Ärtyvä suoli -oireyhtymä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuva kaipaileva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuva kaipaileva

Vieras
Mitähän sitä saattais syödä kun vatsaturpoo aivan valtavankokoiseksi ihan jatkuvasti. Joskus vuosia sitten on todettu että minulla on ärtyvä suoli ja mielestäni silloin ei tällaista turvottelua ollut. Eli siis mitä syötte tai oikeestaan mitä välttelette jos omaatte oireilevan suolen?

Leipä ainakin on yks, vilja yleensä mitä välttäisin. Samoin mausteiset ruuat ja kahvi/tee. Oletko varma ettei sinulla ole laktoosi intoleranssia? Kokeile laktoosittomia tuotteita kuukauden ajan ihan testimielessä ja katso todellakin tarkkaan ettet suuhusi laita mitään laktoosipitoista

Tuo "ärtyvä suoli" on lääkärien nimitys kaikille vatsavaivoille jonka syytä lääkärit eivät tiedä. Lääkärit ei oikeasti vielä nykyäänkään ymmärrä paljoa vatsavaivojen päälle. Mulla oli tuollaista turvottelua pari vuotta, aivan sama mitä söin niin vatsa turposi palloksi. Sitten se vaan yhtäkkiä loppui itsestään.

[QUOTE="mama";25629620]Leipä ainakin on yks, vilja yleensä mitä välttäisin. Samoin mausteiset ruuat ja kahvi/tee. Oletko varma ettei sinulla ole laktoosi intoleranssia? Kokeile laktoosittomia tuotteita kuukauden ajan ihan testimielessä ja katso todellakin tarkkaan ettet suuhusi laita mitään laktoosipitoista[/QUOTE]

itseasiassa minulla on laktoosi-intoleranssi ja kyllä mielestäni katoson tarkkaan mitä maitotuotetta käytän. Ainut mitä tulee mieleen niin leipä vois olla se joka torvottaa mutta mitä leipää sitten syön jos vaalea ja ruis turvottavat. Perunaa, riisiä ja pastaa välttelen myös. Kahvia en juo kuin aamuisin pari kuppia ja toisinaan teetä kahvin tilalta......

Mulle tehtiin joskus laktoosirasituskoe kun oireet olivat mainitsemanlaisesi. Hoitajan mukaan minulla ei sitä ole koska vatsani ei reagoinut heti vaan vajaan tunnin kuluttua :O Kotioloissa en käytä laktoosipitoisia tuotteita ja vatsa voi hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;25629818:
itseasiassa minulla on laktoosi-intoleranssi ja kyllä mielestäni katoson tarkkaan mitä maitotuotetta käytän. Ainut mitä tulee mieleen niin leipä vois olla se joka torvottaa mutta mitä leipää sitten syön jos vaalea ja ruis turvottavat. Perunaa, riisiä ja pastaa välttelen myös. Kahvia en juo kuin aamuisin pari kuppia ja toisinaan teetä kahvin tilalta......

Laktoosia on muuallakin kuin ihan selvissä maitotuotteissa. Ethän juo kahvia tyhjään vatsaan? Kaurapuuro on mulle sellainen että jos sitä erehdyn aamulla syömään niin olen rantapallona koko päivän, leipä taas ei tee tätä joten keliakiasta ei voi olla kyse.

Mulla auttaa maitohappobakteerit. Olen syönyt niitä nyt useamman vuoden ihan säännöllisesti ja nyt alkaa vatsa olla loistavassa kunnossa.
Myös esim sipulin välttely auttaa, siitä tulee ilmavaivoja.

Yhteistyössä