aromaterapia, akupainanta yms.. "luonnonkeinot"

MLL
Onko kukaan kokeillut aromaterapiaa synnytyksen aikana? Entä onko tukihenkilösi kokeillut sinuun akupainantaa? Mitä muita vaihtoehtohoitoja synnytyksen ajaksi tiedätte ja mistä niistä saisi tietoa? Olisi kivaa lueskella tietoa ja kokeilla vaikka kotona ennen sairaalaan lähtöä, jos joku tuntuu omalta niin sinnitellä ilman kivunlievitystä sairaalassakin näillä.
 
Mä käytin homeopaattisia valmisteita. En muista niiden nimiä, toista otettiin muutama viikko ennen laskettua aikaa "paikkoja pehmentämään" ja synnytyskipuihin isommalla annoksella, toista pelkästään kipuihin. En tarvinnut muuta kivunlievitystä.
 
Ei ole vielä kokemusta mutta tässä seuraavassa synnytyksessä käytämme homeopatiaa ja refleksologiaa. Menemme miehen kanssa ns. synnytysvalmennukseen refleksologille joka neuvoo mitä pitää hieroa ja koska. Minusta se on ihanaa koska siinä mieskin pääseen synnytyksessä hommiin, eikä vain tarvitse ihmetellä mitä tekisi.
Tarkoituksena olisi olla ilman muuta kivunlievitystä, jos vain mahdollista..
Mutta tulen kyllä kertomaan kokemukseni heti kun olen synnyttänyt kuukauden kuluttua. :)
 
MLL
Yömyssy kävitkö jonkun homeopaatin vastaanotolla hakemassa ne sun tuotteet vai hommailitko itseksesi?

Vernalis kerroppahan ihmeessä :) Pitäisi kai omakin mies raahata johonkin saamaan vähän oppia tohon hierontaan :)
 
Kävin homeopaatilla, hän on myös refleksologi ja käsitteli jotain pisteitä n. kerran viikossa kun synnytys lähestyi. Hän neuvoi oikeat tuotteet. Uskon, että ainakin se paikkoja pehmentävä aine oli tehokasta, kun avautumisvaiheeni sujui vikkelästi (yhdestä kymmeneen senttiin kolmessa tunnissa). Annoin tuotteet ystävälleni käyttöön kun hän valmistautui omaan synnytykseensä minun jälkeeni, ja hänenkin synnytyksensä meni hyvin ilman mitään sairaalan tarjoilemaa lääkkeellistä kivunlievitystä.
 
MLL
Yömyssy kiitos kokemuksistasi! Täytyykin alkaa katsella olisiko täälä päin suomea tollasta asiantuntijaa. Takana yksi myöhäinen keskenmeno joka jouduttiin käynnistämään ja olin tosi kipeä, en halua uutta samanlaista kokemusta ja siksi ajattelin, että rentouttavat menetelmät varmasti auttaisivat ainakin pidemmälle ilman lääkkeellistä kivunlievitystä jos ei ihan koko synnytystä "kestäisikään".
 
Mulle laitettiin synnytyksessä akuneulat päänahkaan ja korviin ja kätilö näytti miehelle akupisteet mistä painaa. Selässä oli tosi hyvä piste mistä miesraukka joutui painelemaan monta tuntia aina supistusten tullessa. Helpotti kyllä oikeesti yllättävän paljon.
 
Minä en tosiaan usko noihin, akupunktio on ainoa, jolla on todistettavasti ollut mitään oikeaa vaikutusta (lumevaikutus toimii tietysti ihan samalla tavalla kuin kaikkialla muuallakin), mutta en ole kovin innoissani akupunktiostakaan synnytyksessä. Homeopatia on mielestäni maailman tyhmintä vedätystä, mutta siitä nyt ei periaatteessa pitäisi olla haittaa kuin kukkarolle niin enpä jaska niin välittää ;).

Itse kokeilin alkuun lämmintä kylpyä ja ilokaasua, mutta supistukset olivat niin pistäviä ja kokonaisvaltaisia, että suorastaan kuolemaa odotin, kunnes sain kohdunkaulapuudutuksen ja loppujen lopuksi pitkän odottelun jälkeen epiduraalin. Ja sairaalaan lähdin sillä mentaliteetillä, että lievitystä otetaan vain tarpeen mukaan, välttämättä ei mitään.
 
