Ärsyttää, mutt tälläistä täällä Suomessa on...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärsyttää

Vieras
meidän tilanne:mies töissä, minä- äitiyslomalla, perheessa myös 2 alle 3v lasta.
kaverin tilanne:hän on äitiyslomalla, mies saa kotiutumistukea(tai mikä ikinä se onkin), heilläkin on kaksi vauvaa(kaksoset).

he saavat asumistukea(koska heillä on "niin pienet tulot")+hän saa n. 400e/kk "kaverin auttamisesta", päiväkotimaksu heille on 0e(tai ehkä muutama kymppi)
me (no mies tällä hetkellä) teke töitä ja maksaa verot, lisääksi meillä tule olemaan täysi päiväkotimaksu, eli n500e/kk.

asumismenoen ja tarhamaksun jälkeen meille jää saman verran rahaa elämiseen. Missä järki? mitä enemmän yrität pärjätä itse, teet kovasti töitä siitä "köyhempi" tunnet itseäsi, koska mitä enemmän tienat sitä enemmän maksatkin...

Näinhän se menee. Täällä usein kommentoidaan että siksi koska aikuisen kuuluu elättää itse itsensä, mutta ei se aina niin kohtuulliselta tunnut. itse tienaan yh-äitinä, molemmat lapset kotona, toinen alle 3 v, n. 800 euroa kuussa (ja siitä verot pois..), jos en tekisi töitä saisin asumistukea, nyt en saa. Onko tässä mitään järkeä tehdä töitä? En tiedä, maksanpahan osan lapsilisistäni itse veroina =)

Niin siis kaverilla tulevaisuudessa päiväkotimaksu 0e ja teillä 500e? Meinaatko itse mennä töihin, entä kaveri vai meinaako kaveri maata perse homeesssa tukia nostelemassa kotona sen jälkeen kun lapset menee hoitoon? Kauanko kaverin mies saa "kotiuttamistukea" tai mitä onkaan?
Ja mikä "kaverin auttamisesta" 400e? Jos saa tuon joka kk eikä maksa veroja siitä, niin käräytä kaverisi.

Omalla kohdalla työnteon aikana jää kyllä käteen enemän kun jos makaisi vaan kotona. ainoa mikä ottaa päähän on se, että opiskellessa saat paskempaa rahaa kun jos jäät kotiin makaamaan työttömänä.

Niinhän se on.

Itse aikoinani jättäydyin työttömäksi vakipaikasta, koska liitonrahalla jäi enemmän käteen kun mitä sain palkkaa. Päivähoitomaksut (toinen eskarissa, toinen osapäiväisenä) ja verot pienenivät. Kiireaamut jäi unholaan, oli enemmän aikaa lapsille. Ja sain olla kotona, kun lapset menivät kouluun.

Välillä vieläkin mietin tuota vaihtoehtoa, vaikka hoitoikäisiä on enää yksi..

Omalla kohdalla työnteon aikana jää kyllä käteen enemän kun jos makaisi vaan kotona. ainoa mikä ottaa päähän on se, että opiskellessa saat paskempaa rahaa kun jos jäät kotiin makaamaan työttömänä.

Eihän ap kirjoittanutkaan, että käteen makaamalla jäisi enemmän rahaa vaan että kaikkien pakollisten KULUJEN jälkeen jää saman verran kuin makaamalla -ja kaikilla tuilla- jäisi. Väärältä se tuntuu! Jos sulla jää tuonkin jälkeen enemmän, niin sulla on hyvä palkka. Eikä edes ap:n miehen palkka ole pienen pieni, koska kuitenkin täydet hoitomaksut maksavat.

[QUOTE="vieras";24086633]Eihän ap kirjoittanutkaan, että käteen makaamalla jäisi enemmän rahaa vaan että kaikkien pakollisten KULUJEN jälkeen jää saman verran kuin makaamalla -ja kaikilla tuilla- jäisi. Väärältä se tuntuu! Jos sulla jää tuonkin jälkeen enemmän, niin sulla on hyvä palkka. Eikä edes ap:n miehen palkka ole pienen pieni, koska kuitenkin täydet hoitomaksut maksavat.[/QUOTE]

Paska palkka on, alle 9e tunti. Mutta tällä hetkellä kaikkien pakollisten kulujen jälkeen jää enemän käteen kun jos olisin jäänyt kesäksi kotiin makaamaan.

Ja omalla kohdalla kyllä mielelläni painan vaikka sitten paskassa duunissa kun tappelen kelan ja työkkärin kanssa rahasta. Ne laitokset kyllä osaavat juoksuttaa ihmistä. Työtä tehdessä sentään voi olla melko varma että tilille tipahtaa rahaa tiettynä päivänä, tukien varassa saa olla miettimässä millonkahan päätökset oikeen tehdään.

mutta näinhän se on. Kannattaako munkaan valmistuttuani mennä pätkätöihin. Yh, kolme lasta, ip-kerhomaksut jne ja asumistukikin ainakin pienenisi. Plus lapset keskenään aamulla kouluun ja iltapäivistä keskenään -> stressi. Töiden jälkeen kiire auttamaan läksyissä, kotityöt, ruuanlaitot jne. Kannattaako...luulenpa että ei.

Ihan hyvä vaan. Suomessa tehdään niin paljon turhaa työtä. Parasta olisi, kun tehtäisiin vain tarpeelliset työt. Jos miehesi on sairaanhoitaja, niin en valita, mutta esim. monet markkinahommat on kyllä aika turhia, niistä on enemmän haittaa ympäristölle, kuin hyötyä.

Yhteistyössä