Asiansa sotkenut + viimeisillään raskaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikavipit
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pikavipit

Vieras
Oon niin epätoivoinen että itken ja panikoin yöt, itse olen oman tilanteeni täysin aiheuttanut enkä puolustele itseäni ollenkaan.
Olin tyhmä ja alkoin ottamaan pikavippejä kun en pystynyt puolisen vuotta sitten työskentelemään. Pikkuhiljaa niitä alkoi kerääntymään ja nyt tilanne on se, että elän minimi äitiyspäivärahalla ja pikavippeihin velkaa n. 1700 euroa. Vielä ei ole mikään perinnässä mutta sinne suuntaan pikkuhiljaa menossa.
Ja tähän rumbaan vielä lapsi syntymässä, masentaa ja ahdistaa. Lapsen tulo on niin onnellinen ja ihana asia, mutta soisin lapselleni vähän vastuuntuntoisemman vanhemman mitä itse näköjään olen.
En tiedä mitä tehdä..ikää 21 vuotta. Varoittava esimerkki kaikille, toivottavasti kukaan ei ole näin tyhmä mitä itse olen ollut..

Nyt äkkiä huomenna pankkiin neuvottelemaan yksi isompi laina ja saat maksettua pikavipit sillä pois. Älä luovuta, kyllä kaikki vielä järjestyy :)

No et todellakaan ole ainoa, jos se jotain lohduttaa. Ulosotto tms ei ole maailmanloppu, koita keskittää ajatukset lapseen ja muuhun. Koita olla stressaamatta. Sitten kun rahatilanteesi parantuu, voit alkaa sitten makseleen. Ja suojaosuudet sulle ja lapselle tulee, eli pystyt kyllä elämään rahoilla jota jää käteen. Tsemppiä!

Suosittelen, että alat soittelemaan firmoihin, joissa sulla vippejä on, ja yrität sopia maksusuunnitelmasta. Jos ei niissä käy, niin perintä toimistot antaa tehdä maksusuunnitelman. Tuleehan siitä lisäkuluja, mutta eipähän mene luottotiedot.

muoks. tää siis jos et yhtä lainaa voi/halua ottaa vippien pois maksua varten.

Nyt pyydät vanhempiasi lainaamaan sinulle tuon 1700 euroa! Hei ei se edes ole niin paljon! Summa voi kasvaa ihan älyttömiin sfääreihin, jos olet maksukyvytön. Stressi raskausaikana on tosi huono juttu ja nyt on ajateltava vauvan parasta (ja tottakai myös äidin). Moralisointi on ihan turhaa tässä vaiheessa. Asia on selvitettävä, jotta voit keskittyä elämän ihanimpaan aikaan!

Seuraavan kerran kun saat rahaa, niin maksat joka pikavipistä vaikka 5 euroa, näin ne eivät voi mennä ainakaan ulosottoon asti kun ovat tavallaan hoidossa. Tai sitten tuo pankkilaina, 1700e jos ottaa lainaa niin ei tule edes iso kuukausierä. Mulla oli 3500e lainaan ja kuukausierä oli 100e. Nyt alat vain äkkiä hoitamaan asioita niin et joudu ulosottoon!

Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Seuraavan kerran kun saat rahaa, niin maksat joka pikavipistä vaikka 5 euroa, näin ne eivät voi mennä ainakaan ulosottoon asti kun ovat tavallaan hoidossa. Tai sitten tuo pankkilaina, 1700e jos ottaa lainaa niin ei tule edes iso kuukausierä. Mulla oli 3500e lainaan ja kuukausierä oli 100e. Nyt alat vain äkkiä hoitamaan asioita niin et joudu ulosottoon!

Antaako ne pankista lainaa pikavippeihin sotkeentuneelle? tarvitaanko siihen takaajia tai vastaavaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Mussupussu:
Nyt pyydät vanhempiasi lainaamaan sinulle tuon 1700 euroa! Hei ei se edes ole niin paljon! Summa voi kasvaa ihan älyttömiin sfääreihin, jos olet maksukyvytön. Stressi raskausaikana on tosi huono juttu ja nyt on ajateltava vauvan parasta (ja tottakai myös äidin). Moralisointi on ihan turhaa tässä vaiheessa. Asia on selvitettävä, jotta voit keskittyä elämän ihanimpaan aikaan!

Ja kaikilla on vanhemmat joilta lainata? Ja joilla on mistä lainata? Mahtava ratkaisu...vanhemmat korjaa pilttiensä jäljet..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Antaako ne pankista lainaa pikavippeihin sotkeentuneelle? tarvitaanko siihen takaajia tai vastaavaa?

Aina kannattaa kysyä. Takaajat tarvitsee.

Jos sulla itselläsi ei ole voimia selvitellä asiaa, niin ota yhteyttä kunnan velkaneuvojaan:
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/velkaneuvo.aspx

Ja minusta olet sillä tavalla "hyvällä mallilla", että itse tiedostat asian! Ehdit vielä hvyin selvittääkin sen ennen kuin lapsi tulee.

Itse tunnen surullisen tapauksen, joka ei edes halunnut alkaa selvittää mitään vaan heitti laskut ja perintäkirjeet avaamattomina roskiin, ja siitähän sitten vasta soppa syntyi...

Alkuperäinen kirjoittaja siiri:

Kyllä varmaan saat, jos ei ole vielä maksuhäiriömerkintää tullut, mutta takaajan varmaan tarviit.