No eipä siinä homeopatiassa edes kukkaro paljoa köyhdy.. mielestäni on vain vähän törkeää tulla tänne höpisemään mistään vedätyksestä jos sitä ei ole itse kokeillut tai edes perehtynyt koko asiaan.

Oma eka synnytykseni oli kyllä todella kivulias, ja lopusta sain myös epiduraalin. Siitä tuli aivan paska olo. Siksi mielummin kokeilen luontaisia tapoja tällä kerralla. Olen paljon katunut sitä epiduraaliani koska paremmin pärjäsin ilman sitä, supistus kerrallaan eteenpäin.

Rentoutuminen on sellainen asia jota täytyy opetella paljon ennen synnytystä ja kaikki on todellakin ihan omasta asenteesta kiinni. Jos kipuun suhtautuu niin että kuolema tulee niin tottahan se sattuu.

Tottakai synnytys sattuu, mutta sen asian kun tiedostaa ja oppii käsittelemään kipua lopputulos saattaa olla aivan upea.

Tässähän nyt kyseltiin positiivisia kokemuksia luontaisesta kivunlievityksestä eikä sitä mitä mieltä joku sattuu olemaan asiasta.
Ei millään pahalla.

 
MLL
Tosiaan suhtaudun kaikkeen kivun lievittämiseen avoimin mielin ja js teen sitten viime kädessä kuolemaa niin otan epäröimättä epiduraalin, mutta niinkuin Vernalis totesi, niin olisi mukava kuulla kokemuksia eri menetelmistä eikä niinkään mielipiteitä niistä :)

Musta tuntuu, että vaikka homeopatia tai aromaterapia olikin vedätystä, niin tekeehän se olon mukavammaksi kun tuoksuu hyvälle ja ihmisen mieli on kummallinen kapistus, kun uskoo saaneensa lääkettä niin olo tosiaan monesti on rennompi mikä todistetusti auttaa kipun..
 
Myös itse menen synnyttämään kuitenkin sillä mielellä että voin ottaa sen lääkkeellisen kivunlievityksen vastaan jos tulee tunne etten selviäkään. Koska itsellänikään ei ole vielä kokemusta luomusynnytyksestä. Mutta todellakin toivon ettei siihen lääkkeelliseen tarvitsisi sortua.
Siksi olen lähtenyt ottamaan selvää muistakin menetelmistä.
Olisi ihana tuntea että hallitsee omaa kehoansa, viimeksi kun olin niin puudutettu etten tiennyt mihin suuntaan olisi pitänyt ponnistaa ja tärisin vain kamalassa horkassa.
Ja kannattaa myös aina muistaa ettei sitä epiduuraalia yleensä saa heti kun sinne synnärille menee, kohdunsuun täytyy olla ainakin 4cm auki. Siihen monella voi olla pitkä ja kivulias matka siinä kohtaa. Ja myös se että kaikilla epiduraali ei edes toimi..

Olen myös samaa mieltä että synnärillä kannattaa tehdä olonsa mahdollisimman mukavaksi ja rentoutuneeksi. Varata hyvää rentouttavaa musiikkia mukaan ja pistää mies hommiin hieromaan. Olo on varmasti mukavampi ja silloin se kohdunsuukin aukeaa nopeammin :)
Itse olen valkkaillut jo hyvän aikaa lempimusiikkiani sinne mukaan.
Ja mennä sinne sillä ajatuksella että rakas lapsi on syntymässä, eikä vain sitä kärsimystä ja kipua..
 
