Ärsyttävä yövieras

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Murrrr...muriseva emäntä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Murrrr...muriseva emäntä

Vieras
Tiedän, että aihe on vanha. Minulle se vain on tällä hetkellä ajankohtainen. Piti tulla tänne päästelemään höyryjä ulos...Yritän kuitenkin olla korrekti ja asiallinen aikuinen.
Mieheni sukulainen tuli yövieraaksi meille, ja on ollut nyt 2 yötä. Hihani alkavat palamaan pikapuoliin...

Tämä sukulainen on bakteerikammoinen(mies). Huomauttelee minulle asioista, joita meillä ei ole hoidettu tai ovat jääneet keskeneräisiksi. Olen ollut kiireinen ja ajoittain tosi väsynyt, enkä ole jaksanut hoitaa kaikkea loistavan emännän tavoin. Esim. tiskit tiskialtaassa. Viikko sitten imuroitu keittiö, kaksi viikkoa sitten vaihdoin verhot yms. Tulos ei vain satu näkymään tällä hetkellä.

Ärsyttävintä on se, että hän tietää tilanteen. Silti jää seisomaan esim. täyden roskapussin viereen ja kokee sen ongelmaksi(hajuhaitat, ahdistus jne.), ellei sitä viedä välittömästi. Olin tuolloin aloittamassa ruoan laittoa. Lopulta jouduin keskeyttämään puuhani, ja ratkaisemaan tuon ylitsepääsemättömän ongelman. Hän katsoo vierestä.

Toinen, mikä rassaa, on se, että hän huomautti, että vessapaperi oli loppu. Ihan aiheellinen huomautus kyllä, mutta vielä eilen näin meillä 2 täyttä rullaa. Sanoin hänelle, että katso siitä hyllystä, siinä pitäisi olla vielä jäljellä ainakin 1 ellei kahta. Ei ollut.

Ärsyttävintä vieraassa on se, että hän pitää vessaa varattuna aina 15-20 min kerrallaan, ja pesee sen jälkeen viisi minuuttia käsiään(laskee täysillä vettä hanasta) niin, että seuraavan sinne mennessä lattialla lainehtii vesi. Suihkussa viipyy lähes puoli tuntia.
Joka väliin hän kertoo, että miten hänellä on nyt henkisesti vaikeaa, ja puolustaa sitä, miksi nukkuu puoleen päivään asti, kun viime aikoina on nukkunut huonosti. Joo, elämä on vaikeaa.
Meillä sattui pesuhuoneen loisteputkivalo palamaan, eikä meillä sattunut olemaan varalla lamppua. Hän yritti itse ratkaista tilanteen, ehdottamalla sitä, että pesuhuoneen pistorasiaan voisi laittaa jonkun lampun. Tosi kätevää. Muuten kyllä, mutta meillä ei sellaista lamppua ole, ja minä emäntänä ratkaisin asian kynttilöillä. Hän ei juuri asiasta perustanut, vaikka vein sinne kynttilät valmiiksi ja sytytinkin ne. Eivät tietenkään vastaa loisteputkivaloa, mutta valaisee kuitenkin, ja välillä voi kynttilänhämärässäkin käydä pesulla. Silti hän yritti pohtia lampunsiirtoratkaisua ja sen toimimismahdollisuutta.

Alan olla jo aika väsynyt tähän vaativaan yövieraaseen...mitään en kuitenkaan voi sanoa, koska se loukkaa silloin miestäni (koettu on) ja tätä vierasta (sekin on koettu). Pitää vain ymmärtää, ymmärtää ja vielä kerran ymmärtää, mutta kun en jaksaisi enää. Illalla minulla oli todella kova migreeni stressin takia, ja välillä tuntui siltä, että maailma pyöri silmissä. Sitten vielä pitäisi olla bakteerikammoisen yövieraan emäntänä, ja hoitaa asiat kuin kelpo emännän kuuluukin...

Tulipa pitkä vuodatus...huoh.

No, jos tämä vieras on näin avuton ja herkkänahkainen, niin olisi kyllä miehesi asia sytytellä hänelle kynttilöitä ja kiidättää roskapusseja roskikseen pikakuljetuksena. Vai onko miehesi yhtäläinen? Toivottavasti ei!!

Jaksamista sulle!

Samaa mieltä kuin eka vastaaja, mies hoitakoon oman sukulaisensa ja passatkoon häntä. Jos ei tee niin, niin vihjatkoon hänelle että vierailun on aika loppua jo.

