Ärsyttää mummun lepsuilu!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äitee

Vieras
Mun äitini on sellainen et antaa yleensä kaiken periksi meidän tytöille.Ymmärrän,et mummu saa vähän "vapauksia",mutta joskus niin ärsyttää..Esim.tänään,kun esikko 5v.jankutti ja jankutti toista pullaa ekan perään tyyliin:Laitan roskiin nämä vatteet,jos et anna toista pullaa.Minä pysyin sanassani,etenkin jos uhkailemaan aletaan..No mummu siihen tokaisi,et "No,anna sille se pulla".Ja minä,et en todellakaan anna!Ei ymmärtäny mummu,et sittenhän oisin antanu periksi toisen,5-vuotiaan uhkailuille..Argh!

Mun äitini kasvatustapa on aina ollut sellainen,et antaa periksi ja hemmottelee.niin,siksi minäkin olen nykyäänkin sellainen,että heti menee hermot ja masennun,jos en saa sitä mitä haluan..:(

Onko muilla lepsuja isovanhempia?

Kyllä tästä läheltä löytyy ihan samanlainen tapaus. Tyypillistä juuri tuo, kun äiti on jotakin kieltänyt, niin mummi sanoo lasten kuullen, että anna nyt toisen tehdä... Argh! Eräs läheiseni haluaa opettaa lapsilleen hyvät käytöstavat, joita noudatetaan kotona ja vieraisilla. Esimerkiksi sängyssä hyppiminen on ehdottomasti kielletty. Mummikin sen tietää, mutta ei kuitenkaan korviaan lotkauta lasten äidin toiveille. Mummilassa onkin siis aina hypitty sängyllä. Muutenkin mummin on hirveän vaikeata pitää normaaliakaan kuria, kaikkea saa tehdä oman pään mukaan. Mummi katsoo vain läpi sormien. Kyllä lasten lähipiirin pitäisi olla johdonmukainen ja sääntöjen olla mielestäni kaikilla samat (isovanhempien pienet erivapaudet toki sallien).

Alkuperäinen kirjoittaja Soraya:
Kyllä tästä läheltä löytyy ihan samanlainen tapaus. Tyypillistä juuri tuo, kun äiti on jotakin kieltänyt, niin mummi sanoo lasten kuullen, että anna nyt toisen tehdä... Argh! Eräs läheiseni haluaa opettaa lapsilleen hyvät käytöstavat, joita noudatetaan kotona ja vieraisilla. Esimerkiksi sängyssä hyppiminen on ehdottomasti kielletty. Mummikin sen tietää, mutta ei kuitenkaan korviaan lotkauta lasten äidin toiveille. Mummilassa onkin siis aina hypitty sängyllä. Muutenkin mummin on hirveän vaikeata pitää normaaliakaan kuria, kaikkea saa tehdä oman pään mukaan. Mummi katsoo kaiken läpi sormien. Kyllä lasten lähipiirin pitäisi olla johdonmukainen ja sääntöjen olla mielestäni kaikilla samat (isovanhempien pienet erivapaudet toki sallien).

meidän mummut ei enää lepsuile... ovat lähteneet pitkälle matkalle eivätkä palaa. Nauttikaa nyt niistä mummuista kun niitä vielä teidän lapsilla on...!

Joo.. Meillä kans isovanhemmilla saa tehdä MITÄ VAIN. Sitä oikein aina korostetaan oikein siellä mummulassa...! Pullaa saa vetää niinkuin viimeistä päivää, oikein tyrkylle laitetaan jne. Kylään kun mennään, niin oikein kilpailemaan aletaan, kummassa on mukavampaa, kotona vai mummulassa. Jos lasta mieheni kanssa kielletään, niin alkaa se " eihän se nyt haittaa jos joskus..."

Voi että te ootte niin outoja noiden sääntöjenne kanssa! Yks pulla, siitä nousee hirvee meteli! Ja samanlainen armeijameininki pitäis olla mummolassa kuin kotona.

