Arvomaailmoista ja vähän haalareista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja syö naista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja täh?;25579254:
Hyväksyt lasten tukistamisen ja ruumiillisen kurituksen? Jokaisen oma asia?

En hyväksy, olenko sanonut että hyväksyn? Nyt oli kyse haalareista ja siitä ettei lapsia laiteta turvaistuimeen, nämä asiat ei liity toisiinsa. Ja nyt on turha ruveta ap vetämään lasten pahoinpitelyä tähän asiaan, koska kyse ei ole siitä.

[QUOTE="vieras";25579224]Tää on ikäänkuin keskustelupalsta, jossa saa keskustella ja purkautua ja esittää mielipiteitään.

AP:n kanssa olen sikäli samaa mieltä, että on viisasta ja rakkautta käyttää turvavarusteita autossa ja lakikin tähän jo velvoittaa. Mutta en ole havainnut, että jotenkin hyväosaiset taikka tiettyjä haalarimerkkejä käyttävät (mitkä asiat eivät välttämättä korreloi ollenkaan keskenään) erityisen usein laiminlöisivät turvaistuinten/-vöiden käytön lapsilla.[/QUOTE]

Edelleenkin haalari ei kerro mun silmissä mistään sen ihmeemmästä kuin että lapselle on ostettu vaatteet. Mutta lähinnä se että vanhemmat tuntuvat olevan kovin tietoisia, kuka mistäkin, ja sen uskon ja elämän mukaan eletään. Perusseikat unohtaen.

Ei, tämä ei ole ongelma hyväosaisten kohdalla sen enempää kuin huonompi osaisten. Lähinnä se mietityttä että jos ja kun rahaa on niin että se halutaan myös hyvin selvästi esille tuoda - turvaistuimiin sitä ei sitten kuitenkaan laiteta. Vaikkakaan se ei tee "käyhän" laiminlyönnistä toki sen oikeutetumpaa. Mutta heillä saatta asia olla kuitenkin osin taloudellinenkin juttu.

siis mikä kumma vaivaa teitä jotka näette lapsen autossa ilman asianmukaista turvaistuinta ja te vain annatte asian olla ettekä ilmoita poliisille? yhtä välinpitämättömiä olette kuin nuo vanhemmatkin!

Missä muka saa poliisin paikalle tuollaisen asian vuoksi, saati pidettyä sen vanhemman siinä paikalla siihen asti että poliisi tulee? Eikö olisi helpompi vaikka kysyä asiaa suoraan siltä vanhemmalta?

Meillä pienikokoinen kolmevuotias matkusti ensin muutaman päivän kokonaan ilman mitään turvalaitetta ja sitten kahden viikon ajan korokkeella joka päivä päiväkotimatkansa pakon sanelemana. Olin itse sairauslomalla ja lääkäri oli antanut ehdottoman kiellon poistua kotoa yksin (ja ei, lapsi ei riittänyt seuraksi), sekä ehdottoman määräyksen, että lapsi on vietävä päiväkotiin, jotta saan levättyä. Miehellä käytössä työauto, johon ei meidän turvaistuinta saanut, ei sitten mitenkään, koroke ainoa mahdollisuus. jos mies olisi käynyt vaihtamassa auton lapsen päiväkotiin viennin jälkeen ja uudelleen ennen päiväkodista hakua, olisi päiväkotipäivä venynyt kaksi tuntia pidemmäksi. Joo, turvallisuus ensin, mutta joku järki silti, lapsen päivät kun olivat ihan riittävän pitkiä jo muutenkin.

[QUOTE="Nih";25579278]En hyväksy, olenko sanonut että hyväksyn? Nyt oli kyse haalareista ja siitä ettei lapsia laiteta turvaistuimeen, nämä asiat ei liity toisiinsa. Ja nyt on turha ruveta ap vetämään lasten pahoinpitelyä tähän asiaan, koska kyse ei ole siitä.[/QUOTE]

Ihana kun ihmiset lukee sanan haalari ja sitten lähtee tajunta... ei osata mennä ajatuksen taakse enää lainkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja syö naista;25578963:
Nyt aukean. Mua niin suututtaa asia joka ei tietty mulle kuulu - mut saa näkemään punaista.

