunta. Kallista on :(

Lahessa?
Tämä on se syy miksi on pakko pihistellä. Kun vie lapset harrastuksiin kaupunkiin niin matkat meidän porukalta maksaa 15?. Eli 2 lasta, vaunut ja aikuinen. taksilla vaan 5? enemmän ja aikaa ei mene yhtä paljon, jolloin voi tehdä jotain töitä josta saa vastaavasti rahaa.

Lahessapa hyvinkin.
Epistä, että eri kaupungeissa eri käytäntöjä. Kyllä minäkin mielelläni matkustaisin vaunujen kanssa ilmaiseksi :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
Säästö se on ylipäänsä olla sen vauvan kanssa kotona. Varsinkin jos sattuu huutavainen tapaus- eipä tule paljoa poistuttua kotoa. :saint:

Joo, tää huomattiin kanssa meillä. Eskarilaisen neljän tunnin päivä rajoitti niin paljon mun ja vauvan elämä, että tosiaan se elämä oli joka päivä vaan sitä koti-eskari eskari-koti. Säästöä tuli ja paljon.

Yhteistyössä