Ärsyttää kun ihmiset hössöttää Uuden vuoden paukuttelujen takia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ärsyyntynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"ärsyyntynyt"

Vieras
Te joilla on koira lemmikkinä, etteks te tajua että TE olette se taho joka tartuttaa koiraan rakettipelon omalla hössötyksellänne???
Omakohtaista kasvatuskokemusta takana jo 21 vuotta ja yksikään koira ei ole pelännyt raketteja meillä ja olemme saaneet 3 hoitokoiraakin pois rakettipelosta.
Koirat heijastavat omistajan käytöksestä mm. rakettipelot. Lakatkaa hössöttämästä niiden rakettien takia ja tehkää siitä päivästä koirallenne mukava kokemus.

No meidän 7-vuotias koira ei ensimmäisinä vuosina pelännyt raketteja. En tiedä mikä aiheutti muutoksen. Me kyllä pärjätään uusivuosi, mutta vituttaa kun ihmiset alkaa paukuttelemaan jo päiviä ennen ja viimeiset vielä muutama päivä uudenvuoden jälkeen. Siinäpä sit onkin koiralla kiva viikko.

[QUOTE="nanna";30552758]No meidän 7-vuotias koira ei ensimmäisinä vuosina pelännyt raketteja. En tiedä mikä aiheutti muutoksen. Me kyllä pärjätään uusivuosi, mutta vituttaa kun ihmiset alkaa paukuttelemaan jo päiviä ennen ja viimeiset vielä muutama päivä uudenvuoden jälkeen. Siinäpä sit onkin koiralla kiva viikko.[/QUOTE]

sama juttu täällä mutta ei koirat pelkää raketteja sen takia että joku vatipää alkaa paukuttelemaan ennen uutta vuotta tai sen jälkeen vaan se heijastuttaa sinun vitutuksen pelkona itseensä, koira osaa ''lukea'' omistajansa käytöksestä paljon enemmän kuin me ihmiset tajuammekaan.

En mä tota ihan tajua. Meillä on koiria ollut koko mun ikäni eli 40v. Ainoa paukkuarka koira tuli tuossa 8v sitten pentuna talouteen missä oli kaksi vanhempaa, paukkuvarmaa ja rauhallista koiraa eikä kukaan ihmisistä säpsynyt paukkuja. Rehellisesti mä en osannut edes ajatella tuon koiran voivan pelätä paukkuja.

Mut vissiin se vaan oli fiksumpi kun muut perheen koirat tai ihmiset ja huomasi sen pelon mitä me ei itsekään edes tajuttu?

Kovien äänien pelkääminen kuuluu kyllä koiran tai minkä tahansa muun eläimen luontaisiin vaistoihin, ei se ole mitään ihmiseltä opittua. Opettamisella koira voidaan kyllä saada siedättymään paukkeelle, mutta ei se sille mitenkään luontaista ole olla paukkeesta välittämättä tai puhumattakaan että koira siitä "nauttisi". Sellainen eläin luonnossa kun olisi aika pitkää entinen eläin, jonka vaistot asian suhteen ei toimi. Kova pauke kertoo luonnossa monesti vaarasta.

[QUOTE="ärsyyntynyt";30552737]Te joilla on koira lemmikkinä, etteks te tajua että TE olette se taho joka tartuttaa koiraan rakettipelon omalla hössötyksellänne???
Omakohtaista kasvatuskokemusta takana jo 21 vuotta ja yksikään koira ei ole pelännyt raketteja meillä ja olemme saaneet 3 hoitokoiraakin pois rakettipelosta.
Koirat heijastavat omistajan käytöksestä mm. rakettipelot. Lakatkaa hössöttämästä niiden rakettien takia ja tehkää siitä päivästä koirallenne mukava kokemus.[/QUOTE]

Bullshit. :) Hyvää vuodenvaihdetta sinullekin.

[QUOTE="ärsyyntynyt";30552767]sama juttu täällä mutta ei koirat pelkää raketteja sen takia että joku vatipää alkaa paukuttelemaan ennen uutta vuotta tai sen jälkeen vaan se heijastuttaa sinun vitutuksen pelkona itseensä, koira osaa ''lukea'' omistajansa käytöksestä paljon enemmän kuin me ihmiset tajuammekaan.[/QUOTE]

Miksi sitten yhden tutun, välinpitämättömän juopon koira jaksaa vuodesta toiseen pelätä paniikissa niitä paukkuja vaikkei omistajansa välitä tippaakaan koiran pelosta. Korkeintaan naureskelee sille kuinka koira jo kolmatta vuorokautta tärisee saunannurkassa.