Ei kyllä pitäisi lähteä ylipäätään mihinkään, saati sitten yökylään, jos on niiiiiiin bakteerikammoinen.
Todella kohtuutonta odottaa, että jaksaisit kaiken pitää puhtaana kuin leikkaussalissa yhden yövieraan takia. Jos on viimeaikoina ollut hankalaa, miksi helvetissä pitää vielä lähteä yökylään jonnekkin, missä on niiiin saastaista että se saa entistä ahdistuneemmaksi?

voih :hug:...tiedän just miltä susta tuntuu. Mun miehen veli käyttäytyy noin ja hänen vaimonsa. Tulee meille ja vihjailevat tai sanovat suoraan, että on nälkä tarvisi lapsille jotain ruokaa jne. Ohjelmoi meidän menoja sillä tavoin, että arvostellaan suureen ääneen, ettei kannata tai on jo aikakin tehdä se tai se..tai "me on ihmetelty, miksette jo ole noin tehny jo ennen"..tai muuta vastaavaa. On kurjaa, minkäs teet :(...

Pari kertaa oon hiiltyny ja laukonu pari valittua sanaa..hetken auttaa, mutta sitten taas joskus kaikki on unohdettu ja sama vanha tyyli jatkuu. Huoh :(

kiitos. En pidä mitään täyshoitolaa vieraalle, mut joskus oli sellainen tapa, et hoidin ihan kaiken itse. Nyt on vaan päässyt repsahtamaan ja teen asiat puoliksi. Siis minua ei haittaa se, että tiskejä lojuu altaassa, eikä juuri pesuhuoneen loisteputkivalon palaminenkaan minua niin haitannut, mutta nyt siitä on tullut stressi. Mieheni on yhtälailla kiireinen ollut tämän viikon, mutta ehti tulla avukseni ruoanlaitossa kun sanoin, että ruoka on viittä vaille valmis, ja päästäisiin nopeammin syömään mikäli tulisit kattamaan pöydän. No, aamulla yritin tätä "vastuun siirtoa" toteuttaa - ilman tulosta. Kehittelin itselleni tekemistä, että olisin saanut mieheni sukulaisensa kanssa hoitamaan aamuaskareita keittiöön - pieleen meni. Olin ehtinyt toimittaa omani juttuni jo, ja kun kysyin, joko he hoitivat omansa, niin vastaus jakautui kahtaalle. Mieheni ei ehtinyt, ja vieraamme ei jaksanut, pohti vain, pitäisikö käydä suihkussa.
Ongelma on taas tämä, mihin olen törmännyt muissakin miespuoleisissa vieraissa:
vanhemmat ovat eronneet/käyvät läpi riitaisaa eroprosessia, ei saa rasittaa kotitöillä. Tällainen versio on esitetty, että näillä äidin mussukoilla(siis ihan oikeesti näiden miespuolisten vieraiden äidit tekevät kaiken poikiensa puolesta) ei saa teettää mitään raskasta koska se rasittaa kuntoa.
Missä vaiheessa tästäkin tuli "green card"?
Musta tuntuu, että jotain on mennyt pieleen elämässä siinä vaiheessa, jos kolmenkympin tienoilla elävä mies ei osaa/kykene tekemään jotain siksi, kun vanhemmat ovat eronneet/eroamassa!

Alkuperäinen kirjoittaja Murrrr...muriseva emäntä;23493480:
Musta tuntuu, että jotain on mennyt pieleen elämässä siinä vaiheessa, jos kolmenkympin tienoilla elävä mies ei osaa/kykene tekemään jotain siksi, kun vanhemmat ovat eronneet/eroamassa!

Uskomatonta vetelyyttä! En kyllä voi kuvitella että ykskään naispuolinen AIKUINEN menis moisesta niin toimintakyvyttömäks, ettei mitään enää pysty...

Mulla palais pinna totaalisesti moisten vätysten kanssa. En jaksais pitää vieraanani, en todellakaan.

