Ärsyttääkö jotain toistakin "pelkosektio"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja irina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Et nyt tainnut ymmärtää lukemaasi oikein? Ei kukaan niitä entisiä aikoja tässä ole puolustellut.[/quote]

"Nykyajan ihmiset eivät vaan ole siihen tottuneet, jos vähän vaikka päätä särkee niin heti otetaan särkylääkettä. Ollaan totuttu siihen että minkään ei tarvitse sattua... siksi kai luonnollinen synnytyskipu tuntuukin monista luonnottomalta tai kamalalta?" Kyllä niihin tässäkin vedotaan..

[/quote]

Niin, verrataan nykyaikaa entisaikoihin, ei sanota että nykyään pitäisi tehdä kuten entisinä aikoina! Nimenomaan yritetään ymmärtää sitä että nykyään ihmiset ei ole tottuneet kipuihin kuten ennen.

Alkuperäinen kirjoittaja !:
Mä luen yleensä koko keskustelun ennen kuin tungen lusikkani soppaan. enkä jaksa noita ylipitkiä lainauksia. Mutta voin referoida. Tuolla edellisillä sivuilla oli paljon siitä että nainen on luotu synnyttämään, jokainen nainen osaa synnyttää, että onhan sitä ennenkin synnytetty ilman sektioita jne. Erityisesti jäi mieleen just ne että ennen vanhaan naiset synnytti isoja sisarusparvia ilman ongelmia. jne. Täysin unohdettu että lapsikuolleisuus oli todella suurta ja äidit kuolivat yksinkertaisiin juttuihin synnytyksessä tai sen jälkeen. Jos sektio saatiin tehtyä ja lapsi pelastettua, äiti kuoli yleensä haavan tai kohdun tulehdukseen. Kohdun tulehdukseen kuoltiin toki usein normaalissa alatiesynnytyksenkin jälkeen.

Tarkoitan sitä, että jos oikeasti vetoaa entisiin aikoihin, kannattaisi ottaa selvää mistä puhuu.

Ymmärrätkö mitä kirjoitan? En puhu mistään kivusta. Minä en ole puhunut kivusta. Sinä olet. Minä en ole juuri sinulle vastannut, vaan yleisesti tiettyihin kirjoituksiin.

Itseki olin pelkopolin potilas, mutta en pelännyt kipua, vaan jotain ihan muuta. Otin kantaa vain tuohon, että älkää verratko vanhoihin hyviin aikoihin, jos ette tiedä niistä mitään. Koitin tosin sanoa moneen kertaan, että eivät kaikki pelkopotilaat pelkää kipua vaan jotain muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja pelkuri:
Alkuperäinen kirjoittaja **:
No nyt täytyy kyllä vielä varmistaa ** nimimerkillä kirjoittavalta, mitkä hänen mielestään ovat hyväksyttävät syyt ensisynnyttäjän pelkosektioon jos synnyttäjänä on normaali, terve nainen? Käsitykseni mukaan kivun ja repeämien pelko eivät ole hänen mielestään tarpeeksi voimakkaista syitä? entä hallinnan menettämisen ja hulluksi tulemisen pelko, paniikkikohtauksen pelko? Mihin raja vedetään?

Sehän on henkilökohtainen asia. En mä ole mikään sanomaan miten joku toinen saa tehdä ja miten ei. Sektio on laillinen, ihan turvallinen tapa synnyttää. Ei mulla ole mitään sitä vastaan. Itse en siihen tahtoisi joutua.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että olis hienoa, jos yleinen suhtautuminen synnytykseen olis luonnollisempaa. Olen muutenkin luonnollisuuden kannalla, esim. käytän vain luonnonkosmetiikkaa jne. olis hienoa, jos vaikkapa neuvolassa kerrottaisiin kuinka synnytys luomuna kulkee (siis kunnolla kerrottas), eri vaiheista ja miten kroppa toimii. Tällä hetkellä kerrotaan mitä kivunlievityksiä ja puudutuksia voi saada. Melkeen kuin se ois ainoa vaihtoehto synnyttää lääkkeissä.

Olen sitä mieltä, että ois hienoa, jos lähtökohta olis aina se, että nainen on luotu synnyttämään ja pystyy siihen. Mä en siis kritisoi pelkääjiä vaan tätä suurempaa systeemiä, vallalla olevia käsityksiä, nykypäivän menoa.

Ja henkkoht olen sitä mieltä että kipuun voisi kokeilla suhtautua luonnollisemmin, se olis hyväks ihan kaikille ja synnytti tai ei. Kipua kuitenkin jokainen tuntee eläessään. Aina se ei sitten onnistu ja se on ihan ok. Hyvä että sitä varten ihmisille on olemassa monenlaisia keinoja selviytyä.

mä nostan sulle pelkuri tän, josko on jäänyt välistä? Kun väität taas noita ihme juttuja.

