Ärsyttää jotkut ihmiset, kun ne ihmettelee miten kuuden lapsen äiti ehtii ja jaksaa esim leipoa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitivm79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äitivm79

Vieras
Niin.. ja pitää kodin kunnossa yms. Nehän on itsestään selvyyksiä mulle ainakin. Sämpylät ja pullat leivotaan itse ja usein muutakin. Myös kodin siistinä pitäminen on mulle voimavara, saan voimaa ja iloa siitä kun koti on kunnossa. Lasten kanssa touhutaan ja ne on esim pihahommissa innolla mukana ja isompia kuletetaan harrastuksissa.

Viimeksi tänään yksi ihminen ihmetteli miten jaksan niin paljon touhuta, vaikka onkin iso perhe. "Niin iso perhe ja sä jaksat leivänki itse leipoa.."

Ei mulla muuta, tämä asia just vaan ärsyttää, en tiiä miksi :D

Ihan hyvä keskustelun aihe. Mulla on 3 lasta ja nykyään olen pph. Paljon on minunkin jaksamista ihmetelty. Itse ihmettelen niitä jotka eivät pysty siivoamaan, kokkaamaan, tekemään yhtään mitään jos perheessä on 1 lapsi.

No enemmän mua ärsyttää se kun ihmetellään miten yhden tai kahden lapsen äiti ei saa tehtyä sitä ja tätä, ne lapset kun ovat niin yksilöitä ja joskus varsin haastavia.
Musta sä ärsyynnyt nyt turhaan, se ihminenhän tarkoittaa kehua sua, että oot sä vaan ihme tehopakkaus kun kaiken ton ehdit ja jaksat. Ja haluat.

Alkuperäinen kirjoittaja määä;28393228:
No enemmän mua ärsyttää se kun ihmetellään miten yhden tai kahden lapsen äiti ei saa tehtyä sitä ja tätä, ne lapset kun ovat niin yksilöitä ja joskus varsin haastavia.
Musta sä ärsyynnyt nyt turhaan, se ihminenhän tarkoittaa kehua sua, että oot sä vaan ihme tehopakkaus kun kaiken ton ehdit ja jaksat. Ja haluat.

Niin ja lisään vielä, että jotkut meistä eivät kykene huolehtimaan edes itsestään, ja sitäkin on suhteellisen turhaa ihmetellä, joidenkin voimavarat vaan ovat vähäisempiä tai syystä tai toisesta ehtyneet, niin voi käydä kelle tahansa.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Ihmiset haluavat olla kohteliaita? Ei nyt ihan kaikesta sentään tarvi ärsyyntyä. :) Tietty hokeminen alkaa helposti ärsyttää, oli asia sitten mikä hyvänsä.

Yleisesti kuitenkin kivempi varmaan kuulla tuota "miten ihmeessä sä jaksat leipoa ja pitää kodin siistinä vaikka sulla on noin monta lasta!" kuin sitä "miten sä et muka kerkeäisi siivoamaan ja laittamaan ruokaa kun sulla on vain kaksi lasta?".

noh, just tänään aamulla päin vittua menneen yön jälkeen, katsoin meidän vauvaa ja totesin miehelle että mikäköhän ruuvi niiltä puuttuu jotka tekee noita viisi putkeen.

Minä en jaksa, enkä kyllä osaakkaan, leipoa ja mulla ei ole yhtään lasta. Eikä edes ärsytä. Yhteenvetona voimme siis todeta, että lapsettomana on kivempaa.

Toivottavasti et ole samanlainen kuin perhetuttumme, nainen, joka on todella reipas, aikaansaapa ja aina hyväntuulinen, mutta niin pahuksen kova luettelemaan tekemisiään. Ei hetkeä etteikö hän ryhtyisi filosofoimaan aikaansaannoksiaan ja kuinka elämä on kivaa touhutessa. Hän ei osaa keskustella muusta kuin työn synnyttämästä tyydytyksestä ja vaikka olisi maailman yksinkertaisin soppa tarjolla meidän vieraiden homma on kiittäen kehuskella sen erinomaista makua. Ja senpä takia en halua käydä siellä, koska vuosien varrella hänen yksipuolisuutensa on pitkästyttävää.

