arkipäivän vinkkejä pyykinpesuun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toivoton pyykkimuori
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

toivoton pyykkimuori

Vieras
onko kenelläkään vinkkejä ja ideoita meidän perheen ongelmalliseen pyykinpesutilanteeseen...
meillä on taloudessamme 4 lasta ja 2 aikuista, pyykkiä tulee aivan valtavasti, tuntuu että pesukone saisi käydä jatkuvasti. pyykit tulee pestyä, mutta se kuivaus ja viikkaaminen onkin toinen juttu.. kodinhoitohuoneeseen ei mahdu kuin ehkä yksi kuivausteline, ja siihenkään tuskin mahtuu koko koneen pyykit. siitä ne olisi kyllä helppo ottaa viikattavaks, ja pyykin viikkauskin olis kohtuullista kerralla. sit meillä on kuivausrumpu, jota käytän jatkuvasti mutta sieltä tulee nostettua yhdessä kasassa pyykit pöydälle, ja siinä ne sitten onkin, kunnes tulee seuraava erä, ja seuraava. vaatteiden määrä on jossakin kohtaa jo aivan tajuton. alimmaiset pyykit ovat rypyssä... miten pyykinpesusta sais jotenkin järkevää, pestä sukat kaikki kerralla tmv.? ehtiä viikkaamaan heti kuivusrista tulleet pyykit? tilaa on vähän vaatteille kaapeissakin ja kohtaa hukun näihin pyykkeihini.

Mä olen lopettanut stressaamisen. pesen pyykkiä 1-2 kertaa viikosa.
Vaihdetaan alusvaatteet sukat joka päivä, mutta housut ja paidat voi olla pidmpäänki.
Meillä tulee 2-5 koneellista pyykkiä ( isoja koneita)
En stressaa pyykistä. Meillä on kaapit joihin jokaiseen mahtuu 2 pyykkikoria ja yleensä en on täys kun meen pyykille. Pyykkimäärää voi vähentää jos haluaa ja stressaamienne ei auta ainakaan.

ja tytär 16v pesee itse omat pyykkinsä, mukaanlukien käyttämänsä lakanat kja pyyhkeet. näin hän oppii pesemään pyykkiä, eikä tarvitse valittaa mulle että pilaan häne vaattensa ( mitä en ole koskan tehnyt)

suosittelen kuivausrummun ostoa, se on tosi kätevä. mä kuivaan melkein kaikki vaattee rummussa. Myös farkut ym, vaika niissä on kielto, oava thyviun kestäneet . pyykistä tulee pehmeämpää ja saa vaikak heti päälle jos tarvitsee

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
kuivausrumpu on kyllä käytössä, mutta ajanpuutteen, tai laiskuuden vuoksi ne jäävät pöydälle.. lapset vielä niin pieniä että eivät oikein osaa auttaa kun koneen täytössä.

ehkä pitää sitten vaan katsella niitä pyykkejä ;) tai keksiä joku keino, miten ne sais vauhdikkaampi siirtymään kaappeihin. pesettekö mm. sukka ja alusvaatteet yhdessä koneellisessa tmv?

Mä viikkaan välillä vaatteet heti kun otan ne kuivumasta ja tuntuu, että se on nopein keino. Lajittelen jokaiselle perheenjäsenelle siinä oman pinon ja vien kaappiin, joten eivät jää lojumaan mihinkään pitkäksi aikaa ja ovat oikeassa paikassa heti.

Mulla kans välillä tökkii tuo pyykkihomma, pestyä saan mutta sit tosiaan se kuivan pyykin huolto tahtoo kerryttää niitä pyykkikasoja. Myönnän kyllä että ihan omaa laiskuutta on kun ei tuu heti vietyä kaappiin kun ovat kuivuneet.

Meidän pyykinkuivausteline on monitasoinen, siihen mahtuu 2-3 koneellista pyykkiä. Pyykkiteline on olohuoneessa, joten pyykkejä voi viikata vaikka televisiota katsellessa. Viikkaan jokaisen vaatteet omaan pinoonsa, jotka sitten pikkuhiljaa siirrän kaappeihin. Miehen vaatteita en ala lajittelemaan kaappiin vaan jätän pinon sellaisenaan kaapin vieressä olevalle sängylle. Sukat ripustan kuivumaan pareittain.

Vähän OT, mut miksi miehen pyykkejä ei voi laittaa samalla kun muutkin? Olisko kiva kun mies kävis vaan itselleen ruokaa kaupasta tai vaihtais vaan omaan autoon talvirenkaat?

No, ensinnäkin järjestät sen kodinhoitohuoneen niin, että saat sinne järkevät säilytys- ja kuivaustilat. Esim. seinästä seinään vedettävä pyykkinaru on kätevä, sen voi rullata toiseen päähän, kun ei ole käyttöä.

Sitten hommaat joko riittävästi likapyykkikoreja, joihin voit lajitella esim. alusvaatteet, housut, paidat tai vaihtoehtoisesti aikuisten vaatteet, poikien vaatteet, tyttöjen vaatteet. Tai korvaat nämä likapyykkikorit puhtaan pyykin koreilla niin, että jokaiselle perheenjäsenelle on oma korinsa (lapsille niin, että tunnistavat ne esim. kuvasta) ja VIIKKAAT heti kuivat vaatteet omiin koreihinsa. Tämä ainakin helpottaa puhtaiden vaatteiden etsimistä.

Tietysti, jos tilaa on ja pystyt yhdistämään sekä likapyykkikori-idean että puhtaan pyykin korit, niin homman luulisi toimivan vieläkin kätevämmin.