Meidän eka koira tuli paukkuaraksi, kun oltiin ukonilmalla ulkona. Luulin ukkosen olevan kaukana, mutta ihan yks kaks meidän nenän edestä räsähti salama ohi. Kyllä, itse säikähdin sitä ja siitä lähtien se koira pelkäsi kaikkia ääniä.

Toinen koira keksi itse pelätä paukkuja, vaikka edellisestä kokemuksesta viisastuneena yritin totuttaa sen vähän kuin vaivihkaa ääniin. Ei auttanut, se vaan oli paukkuarka ja sillä tosin oli muitakin henkisiä ongelmia taustalla, mitkä vaikuttivat. Eihän sitä pystynyt pitämään kovin lähellä ampumarataakaan, kun se vaan pelkäsi ja panikoi päättömästi.

Tämä nykyinen koira ei viime vuodenvaihteessa pelännyt, oli vasta 6kk ja se ei edes huomannut mitään raketteja, kun sitä oli ihan pakko käyttää ulkona, kun se oli vielä pentu. Nyt tänä vuonna yritän joka tapauksessa välttää käyttämästä sitä ulkona pahimman paukkeen aikana. En halua vasiten altistaa millekään ylimääräisille äänille ja väläyksille, vaikka se ei muutenkaan välitä äänistä, mutta en lähde testaamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyh mä;30552817:
Miksi sitten yhden tutun, välinpitämättömän juopon koira jaksaa vuodesta toiseen pelätä paniikissa niitä paukkuja vaikkei omistajansa välitä tippaakaan koiran pelosta. Korkeintaan naureskelee sille kuinka koira jo kolmatta vuorokautta tärisee saunannurkassa.

ja sä näet sen juopon käytöksen koko ajan 24/7? voihan olla että kyseinen juoppo on saanut koiransa pelokkaaksi. Koirat muuten usein pelkäävät juopuneita ihmisiä, omistajiaankin koska eivät ymmärrä heidän käytöstä humalassa.

ja sä näet sen juopon käytöksen koko ajan 24/7? voihan olla että kyseinen juoppo on saanut koiransa pelokkaaksi. Koirat muuten usein pelkäävät juopuneita ihmisiä, omistajiaankin koska eivät ymmärrä heidän käytöstä humalassa.

En tietenkään näe 24/7, mutta sen olen nähnyt tarpeeksi useaan otteeseen että koira joka pystyy olemaan vielä ihan normaalisti omistajan ollessa humalassa eikä muutenkaan pelkää humalaisia ihmisiä menee ihan paniikkiin uutena vuotena jo ekoista paukuista. Silloinkin kun kukaan ei ole vieressä hössöttämässä ja tukemassa koiran pelkoa.

Meinaako nämä palstamammat, että kaikki metsästyskoirat on jotenkin geeneiltään paukkuvarmoja vai olisko ne sittenkin opetettuja.
Jos omat taidot ei riitä koiran koulutukseen niin ei pidä ottaa koiraa.

[QUOTE="Nuuh";30552855]Meinaako nämä palstamammat, että kaikki metsästyskoirat on jotenkin geeneiltään paukkuvarmoja vai olisko ne sittenkin opetettuja.
Jos omat taidot ei riitä koiran koulutukseen niin ei pidä ottaa koiraa.[/QUOTE]

Kyllä, metsästyksessä käytetään vain paukkuvarmoja koiria. Todellakaan kaikki metsästyskoirarotujen edustajat eivät sovi metsästykseen ja nämä lähteekin nopeasti kiertoon tavallisiksi seurakoiriksi. Joten ihan niissäkin roduissa on arkoja, kuten kaikissa muissakin.

Ja paukkuja on ollut joka kadulla jo kauan ennen kuin joka asunnossa oli koira.

Tää on vähän sama kuin Jyväskylässä rallit. Tapahtumien ydinpisteeseen on rakennettu kerrostaloja, joihin ihmiset ovat muuttaneet talojen hyvön ydinsijainnin vuoksi. Sen verta kalliita asuntoja ovat, että taatusti kukaan ei ole "joutunut" niihin muuttamaan.
Ja sitten vingutaan kun helikopterit häiritsee parvekkeella kahvittelua, lasten päiväunia ja koko rallit pitäis kieltää.