Ymmärrän muutekseen niiden ajatukset joilla ei oikeasti ole isovanhempia lapsilla, tai ne muuten ihan ok. Turha on kuitenkin mennä muille sanomaan, että nauttikaa niistä, koska ei tiedä taustoja. Meillä nuo ärsytykset saa vielä isommat mitat, koska olemme mieheni kanssa muuta paskaa saanut lasten isovanhemmilta. Omasta mielestäänhän he ovat unelma mummu ja pappa.. Kaikki mitä kuitenkin ikinä olemme päättäneet, oli se sitten työhön, asumiseen, rahaan, jopa huonekalujen ostoon, on täytynyt tulla urputtamaan siihen. Kaikki pitäis heidän vanhat paskat meille kelvata jne. Mitään ei saisi hankkia. Mutta ei siitä sen enempää.. Eipä aina jaksa niiden isovanhemmuudesta niin iloita.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllästynyt:
Ymmärrän muutekseen niiden ajatukset joilla ei oikeasti ole isovanhempia lapsilla, tai ne muuten ihan ok. Turha on kuitenkin mennä muille sanomaan, että nauttikaa niistä, koska ei tiedä taustoja. Meillä nuo ärsytykset saa vielä isommat mitat, koska olemme mieheni kanssa muuta paskaa saanut lasten isovanhemmilta. Omasta mielestäänhän he ovat unelma mummu ja pappa.. Kaikki mitä kuitenkin ikinä olemme päättäneet, oli se sitten työhön, asumiseen, rahaan, jopa huonekalujen ostoon, on täytynyt tulla urputtamaan siihen. Kaikki pitäis heidän vanhat paskat meille kelvata jne. Mitään ei saisi hankkia. Mutta ei siitä sen enempää.. Eipä aina jaksa niiden isovanhemmuudesta niin iloita.
Isovanhempia on toki monenlaisia ja ymmärrän, että et ole erityisen ihastunut lastesi isovvahempiin. Itse pyrin siihen, että jahka tuo junnu miniän tänne tuo, vaihdan manteretta. Jos sitten tulevat mun luonani edes käymään, niin varmasti ovat ihan itse niin halunneet. Maksaahan jo matkakin ihan kiitrettävästi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllästynyt:
Isovanhempia on toki monenlaisia ja ymmärrän, että et ole erityisen ihastunut lastesi isovvahempiin. Itse pyrin siihen, että jahka tuo junnu miniän tänne tuo, vaihdan manteretta. Jos sitten tulevat mun luonani edes käymään, niin varmasti ovat ihan itse niin halunneet. Maksaahan jo matkakin ihan kiitrettävästi.

JUNNU. Räkäset naurut sanallesi!

Mua ärsyttää vaan ja ainoostaan se, kun jos minä poikaa jostain kiellän niin siihen mummu sitten just, et anna nyt...Siitä en tykkää yhtään, jos kerta on jostain kielletty niin tarvis se sitten antaa niin ollakkin..Muuten saakin sitten mummulla lepsuilla, sehän sielä olossa oli muksuna kaikista kivaa kun sai tehä melki mitä vaan halus :D

Alkuperäinen kirjoittaja Soraya:
Kyllä tästä läheltä löytyy ihan samanlainen tapaus. Tyypillistä juuri tuo, kun äiti on jotakin kieltänyt, niin mummi sanoo lasten kuullen, että anna nyt toisen tehdä... Argh! Eräs läheiseni haluaa opettaa lapsilleen hyvät käytöstavat, joita noudatetaan kotona ja vieraisilla. Esimerkiksi sängyssä hyppiminen on ehdottomasti kielletty. Mummikin sen tietää, mutta ei kuitenkaan korviaan lotkauta lasten äidin toiveille. Mummilassa onkin siis aina hypitty sängyllä. Muutenkin mummin on hirveän vaikeata pitää normaaliakaan kuria, kaikkea saa tehdä oman pään mukaan. Mummi katsoo vain läpi sormien. Kyllä lasten lähipiirin pitäisi olla johdonmukainen ja sääntöjen olla mielestäni kaikilla samat (isovanhempien pienet erivapaudet toki sallien).

Meillä kans anopin luona saa lapsi tehdä mitä haluaa. Ja anoppihan vetoaa siihen, että kun kaikki muutkin mummut saa hemmotella lapsenlapsiaan.
Meillä vaan on sellanen "ongelma", että tämä mummu myös hoitaa lasta päivät/illat kun olemme töissä, eli tuo hemmottelu ja periksiantaminen on jokapäiväistä, ei ihan sama juttu kuin jos käytäisiin mummulassa 1-2krt/vk....
Tuon takia lähteekin lapsi nyt pph hoitoon!