Mulla ei oo kokemusta homeopatiasta tai muista vastaavista, mutta halusin kertoa kokemukseni toisesta synnytyksestäni, jossa ei käytetty lääkkeitä.
Ekasta synnytyksestä jäi traumoja, otin silloin epiduraalin enkä sitten enää tajunut mistään mitään, enkä osannut ponnistaa. Otin kakkosta odottaessa selvää puudutusten haittavaikutuksista ja totesin etten halua ottaa riskejä, ellei ole pakko.
Odotusaikana kävin läpi kaikenlaisia asentoja, joissa oli hyvä olla. Kun synnytys sitten käynnistyi huomasin että kun nojasin käsillä pöytään tai tuoliin ja heiluttelin lantiota ja keskityin hengittämään rauhallisesti, puhallellen niin kipu ei tuntunut ollenkaan pahalta. Supistusten välit olivat täysin kivuttomia. Mutta jos erehdyin istumaan tai makaamaan supistuksen aikana tuntui kipu lähes sietämättömältä.
Mutta seisaallaan ollessa kipua ei juuri edes tuntunut.
Sairaalassa olin suurimman osan ajasta kontillani ammeessa, lämmin vesi ja veden kannatus tekivät supistuksista entistä helpompia kestää. Supistuksen aikana keinutin lantiota ja puhalsin veden pintaan, keskityin pieniin laineisiin, joita hengitykseni veteen teki.
Ihan avautumisen loppuvaiheessa huusin aaa-aaaAA-AAAAA-aaaa aina supistuksen aikana, ääni kohosi kivun mukana. Ääni tuli luonnostaan. Vain kolme viimeistä supistusta avautumisvaiheen aikana tuntui sietämättömältä. Olin juuri sanomassa kätilölle että kohta on pakko saada jotain kun hän ilmoitti että saan ponnistaa. Neljä minuuttia siitä ja tyttö oli ulkona.
 
MLL
Tota ammetta minäkin haluaisin kokeilla ja toivon kovin, että pääsisin. Laskettuaika vaan sattui sopivasti maaliskuulle ja silloin on yleensä aika ruuhkaista, joten saapi nähdä onko tilaa ammeellisiin huoneisiin, ovat varmaan aika suosittuja :) Kiitos kannustavasta kokemuksesta. Menen tammikuussa äitiysjoogaan jossa käydään läpi myös synnytyksen aikana käytettävää ääntä ja liikkeitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja MLL:
Tota ammetta minäkin haluaisin kokeilla ja toivon kovin, että pääsisin. Laskettuaika vaan sattui sopivasti maaliskuulle ja silloin on yleensä aika ruuhkaista, joten saapi nähdä onko tilaa ammeellisiin huoneisiin, ovat varmaan aika suosittuja :) Kiitos kannustavasta kokemuksesta. Menen tammikuussa äitiysjoogaan jossa käydään läpi myös synnytyksen aikana käytettävää ääntä ja liikkeitä.
Jos et ammeeseen pääse, kokeile ihmeessä suihkussa olemista vaikka jumppapallon kanssa. Mä pyörin monta tuntia suihkussa esikkoa synnyttäessä kun odotin allassalin vapautumista ja se vesi, suihkun paine ja jumppapallolla pomppiminen auttoi todella paljon. Kotonakin olin varmaan 2h suihkussa ennenkuin lähdettiin sairaalaan :)

En tiedä mihin olet menossa synnyttämään, mutta toivottavasti sulle osuu sellainen kätilö kohdalle joka mielellään ehdottelee noita lääkkeettömiä kivunlievitysvaihtoehtoja, eri sairaaloissa kun on eri mahdollisuudet. Itse etukäteen asioihin tutustuminen on tietty paras niin tietää vaihtoehdoista ja osaa käyttää just ääntä ja asentoja.

Ihanaa synnytystä sinulle, tullaan sitten maaliskuussa kertoilemaan miten on mennyt ja oliko mistään apua :D
 
MLL
Hihi.. "ihanaa synnytystä" Kuulostaa kivalle :D En tiedä voiko siitä synnyttämis osuudesta saada millään lääkkeellä tai lääkkeettömyydellä ihanaa, mutta josko siedettävää kumminkin? ;) Toi jumppapallo suihkussa kuulostaa kätevälle, mietinkin, että jos on oikeen kipeä ja jalat huterat niin miten sielä suihkussa voi olla.


