Ärsyttävin kieliopillinen virhe? Romaani ja romani...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Silja.S
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kaiken palstatekstin lisäksi minua ottaa päähän toimittajien tekemät pahat kielioppivirheet. En tiedä onko toimituksissa ennen ollut oikolukijat ja nykyään ei vai mikä selittää aivan kauheat virheet toimittajien teksteissä. Eniten ongelmia on iltalehdissä ja pienissä paikallislehdissä, joissa minusta on ennen kirjoitettu parempaa kieltä.

Ensiksi täytyy mun sanoa, etten itsekään kirjoita kieliopillisesti hyvää tai läheskään oikeata suomen kieltä...

Se mikä mua eniten häiritsee on ehkä esteettisen tason jutut. Lauseen ensimmäistä sanaa ei kirjoiteta isolla, varsinkin jos kaikki lauseet on kirjoitettu yhteen ilman väliä pisteen tai pilkun jälkeen.

Jos pitkää tekstiä ei ole jaettu kappaleisiin, vaan kaikki on kirjoitettu samaan pötköön, se on ärsyttävää. Jos lauseet on kirjoitettu niin pitkiksi, että niiden sisällön unohtaa kun pääsee lauseen loppuun.
gal-1.gif

Kun tapasin tuon tuttavani, joka siis on kotoisin Vaasasta, olimme molemmat nuoria tyttöjä ja molemmilla peruskoulu takana. Tutustuimme jatko-opintojen alussa. Hänen vanhempansa ovat hyvin koulutettuja. En usko, että tuttavani olisi oppinut virheellistä sanontaa perintönä vanhemmiltaan. Uskon, että se kuuluu murteeseen. Ehkä täällä on joku vaasalainen, joka osaa kertoa paremmin?

Luulin myös tämän olevan koulutukseen liittyvää. Toisaalta myös pk-seudun teineiltä kuulee tätä kun eletään sitä "kovaa" aikaa.

Kaiken palstatekstin lisäksi minua ottaa päähän toimittajien tekemät pahat kielioppivirheet. En tiedä onko toimituksissa ennen ollut oikolukijat ja nykyään ei vai mikä selittää aivan kauheat virheet toimittajien teksteissä. Eniten ongelmia on iltalehdissä ja pienissä paikallislehdissä, joissa minusta on ennen kirjoitettu parempaa kieltä.

Olen samaa mieltä tästä.
Etenkin otsikoissa on virheitä, esimerkiksi: "
Tervehtynyti Tähkä tulee Kauhajoella lauantaina" ja "Nainen kärvensi ex-poikaystävänsä peniksen suoritusraudalla".

2 vuotias ja 2-v.

Niimpä, kumpa, kuullostaa, enään.

Vauva painoi syntyessään 3550 kg (äiti parka!).

Yhdys sana virheet yksin kertaisissa sanoissa kuten esi merkiksi syntymä päivä, liha pulla tai sairaan hoitaja opiskelija.

Maanviljeliä, opiskelia, gynegologi, psygologi.

Välilyönti ennen kysymysmerkkiä, huutomerkkiä, pistettä !

Anna-maija, Liisa mäkinen, marko Virtanen...miten simppeli voi ihminen olla, jos ei omaa nimeään osaa oikein kirjoittaa? Tai ammattinimikettään: olen kosmetoloki, nykyään opiskelen lähi hoitajaksi.

2 vuotias ja 2-v.

Niimpä, kumpa, kuullostaa, enään.

Vauva painoi syntyessään 3550 kg (äiti parka!).

Yhdys sana virheet yksin kertaisissa sanoissa kuten esi merkiksi syntymä päivä, liha pulla tai sairaan hoitaja opiskelija.

Maanviljeliä, opiskelia, gynegologi, psygologi.

Välilyönti ennen kysymysmerkkiä, huutomerkkiä, pistettä !

Anna-maija, Liisa mäkinen, marko Virtanen...miten simppeli voi ihminen olla, jos ei omaa nimeään osaa oikein kirjoittaa? Tai ammattinimikettään: olen kosmetoloki, nykyään opiskelen lähi hoitajaksi.
Entäs batoloki? Läägäri ei vissiin kukaan ole kertonut olevansa?

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Mua häiritsee myös "suomessa puhutaan Suomea, me Suomalaiset tiedämme sen!"- tyyliset kielikukkaset. Etenkin kun ne ovat lähtöisin sellaisen ihmisen näppäimistöstä, jolle Suomi (maa) ja suomen kieli ovat pyhääkin pyhempi asia.

Mua ärsyttää se, että kirjoitetaan sanoja putkeen ilman minkäänlaisia välimerkkejä, isoja alkukirjaimia tai kappalejakoja. Yhdyssanoista nyt puhumattakaan.

Muuten ei häiritsisi nekään, mutta noinkin karkeat virheet toistuvina vaikeuttavat lukemista.

Kaiken muun lisäksi mua ärsyttää esim.ap:n nikki (EI TODELLAKAAN mitään hlökoht ap:ta kohtaan!!!!) kun sitä ei kirjoteta Silja.S vaan Silja S.
Sillä pisteellä on paikkansa.
Mä oon ihan kamala kielipoliisi ja mua vituttaa väärin kirjotetut sanat, ei kirjotusvirheet vaan just noi opiskelia yms... Puistatus :D

mua kyllä häiritsee myös B:n, P:n, D:n ja G:n käyttö väärissä paikoissa. esim. Dublo, Pulgaria. :kieh:

mun äidinkieli ei oo suomi joten en huomaa kaikkia kielioppivirheitä ja teen niitä itsekin. :D

Alkuperäinen kirjoittaja ArjestaSelviytyjä;26256364:
Kaiken muun lisäksi mua ärsyttää esim.ap:n nikki (EI TODELLAKAAN mitään hlökoht ap:ta kohtaan!!!!) kun sitä ei kirjoteta Silja.S vaan Silja S.
Mä oon ihan kamala kielipoliisi ja mua vituttaa väärin kirjotetut sanat, ei kirjotusvirheet vaan just noi opiskelia yms... Puistatus :D

:D Tuolla pisteellä todellakin on paikkansa. S tuolla nimen takana ei nimittäin tule sukunimestäni, eikä siinä ole kyse sanalyhenteestä. Silja oli nimimerkkinä viety, joten piti tunkea nikin perään jotain. Pistin siis .S, koska pisteitä lisäämällä löytää helpoiten vapaan nimimerkin. Tuo S vaan sopi siihen perään niin kätevästi.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="vieras";26255840]Ei ole murretta vaan kouluttamattomilta ihmisiltä kuulee sitä jatkuvasti.[/QUOTE]

Turku-Tampere-Pori-akselilla tuo kuuluu murteeseen. Varmasti kuulostaa oudolta esimerkiksi Helsinkiläisestä. Eli ei sinänsä kerro ihmisen koulutuksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja ArjestaSelviytyjä;26256364:

Kirjoitetut, ei kirjotetut :)

Yhteistyössä