Ärsyttää, kun ihmiset luulee tietävänsä kaiken lastenhoidosta!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ärsyyntynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä just tänään mun ystävälle naureskelin että kysy minulta vaan, lapseton tietää ;)

Toisaalta aika paljon tiedän, vaikka omia ei ole. yli 10 lapsia hoitaneena olen jotain oppinut. Mutta saa nähdä miten mun käy kun oman saan. Kysyn täällä tietysti kaikki tyhmät kysymykset ja kaikki ärisee mulle :whistle:

omasta kokemuksesta ne lapsetoomat ovat niitä kaikkitietäviä, kun he joskus ovat hoitaneet lapsia. yksi sanoi että hän voi kyllä ottaa lapset hoitoon kun on lukenut jos jonkinlaista opusta niiden hoidosta ja tietää kaiken. toinen haukkuu villejä lapsia että ovat huonosti kasvatettuja, kun hänen veljensä lapset ovat niin kilttejä että kulkevat jonossa isänsä perässä kaupassa. ja samaan hengenvetoon totesi että he pelkäävät isäänsä eivätkä uskalla laittaa vastaan. kannattaa myös ruumillista kuritusta, jäähypenkit on ihan turhia, tai siellä istutaan sitten parikin tuntia miettimässä mitä teki eikä muutama minuutti riitä. siis ihan uskomatonta paskaa, mut mä vaan nyökyttelen kun mulle jaellaan näitä loistavia neuvoja... :)

Alkuperäinen kirjoittaja ÄläItkeBaby:
apua ja vinkkejä voi antaa,lapseton siihen harvemmin kykenee jos ei ole koliikkia yms kokenut vai voiko?
On eri asia antaa käytännön vinkkejä kuin suoraan sanoa että kyllä mä tiedän miten toi menee ja miten pitäisi homman toimia..

jokainen laps on erilainen.

Miksei kykenis? Minä olen lapseton, ja oon kuullu kokemuksia että esim siihe koliikkiin on monella auttanu vyöhyketerapia, miksi en vois sitä ehottaa kokeiltavaksi? Oisko äiti-ihminen (tiesi mitään vyöhyketerapiasta yleensä tai ei) pätevämpi ehottamaan sitä kuin minä?

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
apua ja vinkkejä voi antaa,lapseton siihen harvemmin kykenee jos ei ole koliikkia yms kokenut vai voiko?
On eri asia antaa käytännön vinkkejä kuin suoraan sanoa että kyllä mä tiedän miten toi menee ja miten pitäisi homman toimia..

Miksei kykenis? Minä olen lapseton, ja oon kuullu kokemuksia että esim siihe koliikkiin on monella auttanu vyöhyketerapia, miksi en vois sitä ehottaa kokeiltavaksi? Oisko äiti-ihminen (tiesi mitään vyöhyketerapiasta yleensä tai ei) pätevämpi ehottamaan sitä kuin minä?

Tuollaiset asiat on erikseen. Silloinhan sä vetoat joidenkin toisten ihmisten hyviin kokemuksiin vyöhyketerapiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Mä just tänään mun ystävälle naureskelin että kysy minulta vaan, lapseton tietää ;)

Toisaalta aika paljon tiedän, vaikka omia ei ole. yli 10 lapsia hoitaneena olen jotain oppinut. Mutta saa nähdä miten mun käy kun oman saan. Kysyn täällä tietysti kaikki tyhmät kysymykset ja kaikki ärisee mulle :whistle:

Just näitä. Tiedät varmasti paljon ja sinulla on varmasti tuhdisti hoitokokemusta. Lastentarhanopettajana voin luvata sinulle yhden asian: omat ja ne päiväkodin vieraat lapset on ihan eri asia. Päiväkodin lapsia ei muutenkaan tartte katella 24/7 kuten omia, eikä vieraille yleensä kiukutella ihan samassa mittakaavassa kuin omalle äidille.

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:

Tuollaiset asiat on erikseen. Silloinhan sä vetoat joidenkin toisten ihmisten hyviin kokemuksiin vyöhyketerapiasta.

Sitä ajankin takaa. Että ei voi lapsettoman vinkkejä tuomita tosta vaan sen perusteella, koska hällä ei ole omaa kokemusta.

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:

Sitä ajankin takaa. Että ei voi lapsettoman vinkkejä tuomita tosta vaan sen perusteella, koska hällä ei ole omaa kokemusta.

Ok. Ymmärrän mitä tarkoitat.

Monet lapsettomat vaan tosiaan luulevat tietävänsä millaista vauvaperheen/lapsiperheen arki on. Ja neuvovat sitten omien luulojensa pohjalta.

Oli kyllä kurjaa katsoa, kun tänään kaupungilla jonkun äidin parivuotias kiukutteli ja parkui, niin heti kun äiti oli mennyt kaupan ovesta ulos, niin alkoi hirveä päivittely ja kauhistelu, että eipä tuokaa osaa lapsiaan kasvattaa ja haukuttiin äiti ja lapsi ihan lyttyyn. Äiti kuitenkin ihan asiallisesti ja rauhallisesti hoiti tilanteen, lähtivät sitten kaupasta kun lapsi ei jaksanut olla.

Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Oli kyllä kurjaa katsoa, kun tänään kaupungilla jonkun äidin parivuotias kiukutteli ja parkui, niin heti kun äiti oli mennyt kaupan ovesta ulos, niin alkoi hirveä päivittely ja kauhistelu, että eipä tuokaa osaa lapsiaan kasvattaa ja haukuttiin äiti ja lapsi ihan lyttyyn. Äiti kuitenkin ihan asiallisesti ja rauhallisesti hoiti tilanteen, lähtivät sitten kaupasta kun lapsi ei jaksanut olla.

Tää on sitä lapsivihamielistä yhteiskuntaa,minun mielestäni. Eilenhän siitä olikin joku ketju täällä. Ennen vanhaan lapset ei juurikaan ollut mukana kaikessa ja joka paikassa niin niitä uhmakohtauksia ei juuri nähty niin usein julkisilla paikoilla. Nyt kauhistellaan ihan kuin jotain rikosta kun suht normaali uhmaikäisen käytöstä nähdään. Sattuu niitä kohtauksia paremmissakin piireissä joskus. Ja jos ei niin silloin on hyvä tietty arvostella. :)

Olen lapseton 28v, mutta olen myös 3v, 5v, 9v ja 13v huoltaja, koska vanhempamme kuolivat ja sisarukseni muuttivat minun ja mieheni luokse pari vuotta sitten. Suunnitelmissa on kyllä hankkia omiakin lapsia kunhan tämä elämä tässä menee sisarusteni kanssa kunnolla raiteille. Toki minulla ei ole vielä niitä omia lapsia, mutta kokemusta on tästä meidän "lapsiperheestä". Sisarukset sanovat minua siskoksi ja monesti saan pahoja katseita, koska "enhän minä ymmärrä mitään lapsista, koska minulla ei ole vielä omia lapsia". Että kyllä sitä voi tietää lastenhoidosta paljonkin vaikka ei omia lapsia olisikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tarhatäti ja äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:

Just näitä. Tiedät varmasti paljon ja sinulla on varmasti tuhdisti hoitokokemusta. Lastentarhanopettajana voin luvata sinulle yhden asian: omat ja ne päiväkodin vieraat lapset on ihan eri asia. Päiväkodin lapsia ei muutenkaan tartte katella 24/7 kuten omia, eikä vieraille yleensä kiukutella ihan samassa mittakaavassa kuin omalle äidille.

Ei tainnut tosikko ope nyt huomata että se oli vitsi!!
:whistle:

Kyllä mä tosta perhe elämästä tiedän ja tiedän miten lapset vanhemmilleen kiukuttelee.

No siis ei missään nimessä, jos sulla ei ole sitä huutavaa koliikkivauvaa ja mielellään viitenä kappaleena, niin ethän sä voi mennä suosittelemaan vyöhyketerapiaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:

Haha, mä olen huomannutkin että mua välillä mulkoillaan kaupoissa :snotty:

Joillekin on se uhmaikä ilmeisesti täysin vieras käsite jos kiukuttelevaa lasta jaksaa alkaa päivittelemään..

Voi ihmisellä olla vaikka kymmenen lasta, eikä hän silti ole hyvä kasvattaja. Eilinen täti Nanny 911-ohjelmassa esimerkiksi, kolmen lapsen äiti, jolla ei homma tosiaankaan ollut hanskassa. Ei kai se lasten lukumäärä auta, jos on kasvatuksen punainen lanka kadoksissa.

Kun sain ekan lapsen, niin neuvojia riitti. Olin silloin epävarma, koska kuuntelin liikaa muita, enkä luottanut vaistooni. Toisen lapsen kohdalla osasin jo ottaa rennommin, enkä ottanut kaikkia ohjeita kovin vakavasti. Kun sain sitten kolmannen tytön, niin tiesin alusta asti miten asiat aijon hoitaa. Synnytin polikliinisesti, että ei tarvinnut jäädä kuuntelemaan mitään ilkeiden hoitsujen typeriä kommentteja . Kaikki sujui kolmannen kohdalla hienosti, eikä kukaan sukulainenkaan tullut enää neuvomaan, koska mulla on asiasta omat näkemykset.
Joskus naapurin kuuden lapsen äiti (minua 20 vuotta vanhempi) arvostelee minua esim. miksi kaksivuotiaalta tytöltä puuttui alushousut, kun oli pihalla leikkimässä. Sitä hän jaksoi päivitellä. Tytön on kuitenkin helpompi käydä nurmikolla pissalla, kun ei ole niitä alkkareita häiritsemässä. Ite en ymmärrä miten pienen lapsen housuttomuus voi jotain häiritä.
Mulla on kyllä tähän naapurin äitiinkin semmoinen teoria, että n itse niin epävarma kasvattaja, että yrittää sitten minun kasvattamiseen puuttua. Hänen murkkuikäisensä nimittäin uhkailevat itsemurhalla yms...Ja pienin lapsi on taas oikein potentiaalinen tuleva koulukiusaaja. Pointtini on, että semmoisista turhista pikkuasioista on neuvomassa usein ne, jotka ovat itse epävarmoja itsestään. Kai se vahvistaa omaa itsetuntoa, ku pääsee muita neuvomaan.
Joskus kuitenkin joissain neuvoissa voi olla järkeäkin ja joitain vinkkejä voi käyttää apuna. Ja tietysti itsekin pitää puuttua, jos lapsi kohdellaan jossain perheessä kaltoin.

Yhteistyössä