Arvostelkaa ristiäisten tarjoilu (mitä lisää, mitä pois)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "timjami"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"timjami"

Vieras
On vain kahvipöytä koska kaikki vieraat tulevat läheltä eli lämmintäruokaa ei tarvita. Myöskin olisi tavoite, että pääsisi mahdollisimman yksinkertaissella ja helpolla tarjoilulla. Usein juhlista menee paljon ruokaa roskiin niin ajattelin, että jos tarjolla mahdollisimman vähän erilaista niin helpompi arvioida paljonko menee. Juhlissa vain muutama lapsi ja muut vieraat aikuisia. Olen ajatellut seuraavanlaista laittaa pöytään:

- Täytekakku
- keksejä (kaksia erilaisia)
- pieniä mokkapaloja juhlavasti koristeltuina
- coktailkarjalanpiirakoita ja munavoita (monen vieraan, minun ja mieheni suosikkiherkku)
- erilaisia coctailtikkuja joissa vähän enemmän syötävää kuin tyyliin viinirypäle ja lihapulla/tikku (kasvis-, liha- ja homejuustokasvis versioita)
- Juomana kahvia, mehua ja limua

Mietin, että olisiko joku suolainen vielä kiva lisä? Voileipäkakkua ei, tiedän, että osa vieraista ei tykkää ja en jaksa alkaa sellaista tekemään.

Juustosarvethan olisi hyviä ja kivoja, kiitos vinkistä!
Vierailla ei ole muita ruokarajoitteita kuin noin 1/3 on kasvissyöjiä jotka syövät kyllä maito- ja munatuotteita sekä muutama jotka eivät mielellään lihaa syö mutta sillointällöin esim. kalaa.

Keksit tekee usein huonosti kauppansa, en uhraisi niiden leipomiseen paljon aikaa. Cocktail-tikut on työläitä tehdä, varsinkin kun niitä ei voi tehdä etukäteen. Joko tarvitset paljon auttavia käsiä tai luppoaikaa, että saat ne tehtyä. Varmaan se aika menee muuhunkin, esim. Pöytäliinojen ja vaatteiden silitys, kukkien ja kynttilöiden laitto, kattaukset, viime hetken siivoukset ym.

Tekisin lisää suolaista, ne tekee parhaiten kauppansa, esim. broiler, kinkku tai kasvispiirakka (helppo tehdä etukäteen pakastimeen) tai suolaisia muffineita. Kun suolaisia on 3-4 eri sorttia, niin riittää varmasti. Suolaista harvemmin jää juhlusta, ennemmin ne on just keksejä ja kakkuja.

Makeaan puoleen lisäisin raikkaan juustokakun tai minimuffinit kuorrutteella.

Suolaiset yleensä maistuu vieraille paremmin kuin makea. Joten ehkä lisäisin itse tuohon jonkun suolaisen tarjottavan lisää jossa kalaa esim. lohipiirakka, lohipasteijat tai lohirieskarullat. Jos haluat helpon ja pienen makean tarjottavan lisää niin esim. suklaakonvehteja kulhoon tarjolle. Meillä oli niitä meidän ristiäisissä ja maistuivat kyllä vieraille.

Mä ehkä kans jonkun suolasen piirakan tekisin lisää, lohi vois olla juhlava. Tai sit just juustosarvet, mut jotain suolasta, mä ainakin tykkäisin. Tarviiko ristiäisissä olla limua juomana? Vai onko lapset "limu-ikäisiä", mun mielestä ristiäisiin riittäisi mehu. Synttäreille limu ok. Muuten kuulostaa oikein hyvälle.

Itsekkäästi ajattelin eli mun mielestä limu kuuluu juhliin ja tykkään jos sitä on tarjolla :D Lisäksi tiedän muiden sukujuhlien perusteella, että maistuu vieraille (myös lapsille).

Onkohan noita kalajuttuja vaikea tehdä? Itse kun olen kalalle allerginen ja miehenikään ei juuri kalasta välitä, voi syödä jos on tarjolla mutta ei ole tainnut ikinä kotiin ostaa. Eli lyhyesti sanottuna en ole ikinä tehnyt kalasta mitään. Siksi varmaan jotkut juusto yms. sarvet olisivat varmempia saada onnistumaan ja niitä voisi itsekin syödä jos jää juhlista yli.

Jos vähälla haluaisin päästä, itse lisäisin tarjolle vielä vaikka vaahtokarkkeja ja marenkeja, ne sopivia pieniä maistiaisia.
Suolaiselle puolelle lisäisin coctailpiirakoiden päälle muutakin kuin munavoita. Esim. osa piirakoista voisi olla koristeltu kylmäsavulohella, toiset vaikka parmankinkulla. Niistä saa juhlavankin näköisiä.

Tarjoileeko joku ristiäisissä oikeasti alkoholia? Mielestäni kuohari sopii moniin muihin juhliin, mutta en ole ikinä nähnyt sitä tarjottavan ristiäisissä eikä mielestäni oikein sovikkaan ristiäisiin nyt kun asiaa ajattelen. Ehkä joku alkoholiton tervetuliais malja voisi olla ok joskaan ei välttämätön.

Makeat on tosi hyvät noin. Mun suolaiset vaihtoehdot olisi fetapiirakka, sulhaspiirakat+munavoi sekä suolakeksejä&hedelmiä&juustoja. Tai yhtenä vaihtoehtona rieskarullat. Cocktailtikkuja on aika työläs tehdä.

Yhteistyössä