Ärsyttääkö ketään muuta lapsille ns. jälkikäteen annetut joululahjat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja woo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Otan osaa ap, jos teillä oikeasti on tuollaista, että lahjoista muistutellaan hyötymistarkoituksessa. Munkin mielestä lahjan kuuluu olla pyyteettömästi annettu, eihän se muuten ole lahja, jos siitä jotain vastiketta odotetaan. Kiitollisuus on mun mielestä kuitenkin asia erikseen. Kai lahjoista vähän kuuluukin olla kiitollinen?

En kuitenkaan usko, että tuo lahjojen antaminen myöhässä liittyisi taka-ajatuksiin tai haluun saada ketään ns. nöyrtymään, kuten asian ilmaisit.

Enemmän häiritsee se että lapsille opetetaan valhetta pukista, jota ei ole. Samalla voi olla kiittämättä ja kunnioittamatta lahjaa minkä saa läheiseltään ja joskus jopa toinen nähnyt kauheasti vaivaa lahjan eteen.

Mua ärsyttää. Syy ei tosin ole joulupukkisadussa. Sukumme perinteinen jouluviettopaikka on toisella paikkakunnalla ja useamman lapsen kanssa emme ole enää jaksaneet lähteä joulunviettoon muualle, vaan jääneet omaan kotiimme. Olemme kauimpana asuvat, muut ovat hyvin lähellä toisiaan. Kutsuimme sukua meille kylään ja vastaus oli, etteivät he suostu jouluna istumaan autossa. Myöskään paketteja ei anneta aatoksi, ei isovanhemmat eikä suvusta olevat kummit. Kun menemme joulunpyhinä käymään niin suurin osa on jo lähtenyt ja lahjat saadaan silloin. Eivät antajat ole enää katsomassakaan joten sitä iloakaan eivät saa. Kai se on vaan periaate että pitää olla vittumainen, harmi kun se heijastuu lapsiin. Yhä vähemmän huvittaa lähteä ajamaan ylipäätään minään juhlapäivänä. Tunnistan hyvin tuon, että mennään lahjan antajan ehdoilla ja minäminä on se tärkein.

Ei harmita ei. Onneksi olemme tajunneet toimia niin, että joulupukki tuo vain pari lahjaa per lapsi ( ja yhden lahjan aikuisille ;) ) ja loput lahjat tulevat sitten sukulaisilta, ystäviltä, kummeilta yms. Säästyy niin monelta ongelmalta tällä menettelyllä näköjänsä :D

Ja erikseen kiitetään, jos muistetaan. Emme ole siitäkään stressiä ottaneet. Synttärilahjoista kiitetään aina, mutta joululahjojen kanssa on siinä mielessä vähän eri juttu, kun antajaa ei välttämättä näe eikä aina soittaessa jälkikäteen muista kiittää erikseen.

Siis jos joku tuo sinun lapsellesi lahjan joulun jälkeen.... en ymmärrä miksi siitä pitäisi olla pahana!?! Ja miksi muka jäisit kiitollisuudenvelkaan. Se lahja on lapselle, ei sinulle. En ymmärrä tätä lahjahössötystä. Itse en halua mitään lahjoja enkä anna muuta kuin lapsille lahjoja. Isovanhemmat ja isoisovanhemmat haluavat vuosikalenterin (jossa kuvia lapsesta) ja sellaisen saavat. Mitään muuta en osaisi ostaa, mitään muuta en jaksaisi ostaa. Minä rupesin jo 10-vuotiaana miettimään "turhien" lahjojen tarpeellisuutta. ehkä olin onnellisessa asemassa, että sain paljon (liikaa) lahjoja ja tajusin sen jo lapsena. Aikuisena arvostan eniten rahaa joululahjana. Lapsille tietenkin lahjat.

Ei minua ärsytä. Sanoinkin lapsen kummille että lahja ehtii hyvin joulun jälkeenkin. Pukki ei tuo kaikkia lahjoja vaan niitä voi ostaa myös itse. Jos taas lahjan antaja ajattelee saajan jäävän kiitollisuuden velkaan niin se on hänen ongelmansa.

Mua ärsyttää. Syy ei tosin ole joulupukkisadussa. Sukumme perinteinen jouluviettopaikka on toisella paikkakunnalla ja useamman lapsen kanssa emme ole enää jaksaneet lähteä joulunviettoon muualle, vaan jääneet omaan kotiimme. Olemme kauimpana asuvat, muut ovat hyvin lähellä toisiaan. Kutsuimme sukua meille kylään ja vastaus oli, etteivät he suostu jouluna istumaan autossa. Myöskään paketteja ei anneta aatoksi, ei isovanhemmat eikä suvusta olevat kummit. Kun menemme joulunpyhinä käymään niin suurin osa on jo lähtenyt ja lahjat saadaan silloin. Eivät antajat ole enää katsomassakaan joten sitä iloakaan eivät saa. Kai se on vaan periaate että pitää olla vittumainen, harmi kun se heijastuu lapsiin. Yhä vähemmän huvittaa lähteä ajamaan ylipäätään minään juhlapäivänä. Tunnistan hyvin tuon, että mennään lahjan antajan ehdoilla ja minäminä on se tärkein.

Anteeksi, mutta tätä ajatusmaailmaa en kyllä tajua. Luuletko, että sinun sukulaisille tärkeintä joulussa on Sinun lastesi lahjat? Mä ymmärrän hyvin, ettei kukaan halua aattoa istua autossa, en itsekään. Tuskin tuossa kukaan haluaa olla vittumainen, minusta kuulostaa ihan normaalilta menettelyltä ja noin meilläkin varmasti toimittaisi tuossa tilanteessa. Mikä tuossa on mielestäsi vittumaista? Jos itse ette paikan päälle lähde, niin miksi toisten täytyisi lähteä teille? Kai niilläkin on muutakin puuhaa jouluna ja muitakin lahjottavia? Niiden pakettien perässäkö te lähdette sitten pyhinä ajelemaan? Sinuna miettisin asiaa vähän niiden sukulaistenkin kannalta. Eiköhän tossa minäminä-asennetta löydy juuri sinulta.

Yhteistyössä