Asiaa työpaikoista ja palkasta?

Joni Makkuusäkki

Aktiivinen jäsen
30.09.2006
1 908
0
36
Erään tutun kanssa juuri käynyt keskustelun asiasta. Hän valittaa, kun ei saa mistään työpaikkaa ja kun on tarjottu työpaikkaa, hylkäsi koska rahaa saisi VAIN 600 e laskujen jälkeen. Tuntipalkka olisi ollut vaivaisen 12 e!! Minä hermostuin, koska moni tässä tekee pienemmälläkin rahalla duunia. 600 euroa ei riitä yhden kuun elämiseen kuulemma, vaikka hänellä ei ole lapsia.
hiukan ronkelia minun mielestä. Mielipiteitä? :saint:

|O |O :headwall: :headwall: Mä olisin ilomielin ottanut työn tuolla palkalla!

Munkin yks tuttu just sano, että onneks työt loppu. Oli siis kesätöissä ja oli iloinen, kun ne loppu :o :headwall: Itse olisin tehnyt vaikka koko kesän töitä, mutta en saanut kuin kolmeksi viikoksi töitä.

Mä muuten teen osa-aikaista työtä huomattavasti pienemmällä palkalla kuin tuon 12?/tunti...Oon sitten varmaan idiootti ja hullu, kun suostun tekemään töitä rahani eteen. :kieh:

Onneks muuten siinä mun kesätyöpaikassa tuntipalkka on ainakin 12? :D Eli ihan kivasti tulee rahaa jo kolmestakin viikosta! Niin ja mulla on vielä lapsikin elätettävänä.... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Riippuu vallan kuule koulutuksesta millasen palkan tarvii hyväksyä

Tämä on mun mielestä niin paskanjauhantaa. Jos makoilee pitkän aikaa työttömänä ja hakee töitä, niin kyllä se työnantaja ihmettelee että mikäs tämä toimeton ajanjakso on.... :kieh:

Aina täällä huudellaan köyhille, että menkää vaikka siivoamaan. No kyllä voi korkeasti koulutettukin ihminen tehdä muuta kuin koulutustaan vastaavaa työtä, vaikka palkka ei olisikaan maailman paras.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Riippuu vallan kuule koulutuksesta millasen palkan tarvii hyväksyä

Tämä on mun mielestä niin paskanjauhantaa. Jos makoilee pitkän aikaa työttömänä ja hakee töitä, niin kyllä se työnantaja ihmettelee että mikäs tämä toimeton ajanjakso on.... :kieh:

Aina täällä huudellaan köyhille, että menkää vaikka siivoamaan. No kyllä voi korkeasti koulutettukin ihminen tehdä muuta kuin koulutustaan vastaavaa työtä, vaikka palkka ei olisikaan maailman paras.

Ihan samaa mieltä olen ja suutuinkin keksustelun aikana. Kiehahti todella, sillä tässä nyt ajellaan autoa alle kympin tuntipalkan ja silti pärjätään taloudellisesti. Tämä kyseinen ihminen on vain niin pirun laiska mielestäni, kun ei viitsi lähteä tekemään työtä! Tässä maassa tuo on kouluttamattomalle ihmiselle lottovoitto, kun s ejo koulutetullekin ammatin saaneellekin voi olla sitä!! :o |O

mikähän tuo VAAN 600e sun kaverilta oikeen oli!!??
oon joskus joutunu testaamaan paljon menee kuussa ruokaan ja bussilippuun rahaa jos elää tosi niukasti.töihin tekee viikon ruuat (makaroni,jauheliha,hernemaissipaprika) ym. ei mitään ylimäärästä.
mulla "palo" ruokakauppaan kuukauden aikana 80e + kuukauden bussilippu 20 e (olin opiskelija vielä tuolloin joten sain alennuksen)
elikkä 100e kuussa,laihduin toki mutta pysyin hengissä ja olokin oli vielä hyvä.
olin ihan innoissani viimekesänä kun pääsin työhön jonka tuntipalkka oli 10,40e..ajattelin jopa rikastuvani :laugh:

Jos mulla jäis palkasta 600? käteen niin ei paljoa jäisi vuokran jälkeen. Saisin ansiosidonnaistakin enemmän.