Nii muoks. vielä, Lapin keskussairaalaan olen menossa synnyttämään.
 
synnytin ekan lapseni 18 pv sitten 'melkein luomuna' aluksi olin altaassa, ihanaa, suosittele, synnytyslaulu oli hyvänä apuna tässä allasvaiheessa. mies hieroi selkääni kiinalaisella guaswa kammalla, vai mikäköhän sen nimi oli.. akupunktio helpotti oloa ihanasti. koko avautumisvaiheen ajan liikuin paljon - pallon päällä säkkiin tai pöytään nojaten ja lantiota heilutellen. kun akupunktio ei enää itsekseen auttanut ilokaasu toi ihanan avun. kun olin auki 5cm sain paikallispuudutuksen. kyselin muuta kivunlievitystä, mutta olinkin yllättäen auennut suoraan 9cm eikä mitään enää voinut antaa. mies hieroi selkää. ihanalta tuntui, kun lapsi painoi kokoajan luita selässä, ja mies hieroi ja paineli siitä, se kipu siirty miehen hieroessa ristiselästä häntäluuhun asti. ponnistusvaihetta odotellessa sain akupunktioneulat pikkuvarpaisiin, ja se aukaisi paikat lopulta niin, että sain ponnistaa. synnytin jakkaralla. ilman puudutuksia oli helppo ponnistaa kun löysin oikean suunnan. synnytys kesti 7h, josta ponnistusvaihe 24min istukka syntyi helposti 18 min jälkeen. palauduin tosi nopeasti. suosittelen vaihtoehtoisia kivunllievityksiä lämpimästi. miehen oikeanlainen hieronta ja akupainanta oli suuri helpots - miehellä tosin oli kädet kipeät 7 h hieromisesta :D kannattaa siis kokeilla, jos on mahdollisuus.
 
Alkuperäinen kirjoittaja MLL:
Hihi.. "ihanaa synnytystä" Kuulostaa kivalle :D En tiedä voiko siitä synnyttämis osuudesta saada millään lääkkeellä tai lääkkeettömyydellä ihanaa, mutta josko siedettävää kumminkin? ;)
Kerroin aiemmin omasta kokemuksestani ja voin sanoa että koin synnyttämisen ihanaksi!!
 
Heippa! Espoon Iso-omenan kirjastossa on maksuton luento synnytyksessä käytettävistä homeopaattisista aineista helmikuussa. Huomasin ilmoitustaululla ja ajattelin mennä. Itse olen kyllä käyttänyt arnicaa hyvällä menestyksellä aikaisemminkin. Nyt kolmas synnytys keväällä lähestyy jos saisi lisää tietoa niin olisipa kiva :)
 
Hei. Osaan suositella homeopatiaa ja aromaterapiaa, ekan lapsen synnytyksessä käytin molempia. Kivunlievitystä en tarvinnut muuten lainkaan. Nyt olen menossa tämän kakkosen kanssa jalkapohjahierontaan ja akupunktiota ne tarjoaa muutenkin sairaalassa, että molempia tulen varmasti myös käyttämään tarpeen tullen. Asun sveitsissä,ja voin sanoa että täällä noita hoitomuotoja ei pidetä hömppänä,niinkuin Suomessa, mun synnytyslääkäri ohjaa (ja kaikki muutkin lääkärit) ensin käyttämään vaihtoehto muotoja ennen kemiallisia lääkkeitä. Ja heti syntymän jälkeen kävin homeopaattini luona, omien sekä vauvan vauvojen takia ja voin sanoa että auttoi tosi paljon. Viimeisimmät vuodet ollaan oltu ehkä kerran oikealla lääkärillä. Rohkeasti vaan kokeilemaan, toivottavasti monet teistä saavat luonnollisilla keinoilla apua synnytyksessä ja kivunlievityksessä! Minä ainakin aion painaa loppuun asti ilman myrkkyjä jos vaan mahdollisuus siihen on.
 
Löysin jul24:n viestin perusteella tämän, ilmeisesti on kyse samasta tilaisuudesta
http://www.satujarvilehto.com/uutiset.html?5

Olen myös kiinnostunut homeopatiasta, itselläni ei ole vielä ollut koskaan tarvetta mutta yhden hevosen käytösongelmiin aikanaan ainoastaan homeopatia toimi, ja eläimillä ei voi oikein olla placebovaikutustakaan...
 
Luento olis ollut 4.2. mutta kuulemma jouduttiin perumaan ja uusi luentoaika on maalis-huhtikuussa. Mulle uusi luentoaika saattaa olla jo liian myöhän, mutta varmaan kannattaa seurata noita sivuja jos kiinnostaa.
 

Yhteistyössä