Ärsyttää vähäsen päivähoidonjohtaja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HoitoonVaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

HoitoonVaan

Aktiivinen jäsen
01.12.2006
8 566
0
36
Kymenlaakso
Pakko vähän purnata. Jos se vaikka olis täällä kun ei vastannut puhelimeenkaan.

Meil hajos auto ja remppaan menee monta viikkoa, ja lasku on iso. Tutkin sitten hädissäni kaikkia taloutemme säästömahdollisuuksia ja kysyin soittamalla pk:n johtajalle että onko ihan älytön idea että lapsen hoitopaikka irtisanottais väliaikaisesti (tai määräaikaisesti kuukaudeksi tai kahdeksi) koska lapsi joka tapauksessa olis poissa hoidosta kuukauden kun ei me edes pystytä kuskaamaan häntä sinne. Kysyin siis asian järkevyydestä ja mahdollisesta mahdottomuudesta ihan suoraan ja suomeksi. Hän sanoi että tutkii asiaa ja palataan asiaan. Kysyin "soitatko siis minulle vai soitanko minä?" Hän vastasi soittavansa.

Vastauksen kysymykseeni sai kuitenkin mieheni hakiessaan lasta hoidosta päivähoitotätien kautta: oli kuulemma "älytöntä kikkailua" sellainen irtisanominen. Selvä, minä kysyin asiaa SUORAAN ja toivoin saavani vastauksen kysymykseen SUORAAN, olisin ollut tähän oikein tyytyväinen ja ymmärrän asian. Mutta sitä en ymmärrä, että asia kerrotaan minulle kahden mutkan kautta ja todennäköisesti samalla on tullut pk:n tädeille selväksi myös nämä taloudelliset syyt joihin vedoten kysyin mahdollisuutta irtisanomiseen. Olisin asiasta kertonut tädeille muutenkin, mutta ärsyttää että meidän asioita on pohdiskeltu siellä... ÄRSYTTÄÄ!!

No tää tapahtui jo viime perjantaina ja koitin heti kiukkuisena soittaa monta kertaa kyseiselle johtajalle, mutta ei vastannut puhelimeen. Tämä viikko on mennyt kamalassa flunssassa että ei tullut enää yritettyä soittaa vaan nieleskelin kiukkuni.

Lapsi jäi nyt sitten pitkälle joululomalle ja maksamme puolen kuun maksut, koska emme lastan hoitoon saa vietyä.

Onpa outoa jos lapsi vois olla pois parikin kuukautta. Oon mäkin "irtisanonut" kesäksi kolmeksi kuukaudeksi ja nostanut kotihoidontukea. Ymmärrän jos eivät yhtä kuukautta varten rupea "kikkailemaan".

Jossain kunnissa on hoitopaikka-takuu jolloin lapsen voi ottaa kotihoitoon menettämättä paikkaa, mutta lapsen täytyy olla pois vähintään 4kk. Jos irtisanot paikat, nbiin periaatteesa joudut hakemaan paikat uudelleen eikä ole takuita siitä että saat paikat takaisin jos päiväkotiin on jonossa muita lapsia..

Anteeksi en ymmärrä ongelmaa. Miksi sitä asiaa ei voinut miehellesi sanoa? Jos te samassa taloudessa elätte, niin eikö ole sama asia jutella asiasta miehen kanssa? Musta on ihan suoraan vastattu, jos sanotaan, että on älytöntä kikkailua ja kuulet sen mieheltäsi. Mutta siis ilman muuta anna palautetta jos tahdot. En kuitenkaan ymmärrä, miksi se pitää ravoissaan antaa, kun voi ihan asiallisestikin sanoa, että hei, olisin toivonut että soitat mulle ja puhut asiasta niin kuin sovittiin. Kikkailuahan se on, itsekin ymmärrän päiväkotitätien ja -johtajan kannan. Meillä ainakin hoitopaikan sitten menettää ja sen joutuu hakemaan uudestaan. Eikä se välttämättä ole samasta päiväkodista.

teillä on oikeus pudottaa lapsi 2kk ajaksi esim 11pvä/5hpvä hoitoajalle joka on luonnollisesti pienempi ku kokokuun hoito.
Ja kun on näin alkukuu niin hyvässälykyssä onnistuu kun tämän maanantaina ilmoitat, meilä ainakin onnistuisi.

Anteeksi en ymmärrä ongelmaa. Miksi sitä asiaa ei voinut miehellesi sanoa? Jos te samassa taloudessa elätte, niin eikö ole sama asia jutella asiasta miehen kanssa? Musta on ihan suoraan vastattu, jos sanotaan, että on älytöntä kikkailua ja kuulet sen mieheltäsi. Mutta siis ilman muuta anna palautetta jos tahdot. En kuitenkaan ymmärrä, miksi se pitää ravoissaan antaa, kun voi ihan asiallisestikin sanoa, että hei, olisin toivonut että soitat mulle ja puhut asiasta niin kuin sovittiin. Kikkailuahan se on, itsekin ymmärrän päiväkotitätien ja -johtajan kannan. Meillä ainakin hoitopaikan sitten menettää ja sen joutuu hakemaan uudestaan. Eikä se välttämättä ole samasta päiväkodista.

