Asioita joissa voi helposti vauvan kanssa säästää!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lisäänpä vielä, talvella, kun sitrushedelmät edullisia ostetaan enemmän niitä ja muita tarjouksessa olevia sekä tyhjennetään pakastinta. Syksyllä suositaan ennen muuta kotimaisia juureksia, omenoita ym. kun ovat edullisimmillaan, kesällä kotimaisia vihanneksia, marjoja, sieniä jne. Talvella lämmitetään uunia ja samalla taloa ja leivotaan siinä ja haudutetaan uunipuuroja, paistetaan lihaa, haudutetaan juureksia ym.

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Alkuperäinen kirjoittaja Mariaa:
Alkuperäinen kirjoittaja NäkymätönNinni:
No juuri tämän takia en ostaisi käytettynä koska monet saattavat kaukaloa autossa säilyttää ja jos autolla ei lämmintä tallia ole niin silloinhan pakkasta autossakin sisällä. Ja kun turvakaukalon muoviosat jäätyvät niin ei yhtä turvallinen.

Ihan vaan kysymys.. Raahaatko myös isompien lasten turvaistuimet sisälle joka käyttökerran jälkeen, etteivät jäädy? :whistle:

Samaa mietin minäkin. Taitaa olla esikoisen kanssa turhankin tarkka asioista...Kunhan lapselle tulee ikää lisää tai lapsia lisää, niin kyllä se elämä siitä kummasti järkevöityy ; )

Itse kuljetan maailman kalleinta asiaa ja jos turvallisuutta voin parantaa, sen todellakin teen.

Hyvä juttu. Mutta muista, ettet ole vauvan kanssa kovalla pakkasella ulkona, ettei istuin jäädy. Tai vie vauvaa siinä kylmään autoon....Tiedoksesi, että isompienkin lasten turvaistuimet on tehty muovista eikä niitä kukaan raahaa sisälle. Tosin meillä ei kaukalo ollut yleensä muutenkaan autossa, kun siinä oli niin kätevä kantaa vauvaa.

Entä sitten nämä uudet jalustalliset kaukalot? Pitääkö jalustakin ottaa joka kerta kainaloon kun poistuu autosta?

Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja NäkymätönNinni:
No juuri tämän takia en ostaisi käytettynä koska monet saattavat kaukaloa autossa säilyttää ja jos autolla ei lämmintä tallia ole niin silloinhan pakkasta autossakin sisällä. Ja kun turvakaukalon muoviosat jäätyvät niin ei yhtä turvallinen.

Ihan vaan kysymys.. Raahaatko myös isompien lasten turvaistuimet sisälle joka käyttökerran jälkeen, etteivät jäädy? :whistle:

Samaa mietin minäkin. Taitaa olla esikoisen kanssa turhankin tarkka asioista...Kunhan lapselle tulee ikää lisää tai lapsia lisää, niin kyllä se elämä siitä kummasti järkevöityy ; )

Itse kuljetan maailman kalleinta asiaa ja jos turvallisuutta voin parantaa, sen todellakin teen.

Hyvä juttu. Mutta muista, ettet ole vauvan kanssa kovalla pakkasella ulkona, ettei istuin jäädy. Tai vie vauvaa siinä kylmään autoon....Tiedoksesi, että isompienkin lasten turvaistuimet on tehty muovista eikä niitä kukaan raahaa sisälle. Tosin meillä ei kaukalo ollut yleensä muutenkaan autossa, kun siinä oli niin kätevä kantaa vauvaa.

Entä sitten nämä uudet jalustalliset kaukalot? Pitääkö jalustakin ottaa joka kerta kainaloon kun poistuu autosta?

Hyvä kysymys tuokin...Aikamoinen homma.