En enää vastaa mihinkään kommentteihisi, koska olen selittänyt jo monen viestisi loukanneen minua synnytystä pelkäävänä. Lopetan keskustelun kanssasi tähän, ei kanneta kaunaa :)

niin , sitten et enää vastaa kun et voikaan väittää vastaan... joopa, pelkkä riidanhaastaja siis. Liekö mikään kertomastasi edes totta.

Alkuperäinen kirjoittaja yksi vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja ---:
Alkuperäinen kirjoittaja !:
Vo härreguud noi ENTISET AJAT!!!

Miksi puhutte ja vetoatte ENTISIIN AIKOIHIN, koska silloin oli asiat paljon huonommin kuin nyt. Äidit kuolivat yksinkertaisiin tulehduksiin lapsivuodeaikana, koska ei ollut antibiootteja. Vauvat kuolivat synnytyksissä, samoin äidit, todella usein. Lapsikuolleisuus on huimaa vielä 1900-luvun alussa, monista perheistä jopa 2-3 lasta kuoli ennen kouluikää (paitsi ettei koulujakäyty). Että siinä sulle niitä hyviä kunnon entisiä aikoja...

Et nyt tainnut ymmärtää lukemaasi oikein? Ei kukaan niitä entisiä aikoja tässä ole puolustellut.

"Nykyajan ihmiset eivät vaan ole siihen tottuneet, jos vähän vaikka päätä särkee niin heti otetaan särkylääkettä. Ollaan totuttu siihen että minkään ei tarvitse sattua... siksi kai luonnollinen synnytyskipu tuntuukin monista luonnottomalta tai kamalalta?" Kyllä niihin tässäkin vedotaan..

eihän tämä nyt liity mitenkään lapsikuolleisuuteen! Eikä ne aiemminkaan ole välttämättä parhaalla tavalla synnyttäneet. Muukin ku lääkkeet vaikuttaa.

Sillähän ihminen pystyy lisääntymään niin usein. Menkat kerran kuussa. Kun ihmisvauva on niin kovin heikko, että ne vauvelit on ennen hyviä terveyspalveluita herkästi menehtyneet.

Ihmisethän syntyy sinänsä etuajassa kaikki.

No nyt täytyy kyllä vielä varmistaa ** nimimerkillä kirjoittavalta, mitkä hänen mielestään ovat hyväksyttävät syyt ensisynnyttäjän pelkosektioon jos synnyttäjänä on normaali, terve nainen? Käsitykseni mukaan kivun ja repeämien pelko eivät ole hänen mielestään tarpeeksi voimakkaista syitä? entä hallinnan menettämisen ja hulluksi tulemisen pelko, paniikkikohtauksen pelko? Mihin raja vedetään?

Sehän on henkilökohtainen asia. En mä ole mikään sanomaan miten joku toinen saa tehdä ja miten ei. Sektio on laillinen, ihan turvallinen tapa synnyttää. Ei mulla ole mitään sitä vastaan. Itse en siihen tahtoisi joutua.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että olis hienoa, jos yleinen suhtautuminen synnytykseen olis luonnollisempaa. Olen muutenkin luonnollisuuden kannalla, esim. käytän vain luonnonkosmetiikkaa jne. olis hienoa, jos vaikkapa neuvolassa kerrottaisiin kuinka synnytys luomuna kulkee (siis kunnolla kerrottas), eri vaiheista ja miten kroppa toimii. Tällä hetkellä kerrotaan mitä kivunlievityksiä ja puudutuksia voi saada. Melkeen kuin se ois ainoa vaihtoehto synnyttää lääkkeissä.

Olen sitä mieltä, että ois hienoa, jos lähtökohta olis aina se, että nainen on luotu synnyttämään ja pystyy siihen. Mä en siis kritisoi pelkääjiä vaan tätä suurempaa systeemiä, vallalla olevia käsityksiä, nykypäivän menoa.

Ja henkkoht olen sitä mieltä että kipuun voisi kokeilla suhtautua luonnollisemmin, se olis hyväks ihan kaikille ja synnytti tai ei. Kipua kuitenkin jokainen tuntee eläessään. Aina se ei sitten onnistu ja se on ihan ok. Hyvä että sitä varten ihmisille on olemassa monenlaisia keinoja selviytyä.

mä nostan sulle pelkuri tän, josko on jäänyt välistä? Kun väität taas noita ihme juttuja.

En enää vastaa mihinkään kommentteihisi, koska olen selittänyt jo monen viestisi loukanneen minua synnytystä pelkäävänä. Lopetan keskustelun kanssasi tähän, ei kanneta kaunaa :)

niin , sitten et enää vastaa kun et voikaan väittää vastaan... joopa, pelkkä riidanhaastaja siis. Liekö mikään kertomastasi edes totta.