Joka päivä - siis joka ikinen päivä kun haen lapsia tarhasta näen näitä vanhempia jotka lykkää muksut auton takapenkille, ilman istuimia, eikä aina edes vöihin. KELE jos teillä on varaa ostaa T2H haalareita ja ties mitä asusteita sadoilla euroilla niille lapsille niin ostakaa nyt ne istuimetkin, ja kaikkiin perheenne kaaroihin jos ette jaksa vaihdella. Oikeasti, asiat nyt jollain muotoa tärkeysjärjestykseen.

Ja HUOMIO, ei sinä et ole niin täydellinen kuski etteikö kolari voisi sattua kohdallesi. JA EI se pieni lapsi ei pysy aikuisten vöissä kolarissa vaan tulee helposti läpi vöistä tai vyöt aiheuttaa pahoja ruhjeita pienen ihmisen kroppaan. Kolaritilanteissa aikuisillekin voi tulla isoja viiltohaavoja vöistä...lapselle ne voi olla kohtalokaita jos vaikka sattuisikin vöissä pysymään.

UGH olen puhunut

Muita viestejä lukematta vastaan, että oikeassa olet autoilun suhteen, mutta en nyt kyllä oikein ymmärrä mitä tekemistä tällä on lasten ulkovaatteiden kanssa? Sua harmittaa että sun lapsilla ei ole tikettejä tmv ja siksi kiukuttelet ko. haalareiden omistajien autoilukäyttäytymisestä?

[QUOTE="minttu";25579244]Täällä on turha vetää mitään läpi puhtaalla asialinjalla - se ei kopsahda keneenkään. Mutta sitten kun isketään niinkin arkaan aiheeseen kuin lapsen haalarimerkki tai vaikka sitten äidin vaatetus niin johan toimii. Saadaan ajatuksia pintaan.

Ap ei tainnut missään kohtaa yleistää että kaikki T2H- haalari lapset istuu ilman vöitä? Tai että korkokenkä-äiti ei huolehtisi lasten turvallisuudesta.[/QUOTE]

oon ihan samaa mieltä.tällä palstalla HAALARIMERKKI on pyhä asia!!
siitä saadaan kyllä iso sota pystyyn.(ja äidin ja lapsen vaatetus yleensäkkin)
oon sitä aina naureskellen seurannut,enkä koskaan ole ennen kommentoinut.

ja muutenkin tämä palsta on aikas lapsellinen.ja eriävät mielipiteet saisi pitää omanaan
ihmiset täälä eivät taida ymmärtää(tai hyväksyä)että ihmisiä on erilaisia,ja sen myötä
erilaisia mielipiteitä. ONNEKSI.

Mä en tota haalari asiaa kommentoi, mutta mua kans hirvitttää jos lapset ei matkusta turvallisesti. Meillä on omakohtista kokemusta, kun lapsi oli onnettomuudessa, jossa muille tuli vaikeita ja pysyviäkin vammoja, mutta lapsi joka oli asiaan kuuluvasti istuimessa, sai vain muutamia mustelmia vöistä.

Alkuperäinen kirjoittaja öö aapisen laidassa;25579330:
Muita viestejä lukematta vastaan, että oikeassa olet autoilun suhteen, mutta en nyt kyllä oikein ymmärrä mitä tekemistä tällä on lasten ulkovaatteiden kanssa? Sua harmittaa että sun lapsilla ei ole tikettejä tmv ja siksi kiukuttelet ko. haalareiden omistajien autoilukäyttäytymisestä?

Huh hah ja hei - luojan kiitos täällä on muutama kun on tajunnut pointin: Tiedetään hemmetin hyvin se paras haalarimerkki ja osataan bisnespukeutua tyylillä ja autokin on vimosen päälle - mutta turvaistuin? Mikä se on, miksi sitä pitäs muka käyttää? Lapsikin alkaa siinä aina kiukutella.

Karrikoiden ja rautalangasta vääntäen. Aukeaako?

Ja juu, ei ole nyt kateuskortinkaan paikka. Minulla on elämässä kaikki mitä tarvitsen, kiitos kysymästä.

Itse olen saanut ns. p..aa niskaan siitä, että olen hankkinut lapsellemme" liian monta" turvaistuinta. On kummasteltu ja ihmetelty, miksen halua ostaa sukulaisten 10 vuotta vanhaa kaukaloa tai 8 vuotta vanhaa Britax TWE:tä joka on niiiiin hyvä. Ja miksi ihmeessä ostan isovanhempien autoon oman istuimen?