Minä olen ainakin säästänyt siinä, että ylipäänsä on tuo vauva.. hän on kova huutamaan esim. bussissa, joten en oikein viitsi turhan päiten lähteä yhtään mihinkään.. joten kun ollaan vaan kotona, niin rahat säästyy. Käyn kerran viikossa ruokakaupassa ja silloinkin yritän ehtiä mahd. nopeasti kotiin, joten silloinkaan en ehdi turhuuksia ostelemaan. Vauva on vasta 6-viikkoinen, joten ei hän kyllä muutenkaan mitään kuluta. Muutama paketti on mennyt vaippoja, vaatteita ollaan saatu ihan älyttömästi lahjaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Meillä maksaa lastenvaunut puolet aikuisen lipun hinnasta
eli 2,80e+1,40e/suunta. Kallista on :(

Lahessa?
Tämä on se syy miksi on pakko pihistellä. Kun vie lapset harrastuksiin kaupunkiin niin matkat meidän porukalta maksaa 15?. Eli 2 lasta, vaunut ja aikuinen. taksilla vaan 5? enemmän ja aikaa ei mene yhtä paljon, jolloin voi tehdä jotain töitä josta saa vastaavasti rahaa.

Sieltäpä minäkin. Ei paljon huvita kotoo mihinkään lähtee bussilla. Keskustaankin sen verran matkaa ettei viitti kävellä.

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Mun mielestä vauvan kanssa on hyvin vähän mistä voi säästää, koska vauva ei tarvitse juurikaan mitään. Vauvat syövät maitoa, joka on ihan ilmaista ja muuta toimintaa he eivät juurikaan tarvitse.

.

Vai on maito ilmaista? Eikö äidin ruoka maksa mitään? Imetysaikana energiantarve on sen verran suurempi, että ihan niin paljon ei monikaan söisi, jos ei imettäisi ; )

Aikuisen ihmisen energian tarve muuttuu elämän aikana sen verran muutenkin. Nuorempana tarvitsin energiaa enemmän kuin nyt ja vanhempana vielä vähemmän. Nytkin mitä enemmän liikun sitä enemmän energiaa tarvin. Mä en menisi laskemaan pientä energian tarpeen lisää tässäkään tapauksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
Missä kaikessa voi helposti vauvan kanssa säästää?

Itse olen huomannut ainakin muutaman keinon jota perheessämme käytetään:

-tekee vauvan ruokia itse (tein juuri peruna-porkkanasosetta johon lisäsin riisiä, keitettyä maissia ja keittojuureksia, vauva 9kk)
-jos mahdollista niin kulkee bussilla vaunujen kanssa ilmaiseksi
-meillä ainakin osakestoillaan
-hieman isommalle lapselle luistimet ja sukset ostaa käytettyinä

Tässä muutamia vinkkejä, kertokaa tekin hyviä säästökohteita :)

eniten säästää vauvan kanssa, kun ei hanki sellasta ollenkaan.

Mun mielestä vauvan kanssa on hyvin vähän mistä voi säästää, koska vauva ei tarvitse juurikaan mitään. Vauvat syövät maitoa, joka on ihan ilmaista ja muuta toimintaa he eivät juurikaan tarvitse.

.

Vai on maito ilmaista? Eikö äidin ruoka maksa mitään? Imetysaikana energiantarve on sen verran suurempi, että ihan niin paljon ei monikaan söisi, jos ei imettäisi ; )

Aikuisen ihmisen energian tarve muuttuu elämän aikana sen verran muutenkin. Nuorempana tarvitsin energiaa enemmän kuin nyt ja vanhempana vielä vähemmän. Nytkin mitä enemmän liikun sitä enemmän energiaa tarvin. Mä en menisi laskemaan pientä energian tarpeen lisää tässäkään tapauksessa.

Mitä tällä energiantarpeen muuttumisella iön myötä on tämän asian kanssa tekemistä? Ruoka muodostaa sen verran ison menoerän ihmiselämässä, että en lähtisi kyllä väittämään tarvittavan energian lisäämistä ilmaiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja joopajoo:
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Meillä maksaa lastenvaunut puolet aikuisen lipun hinnasta
eli 2,80e+1,40e/suunta. Kallista on :(

Lahessa?
Tämä on se syy miksi on pakko pihistellä. Kun vie lapset harrastuksiin kaupunkiin niin matkat meidän porukalta maksaa 15?. Eli 2 lasta, vaunut ja aikuinen. taksilla vaan 5? enemmän ja aikaa ei mene yhtä paljon, jolloin voi tehdä jotain töitä josta saa vastaavasti rahaa.