Sanoit myös, että teillä on kaapeissa vähän tilaa vaatteille.

1) Onko kodinhoitohuoneessa kaappeja. Käyttövaatteita voi säilyttää myös siellä ja ainakin lakanat ja pyyhkeet.
2) Käy läpi ne vaatteet. Pidetäänkö kaikkia vaatteita? Kausivaatteet voi pakata vakuumipussiin niin eivät vie kaapeissa tilaa. Järjestät ne vaatteet, järjestyksessä vievät vähemmän tilaa.
3) Hommaa jokaiselle oma kori, kun pyykki on pesty ja kuivaa laitat jokaisen oman pyykin omaan koriinsa, ja jokainen huolehtii korin ihan itse omaan kaappiinsa.

Tässä muutama mun vinkki. Meitä on 2 + 3 ja pyykin määrä on hurja myös meillä.

[QUOTE="meikä";23876547]Vähän OT, mut miksi miehen pyykkejä ei voi laittaa samalla kun muutkin? Olisko kiva kun mies kävis vaan itselleen ruokaa kaupasta tai vaihtais vaan omaan autoon talvirenkaat?[/QUOTE]

Koska se osaa sen itsekin tehdä. Lisäksi sen kaapissa vallitsee niin ihmeellinen järjestys (sotku), etten ala puhtaita pyykkejä sinne sisään tunkemaan. Eikö riitä, että vaatteet ilmestyy puhtaina ja viikattuina siihen metrin päähän kaapista?

[QUOTE="jhv";23876672]Koska se osaa sen itsekin tehdä. Lisäksi sen kaapissa vallitsee niin ihmeellinen järjestys (sotku), etten ala puhtaita pyykkejä sinne sisään tunkemaan. Eikö riitä, että vaatteet ilmestyy puhtaina ja viikattuina siihen metrin päähän kaapista?[/QUOTE]

Ai kun kiva :D No muista sit jättää myös sen perunat keittämättä, kai se riittää että ne ilmestyy 30 sentin päähän siitä kattilasta.

[QUOTE="meikä";23876547]Vähän OT, mut miksi miehen pyykkejä ei voi laittaa samalla kun muutkin? Olisko kiva kun mies kävis vaan itselleen ruokaa kaupasta tai vaihtais vaan omaan autoon talvirenkaat?[/QUOTE]

Meillä ainakin mies haluaa laittaa itse pyykkinsä kaappiin.
Etten sotke sitä :whistle:

Mä viikkaan välillä vaatteet heti kun otan ne kuivumasta ja tuntuu, että se on nopein keino. Lajittelen jokaiselle perheenjäsenelle siinä oman pinon ja vien kaappiin, joten eivät jää lojumaan mihinkään pitkäksi aikaa ja ovat oikeassa paikassa heti.

Sama täällä. Narulle ja telineelle kuivumaan laittaessa jo lajittelensukat pareittain ja saman ihmisen vaatteet lähekkäin. Ja meitä on vain 2 aikuista ja 1 (kohta2) lasta. Kuivuri on käytössä lähinnä lakanoille ja pyyhkeille talvisin, kun ei ulkona kuivu. En silitä tai mankeloi mitään.

ne on pakko viikata heti, mulla on aika pieni kori puhtaille, siihen mahtuu just yksi kuivaurummullinen, sitten pojan 1v5kk kanssa yhessä viikkaillaan kaappin, siis nostan korin ja pojan pinnikseen ja poikaa saa leikkiä ja viskoa vaatteita, eipä ainakaan tartte huolehtii että tekee pahojaan samalla ;D

Meillä pyykkiä tulee 1-2konetta päivässä, kaikki kestovaipat, ja miehen remppa yms vaatteet. kaikki pyykkäämiset hoidan minä, oon miehellekin sanonu et en haluu et se tekee, koska ei kuitenkaa tee just sillee ku haluan. oon ehkä vähän nipo mut pyykit pitää viikata oikein ja olla oikeissa pinoissa kaapissa :)

[QUOTE="jhv";23876672]Koska se osaa sen itsekin tehdä. Lisäksi sen kaapissa vallitsee niin ihmeellinen järjestys (sotku), etten ala puhtaita pyykkejä sinne sisään tunkemaan. Eikö riitä, että vaatteet ilmestyy puhtaina ja viikattuina siihen metrin päähän kaapista?[/QUOTE]

Meillä kanssa näin.

Mä en pysy selvillä miehen 'arkistointimetodeista' hänen kaapissaan ja sitten alkaakin kysely että missä on se ja se työpaita, jonka olen vahingossa luokitellut väärään laatikkoon.
Mies ei myöskään vie mun vaatteitani (viikkaa ne kyllä) mun kaappiini, koska ei muka erota hametta housuista..... silti mun vaatteitani löytyy 7 vuotiaan tyttären laatikoista ja tyttären vaatteita minun puhtaan pyykin kasastani kun mies lajittelee :D

Mä en käsitä- mutta tuollainen puusilmä se on.

En ole pitänyt suurena asiana tätä, että jokainen laittaa omat vaatteensa omille paikoilleen- sitenhän ne parhaiten löytääkin, ainakin meillä.
Viikkaamiseen meillä nimittäin osallistuu jokainen, myös lapset.

Aika hassua, kyllä meillä aikuinen mies osaa erottaa mun ja lapsen vaatteet. Ja osaa myös lajitella paidat oikeisiin pinoihin..miten se ei vois osata? Kun ei se vaadi mitään "kykyjä".

Jos tuohon ei kykene en usko että on kauhean elinkelpoinen yksilö, ei millään pahalla.

Yhteistyössä