Tai käsittääkseni siis ei tarvita takaajia jos on jonkinmoiset säännölliset tulot (johan Visa-kortin luottorajakin on yli tuon) mutten tiedä miten pelkän äitiyspäivärahan kanssa mahtaa olla... Joka tapauksessa varmaan vanhempasi voisivat tuon taata kun kyse on kuitenkin pienestä summasta?

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja Mussupussu:

Ja kaikilla on vanhemmat joilta lainata? Ja joilla on mistä lainata? Mahtava ratkaisu...vanhemmat korjaa pilttiensä jäljet..

Ei välttämättä ole vanhempia, mutta useimmilla on ja kyllä itse ainakin auttaisin lastani, jos olisi vastaavassa tilanteessa. Ap ei välttämättä saa pankista lainaa, kun on äitiyslomalla ja ajattelin, että useimmille vanhemmille tuon summan verran lainaa ottaminen ei ole vaikeaa (siis jos ei ole jo ennestään säästössä). Mä en ainakaan vois olla auttamatta lastani, vaikka mitä ikinä olis tehnytkään. Ei siitä tapaa tarvi tulla, mutta todella julmalta kuulostaa, jos jonkun vanhemmat kieltäytyisivät auttamasta, kun kertoo rehellisesti totuuden...

minä olen myös sössinyt aiemmin asiani tosi pahasti,ja meillä on 2v tyttö. ja nyt puhutaan useista tuhansista euroista. ennen lapsen saamista raha asiat oli perseelläänajan myötä kaikki vähitellen hoidettu. vaikka vanhoja paskoja sillon tällöin vielä tippuukin postiluukusta. mulla on merkintä luottotiedoissa mutta ei se maailmaa kaada! nyt hoidat sen mitä pystyt,mutta muista jättää rahaa myös lapsen kasvattamiseen!

on, että soitat heti huomenna velkaneuvontaan, tuo pikkulainojen pois hoitaminen uudella voi tulla vielä kalliimmaksi kuin pikkulainojen poismaksu. lisäksi minimipäivärahalla aika epätodennäköistä, että saisit pankkilainaa.
Jos olet väleissä lähisukusi kanssa, niin kerro heille avoimesti tilanteesi. Aina voi sopia, että he maksavat vippisi ja sinä teet heille velkakirja ja makselet sopivassa tilanteessa pois.
Ulosottokaan ei ole elämän loppu, sulta ei voi tuossa tilanteessa ulosmiatata ja luottotiedot saat takasin, viimeistään viidessä vuodessa, kun velkatilanne on aikanaan selvitetty.
Toki luottohäiriömerkinnät tekee monet asiat vaikeammaksi, mutta etpähän enää joutuisi kiusaukseen ottaa uusia velkoja.

..:

Mussupussu:

Ei välttämättä ole vanhempia, mutta useimmilla on ja kyllä itse ainakin auttaisin lastani, jos olisi vastaavassa tilanteessa. Ap ei välttämättä saa pankista lainaa, kun on äitiyslomalla ja ajattelin, että useimmille vanhemmille tuon summan verran lainaa ottaminen ei ole vaikeaa (siis jos ei ole jo ennestään säästössä;). Mä en ainakaan vois olla auttamatta lastani, vaikka mitä ikinä olis tehnytkään. Ei siitä tapaa tarvi tulla, mutta todella julmalta kuulostaa, jos jonkun vanhemmat kieltäytyisivät auttamasta, kun kertoo rehellisesti totuuden...

lainaus^^

Riippuu tilanteesta. Kerron nyt omakohtaisen varottavan esimerkin... Olen aina ollut vanhempieni silmissä ns. rehti ja luotettava ihminen. Ja itsekin siihen toki pyrin. Olin muutama vuosi sitten tilanteessa, jossa huomattavasti suurempi summa oli menossa ulosottoon.

Äitini ajatteli asiasta samoin kuin sinä ja otti lainaa osan summasta minulle. Loput lupasin hoitaa itse (osamaksuja siis, jotka ei olleet vielä perinnässä...). Monen mutkan kautta päädyin vuoden kuluttua melkeen samaan tilanteeseen. Ja nyt olen siis ulosotossa. Vaikka kaikkeni yritin. Asian ydin on se että pääsin liian helpolla, enkä "ottanut opikseni".

Velkaneuvonnassakin sanoivat, että monelle on käynyt samoin. Eli vanhemmat liian herkästi maksavat...

Alkuperäinen kirjoittaja siiri:

Noin pieneen summaan ei tarvitse takaajia.

Nordeasta voi ainakin hakea lainaa ihan verkkopankin kautta.Minäkin hain ja sain lainan ja rahatkin samantien tilille joilla maksoin velkani pois.Ihanaa,kun ei ole enää pikavippejä maksettavana.Nyt makselen pankille vain yhtä lainaa.Eivät siis kyselleet laisinkaan,että mihin arahat tarvitsen.

Alkuperäinen kirjoittaja samaa kokenut:
Nordeasta voi ainakin hakea lainaa ihan verkkopankin kautta.Minäkin hain ja sain lainan ja rahatkin samantien tilille joilla maksoin velkani pois.Ihanaa,kun ei ole enää pikavippejä maksettavana.Nyt makselen pankille vain yhtä lainaa.Eivät siis kyselleet laisinkaan,että mihin arahat tarvitsen.

entä jos oma pankki on osuuspankki?

Yhteistyössä