Arvoisat palstalaiset, minulla on teille klassikkokysymys. Olinko kohtuuton?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Meidän on (oli?) tarkoitus juhlia joulua isommalla porukalla, puolisoni suvun seurassa. Viime viikonloppuna olimme kokoontuneet meille tarkoituksena sopia työnjaosta ja järjestelyistä.

Myös mieheni sisko oli paikalla aviomiehensä ja tämän lapsen kanssa. Lapsi on 11-vuotias, kälyni aviomiehen ja tämän entisen vaimon yhteinen lapsi. Ilmeisesti tästä johtuen (siis ettei ole "sukua") miehen suvussa on kovasti ylikompensaatiota, jotta lapsi tuntisi olonsa varmasti tervetulleeksi ja kuuluvansa myös heidän joukkoonsa. Hän on ollut kuvioissa mukana siis kaksi vuotta nyt.

Ongelma on kuitenkin se, että tämä lapsi käyttäytyy todella rumasti ja epäkohteliaasti yhtä lastani kohtaan. Puhuu rumasti ja töykeästi, ja selvästi sillä asenteella että lapseni on typerä idiootti ja mieletön juntti. Ei kohtele muita lapsiani tällä tavalla, joten oletan tämän asenteen johtuvan siitä, että lapsellani on tarkkaivaisuuden ja aistiyliherkkyyksien kanssa haasteita. Tämän vuoksi hänelle siis usein myös "sattuu ja tapahtuu". Kaikkeen huonoon käytökseen me vanhemmat kuitenkin puutumme heti, eikä hänellä ole mitään erivapauksia verrattuna esimerkiksi sisaruksiinsa. (On ainoa meidän lapsistamme, jolla tätä ongelmaa on).

Tuon kälyni lapsipuolen sanavalinnoista ja asenteesta huomaa, että osa ainakin on poimittu suoraan aikuisilta - siis ilmeisesti tavasta, jolla nämä puolisoni sukulaiset puhuvat lapsestani (ja minusta) kun emme ole läsnä. Olen huomannut käytöksestä lapselle itselleen ihan kohteliaasti, mutta sillä ei ole ollut mitään vaikutusta.

Nyt sama tilanne toistui viikonloppuna. Oma lapseni oli valmiiksi hyvin rasittunut ja vierasjoukosta johtuen alkoi olla myös ylivirittynyt. Tämän johdosta jouduin parikin kertaa puuttumaan hänen tekemisiinsä. Mollaaminen alkoi saman tien.

Tällä kertaa sanoi sitten vähän tiukemmin asiasta, totesin että te olette meillä vieraana ja silloin te kaikki, myös lapset, kunnioitatte meitä. Te käyttäydytte hyvin ettekä ole ilkeitä ja huonotapaisia kenellekään, ettekä varsinkaan ala solvata ketään. Jos ette osaa kunnioittaa talon väkeä, voitte poistua. Voitte arvata, että tilanne meni siinä vaiheessa hyvin kiusalliseksi ja talo tyhjeni.

Nythän kaikkien mielestä olen sitten pilannut kaikilta kivan joulun. Mutta minusta sanoin ihan aiheesta, varsinkin kun olen samasta aiheesta jo useamman kerran sanonut. Ja kun kyseessä on lapsi, jolla on jo muutenkin huono itsetunto koska kokee olevansa huonompi kuin muut (koska hänen tekemisistään tulee useammin sanomista kuin muiden), ei todellakaan yhdenkään, serkun, serkkupuolen, tädin, sedän tai kenenkään muunkaan ole mitään oikeutta tulla hänen kotiinsa alentamaan häntä lisää.

Nyt siis suurin osa miehen suvusta on sitä mieltä, että minä pilasin joulun ja että minun pitäisi pyytää muilta anteeksi. Minun taas oikeastaan tekisi mieleni sanoa muille, että haistakaa vittu ja viettäkää joulunne keskenään, minkä taidankin tehdä.

Sanoit aiheesta, mutta tuota fraasia "meidän talossa/meidän katon alla tehdään näin" ei pitäisi käyttää, ainakaan jos aikuisia kuuntelemassa. Siitä tulee aina väkisin sellainen ylitiukka kontrollifriikki vaikutelma... tyyliin "MINÄ määrään, miten täällä ollaan, toimitaan ja hengitetään".