Sen sijaan on annettu ymmärtää, että yritän olla parempi ja päteä, kun lapsella on turvakaukalon lisäksi käytössä nyt 6 & 7 istuin. ( Meillä on 2 autoa käytössä joka päivä ja harrasteauto, joten istuimia ei voi vaihdella).

Itse en lapsen turvallisuudella lähde riskeeraamaan. Mikäli itse törmään räikeään rikkomukseen, ilmoitan siitä välittömästi.

Enkä ole koskaan pätenyt istuimilla, meille turvallisuus nyt vain sattuu olemaan tärkeä asia.

Aloituksesta sain sen käsityksen että jos on ilman istuinta tai turvavöitä T2H:n haalarissa niin se on jotenkin paheksuttavampaa kuin jos sen tekee halvemmassa haalarissa.
On siis ymmärrettävämpää ja sallitumpaa olla välinpitämätön lasten turvallisuudesta jos on köyhempi tai jos pukee lapset halpohin vaatteisiin.

jospa hyö, niin nämä tikettivanhemmat, uatteloo taekka luuloo jotta se nimi siinä hualarissa tarkottaa sitä jotta sitä pittää avittoo sitä taevaaseen piäsyä sen hualarin käättäjän kohalla. mikä hänet tiennöö mittee ne siellä kaapassa sannoo ku niitä hualareita on ostamassa.en tiijä ko en oo ikkään semmottii ostanna...

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä näin;25579419:
Itse olen saanut ns. p..aa niskaan siitä, että olen hankkinut lapsellemme" liian monta" turvaistuinta. On kummasteltu ja ihmetelty, miksen halua ostaa sukulaisten 10 vuotta vanhaa kaukaloa tai 8 vuotta vanhaa Britax TWE:tä joka on niiiiin hyvä. Ja miksi ihmeessä ostan isovanhempien autoon oman istuimen?

Sen sijaan on annettu ymmärtää, että yritän olla parempi ja päteä, kun lapsella on turvakaukalon lisäksi käytössä nyt 6 & 7 istuin. ( Meillä on 2 autoa käytössä joka päivä ja harrasteauto, joten istuimia ei voi vaihdella).

Itse en lapsen turvallisuudella lähde riskeeraamaan. Mikäli itse törmään räikeään rikkomukseen, ilmoitan siitä välittömästi.

Enkä ole koskaan pätenyt istuimilla, meille turvallisuus nyt vain sattuu olemaan tärkeä asia.

Näinpä - Tosin mulle on sama millä pätee tai on pätemättä kokonaan. Kunhan muistettas ja ymmärrettäs perusjutut yhtä hyvin kun muu epäoleellisempi

[QUOTE="Nih";25579278]En hyväksy, olenko sanonut että hyväksyn? Nyt oli kyse haalareista ja siitä ettei lapsia laiteta turvaistuimeen, nämä asiat ei liity toisiinsa. Ja nyt on turha ruveta ap vetämään lasten pahoinpitelyä tähän asiaan, koska kyse ei ole siitä.[/QUOTE]

Turvaistuimettomuuden sitten kuitenkin hyväksyt? Vakavammat seuraukset sillä voi olla kuin tukistamisella joten en tossa sanoisi että ei kuulu sulle, hanki oma elämä. Hyvä on että vielä löytyy niitäkin ihmisiä jotka sen oman elämänsä keskeltä osaavat nähdä myös vieraita lapsia uhkaavat vaarat.

Ne haalarit nyt ei tohon kuulu mitenkään. Ihan yhtä pässiä sitä on kuskata lasta ilman istuinta oli sillä lapsella sitten millainen haalari hyvänsä. Ehkä ap:n pointti tuossa vaan oli että kyse ei ole ihmisistä keillä on taloudellisesti niin tiukkaa ettei istumeen ole millään varaa.

[QUOTE="mä";25579448]Aloituksesta sain sen käsityksen että jos on ilman istuinta tai turvavöitä T2H:n haalarissa niin se on jotenkin paheksuttavampaa kuin jos sen tekee halvemmassa haalarissa.
On siis ymmärrettävämpää ja sallitumpaa olla välinpitämätön lasten turvallisuudesta jos on köyhempi tai jos pukee lapset halpohin vaatteisiin.[/QUOTE]

Mistä työ sikiätte? Mietitkö pitkäänkin tätä vastausta - hei, pystyt parempaa, ravista hieman sitä pääkoppaa.

