Asiaa pph:sta

• Viestiketjun aloittaja mielipiteitä
  • Ensimmäinen viesti
mielipiteitä
Laitan tän tännekkin kun tippuu niin nopeeta tuolla toisella osiolla siis:

Lapseni 2v aloitti pphoidossa. Hoitaja on yksityinen, joka aloitti juuri ja hänellä on koulutuksena vain se että itsellä on kaksi lasta. Tosin paikka on kunnan tarkastama ja hänen yhteystietonsakin sain kunan päivähoito toimistosta.

No mikä siis mietityttää on saako sinusta pph:lla kyläillä ystäviä ja sukulaisia hoitopäivän aikana? Näillä tuntuu olevan joka päivä joku kylässä ja joskus lapsi käy hirveillä kierroksilla kun tulee hoidosta. Heiltä kuuluu käytävään asti kamala meteli kun ylikierroksilla käyvät lapset riehuu, siis ajattelin vaan että onko osansa tuossa kun vieraita ravaa, vai mikä.

Siis kun miusta hän on työssä ja voisi ottaa vieraita vastaan vapaa-ajalla, mutta toisaalta se on hänen kotinsa joka on se työpaikka :/

Että mitäs muut mieltä?

Jaa-a, enpä ole koskaan ajatellut mutta tuntuisi kyllä juurikin siltä että työaikana pitäisi keskittyä työhön ja tosiaan vieraat ottaa vastaan vapaa-ajalla, huolimatta siitä että työpaikka on oma koti. Mitenkäs ne työt tulee hoidettua jos vieraita vaan kestitsee? Otapa yhteyttä sinne kuntaan ja kysy heiltä.

mami -75
Minusta kyllä "työaikana" pitäisi keskittyä työhön, itse olin lapsena toisen kotona hoidossa, siellä oli muutama muukin hoitolapsi (sekä hänen 4 omaa lastaan iltapäivällä kun tulivat koulusta) ja vieraita ei käynyt kylässä. Jos joskus oli jotakin vieraiden kanssa tekemistä, menimme hoitotädin kanssa sinne kylään vähäksi aikaa tai olimme puistossa leikkimässä tms. ja samalla hoitotäti kuuliaisesti meitä vahti ja huolehti meistä vaikkakin jutusteli ystävättärensä kanssa. Hyviä muistoja omalta hoitoajalta, ihana hoitotäti!

Txt
Minusta tuntuu kummalliselta, varsinkin jos vieraita käy ihan säännöllisesti. Tämä on kai niitä asioita joista kannattais asiallisesti puhua hoitajan kanssa tai jos se tuntuu vaikealta niin sitten päivähoitotoimiston kautta. Minusta on hyvin asiallinen perustelu, että lapsesi on levoton ko.päivien jälkeen.
Jos hoitajalla ei ole minkäänlaista koulutusta, niin koulutuksen puute voi näkyä just tommosissa asioissa.........eli hoitaja ei täysin ymmärrä et on kyse hoitotyöstä eikä mistään lapsen vahtihommasta.

alkuperäinen
onpa mukava humata että on muitakin jotka samoin ajattelee. olen kyllä hiukka huolestunut tilanteesta, että pitää sitä kuntaan yhteyden ottamista miettiä. Luulen hänellä olevankin juuri tuollainen lastenvahti meiniki, kun paljon tuttavien ja sukulaisten lapsia hoidellut.

Minustakin se työ pitää ottaa työnä vaikka työpaikka olisikin koti. Toki puistotreffit on juttu ihan erikseen.

...kohtuus kaikessa!Eli kyllä lapsemme hoitopaikassa kävi,mutta harvemmin vieraita esim. entisiä hoitolapsia japihalla naapureiden lapsia.Tuossa määrin ihan ok,mutta lapsesi hoitajalle voisit vähän vihjata asiasta kertoa lapsesi käytöksestä kotona.Tiedustele asiaa myös pph:n"pomolta"mikä sääntö on..Mukavaa syksyn jatkoa!

Tottakai pph:n luona on vieraita käydä, mutta onhan hän kuitenkin koko ajan vastuussa hoitolapsista ja heidän tekemisistään. Jos lapsi on kotona hoitopäivän jälkeen hoidosta ylikierroksilla tms. asiasta on syytä keskustella pph:n ja tarvittaessa ohjaajan kanssa. Ja ehkä harkita hoitopaikan vaihdosta.

Hoitomuodon nimikekin, PERHEpäivähoito, ilmaisee, että siinä pyritään kodinomaiseen tunnelmaan, kiireettömyyteen, lapsikohtaiseen huomioimiseen, kaikkea mitä vanhempi tekee kotona omien lasten kanssa. Työtä pystyy hyvin tekemään ilman sitä koulutustakin, mutta myös laatuun tulisi panostaa.

Itse ko. työtä tehneenä, nyt ä-lomalla, en voisi ajatellakaan, että työnantaja kieltäisi vieraat ja ns. normaalin elämän hoitolasten takia. Tosin itse en kyllä sallisi päätöntä riehumistakaan, eikä omilla eikä hoidettavillakaan ole ollut siihen tarvetta. Riittävästi sopivaa tekemistä, niin ei ole tarvetta riehua. Riittävästi huomiota jokaiselle, niin ei tarvitse huomiota hakea riehumisella.

yks pph
itse olen pph ja minulla ei käy vieraita muutakun ulkoilu aikaan tuttu äiti lapsineen.
En kyllä kestäisi jos joku "häiritsis" työ päiväni aikana,ei missään muussakaan työpaikassa käy ystäviä tai sukulaisia.