Ap olisi halunnut että johtaja soittaa suoraan hänelle asiasta, eikä pui asiaa pk:n hoitajille. Ymmärrän hyvin, koska itsekin olisin tuosta loukkaantunut. Mielestäni ei ole asiallista jos johtaja pui hoitajien kanssa asiaan negatiiviseen sävyyn ap: selän takana.

Ap olisi halunnut että johtaja soittaa suoraan hänelle asiasta, eikä pui asiaa pk:n hoitajille. Ymmärrän hyvin, koska itsekin olisin tuosta loukkaantunut. Mielestäni ei ole asiallista jos johtaja pui hoitajien kanssa asiaan negatiiviseen sävyyn ap: selän takana.

No ap:han ei voi mitenkään tietää mihin sävyyn asiaa on siellä päiväkodissa puitu. Joka tapauksessa päiväkodinjohtajan on asiasta puhuttava työntekijöidensä kanssa, eihän se nyt niin käy, että joku lapsi vaan jää hoidosta pois, eikä hoitajille kerrota mitään. Sanavalinta, jota hoitaja käytti, ei välttämättä ollut johtajan heille välittämä sanavalinta, ja joka tapauksessa ap kuuli siitä vain miehensä tulkinnan. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että johtajan olisi tullut soittaa jos hän kerran lupasi niin. siitähän voi asiallisesti huomauttaa, mutta en ihan ymmärrä miksi siitä pitää kiukuissaan soitella. Ihan asiallisestikin puhumalla asia varmaan ratkeaa.

Voikun te ette tiedä yhtään miten päivähoito toimii... Jos irtisanot lapsesi kuukaudeksi, siihen pitäisi saada toinen lapsi kuukaudeksi. No harvemminhan kukaan tarvitsee hoitopaikkaa yhdeksi kuukaudeksi. Joten ei onnistu. Helsingissä saa irtisanoa 4kk ja pääsee takaisin. Voit muuttaa paikan puolipäiväiseksi ja ottaa maksimit lomapäivät, jolloin hoitomaksu laskee, tämä pitää tehdä 3kk:n ajaksi (Helsingissä ainakin). Ei johtaja ehkä ole puhunut työntekijöille sen enempää kuin että tuo irtisanominen ei onnistu, voitteko sanoa isälle.

Miksi lapsi on päivähoidossa kun ette selvästi sitä paikkaa edes tarvitse?

No ap:han ei voi mitenkään tietää mihin sävyyn asiaa on siellä päiväkodissa puitu. Joka tapauksessa päiväkodinjohtajan on asiasta puhuttava työntekijöidensä kanssa, eihän se nyt niin käy, että joku lapsi vaan jää hoidosta pois, eikä hoitajille kerrota mitään. Sanavalinta, jota hoitaja käytti, ei välttämättä ollut johtajan heille välittämä sanavalinta, ja joka tapauksessa ap kuuli siitä vain miehensä tulkinnan. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että johtajan olisi tullut soittaa jos hän kerran lupasi niin. siitähän voi asiallisesti huomauttaa, mutta en ihan ymmärrä miksi siitä pitää kiukuissaan soitella. Ihan asiallisestikin puhumalla asia varmaan ratkeaa.

Mä en ymmärrä miksi tuota asiaa pitää hoitajien kanssa vatvoa. Mun mielestä on tuollainen enemmän hallinnollinen kysymys päiväkodinjohtajalle: voiko päiväkotipaikan irtisanoa kuukaudeksi vai ei. Kyllä johtajan pitäisi pystyä kertomaan siihen vastaus ilman että kyselee työntekijöiden mielipiteitä. Käytännössähän se lapsi on jokatapauksessa pois mikä tulee kyllä hoitajien tietoon. Miksi hoitajien kuuluu tietää maksetaanko tuolta ajalta hoitomaksua vai ei?

Jos on joku järjellinen syy miksi asiasta pitää puhua henkilökunnalle, niin silloin johtaja voisi sanoa äidille että hänen täytyy ensin keskustella asiasta hoitajien kanssa ja antaa vastauksen vasta sen jälkeen.

Voikun te ette tiedä yhtään miten päivähoito toimii... Jos irtisanot lapsesi kuukaudeksi, siihen pitäisi saada toinen lapsi kuukaudeksi. No harvemminhan kukaan tarvitsee hoitopaikkaa yhdeksi kuukaudeksi. Joten ei onnistu. Helsingissä saa irtisanoa 4kk ja pääsee takaisin. Voit muuttaa paikan puolipäiväiseksi ja ottaa maksimit lomapäivät, jolloin hoitomaksu laskee, tämä pitää tehdä 3kk:n ajaksi (Helsingissä ainakin). Ei johtaja ehkä ole puhunut työntekijöille sen enempää kuin että tuo irtisanominen ei onnistu, voitteko sanoa isälle.

Miksi lapsi on päivähoidossa kun ette selvästi sitä paikkaa edes tarvitse?

Ei vanhemmat välttämättä tiedäkään miten päivähoito toimii, eikä tarvikaan. Johtajan luulisi kuitenkin tietävän noin virkansa puolesta. Jos juttu on noin simppeli niin kai hän pystyisi itse antamaan sen kieltävän vastauksen siinä puhelimessa heti kun äiti asiaa kysyy, ilman että siitä tarvii henkilökunnalle puhua.

Yhteistyössä