Jaa se olisi laskujen jälkeen. No kyllä mä sitten menisin :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Tuitsu:
noh, mä en lähtisi.
Nykyään mulle maksetaan tunnista lähes 20 ?.
Eli kai se riippuu koulutuksestakin millä palkalla lähtee töihin.

Mutta pointti olikin, kun henkilö maka amielummin työttömänä kotona kuin lähtee ilman koulutusta tekemään 12 euron tuntipalkalla duunia kjuten aiemmin jo mainitsin. SE on laiskuutta tai silkkaa tyhmyyttä jos mielummin makaa kotona ja valittaa ettei muka ole töitä.

Alkuperäinen kirjoittaja John Makuupussi:
Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Jos mulla jäis palkasta 600? käteen niin ei paljoa jäisi vuokran jälkeen. Saisin ansiosidonnaistakin enemmän.

Kukaan ei kanssa istten lue kunnolla näitä. Palkasta jäisi
LASKUJEN JÄLKEEN se 600 elämiseen :saint:

Juu lukihärö iski. Korjasin tonne omaani jo

:saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Tuitsu:
noh, mä en lähtisi.
Nykyään mulle maksetaan tunnista lähes 20 ?.
Eli kai se riippuu koulutuksestakin millä palkalla lähtee töihin.

Mutta pointti olikin, kun henkilö maka amielummin työttömänä kotona kuin lähtee ilman koulutusta tekemään 12 euron tuntipalkalla duunia kjuten aiemmin jo mainitsin. SE on laiskuutta tai silkkaa tyhmyyttä jos mielummin makaa kotona ja valittaa ettei muka ole töitä.

Jaa, että ei koulutusta. noh. sitten se on ihan vaan aliskuutta tai tyhmyyttä.

Kukaan ei kanssa istten lue kunnolla näitä. Palkasta jäisi
LASKUJEN JÄLKEEN se 600 elämiseen :saint:

Juu lukihärö iski. Korjasin tonne omaani jo

:saint:

:D

Erään tutun kanssa juuri käynyt keskustelun asiasta. Hän valittaa, kun ei saa mistään työpaikkaa ja kun on tarjottu työpaikkaa, hylkäsi koska rahaa saisi VAIN 600 e laskujen jälkeen. Tuntipalkka olisi ollut vaivaisen 12 e!! Minä hermostuin, koska moni tässä tekee pienemmälläkin rahalla duunia. 600 euroa ei riitä yhden kuun elämiseen kuulemma, vaikka hänellä ei ole lapsia.

Mielestäni tuo on älytön palkka, jos on oikeasti kouluttamaton. Taitaa hänellä olla sitten rikkaat - ja anteliaat (kaikki rikkaat eivät maksa mitään lapsilleen) vanhemmat, vai mistä saa rahat tällä hetkellä elämiseensä?

Mielestäni tuo on älytön palkka, jos on oikeasti kouluttamaton. Taitaa hänellä olla sitten rikkaat - ja anteliaat (kaikki rikkaat eivät maksa mitään lapsilleen) vanhemmat, vai mistä saa rahat tällä hetkellä elämiseensä?

Sieltä mistä muutkin työttömät plus opintolaina. Jipii |O

Jos on tottunut saamaan parempaa palkkaa ja tekemään parempaa duunia niin ei kenenkään ole pakko ottaa vastaan jotain mitä ei halua. Pari juttua jos olisi toisin, en tekisi itsekkään tuolla palkalla duunia.... Ja mä tarkoitan tällä nyt sitä, että saa olla aika varma että myös saa sen paremman duunin, että oi kieltäytyä tuosta.

Ai, nyt sit työttömätkin jo erotellaan niihin joiden on pakko mennä töihin palkalla ku palkalla, ja sit taas toiset saa luvan kanssa olla kotona kun ei saa huippuhyvää palkkaa :whistle:

No joo, mä kävin töissä alle 1000? bruttopalkalla, kun teen mitä vaan, vaikka koulutuskin on..