[QUOTE="Pia";25579470]Turvaistuimettomuuden sitten kuitenkin hyväksyt? Vakavammat seuraukset sillä voi olla kuin tukistamisella joten en tossa sanoisi että ei kuulu sulle, hanki oma elämä. Hyvä on että vielä löytyy niitäkin ihmisiä jotka sen oman elämänsä keskeltä osaavat nähdä myös vieraita lapsia uhkaavat vaarat.

Ne haalarit nyt ei tohon kuulu mitenkään. Ihan yhtä pässiä sitä on kuskata lasta ilman istuinta oli sillä lapsella sitten millainen haalari hyvänsä. Ehkä ap:n pointti tuossa vaan oli että kyse ei ole ihmisistä keillä on taloudellisesti niin tiukkaa ettei istumeen ole millään varaa.[/QUOTE]

Tavallaan näin - en toki ymmärrä missää muotoa sitä että lasta kuljetataan ilman asian mukaista istuinta. Oli sitten rahaa tai ei.

Mutta se että ihmiset tuntuu tietävän niin hemmetin paljon vaikkapa nyt sitten näistä haalareista, ja kuinka kestäviä ne on, vesipilarit muistetaan ulkoa ja kuositkin muistetaan vuosien taakse. Tästä aiheesta osataan tapella keskustelupalstalla sivutolkulla. Unohtuu kuitenkin sellaiset perusseikat kuin lasten turvallisuus liikenteessä... Eli tarkoitus on herätellä, toivottavasti tällä edes yksi joka kuskaa lastaan ilman asiallista tuolia, käyttämään edes 10% siitä energiasta, joka menee täydellisen haalarin etsimiseen, sen miettimiseen mikä on oleellista.

Juu ja juuri siksi vedin haalarin aiheeseen, herättääkseni

Peesi ap!

Hyvä että heitit asian raflaavasti. Niin totta, moni tuntuu tietävän äärettömän paljon suht epäoleellisista asioista - ja perusseikat jää unholaan.

Älä välitä noista jotka ottavat itseensä haalarimerkin pyhäin häväistyksestä. Ei voi olettaa että kaikki kykenevät ajattelemaan isommin vaan tartutaan kontekstiin.

No kyllä taas osataan tarttua siihen mikä ei ole oleellista.

Paljon on puhuttu siitä, että ticket to heaven on erittäin hyvä haalarimerkki, ja myös hintava. Niin miksi ihmeessä mammojen pitää ennemin tarttua tuohon haalariin. Mikä nyt ei sinänsä ole oleellinen pointti tässä aloituksessa. Vaan miunun mielestä tässä asiassa viittaus siihen, että ei pitäisi olla rahasta kiinni hommata sitä turvaistuinta lapselle.

Tykkäätte tai ette, merkistä kuin merkistä. Ja olkoonki se merkki nyt halpa tai kallis, niin eiköhän täällä ole ollut noita haalarikeskusteluja, missä voi sitten vapaasti puhua niistä haalareista. Tässä ketjussa se nyt ei ollut pääpointti. Joten mammat hyvät, ehkäpä tässä nyt oli jostain muusta (ehkäpä jo vakavemmastakin) asiasta kyse kun siitä haalarin merkistä. Mikä on enemmän kuin useasti nostettu statusmerkiksi täällä palstalla.

Jos tuota haalarin merkkiä nyt ei olisi satuttu mainitsemaan tässä ketjussa, mammat olisi kuorossa olleet kauhistelemassa. Kuinka vastuuttomasti jonkun vanhemmat voivat käyttäytyä. Sen olen jo joskus aiemmin huomannut, kun ollut puhe lapsista ja turvaistuimista.

Ap itse en tiedä miten tuohon asiaan puuttuisi. Voisikohan siitä todella ilmoittaa poliisille. Jospa setä poliisilla olisi ns. joutoaikaa tarkistaa tilanne. Ja napauttaa vanhempia sakkolapulla tai huomautuksella. Ennenkuin oikeasti jotain ikävää sattuu.

Yhteistyössä