Olen sen verran kiltti ihminen, että jaksan uskollisesti sanoa juuri jotakin kuvailemasi kaltaista ihailevalla äänellä ja kiinnostua hänen aikaasaannoksistaan. Joten olisiko sinulla kolmas vaisto,että tavallaan tajuat ihmisten kehuvan sinua kohteliaisuudesta? Joten jos vaan viitsit sano sinua kehuville ihmisille "kiitos, kiva että huomaat mitä teen, mutta kuinkas itse jakselet ja mitä olet viime aikoina tehnyt" Näin luovit vuorovaikutuksen helpommille alueille, eikä sinulle jää sitä tympääntynyttä olotilaa.

[QUOTE="vieras";28393287]Minä en jaksa, enkä kyllä osaakkaan, leipoa ja mulla ei ole yhtään lasta. Eikä edes ärsytä. Yhteenvetona voimme siis todeta, että lapsettomana on kivempaa.[/QUOTE]

Jos minä olisin lapseton, en totta vie pyörisi tällä palstalla ollenkaan. Ellen sitten unelmoisi omista lapsista...

Alkuperäinen kirjoittaja Yhteenveto tämäkin;28393300:
Jos minä olisin lapseton, en totta vie pyörisi tällä palstalla ollenkaan. Ellen sitten unelmoisi omista lapsista...

Mitä sä tekisit? Olisit paniikissa etsimässä siittäjää?

Musta on hienoa että joku jaksaa, mä haluan vaan tietää miten? :D Minkäikäisiä lapsia esim. ap:llä on?
Mä kuulun niihin ressukoihin jotka ei ehdi mitään, 1,5v lapsi mulla. Mun aika tuntuu menevän sen lapsen kanssa ja nyt raskaana ollessa käytän kyllä kaiken ylijäävän ajan lepäämiseen eli nukun 2 tunnin päikkärit lapsen kanssa :D Mies on viikot töissä lähes kokonaan, viikonloppuna hieman enemmän kotona.

Mut kyl mä haluisin ehtiä.. Onko se vaan asennekysymys? :)

Niille joilla on yksi lapsi, on paljon hankalampaa organisoida arki kuin niille joilla on monta. Miksikö? No siksi kun ajan kanssa oppii arjen mutkat ja ajankäytön ja lasten kanssa puuhailun. Ja jos sitä puolitoistavuotiasta riiviötä on leikittämässä pari isompaa lasta just sen leipätaikinan vaivaamisen ajan niin onhan se nyt helpompaa kuin ilman leikkiapua.

Ja kun lapsia tulee lisää, ei enää tarvitse olla niin paniikissa sen perushoidon ja rytmityksen kanssa kun kaikki tulee tehtyä sillälailla ohimennen ja itsestään.

Eli kaikki vaan lisää lapsia tekemään, kyllä se siitä :) !

eiköhän lapset ja äidit ole yksilöllisiä, mulla menee kaikki voimavara tällä hetkellä 8kk muksuun ja pariin lemmikkiin,tiskit jaksan laittaa koneeseen ja tehä ruuan,pientä siivoustakin saatan saada aikaseks.enempää en juurikaan jaksa mutta oon iha suhkot tyytyväinen näinkin,kämppä pysyy suhkot kuosissa ja muksu on tyytyväinen. kauhulla ajattele kun koht pitää ryhtyä pihahommiin(omakotitalo ja iso piha)

Ihmiset yleensä vertaa itseensä, joten siitähän tuokin kehu kertoo. Olisi ihan hyvä, jos itsekin sitten tiedostaisit että kaikille siivoukset ja leipomiset EIVÄT ole perusasioita. Muuten tulee se vaikutelma, että itse vähättelet muiden saamattomuutta, ja sitä tunnetta et varmaan halua muissa herättää.

En todellakaan vähättele niitä, jotka ei jostain syystä jaksa niitä asioita tehdä mitä minä jaksan. :) Ajattelen, että me ollaan erilaisia ja että asiat saattaa olla eri tärkeysjärjestyksessä joillain muilla mitä meillä. Jaksaminen kun ei ole kiinni siitä, kuinka monta lasta on. Yhden lapsen äiti saattaa olla yhtä väsynyt kuin kuuden lapsen äiti, tai toistepäin.