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Ai, nyt sit työttömätkin jo erotellaan niihin joiden on pakko mennä töihin palkalla ku palkalla, ja sit taas toiset saa luvan kanssa olla kotona kun ei saa huippuhyvää palkkaa :whistle:

No joo, mä kävin töissä alle 1000? bruttopalkalla, kun teen mitä vaan, vaikka koulutuskin on..

Näinhän se käytännössä on, että erottelu on tosiasia. Kyllä ihminen, joka on korkeasti kouluttautunut, elänyt siis opintorahalla 6 vuotta, kituuttanut ja tehnyt vaikka sen jälkeen vuosia töitä, ja sitten joutunut työttömäksi, saa käytännössä esim. työvoimatoimistosta vähän eri kohtelun kuin ihminen, joka ei ole koskaan viitsinyt tehdä mitään. Eli ei esim. koulutusta tai työkokemusta, ei koskaa nmuuttanut työn perässä, aina vaan lojunut jonkun muun rahoilla. Ja se on kai ihan oikein?

Näinhän se käytännössä on, että erottelu on tosiasia. Kyllä ihminen, joka on korkeasti kouluttautunut, elänyt siis opintorahalla 6 vuotta, kituuttanut ja tehnyt vaikka sen jälkeen vuosia töitä, ja sitten joutunut työttömäksi, saa käytännössä esim. työvoimatoimistosta vähän eri kohtelun kuin ihminen, joka ei ole koskaan viitsinyt tehdä mitään. Eli ei esim. koulutusta tai työkokemusta, ei koskaa nmuuttanut työn perässä, aina vaan lojunut jonkun muun rahoilla. Ja se on kai ihan oikein?

Tottakai koulutusta pitää arvostaa, mut ei se mun mielestä niinkään mene, et korkeasti koulutettu saa kieltäytyä tekemästä työtä, ja olla vuosia työttömänä vaan sen takia et sillä on koulutus.
Mä esim olen ollut pisimmillään 5kk työttömänä, kun mulle kelpaa myös työ johon en ole kouluttautunut, ja palkallakaan ei ole niin väliä :whistle:
Ja voihan sitä ottaa vastaan jonkun ei koulutustavastaavan työn ja etsiä samalla oman alan töitä, varmasti parempi ratkaisu kuin kotona olo..eikö?

'
Eli ihminen, jolla ei ole koulutusta on yhtä kuin ihminen, joka ei viitsi tehdö mitään?? Elämäntilanteet on erilaisia. Ja minö henkilökohtasesti olen sitä mieltä, että jos makaat perse homeessa kotona työttömänä ja sulle tarjotaan 12 e tuntipalkalla duunia... sinähän otat sen ja lakkaat valittamasta. Pienemmälläkin rahalla moni tulee vallan mainiosti toimeen.

Tottakai koulutusta pitää arvostaa, mut ei se mun mielestä niinkään mene, et korkeasti koulutettu saa kieltäytyä tekemästä työtä, ja olla vuosia työttömänä vaan sen takia et sillä on koulutus.
Mä esim olen ollut pisimmillään 5kk työttömänä, kun mulle kelpaa myös työ johon en ole kouluttautunut, ja palkallakaan ei ole niin väliä :whistle:
Ja voihan sitä ottaa vastaan jonkun ei koulutustavastaavan työn ja etsiä samalla oman alan töitä, varmasti parempi ratkaisu kuin kotona olo..eikö?

Niin... ihmisen perusluonteeseen varmaan kuuluu, että ihminen ottaa sen minkä saa ja harvalla meistä on koskaan liikaa (=ahneus). Esim. miljonäärit eivät jakele kenellekään mitään, ja valittavat ylinopeussakoista enemmän kuin tavallinen pulliainen.
Eli: Harva meistä lähtee töihin pienemmällä rahalla kuin saa tekemättä mitään. Niin se vaan on. Ja niin kauan kuin laki määrää ansiosidonnaiisista, ja ne ovat oikein lain mukaan, ei mielestäni kenenkään ole pakko lähteä töihin pienemmällä rahalla kuin saa tekemättä mitään.

Toki työmoraali on mahtava asia, että sitä on.

Yhteistyössä