Eivätkö ne lapsen vanhemmat sano mitään sen lapsen huonoon käytökseen?

• Tykkää
Reactions: Echo
Mäkin olisin vaan sanonut sille 11-vuotiaalle napakasti, että "meidän lapsi on ollut nyt villi, mut sä et saa silti puhua hänestä noin rumasti", vanhempiensa kuullen. Normaaliälyinen vanhempi tajuaisi jo tuosta komentaa lastaan tämän puheista, mutta vanhempien välinen sopu säilyisi.

Tuo "meidän talossa ei noin tehdä" on liian vahva ilmaisu.

Sanoit aiheesta, mutta tuota fraasia "meidän talossa/meidän katon alla tehdään näin" ei pitäisi käyttää, ainakaan jos aikuisia kuuntelemassa. Siitä tulee aina väkisin sellainen ylitiukka kontrollifriikki vaikutelma... tyyliin "MINÄ määrään, miten täällä ollaan, toimitaan ja hengitetään".

Eivätkö ne lapsen vanhemmat sano mitään sen lapsen huonoon käytökseen?

En nyt sanasta sanaan muista mitä sanoin ;) mutta tosiaan pointti oli se, että jos ollaan vierailla niin kunnioitetaan kyläpaikkaa. Ja vaikka ei oltaiskaan, niin muutenkin kunnioitetaan...

Eivät sano lapsen käytökseen mitään, kukaan muu ei puutu siihen mitenkään. Oletan, että liittyy tähän ylikompensaatioon, heillä tuntuu olevan joku pelko että lapsi ei koe itseään tervetulleeksi, jos häntä ei pidetä jotenkin ylimaallisen korkealla tai jos häntä kohdellaan edes samoin kuin näitä "verisukulaisia". Siis muiden sukulaisten osalta, lapsen isä ei sano koskaan mitään ja tuo kälyni joka on äitipuoli, ei myöskään puutu. Mutta toisaalta hän kyllä itsekin on useamman kerran käyttäytynyt aika törpösti lastani kohtaan. Että varmaan ei pidä edes huonona käytöksenä sitä, vaikka poikapuolensa siinä kutsuu lastani "typeräksi juntiksi" ynnä muuta. Hänen ja puolisonsa silmissä tämä lapseni haastavuus johtuu vain siitä, että meillä (lähinnä minulla) ei ole riittävää kyvykkyyttä olla vanhempi.

Tuo minun lapseni todellakin on haastava tapaus, ja hänen käytökseensä me vanhemmat joudumme puuttumaan kaksikymmentä kertaa useammin kuin muiden lastemme käytökseen. Mutta se ei minusta oikeuta ketään, ei muita ihmisiä eikä meitä vanhempia, mollaamaan lasta ja kutsumaan häntä typeräksi, tai muutoin alentamaan hänen arvoaan. Jos nämä toiset olisivat yhtään empaattisia tai seuraisivat lasta oikeasti arjessa, tajuaisivat sen kuinka herkästi tuollaisen lapsen itsetunto on rikki, kun omat sosiaaliset ja neurologiset taidot ei riitä samaa kuin muilla samanikäisillä. Kuinka tyhmänä ja huonona se lapsi jo itseään pitää, vaikka ei kumpaakaan ole, vain haastava.

No, ei se mitään, oikeastaan rento joulu pelkän oman perheen kesken kuulostaakin kyllä paremmalta.

Mäkin olisin vaan sanonut sille 11-vuotiaalle napakasti, että "meidän lapsi on ollut nyt villi, mut sä et saa silti puhua hänestä noin rumasti", vanhempiensa kuullen. Normaaliälyinen vanhempi tajuaisi jo tuosta komentaa lastaan tämän puheista, mutta vanhempien välinen sopu säilyisi.

Tuo "meidän talossa ei noin tehdä" on liian vahva ilmaisu.

Näin olen useamman kerran jo tehnyt, sillä ei ole ollut mitään vaikutusta yhtään mihinkään, ei lapsen käytökseen tai hänen vanhempiensakaan. Valitettavasti.

Minusta kyseessä on siis lähinnä asennevamma, eikä se lapsi sitä todennäköisesti ole itsekseen oppinut, kun vanhemmatkaan eivät tilanteeseen koskaan puutu.