Aina, kun olemme vanhempieni luona käymässä,mummoon ihan jatkuvasti tarjoamassa pojalle karkkia,keksiä,jätskiä,limsaa... Ensi maha täyteen namia ja sitten hirveä ihmettely, kun ei kunnon ruoka maistu. Itseäni tämä ärsyttää mutta vaikka sanoisin kuinka kohteliaasti, ettei ole hyvä ihan koko aikaa olla namia tarjoamassa, menee puheeni kuuroille korville.
Siskoni, jonka tytär on diabeetikko ja syömisten kanssa pitää olla äärimmäisen tarkka, on lopettanut mummolassa vierailut kokonaan, koska myös tälle lapselle mummo koko ajan kielloista huolimatta syytää makeaa.

Minunkin äitini on raivostuttava juuri tuossa syömisasiassa. Lasten olisi aina ja joka paikassa syötävä jotain, eikä mummi ymmärrä ollenkaan kun sanon ettei ihmisen tarvitse koko ajan syödä. Siitä ei ole seurauksena kuin hampaiden reikiintyminen ja syömishäiriöt. Ennen kävimme mummilla kerran viikossa, mutta en tahdo lasten mässyttävän kerran viikossa viittä-kuutta tuntia putkeen. Kotonakin olisi kiva joskus herkutella, mutta ei oikein viitsi kun mummi jo hoitaa sen puolen ylenpalttisesti. Siispä käymme harvemmin.

Minusta kertoo vain kunnioituksen puutteesta jos aletaan lapsen vanhemmille vänkäämään vastaan, ja vielä lasten kuullen. Meilläkin on aina tuota "Anna vielä yksi keksi" -"Jos äiti antaa luvan", miksei mummi osaa ihan itse sanoa että et tarvitse enää lisää keksiä kun olet jo niin monta syönyt? Miksi aina pitää laittaa äiti syntipukiksi? On se kivaa kun mummin ei tarvitse ottaa minkäänlaista vastuuta lapsen kasvatuksesta tai terveydestä, mutta kaikki oikeudet pitäisi olla.

Minä en jaksa kun niin suoraan osoitetaan ettei minua tarvitse kunnioittaa, ei lapsen eikä mummin. Siispä en vie lapsia sinne kuin pari kertaa kuussa. Äidilläni on kyllä miljoona lelua ja kirjaa ja kasettia lapsille, hän yrittää oikein olla supermummi. Mutta lapsetpa näyttävät viihtyvän enemmän mummupuolensa kanssa (appeni uusi vaimo), vaikkei hän syydäkään herkkuja eikä osta joka viikko uusia leluja. Hänen taikansa on se, että hän kuuntelee mitä lapsella on sanottavaa ja arvostaa sitä. Hiljainen esikoiseni ei mummilleen halua edes kertoa juttujaan kun mummi ei koskaan kuuntele loppuun ja käsittää kaiken väärin. Mummupuoli tietää lasteni ajatuksista ja elämästä paljon enemmän kuin äitini, vaikka näemme häntä vain suunnilleen kerran kuussa. Onhan se kiva että lapsilla on kolmekin mummua vielä elossa, mutta jonkinlaista kunnioitusta minua ja vanhemmuuttani kohtaan toivoisin näkeväni.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Minusta kertoo vain kunnioituksen puutteesta jos aletaan lapsen vanhemmille vänkäämään vastaan, ja vielä lasten kuullen. Meilläkin on aina tuota "Anna vielä yksi keksi" -"Jos äiti antaa luvan", miksei mummi osaa ihan itse sanoa että et tarvitse enää lisää keksiä kun olet jo niin monta syönyt? Miksi aina pitää laittaa äiti syntipukiksi? On se kivaa kun mummin ei tarvitse ottaa minkäänlaista vastuuta lapsen kasvatuksesta tai terveydestä, mutta kaikki oikeudet pitäisi olla.

Tämä on NIIN totta!! Enpä olisi paremmin osannut sanoa. Luulisi tosiaan olevan aikuisella ja monesti monta lasta kasvattaneella itse pokkaa kieltää jonkun kinuaminen, mutta ei, kysytäänpä äidiltä ja sitten lapselle hoetaan joka kerta, että kun ÄITI kielsi, niin ei sitä voi saada/tehdä.

Te joiden lapsilla ei ole isovanhempia, ihan varmasti teillä olisi samoja ongelmia omien vanhempien/appivanhempien kanssa jos eläisivät. Ette te kirkkaampaa kruunua tuolla jeesustelulla itsellenne saa..... (omalla lapsellanikaan ei ole kuin juuri tuo anoppini ja silti jaksan valittaa, hyi minua)

Alkuperäinen kirjoittaja anselmi:
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:

Tämä on NIIN totta!! Enpä olisi paremmin osannut sanoa. Luulisi tosiaan olevan aikuisella ja monesti monta lasta kasvattaneella itse pokkaa kieltää jonkun kinuaminen, mutta ei, kysytäänpä äidiltä ja sitten lapselle hoetaan joka kerta, että kun ÄITI kielsi, niin ei sitä voi saada/tehdä.