Sieltäpä minäkin. Ei paljon huvita kotoo mihinkään lähtee bussilla. Keskustaankin sen verran matkaa ettei viitti kävellä.

Eikö tästä voisi protestoida jollekin taholle. Täällä ei ole kuntalisiä ja hammashuoltokin on ihan peestä. Toisaalta täällä olisi paljon tarjontaa erilaisesti syrjäytyneille ja muuten huonovointisille, eroterapiaryhmiä ja äitiyspolilla pakolliset sosiaalityöntekijäkatsaukset ja lyhytjonoinen perheneuvola jne. Pitäis vaan tipahtaa tarpeeksi alas...

Ootteko te imettävät äidit sitten huomannu muutoksia energiantarpeessa? Minä täysimetän, eikä itselleni ainakaan maistu ruoka yhtään sen enempää kuin ennen imetystä. Oikeastaan päinvastoin. Olen niin tohkeissani muutenkin tuosta vauvasta (6 viikkoa) että en edes aina muista syödä. Monesti illalla huomaan, että ainiin, en ole MUISTANUT syödä koko päivänä mitään. Eli ei ole ollut nälkäkään. Ei ennen vauvaa tällaista ollut, söin mitä vaan ja mielellään koko ajan..

Joten itse en ainakaan allekirjoita tuota, että imettäminen lisäis ruokakuluja. Ja koska kauppaankaan en enää ehdi juuri ollenkaan, niin eipä sitä ruokaakaan tule niin hirveesti osteltua.

.

Mitä tällä energiantarpeen muuttumisella iön myötä on tämän asian kanssa tekemistä? Ruoka muodostaa sen verran ison menoerän ihmiselämässä, että en lähtisi kyllä väittämään tarvittavan energian lisäämistä ilmaiseksi.

Ei imetysaikana tarvitse syödä yhtään normaalia enempää. Jos jostain kumman syystä joku tarvitsee enemmän ruokaa, niin imetyksen aiheuttamaan energiankulutuksen lisääntymiseen kyllä riittää yski ylimääräinen voileipä päivässä ja se maksaa huomattavasti vähemmän kuin korvike.

Olettekohan imetystä koskevissa säästövinkeissä huomioineet, että kaikilla ei maito riitä ja että sen tulo voi loppua jopa kokonaan ja jo ihan alkuvaiheessa, tai vauva ei enää huoli rintaa jne... imetyksen lopettamiseen/loppumiseen on monia syitä. Ihan vain huomauttaakseni...

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Ootteko te imettävät äidit sitten huomannu muutoksia energiantarpeessa? Minä täysimetän, eikä itselleni ainakaan maistu ruoka yhtään sen enempää kuin ennen imetystä. Oikeastaan päinvastoin. Olen niin tohkeissani muutenkin tuosta vauvasta (6 viikkoa) että en edes aina muista syödä. Monesti illalla huomaan, että ainiin, en ole MUISTANUT syödä koko päivänä mitään. Eli ei ole ollut nälkäkään. Ei ennen vauvaa tällaista ollut, söin mitä vaan ja mielellään koko ajan..

Joten itse en ainakaan allekirjoita tuota, että imettäminen lisäis ruokakuluja. Ja koska kauppaankaan en enää ehdi juuri ollenkaan, niin eipä sitä ruokaakaan tule niin hirveesti osteltua.

Taidat tuolla metodilla laihtua aika tavalla imetyksen myötä. Toivottavasti on mistä laihtua ettet ihan luurangoksi asti mene. Muista nyt kuitenkin syödä...

Lisäys edelliseen...
Imetyksen aikana äidin energiantarve kasvaa n. 500 kcal vuorokaudessa, joskus jopa enemmän riippuen siitä, miten paljon vauva syö. Jos äiti ei nauti ravintoa kasvaneen energiantarpeen mukaan, hän laihtuu varmasti. Yleensä kuitenkin voimakas ruokahalu saa äidin syömään "kahden edestä". On laskettu, että jos äiti ei korvaa imetysaikana suurentunutta energiantarvettaan syömällä, hän laihtuu puolen vuoden täysimetyksen aikana n. 7 kiloa.