Kyllä voisin jatkaa väittelyä tästä aiheesta, mutta en näe keskustelua sinun kanssasi rakentavana kun ei olla yhtään samalla aaltopituudella. Ja kaikki kertomani on kyllä totta.

pelkuri, kun sä esitit mulle henkilökohtaisesti tuon kysymyksen, olis kiva, jos en olis siihen sitten vastannut ihan turhaan.

Ja ihmettelen kyllä millä aaltopituudella sä tämän asian kanssa olet kun kerran ollaan niin erimieltä. Itse kannatan sektiota jokaiselle joka sitä oikeasti tarvitsee, ja toivoisin että synnytys nähtäisiin luonnollisena asiana, kuten se on. Neuvolan ja synnärin henkilökunnan puolelta toivoisin monipuolisempaa tietoa, jotta me kaikki saataisiin mitä tahdotaan. Toivoisin että jokaisen äidin ykkösasia olisi vauvan hyvinvointi.

Mikä ihme se sun kantasi sitten oikein on?

Ja mitä tulee rakentavaan keskusteluun, siihen ei kuulu muitten sanojen vääntely.

Alkuperäinen kirjoittaja irina:
Ärsyttääkö jotain toistakin "pelkosektio"
Muutama viikko sitten oli sunnuntaihesarissa juttu äidistä, joka pakotettiin synnyttämään poikkeuksellisen suuri vauva alakautta. Synnytys sitten aiheutti todella pahat repeämät.

Olen tuota aihetta mielessäni pyöritellyt ja tullut tulokseen, että ns. pelkosektiot pitäisi lopettaa. Ideaalissa maailmassa tuollaisia voidaan tarjota, mutta kun sairaanhoidon resurssit ovat rajalliset, niin sektio pitää tehdä vain lääketieteellisistä syistä. Jäisi tuollaiset pahat lonkan repeämät kokematta, kun resurssit riittäisivät sektioon. Ns. pelkkääjät puolestaan synnyttäisivät sitä kautta/sillä metodilla, mikä synnytyksen hetkellä lääketieteellisesti tarpeen/mahdollinen.

Ei ärsytä hiukkaakaan. Ja diagnostisoitu synnytyspelko on muuten myös lääketieteellinen syy.

Suomessa ei tehdä mitään "tilaussektioita" kuten monissa muissa maissa, joten tällaiset höpinät ovat ihan turhia. Pelkosektiotakaan ei saa ilman diagnoosia, siis useita käyntejä pelkopolilla jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Mureena:
Mä puhun tässä sit ihan irrationaalisesta pelosta. Sellaisesta kun jollain on pelkoja esim. klovneja kohtaan. Vaikkei nämä olisi tehneet ihmiselle mitään.

Eli sun mielestäsi niiden, jotka pelkää vaikkapa klovneja tai synnytystä, pitäisi vaan ottaa itseään niskasta kiinni? Hei, loistava juttu! Käypä kertomassa tuo kaikille voimakkaista fobioista ja/tai pakkomielteistä kärsiville, he varmasti ilahtuvat suunnattomasti kun keksit heille tällaisen helponja toimivan hoitokonstin!

Pelkosektiota ei saa ilman lääketieteellistä diagnoosia, ei siis pelkällä pikkupelolla yhdellä lääkärikäynnillä. Se diagnoosi on Horror Partus. Itse olisin halunnut parantua ja koittaa synnyttää alateitse, mutta diagnoosin sain.

Minua ei ärsytä yhtään että muita ärsyttää kun jotkut tuntemattomat synnyttävät pelkosektiolla. Tämä ei ole mitään huiputusta tai kitinää, vaan oikea lääketieteellinen diagnoosi, jota varten piti käydä psykologilla 4 kertaa ja kahdella eri lääkärillä. Olivat kaikki sitä mieltä että saan sektion jos haluan. Tiedän mihin pystyn ja mihin en pysty. Olen toki kateellinen normaaleille naisille, jotka hienosti synnyttävät, mutta olen ihan yhtä hyvä ihminen vaikken siihen pysty. Eikä sitä muiden tarvitse ymmärtää. Riittää kun mies tukee. Muille en tästä kerro, koska se on liian raskas asia keskusteltavaksi kahvipöydissä.

Kyllä sen vaan tietää jos pelko on todellista. Minulla on korkea kipukynnys, eikä pelko liity mitenkään kipuun. Älkää yleistäkö että pelkona olisi aina kipu.