Minä vaan satun olekaan suht toimelias ihminen. Toisaalta, multa jää varmaan tekemättä moni muu asia mitä joku toinen äiti pitää tärkeänä. Se on aikalailla itestä kiinni mihin ne voimavarat suuntaa.

En osaa tarkemmin selittää, miksi se kommentoiminen mua ärsyttää. En ole kokenut kuuden lapsen äitinä olemista rankkana ja jaksan tosiaan pitää huolta em asioista. Pitäs vissiin opetella ottamaan kohteliasuutena ne sanomiset eikä ärsyyntyä.

Alkuperäinen kirjoittaja kohta 2:den äiti;28393365:
Musta on hienoa että joku jaksaa, mä haluan vaan tietää miten? :D Minkäikäisiä lapsia esim. ap:llä on?
Mä kuulun niihin ressukoihin jotka ei ehdi mitään, 1,5v lapsi mulla. Mun aika tuntuu menevän sen lapsen kanssa ja nyt raskaana ollessa käytän kyllä kaiken ylijäävän ajan lepäämiseen eli nukun 2 tunnin päikkärit lapsen kanssa :D Mies on viikot töissä lähes kokonaan, viikonloppuna hieman enemmän kotona.

Mut kyl mä haluisin ehtiä.. Onko se vaan asennekysymys? :)

höpö höpö.. et todellakaan ole mikään ressukka. :D Me ollaan erilaisia ja ehkä sulle riittääkin se mihin nyt pystyt. Ja raskaana olet ja toinen pieni sinulla siellä, ihan ymmärrettävää jos ei ehdi kaikkeen. :)

Ja juu, olen huomannu kyllä että on se vähän asennenkysymyskin :)

Osittain asennekysymys, osittain luonteesta riippuvaa, suurelta osalta lapsien luonteista riippuvaa, ja toki sisaruksista saattaa olla hyötyä siinä vaiheessa kun sitä pientä vauvaa/taaperoa pitää viihdyttää/vahtia ja samalla pitäisi imuroida, tehdä ruokaa...

[QUOTE="Vieras";28393513]Osittain asennekysymys, osittain luonteesta riippuvaa, suurelta osalta lapsien luonteista riippuvaa, ja toki sisaruksista saattaa olla hyötyä siinä vaiheessa kun sitä pientä vauvaa/taaperoa pitää viihdyttää/vahtia ja samalla pitäisi imuroida, tehdä ruokaa...[/QUOTE]

Kyllä, just näin! :)

[QUOTE="vieras";28393287]Minä en jaksa, enkä kyllä osaakkaan, leipoa ja mulla ei ole yhtään lasta. Eikä edes ärsytä. Yhteenvetona voimme siis todeta, että lapsettomana on kivempaa.[/QUOTE]Onneksi en ole lapseton!

[QUOTE="ei mulla muuta";28393280]noh, just tänään aamulla päin vittua menneen yön jälkeen, katsoin meidän vauvaa ja totesin miehelle että mikäköhän ruuvi niiltä puuttuu jotka tekee noita viisi putkeen.[/QUOTE]

Niinpä! ei sitä ennätä leipomaan saati jaksa,yhdenkään kanssa. mutta toki nää joilla lapset nukkuu hyvin ja päivisin vaatii vauvasta asti vain massun täyteen,nukahtaa itekseen,nukkuu yöt kokonaan,niin tokikaan he ei ymmärrä!

Onhan se vaivaannuttavaa, kun kehutaan sellaisesta mitä itse ei pidä "minään". Siitä tulee kiusaantunut olo ainakin minulle. Koska omissa silmissä sillä kehulla ei ole mitään katetta.

Minä sain aina kouluissa hyviä arvosanoja panematta tikkua ristiin. Ja sitten hehkutettiin, miten se Moraalinvartija on niin tunnollinen ja ahkera ja kaikkia ylisanoja... ja oli aina yhtä hävettävää, kun itse tasan tiesi että on läpilaiska ja saamaton nahjus, joka ei vaivautunut edes kurssikirjoja hankkimaan. Yhtä falskilta tuntuisi, jos joku tulisi nyt ja kehuisi kiinteää takamustani :D

Yhteistyössä