En nyt sanasta sanaan muista mitä sanoin ;) mutta tosiaan pointti oli se, että jos ollaan vierailla niin kunnioitetaan kyläpaikkaa. Ja vaikka ei oltaiskaan, niin muutenkin kunnioitetaan...

Eivät sano lapsen käytökseen mitään, kukaan muu ei puutu siihen mitenkään. Oletan, että liittyy tähän ylikompensaatioon, heillä tuntuu olevan joku pelko että lapsi ei koe itseään tervetulleeksi, jos häntä ei pidetä jotenkin ylimaallisen korkealla tai jos häntä kohdellaan edes samoin kuin näitä "verisukulaisia". Siis muiden sukulaisten osalta, lapsen isä ei sano koskaan mitään ja tuo kälyni joka on äitipuoli, ei myöskään puutu. Mutta toisaalta hän kyllä itsekin on useamman kerran käyttäytynyt aika törpösti lastani kohtaan. Että varmaan ei pidä edes huonona käytöksenä sitä, vaikka poikapuolensa siinä kutsuu lastani "typeräksi juntiksi" ynnä muuta. Hänen ja puolisonsa silmissä tämä lapseni haastavuus johtuu vain siitä, että meillä (lähinnä minulla) ei ole riittävää kyvykkyyttä olla vanhempi.

Tuo minun lapseni todellakin on haastava tapaus, ja hänen käytökseensä me vanhemmat joudumme puuttumaan kaksikymmentä kertaa useammin kuin muiden lastemme käytökseen. Mutta se ei minusta oikeuta ketään, ei muita ihmisiä eikä meitä vanhempia, mollaamaan lasta ja kutsumaan häntä typeräksi, tai muutoin alentamaan hänen arvoaan. Jos nämä toiset olisivat yhtään empaattisia tai seuraisivat lasta oikeasti arjessa, tajuaisivat sen kuinka herkästi tuollaisen lapsen itsetunto on rikki, kun omat sosiaaliset ja neurologiset taidot ei riitä samaa kuin muilla samanikäisillä. Kuinka tyhmänä ja huonona se lapsi jo itseään pitää, vaikka ei kumpaakaan ole, vain haastava.

No, ei se mitään, oikeastaan rento joulu pelkän oman perheen kesken kuulostaakin kyllä paremmalta.
Ymmärrän pointtisi oikein hyvin, mutta tuo ilmaisu on vain tuhoon tuomittu. Jos sanot, että "meillä käyttäydytään hyvin", herää väistämättä ajatus, että sinä haluat säännellä kaikkea, mitä teillä tehdään ja toisaalta, eikö muka muualla kuin teillä tarvitse käyttäytyä hyvin.

Sinuna juttelisin asiasta tuon 11-vuotiaan vanhempien kanssa. Selvitä oma kantasi ja pyydä, jos voisivat lastaan pyytää huomioimaan paremmin sinun lapsesi tilanne ja tarpeet. Yleensä ystävällinen pyyntö toimii paremmin kuin säksättävä motkotus.

Jos kyse olisi jostain yhdentekevistä tyypeistä, niin voisit viitata kintaalla ja haistattaa pitkät. Mutta sukulaisten kanssa ollaan sidoksissa koko elämä. Ei kannata tuhlata niin pitkää aikaa vihanpitämiseen, ellei pakko.

Itse kuitenkin puhuisin asian selväksi. Sanoisin että ei ollut tarkoitus ketään loukata, mutta että koet että lastasi poljetaan ja hänen tunteitaan loukataan kun hänestä puhutaan tuohon sävyyn - sekä aikuiset että lapset. Ja että äitinä et voi kuunnella tuollaista sivusta puuttumatta siihen. Niin napakasti kuin tarpeen on, koska kerran pikku vinkit ei ole menneet perille.

Ihan oikein teit kun asetuit lapsen puolelle ja ellei asenne muutu sukulaisilla, niin parempi onkin pitää välimatkaa kuin antaa heidän tuhota lapsen itsetunto. Mutta tekisin silti kantani selväksi, ettei koko homma jää nyt siihen että sä vaan olet veemäinen ämmä. Kerrot suorin sanoin mistä kenkä puristaa, sen jälkeen on heidän asiansa reagoida jotenkin.