Vihdoinkin vapaa yövieraasta!
Luulin jo ettei se ikinä lähde ku aina päivän mittaan muuttu sen suunnitelmat. Lauantaina jo kysy, et olisko mahdollista olla vielä yks yö(katsoin läpi sormien koska busseja ei enää hänen kotipaikkakunnalleen mennyt, enkä ilahtunut ajatuksesta että mieheni olisi lähtenyt heittämään autolla häntä yli 100 kilsan päähän kymmenen jälkeen illalla) ja sit sovittiin sunnuntaiks et pääsee meidän kyydissä linja-autoasemalle. No, päivä veny eka siksi, että nukkui puolille päivin ja sit sai "aamupalaa" väsäillä siinä ja miettiä päivän aikatauluja. Jonkin ajan kuluttua halusi lähteä lenkille, jonka jälkeen piti päästä suihkuun. Sit kello olikin jo viisi ja minä ehdin tehdä ruoan valmiiksi siihen mennessä. Pari tuntia ennen suunniteltua lähtöä taas ehdotti että voisko sittenkin maanantaiaamuun olla meillä. Suostuin pitkin hampain.
Lopulta sanoin jossain vaiheessa keskusteluja, että jos arki tuntuu noin raskaalta ja on vaikeeta, kannattaa hakeutua lääkärin vastaanotolle ja pyytää sairauslomaa(vaikuttaa jo masennukselta tms.), asiat ei siitä pohdiskelusta ja valittamisesta mihinkään muutu. Siihen alkoi selittelemään vaikka mitä ja sanoin, et oikeesti ainakin edes mietit sitä. Myönsi lopulta että on kuulemma joskus käynyt lääkärillä ja saanut jotkut lääkkeet, mutta ne eivät sopineet ja hän lopetti ne. No, selvisi, että niitä lääkkeitä oli kokeiltu vain pari päivää, ja sen jälkeen ei ole lääkkeitä ottanut eikä ole käynyt viimeiseen kymmeneen vuoteen missään vastaanotolla(en tiennyt uskoako tuota?).
Mutta kypsyttää tuollainen käytös. Onneks ei ihan lähellä asu.

Nostan tämän takaisin täältä "unholasta". Pakko. Joku ehdotti minulle jossain vaiheessa, että kertoisin hänelle itselleen miltä tuntuu tämä loisiminen toisten nurkissa. Niin tein, avauduin siitä, ja sota siitä syttyi. Huoh :(

loppuvuodesta hän itse otti yhteyttä, ja kertoi asian vaivaavan häntä, mistä olin hänelle avautunut. Leimauduin lapselliseksi ja tiukkapipoiseksi, ja kielsi syyllistyneensä mihinkään, mikä olisi oikeuttanut minua suuttumaan. En vastannut tuohon mitään ensin, ajattelin, että pitäköön mielipiteensä, itse tiedän, mikä minua vieraissa ärsyttää, ja mitä en hyväksy yövierailta.
Otti uudestaan yhteyttä, tällä kertaa tekstiviestillä, ja seikkaperäisesti selitti miten hän halusi auttaa meitä, mutta kun ei jaksanut eikä kokenut vieraan velvollisuudekseen. En noteerannut sitäkään minään, mutta kolmannen kerran hermostuin, kun hän alkoi analysoimaan meidän avioliittoa, mikä meillä on pielessä, miten meidän tulisi elää toisin ja tehdä sitä ja tätä mikä helpottaisi meidän elämää (neuvoo henkilö joka ei ole koskaan ollut parisuhteessa!) aivan kuin olisi ollut joku parisuhdeterapeutti. Vastasin hänelle ja käskin häntä lopettamaan ihmisten analysoinnin ja psykologin leikkimisen. Lopulta jäsentelin hänelle kohta kohdalta joka ikisen asian, mistä suutuin lopulta hänelle, kun hän ei mitään kokenut tehneensä väärin. Vastauksena tuli vain:" Nöyrin anteeksipyyntöni, olet käsittänyt minut aivan väärin, mutta ryömin mudassa ja kurassa arvon rouvan edessä ja pyydän anteeksi harvapäisyyttäni, kun en muista tehneeni tuollaisia asioita." Ton viestin jälkeen poistin viimeisetkin hänen lähettämänsä viestit, ja sanoin miehelleni että minuun on turha ottaa enää yhteyttä, mikäli on vain arvostelu- ja analysointimielessä liikkeellä, eikä meille ole enää asiaa yhdelläkään sukulaisella, joka tulee arvostelemaan millaista meillä on ja pitäisi olla. Joka uskaltaa sanoa poikkipuolisenkaan sanan siitä, että siistimpääkin voisi olla, lentää niska-perse-otteella ulos ovesta, ja ansaitsee sillä elinikäisen porttikiellon meille.

SIIS: miksi aikuisten ihmisten pitää käyttäytyä näin? Tullaan toisen kotiin ja arvostellaan, miten heidän mielestään asiat pitäis olla meillä!?!

-viikko sitten imuroitu keittiö
-peräti 2 vessapaperirullaa, meillä menee jo omalla porukallakin melkin rulla päivässä...
outoa, asutte saastaisessa läävässä, tai siltä kuulostaa.

Yhteistyössä