No ei ärsytä. Mutta sen sijaan olen hyvin iloinen siitä, että joillakin ihmisillä on asiat niin hyvin ja elämä vailla huolen häivää, että heillä on aikaa ärsyyntyä tällaisista asioista jotka eivät heille itse asiassa millään lailla edes kuulu =)

pelkuri, kun sä esitit mulle henkilökohtaisesti tuon kysymyksen, olis kiva, jos en olis siihen sitten vastannut ihan turhaan.

Ja ihmettelen kyllä millä aaltopituudella sä tämän asian kanssa olet kun kerran ollaan niin erimieltä. Itse kannatan sektiota jokaiselle joka sitä oikeasti tarvitsee, ja toivoisin että synnytys nähtäisiin luonnollisena asiana, kuten se on. Neuvolan ja synnärin henkilökunnan puolelta toivoisin monipuolisempaa tietoa, jotta me kaikki saataisiin mitä tahdotaan. Toivoisin että jokaisen äidin ykkösasia olisi vauvan hyvinvointi.

Mikä ihme se sun kantasi sitten oikein on?

Ja mitä tulee rakentavaan keskusteluun, siihen ei kuulu muitten sanojen vääntely.

No tässäpä sulle sitten esimerkkejä käymästäsi keskustelusta ja niistä asioista jotka minua synnytyspelkodiagnoosin saaneena loukkasivat. Itsepähän pyysit:

"Kyllä se vaan on vähän turhaa pelätä sellasta jota ei ole koskaan kokenut."

"Onko jäkevää pelätä sellaista, mihin oma koppa on luotu?"

"kipua, jota ei tiedä tulevan, ei oo järkevää pelätä."

"no mä olen kyllä tavannut vähän eri tyyppistä porukkaa, naisia jotka vaan ei halua et niihin sattuu yhtään. Ihan normaaleja naisia, jotka vaan eivät ymmärrä kivun päälle. Ei mitään panikoijia (vai miten se sanotaan). Silti on sektioo tullut kun on vaan jankannut etten taho synnyttää, pelottaa et repee, pelottaa et sattuu..."

"Mä puhun siitä, että pelkää ilman mitään syytä sellasta mistä ei tiedä yhtään mitään."

"Eikö susta ole kummallista, jos normaali aikuinen ihminen ei kestäisi jotain minkä on tarkoitus tapahtua?

"Mä en ole vähätellyt kenenkään pelkoa vaan sanonut että mun mielestäni ei ole järkevää pelätä jotain mitä ei ole kokenut."

Tässä on tarpeeksi esimerkkejä sulle jos pystyt ymmärtämään, että näillä kommenteilla oikeasti väheksyt toisten pelkoja.

Tuntuu kovasti ärsyttävän joitakin että hankalissa tarjonnoissa olevat kaksosvauvani syntyivät sektiolla. A-vauva perätilassa ja B poikkitilassa. Ja silti saan kuulla siitä että en synnyttänyt alateitse? Ihan täysin en käsitä sitä miksi olisi pitänyt vaarantaa pienikokoisena syntyneiden vauvojen henki vain siksi että olisin saanut alatiesynntyksen?

Mua ihmetyttää kovasti se, miksi toisia häiritsee muiden ihmisten synnytystapa niin etä pitää avata ketjuja siitä miten sektiolla syntyneellä lapsella ei ole syntymäpäivää, vaan sektiopäivä jne... jne...

Yhteiskunnan varoilla ne kaikki pelkosektiot kuitenkin kustannetaan, ja se on totinen tosi. Tunnen henkilön joka ei vain halunnut synnyttää, vaikka ei yhtään synnytystä takana. Turhat leikkaukset ovat vauvallekin riski, sitä ei voi kiistää. Pelot pitäisi voida hoitaa muulla lailla, olen sitä mieltä, ellei pelkoon ole jotain fyysistä syytä ts. kapea lantio tai muu tosiasiallinen syy.

Alkuperäinen kirjoittaja kop:
Yhteiskunnan varoilla ne kaikki pelkosektiot kuitenkin kustannetaan, ja se on totinen tosi. Tunnen henkilön joka ei vain halunnut synnyttää, vaikka ei yhtään synnytystä takana. Turhat leikkaukset ovat vauvallekin riski, sitä ei voi kiistää. Pelot pitäisi voida hoitaa muulla lailla, olen sitä mieltä, ellei pelkoon ole jotain fyysistä syytä ts. kapea lantio tai muu tosiasiallinen syy.

Pelon voi hoitaa mutta siihen nimenomaan vaatii hyvän psykologin jonka kans henkilökemiat täsmää.
Synnytyspelko on samanlainen pelko kuin mikä tahansa muuki, kuten käärme, pimeän yms pelko.
Vauvalle on myös riski alatie synnytyksessä äiti joka on lamaantunu pelosta.

Yhteistyössä