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;30552792:
Meillä ei koirat pelkää, mutta minä pelkään. En silloin kun olen kotona vaan kun kuljen ulkona. Ei voi yhtään tietää, millon joku ampuu kohti.

Samoin. Mietin just vieläkö uskaltas lähteä apteekkiin vai saako raketista päähän. Täällä on keskustassa rakettien ampuminen kiellettyä mutta kova pauke vaan kuuluu.

[QUOTE="ärsyyntynyt";30552737] etteks te tajua että TE olette se taho joka tartuttaa koiraan rakettipelon omalla hössötyksellänne???
[/QUOTE]

Höpö höpö. Minä en oo ikinä viisveisannut raketeista, ihan normaalisti käyttäydyn pommittelun aikana kun muutenkin, eli en hössötä mitään. Koira saanut ihan omissa oloissaan olla kun paukutus alkanut, en kiinnittänyt mitään huomiota, ainut mitä tein oli se, että laitoin musiikkia lujemmalle. Enkä ole ottanut mitään pulttia siittä että koira alkoi omiaan hössöttämään kun pelästyin. Koitan vaan tehdä koiran olot mukavaksi, sille ei lässytetä kun pelkää jne.

Tuo toinen on siis raketteja pennusta asti pelännyt, toinen ei välitä mitään. Saattaa vaan vähän korvaansa nostaa ja kuulostella mitä tapahtuu, jonka jälkeen jatkaa uniaan.

Ollaan toista koitettu ääniin totuttaa, mutta silti tuolle pamaukset, ukkoset sun muut on hirvitys, tosin ukkosiin ei enään niin paljoa reagoi kun sitä kuitenkin on enemmän vuoden aikana kun tuota rakettipommitusta.

Koiran kasvattajaa myöskin informoin että noita pelkää ja kyselin vinkkejä, ja kuten hän on neuvonut ollaan toimittu, eli rauhoitetaan tilanne kotona, verhot kiinni ja musiikki soimassa ja koiran ympärille kiedottuna vanha pyyhe napakalla (ei liian kireällä) otteella ja tuo saa olla missä itse tahtoo.

Viimeksi muokattu:
Nyt se kaali sieltä nenästä. Kyllä pari iltaa vuodesta saa hauskaakin pitää.

Kaupungissa tuntuu olevan niin kamalan rankkaa kun saattaa kuulua papattimaton paukahdus. Meillä saa ikkunasta seurata kyyhkysen ja ketunmetsästystä, se varmaan pistäis nämä mammat lopullisesti sekaisin.

Hohhoijaa ja mua taas ei kiinnosta YHTÄÄN, jos jonku koiraa pelottaa raketit. Toki en ole niitä paukuttelemassakaan, mutta jaksa kuunnella tätä joka vuotista nitinää ja vinkumista, kun "meidän pikkupuppelinassua pelottaa".

[QUOTE="heh";30553130]Hohhoijaa ja mua taas ei kiinnosta YHTÄÄN, jos jonku koiraa pelottaa raketit. Toki en ole niitä paukuttelemassakaan, mutta jaksa kuunnella tätä joka vuotista nitinää ja vinkumista, kun "meidän pikkupuppelinassua pelottaa".[/QUOTE]

No luuletko että meitä kiinnostaa jaksatko sä kuunnella vai et?

Valituksen ansiosta lait kiristyy koko ajan, ja hyvä niin. Ei vain koiria ajatellen. Paukut pois kansalta, siinä olis kerrankin hyvä veto päättäjiltä. Kaikenlaiset vajakit, humalaiset, huumepöllyiset, alaikäiset idiootit saa niitä tuolla ampua ja vaarantaa toisten terveyden ja omaisuuden. Ja se roskan määrä joka jätetään jälkeen kuin paska perseestä... arvatkaa vaan kuka ne seuraavana päivänä kerää.. KOIRANOMISTAJAT.

No, eipä meillä ainakaan tarvi hössöttää, nimittäin meillä 4-vuotias tyttö pelkää raketteja ihan todella. Vapisee, itkee ja pitää käsiä korvilla. Reppana itki taas niin paljon, että nukahti melki samantien kun pääsi omaan sänkyyn. Tota on hirveetä seurata vierestä, tyttö huutaa ja itkee, selittää, että pelottaa ja ite yrität lohduttaa parhaan kyvyn mukaan.

Yhteistyössä