Te joiden lapsilla ei ole isovanhempia, ihan varmasti teillä olisi samoja ongelmia omien vanhempien/appivanhempien kanssa jos eläisivät. Ette te kirkkaampaa kruunua tuolla jeesustelulla itsellenne saa..... (omalla lapsellanikaan ei ole kuin juuri tuo anoppini ja silti jaksan valittaa, hyi minua)

En mä jeesustele, sillon kun mummo vielä eli niin se hyvin saattoi syöttää lapselle 3 pakettia keksiä ja mä olin raivoissani! Nyt se vaan tuntuu että jos sen mummon sais takasin niin ei tarttis nipottaa, en tiedä miten se sitten olisi jos mummo eläisi..

No säännöt jne meillä on isovanhempien kanssa aika samat...

Porukoilla ehkä jopa tiukempaa, ettei tuu sotkua- siivousfriikki

Anoppi taas on niin pihi, et säilöö täällä ollessaan vajaat mehu/maito/jugurtti/ruoka mukit/lautaset jne jääkaappiin, jos JOKU vaikka söis/jois ne loppuun! :x :o :laugh:

Muuten suht ok.

:D =)

mummolassa on mummolan tavat ja säännöt, kotona omat. mikä yhtälössä on vaikeaa? ei se mummo ikuisesti elä ja on mummoja, jotka vähät välittää lastenlapsistaan. huom: jos lapsi saa tarpeeksi pullaa ja karkkia kotona, se ei kylässä kerjää (ex anopin neuvo, ja toimii)

Meillä isomman tytön kanssa oli (ja taitaa olla vieläkin toisessa mummolassaan) eri säännöt kotona ja mummoloissa. Nyt uusi mieheni vaatii, että kotona ja mummoloissa on samat säännöt. Eli herkkuja saa syödä valvotusti jonkun verran. Toisaalta eipä me vierailla mummoloissa kun pari kertaa vuodessa, asuvat niin kaukana.

minusta kyllä pitää kunnioittaa sitä jos lapsen omat vanhemmat jotain kieltää!
eräät eivät vain älyä sitä. mua ainakinottaisi päähän jos koko ajan mässytettäis jotain makea kiellostani huolimatta! hampaat siinä menee pilalle. eräät eivät vaan yhtään kestä jos lapsi vähän kitisee. minusta pitäisi kuitenkin lapsen terveyttä ajatella ensin ja sitten vasta omia mielihaluja

Toisinaan pistää toi toinen mummo vähä huvittamaan,poika,joka täyttää kohta 2-vee pyörittää sitä ihan yks-nolla.Ainut ihminen,jolle heittäytyy esim.selälleen,jos ei huvita kävellä.Isomummolla on taas toi syöttämis ongelma,miks jätkä ei syö herkkuja.Jos tiiän,et ollaan mummolaan menossa,annan ennen lähtöö kunnon ruokaa...

Alkuperäinen kirjoittaja triplamama:
mummolassa on mummolan tavat ja säännöt, kotona omat. mikä yhtälössä on vaikeaa? ei se mummo ikuisesti elä ja on mummoja, jotka vähät välittää lastenlapsistaan. huom: jos lapsi saa tarpeeksi pullaa ja karkkia kotona, se ei kylässä kerjää (ex anopin neuvo, ja toimii)

Enpä ole vielä tavannut lasta jonka ei tee karkkia/pullaa/keksiä mieli, jos sitä on tarjolla lapsen nähtävillä ja ulottuvilla, niin että itse saa ottaa. Ja mummo vielä koko ajan on tyrkyttämässä.

Ei se mummo ikuisesti elä, mutta miksi pitää jättää taakseen perintö, että lastanlapset oppivat mussuttamaan koko ajan herkkuja, mikä on todella epäterveellinen tapa, ja johtaa hampaiden reikiintymiseen sekä ylipainoon? Jos siis mummoa nähdään useamminkin kuin pari kertaa vuodessa.

Jos mummo osoittaisi muuta kiinnostusta lapsen kanssa touhuamiseen, ei kiintymystä tarvitsisi ostaa herkuilla.