Äsh, papakoe käynnistä tuli stressi :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joulujoulu123
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

joulujoulu123

Vieras
Kävin viime viikolla siis papakokeessa joka on otettu tähän asti viiden vuoden välein. Aiemmin en edes ole googlettanut koko asiasta ja nyt menin sen tekemään. Kaikki käy kahden vuoden/vuoden välein ja joillain on syöpä tullut puolessa vuodessa.

Aloin tietysti miettimään ja funtsimaan ja nyt koko joulun valmistelut on seis ja masentaa tulosta odottaessa =(

Tunnen että olen nyt laimin lyönyt terveyttäni ja mulla on suunnilleen syöpä kerennyt kehkeytyä.

Tästä lähtien käyn puolen vuoden välein, luulin että kohdunkaulan muutokset tulevat hitaasti jos niitä on ja 5 vuoden seulonta väli riittäisi... Tyhmä minä =(

Ei oireita ole ollut, mutta nyt tietenkin itseä tarkkaillessa on tullut alavatsakivut ja emättimen suuta kirvellyt koko käynnistä asti. Pitää varmaan tutkittuttaa pääkoppa kerran näin pienestä rupee pätkimään.

Kuinka usein te käytte papakokeessa?

koska sehän riippuu aina siitä mistä kohdasta näyte otetaan. Just olin joukkoseulassa ja oli solumuutoksia. Olin sitten koploskopiassa koska papa oli 3 ja nyt odottelen tuloksia. Kyllä papassa kannattaa käydä koska kohdunkaulan syöpä on naisten yleisin syöpä. Usein helposti hoidettavissa mutta ei aina.

Vähintään viiden vuoden välein, tilanteesta riippuen useammin jos esim. tarvitsee kierukkaa vaihtaa siinä välissä.
Kommentoiko papan ottaja näkemäänsä millään lailla? Mulle sanoi viimeeksi, että kaikki näyttää siistiltä, joka ei tietenkään tarkoita etteikö jotain voisi olla. Onneksi mitään ei ollutkaan :)

Kääk, mullekin on sanottu, että 5 vuoden seulontaväli riittää ilman oireita ja riskitekijöitä. Ikää on jo ihan tarpeeksi, muutama ikäseula puhtain tuloksin takana. Kai mä uskon, kun niin sanotaan....

Kysyin kymmeneltä kaveriltani ihan pirruuttain, kuinka usein he käyvät papakokeessa. Kaikki naiset oli yli neljäkymppisiä ja seulonnoissa käyvät. Ei muualla siinä välissä. Taitaa netissä olla hysteriaa lietsova ilmapiiri ;)!

mä olen käynyt 2-4vuoden välein, viimeksi olen käynyt 3v. sitten ja nyt varailen aikaa, koska mulla uusitaan kierukka. Koskaan en ole kutsua saanut mihinkään seulontoihin. ikää 30v.
muutoksia ei myöskään ole ikinä ollut, joskus oli jokin tulehdus, mikä hoidettiin antibiotein.

Mietiskelin, että on naiseksi syntyminen joku sairaus? Täytyy käydä tutkimuttamassa itseään varmuuden vuoksi joka vuosi? Käykö miehet niin usein ilman oireita erikoislääkärillä?

Nykysuositus on 3-5 vuoden välein. Jos käyttää hormonaalista ehkäisyä, niin kolmen vuoden välein. Jos ei käytä, eikä oireita ole, niin 5 vuotta kuulemma riittää. Muutoin tiheämmät seulat, jos on ongelmaa.

Yhteistyössä