Lisäys edelliseen...
Imetyksen aikana äidin energiantarve kasvaa n. 500 kcal vuorokaudessa, joskus jopa enemmän riippuen siitä, miten paljon vauva syö. Jos äiti ei nauti ravintoa kasvaneen energiantarpeen mukaan, hän laihtuu varmasti. Yleensä kuitenkin voimakas ruokahalu saa äidin syömään "kahden edestä". On laskettu, että jos äiti ei korvaa imetysaikana suurentunutta energiantarvettaan syömällä, hän laihtuu puolen vuoden täysimetyksen aikana n. 7 kiloa.

500 kcal ei paljon maksa. Sen kun saa helposti ihan sillä että hieman lisää leivänäällysteitä, puuroannosta jne. halvempaa kuin korvikkeen ostaminen joka tapauksessa.

Soseet tietty on hyvä tehdä itse, kävellen kauppaan, meillä kun ei bussissa pääse vaunujen kanssa ilmaseksi :/ Ja sitten tietty, ettei jokaisen pikku vesitilkan päälle kaatumisen jälkeen (ja tarkoitan nyt vettä) tarvitse vaatteita pyykätä, vesihän on puhdasta, ja ei ne parit pikku soseläikätkään vaarallisia ole, jos kotioloissa ollaan, kunhan nyt ei ihan lusikkakaupalla ole sosetta vaatteissa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lisäys edelliseen...

500 kcal ei paljon maksa. Sen kun saa helposti ihan sillä että hieman lisää leivänäällysteitä, puuroannosta jne. halvempaa kuin korvikkeen ostaminen joka tapauksessa.

Onko joku käskenyt verrata sitä korvikkeen hintaan? Kyse oli siitä, että onko imetys ilmaista vai ei.

Lisäys edelliseen...

Onko joku käskenyt verrata sitä korvikkeen hintaan? Kyse oli siitä, että onko imetys ilmaista vai ei.

täällä imetystä on käytetty esimerkkinä säästövinkistä.

Eikä imetyksen aiheuttama lisääntynyt energiantarve maksa juuri mitään jollei sitä täytä ostamalla suklaalevyjä ja vanukkaita.

Lisäys edelliseen...

täällä imetystä on käytetty esimerkkinä säästövinkistä.

Eikä imetyksen aiheuttama lisääntynyt energiantarve maksa juuri mitään jollei sitä täytä ostamalla suklaalevyjä ja vanukkaita.

Kyllä sen nyt on äkkiseltään laskien pakko jotain maksaa, jos se on suunnilleen neljäsosa energiantarpeestasi. Neljäsosa siis ruokalaskusta?

En mä lapsiani tehnyt, että piheilemään pääsisi. Minä törsään kaiken, enkä säästä penniäkään! Lapsillani on kauniit, puhtaat ja muodin mukaiset vaatteet ja kiskovat niin korviketta kuin pilttiäkin. Leluja on nurkat täynnä lattiasta kattoon. Ainiinjoo, minä jopa meikkaan. ;)

*reps*
*avaa sateenvarjon*

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaPorsas:
En mä lapsiani tehnyt, että piheilemään pääsisi. Minä törsään kaiken, enkä säästä penniäkään! Lapsillani on kauniit, puhtaat ja muodin mukaiset vaatteet ja kiskovat niin korviketta kuin pilttiäkin. Leluja on nurkat täynnä lattiasta kattoon. Ainiinjoo, minä jopa meikkaan. ;)

*reps*
*avaa sateenvarjon*

Hyi sentään! Entä kampaaja, älä vaan sano että käy sielläkin.

Tänään olen taas huomannut, että meillä on leluja vain lattioilla. Mutta ne ovatkin sitten pullollaan. :$

Alkuperäinen kirjoittaja Leija:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaPorsas:

*reps*
*avaa sateenvarjon*

Hyi sentään! Entä kampaaja, älä vaan sano että käy sielläkin.
Tänään olen taas huomannut, että meillä on leluja vain lattioilla. Mutta ne ovatkin sitten pullollaan. :$

Minä olen itse kampaaja.

:laugh:

Yhteistyössä