Asiaan vihkiytyneet; kannattaako se sikainfluenssarokotus ottaa?

En olis ottanut, jos en kuuluis riskiryhmään. Enkä usko ottavani 3-vuotiaalle tyttärelleni. En ole ottanut meille kausi-influenssarokotteitakaan, enkä tule ottamaan. Nyt muhun oli saatu istutettua sellanen pelon siemen, että se pelko vei voiton ja kävin ottamassa rokotteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
En olis ottanut, jos en kuuluis riskiryhmään. Enkä usko ottavani 3-vuotiaalle tyttärelleni. En ole ottanut meille kausi-influenssarokotteitakaan, enkä tule ottamaan. Nyt muhun oli saatu istutettua sellanen pelon siemen, että se pelko vei voiton ja kävin ottamassa rokotteen.
Ai sä oot jo saanut sen riskiryhmäläisenä? Meillä aukeaa riskiksille ovet ens viikolla ja silloin ehkä pitäis se itelle hakea. Toki edelleen pelottaa, mut kyl mä luulen et sen tulen ottamaan... Mut en tiiä onko siitä sitten kovinkaan paljon hyötyä, koska täällä on vissiin epidemia jo ennen ku se alkaa mulla vaikuttaa...

p
Meidän perheeseen sitä ei oteta kellekään, sillä meistä kukaan ei kuulu mihinkään riskiryhmään. Eikä me olla minään vuonna otettu tavallisia influenssarokotuksiakaan. Kova pohtiminen olisi, jos riskiryhmään kuuluisi. Todennäköisesti silloin päätyisin rokotteen ottamaan.

Minä en aio ottaa enkä aio lapsiakaan piikittää. Tuttavapiirissä monta, joka jättää sen väliin. Mulle sanottiin et rokotteessa oleva elohopea vaarallista alle 12-vuotiaille. Mutta jokainen tekee oman päätöksensä

Minulla ei ole aavistustakaan mitä tehdä. Oma vuoro tulee vasta joskus pitkän ajan päästä, mutta kuopukselle saattaa tulla piankin, kun ei vielä virallisesti ole kolmea vuotta (vaikka oikeasti kai onkin ). Pähkäilin jo viime vuonna tuota kausi-influenssarokotetta, mutta päädyin sen lopulta hänelle otattamaan.

Oikeastaan melkein toivon, että saataisiin tauti ennen kuin rokotusvuoro tulee... Pääsisi tästä pähkäilystä. Mutta ei vielä viikkoon, koska ensi viikon lopussa olisi tärkeä meno. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Daria79:
Minä en aio ottaa enkä aio lapsiakaan piikittää. Tuttavapiirissä monta, joka jättää sen väliin. Mulle sanottiin et rokotteessa oleva elohopea vaarallista alle 12-vuotiaille. Mutta jokainen tekee oman päätöksensä
ja kyseistä elohopeaa eli tiomersaalia on vuosikymmeniä käytetty rokotteissa -myös lasten :)

Alkuperäinen kirjoittaja Edla-Mamma:
Ai sä oot jo saanut sen riskiryhmäläisenä? Meillä aukeaa riskiksille ovet ens viikolla ja silloin ehkä pitäis se itelle hakea. Toki edelleen pelottaa, mut kyl mä luulen et sen tulen ottamaan... Mut en tiiä onko siitä sitten kovinkaan paljon hyötyä, koska täällä on vissiin epidemia jo ennen ku se alkaa mulla vaikuttaa...
oon raskaana.

No mä otin jo itte, ja lapsillekin tulee se.

Riskit on vastaavat ja sivuoireet, kuin esim influenssarokotteessa. Ja mä ja toinen lapsi kuulutaan riskiryhmiin, joten en aatellu asiaa sen kummemmin + oon ite töissä sairaalassa. :wave:

Tanja
En varmaan ole asiaan vihkiytynyt mutta päätimme mieheni kanssa, että toki rokotutamme lapsemme, mikäli ehtivät sen saamaan ennen tautia... Me katsottiin kuuluvamme siihen joukkoon, joille se on tarpeellinen - kaksi alle 3-vuotiasta, esikoinen kerhoilee, tapaamme päivän aikana paljon ihmisiä, mies tapaa työnsä puolesta, joten riskit tartuntaan ovat... Tosin nyt loppui esikoisen kerhoilu, sillä tautia on diagnosoitu tuoreeltaan meidän pienessä kyläpahasessa ja kyllä pelottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Edla-Mamma:
oon raskaana.
Aivan, eli teillä on saanu raskaana olevatkin jo rokotteita. Meillä täällä nekin alkaa saamaan vissiin vasta ensi viikolla.

Taidan ottaa mutta en tosiaankaan itseni vuoksi vaan siksi etten tartuta potilaita. Kyllä hoitaja/lääkäri saattaa yhden työvuoron aikana tartuttaa vaikka kuinka moneen valmiiksi sairaaseen potilaaseen possiksen.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Tanja:
En varmaan ole asiaan vihkiytynyt mutta päätimme mieheni kanssa, että toki rokotutamme lapsemme, mikäli ehtivät sen saamaan ennen tautia... Me katsottiin kuuluvamme siihen joukkoon, joille se on tarpeellinen - kaksi alle 3-vuotiasta, esikoinen kerhoilee, tapaamme päivän aikana paljon ihmisiä, mies tapaa työnsä puolesta, joten riskit tartuntaan ovat... Tosin nyt loppui esikoisen kerhoilu, sillä tautia on diagnosoitu tuoreeltaan meidän pienessä kyläpahasessa ja kyllä pelottaa.
Missä päin suomea?

Otin itse, ja aion myös rokottaa lapseni. Kuulun hoitohenkilökuntaan ja olen myös itse nyt tällä viikolla ollut mukana rokottamassa. Mielestäni rokote kannattaa ottaa ennemmin kuin tauti. Rokotteesta saattaa hyvinkin saada reaktioita, normaaleja mitä lastenkin rokotteista, kuumetta, lihassärkyä jne. Rokotteen turvallisuudesta en ole huolissani. Täällä lisää ASIANTUNTIJATIETOA rokotteesta. http://www.ktl.fi/portal/suomi/terveyden_ammattilaisille/rokottaminen/pandemiarokotukset/pandemiarokotusten_turvallisuus/turvallisuustietoa_pandemiarokotteen_apuaineista/

vieras
Valitettavasti saan rokotteen vasta viikon päästä, olen raskaana. Toivottavasti ehdin saada suojan vastasyntyneelle ja välttää itsekin taudin, joka tarttuu raskaana olevaan herkemmin, aiheuttaa mahdollisesti ennenaikaisen synnytyksen ja jälkitautina keuhkokuumeen, joka oikeasti on vaarallinen...

Yhteistyössä