Kyseleppäs hoitajalta miten on asiat!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.10.2006 klo 16:53 Rouva Virtanen kirjoitti:
Tottakai pph:n luona on vieraita käydä, mutta onhan hän kuitenkin koko ajan vastuussa hoitolapsista ja heidän tekemisistään. Jos lapsi on kotona hoitopäivän jälkeen hoidosta ylikierroksilla tms. asiasta on syytä keskustella pph:n ja tarvittaessa ohjaajan kanssa. Ja ehkä harkita hoitopaikan vaihdosta.

Hoitomuodon nimikekin, PERHEpäivähoito, ilmaisee, että siinä pyritään kodinomaiseen tunnelmaan, kiireettömyyteen, lapsikohtaiseen huomioimiseen, kaikkea mitä vanhempi tekee kotona omien lasten kanssa. Työtä pystyy hyvin tekemään ilman sitä koulutustakin, mutta myös laatuun tulisi panostaa.

Itse ko. työtä tehneenä, nyt ä-lomalla, en voisi ajatellakaan, että työnantaja kieltäisi vieraat ja ns. normaalin elämän hoitolasten takia. Tosin itse en kyllä sallisi päätöntä riehumistakaan, eikä omilla eikä hoidettavillakaan ole ollut siihen tarvetta. Riittävästi sopivaa tekemistä, niin ei ole tarvetta riehua. Riittävästi huomiota jokaiselle, niin ei tarvitse huomiota hakea riehumisella.
Minä taas en ymmärrä, miksi pph:n pitäisi viettää normaalia elämää työaikana. En minäkään työpaikalle kutsu vieraita tai vietä normaalia elämää tekemällä vaikka kotitöitä kun töissä olen.

myös pph
Olen siis itsekin pph, eikä meillä juurikaan käy vieraita työaikana. Vanhempani ja sisarukseni asuvat kaukana ja kun tulevat kylään ovat silloin sitten pitkään, esim. to-ma. Jos tuona aikana sattuu työpäivä, he osallistuvat toimintaan: tulevat mukaan puistoon, leikkivät lasten kanssa, auttavat pukemisessa jne. Ainakin lapsista tämä on ollut piristävää ja tervetullutta vaihtelua arkirutiineihin! =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.10.2006 klo 01:28 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.10.2006 klo 16:53 Rouva Virtanen kirjoitti:
T

Minä taas en ymmärrä, miksi pph:n pitäisi viettää normaalia elämää työaikana. En minäkään työpaikalle kutsu vieraita tai vietä normaalia elämää tekemällä vaikka kotitöitä kun töissä olen.
Mutta ei sun asiakkaatkaan varmaan käy sotkemassa sun kotia työaikana..?
;)
Mun lapsi on pph:lla ja mun puolesta hoitotäti saa järjestellä lasten sotkemia paikkoja työpäivän aikanakin ettei iltaa tarvi moiseen uhrata.

Mun mielestä pph:n luona ei tarvii olla kyläilijöitä. Eihän töissäkään käydä kyläilemässä.

Just tuon takia, kun en luota pph-toimintaan , laitoin lapset päiväkotiin.
Ei tarvitse etsiä sairaslomien, tai muiden lomien ajalle muita hoitopaikkoja, ja aina on useampi hoitaja.
Meillä meni nuorin 11kk ikäisenä päiväkotiin sisarusten mukaan, ja hyvin on toiminut. On koko päiväkodin "päivänpaiste"
Sain tosin jänkätä vähän aikaa päivähoidon ohjaajan kanssa, kun pienet yleensä laitetaan pph:lle.
Itse olin neljän pienen kanssa kotona viimeisen vuoden, joten tuntui vaan että miten pph jaksais, jos vaikka on ollut valvottu yö, tai muita murheita, kun mullakin täys työ, vaikka omia ovatkin.

Mutta kysymykseesi siis, kehottasin tarkkailemaan tilannetta, ja ehkä vaihtamaan hoitopaikkaa jos lapsikin oirehtii.

kannattaa muistaa et perhepäivähoitaja tekee työtä lasten kanssa yksin, riippuu siitä ketä hänellä käy kylässä, ihan varmasti hän huolehtii varmaankin lapset siinä samalla, ja lapsillakin kivaa vaihtelua jos vaan näillä ihmisillä kun on kylässä hänen luonaan niin on lapsia myös. Eli lapset tottuvat isompaan ryhmään samalla, mut rajansa kaikella. Eihän tälläistä voi olla jokapäivä eli puhele hoitotädin kanssa vaan reippaasti asiasta...hoitotädillekin terapiaa omalla tavalla kun välillä käy joku muukin, meinaan entisenä hoitajana voin sanoa että on aika yksinäistä työtä, aina olla lasten kanssa eikä saada aikuista seuraa lainkaan työpäivänsä aikana..näinhän melkeinpä kaikilla muilla työpaikoilla..mutta puhele ihmeessä ja kerro hoitajalle mitä tunteita tämä herättää sinussa.. Ja muista perhepäivähoito on kuitenkin kodinomaisuuteen perustuvaa hoitoa, eli eihän sitä kyläilyä voi kieltää toiselta vaikkka hänellä on työpäivä..mut vaikea sanoa kuinka usein hänellä sit ketäkin siellä käy....eli tilanne kohtainen tämäkin kommentti on!

Yhteistyössä