arkipäivän vinkkejä pyykinpesuun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toivoton pyykkimuori
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="meikä";23876713]Aika hassua, kyllä meillä aikuinen mies osaa erottaa mun ja lapsen vaatteet. Ja osaa myös lajitella paidat oikeisiin pinoihin..miten se ei vois osata? Kun ei se vaadi mitään "kykyjä".

Jos tuohon ei kykene en usko että on kauhean elinkelpoinen yksilö, ei millään pahalla.[/QUOTE]

Oisko sulla jotain vinkkiä miten nää lukuisat elinkelvottomat miehet pitäis eliminoida? Käytetäänkö lievää väkivaltaa? Vai ihan ronskimmalla kädellä?

kuivausrumpu on kyllä käytössä, mutta ajanpuutteen, tai laiskuuden vuoksi ne jäävät pöydälle.. lapset vielä niin pieniä että eivät oikein osaa auttaa kun koneen täytössä.

Kuinka pieniä ne lapset sitten on? Meillä neljävuotias osaa ottaa pyykkitelineeltä omat sukkansa ja alusvaattensa ja kiikuttaa ne omille paikoilleen kaappiin. Tällä hetkellä harjoittelee pyykkien viikkausta vaihtelevalla menestyksellä.

[QUOTE="meikä";23876713]Aika hassua, kyllä meillä aikuinen mies osaa erottaa mun ja lapsen vaatteet. Ja osaa myös lajitella paidat oikeisiin pinoihin..miten se ei vois osata? Kun ei se vaadi mitään "kykyjä".

Jos tuohon ei kykene en usko että on kauhean elinkelpoinen yksilö, ei millään pahalla.[/QUOTE]

Sitä hämää elastaani :D

Luulisin. Tai ainakin se viiemeksi ihmetteli kun mä kimmastuneena hain legginsini tyttären kaapista ja havainnollistin, että lyhkösistä pöksyistä venyy isommat.... ja näytin kädestä pitäen että jos kokolapussa on kirjain, kuten vaikkapa tämä S tässä eikä numero, kuten 128, ne on MUN.

Tuollainen se on ja ajaa mut hulluuden partaalle ja saa myös kuulla sen usein.

Sitkeästi se vain pysyy hengissä....... :D

Mulla oli kans ongelmana toi että niitä puhtaita pyykkejä kertyi hirveitä kasoja ennenkuin sain viikattua ne ja kaappiin. Mä rupesin kuskaamaan ne aina kuivurista suoraan olohuoneen sohvalle. Siellä se kasa rupeaa nopeammin ärsyttämään ja toisaalta viikatessa voi katsella telkkaria.

Meillä on khh:ssa jokaiselle perheenjäsenelle kori (6kpl +yksinäisten sukkien kori) ja suoraan telineestä viikattuna vaatteet koreihin. Siitä on helppo sitten ottaa kori mukaan ja viedä kyseisen henkilön kaappiin vaatteet. Ennen meilläkin oli pöytä vaan yks vaateröykkiö ja tosi vaikea oli sieltä mitään löytää. Pyykkikone pyörii päivittäin melkeinpä ja yks teline on meilläkin ja lisäks "oskarin oksa", pyykit kuivaa aika nopeeta -kiitos lattialämmityksen.

Meillä on neljä eriväristä pyykkikoria, johon pyykit lajitellaan värin mukaan (pienetkin lapset osaavat tämän). Lisäksi miehen sukat laitetaan ämpäriin (koska niitä kertyy ja hän on tarkka siitä että pitää aina vaihtaa puhtaita sukkia, saa sitten itse pestä ja ripustaa ja parittaa laatikkoonsa, minä hoidan muun pyykin). Koneesta suurin osa menee rumpuun ja herkimmät telineelle kuivumaan: kun tyhjennän ne, niin viikkaan samalla edes puolihuolimattomasti koriin. Pyyheliinat otan omaan pinoonsa ja vien ne suoraan kaappiin (sen verran on aina aikaa). Iltaisin laitan puhtaat pyykin kaappeihin samalla kun varustan lapsille seuraavan päivän vaatteet. Kaikkien käyttövaatekaapit on kodinhoitohuoneessa, makuuhuoneiden kaapeissa onkin sitten kaikenlaista muuta kummallistakin tavaraa :D

Meilläkin oli ennen kaaosta, mutta nämä auttoivat:
1) vähensin koko perheen vaatteiden määrää (huonokuntoisimmat roskiin, käyttökelpoiset mutta ei niin kivat meni mökkivaatteiksi tai kierrätykseen, osa kuten vauvanvaatteet ja vaipat poistuivat luonnollisesti pieniksi jääyään)
2) ostin lisäää pyykkikoreja (päällekkäinhän ne puhtaanpyykinkorit mahtuu kun ostaa samanmallisia)
3) miehen sukkapyykki erilleen
4) joka ilta se pikku hetki että laittaa puhtaat kaappiin

kuivausrumpu on kyllä käytössä, mutta ajanpuutteen, tai laiskuuden vuoksi ne jäävät pöydälle.. lapset vielä niin pieniä että eivät oikein osaa auttaa kun koneen täytössä.
otappa sellainen tapa, että laitat ne heti kaappiin kun kuivausrummusta otat. huomaat, että siinä ei mene kuin muutama minuutti. mutta jos keräät ja keräät niidä kasaan pöydälle, on jo korkeampi kynnys alkaa niitä laittamaan, koska siinähän menee jo paljon silloin aikaa.

Mitenkähän kummassa mekin hengissä selvitään, kun en minäkään aina erota mikä vaate on kenenkin saati sitten mies.

Lasten vaatteet menee helposti vääriin kaappeihin (tyttö ja poika 2v ikäeroa, mutta melkein saman kokoiset), lisäksi meitä on kolme jotka käyttää samankokoisia sukkia. Noista sukista mä oon miettinyt että pitäis varmaan pistää kaikki yhteen koriin, mutta toistaseks olen yrittänyt jakaa ne kunkin omaan kaappiin.

Hei, ei ne miehet mitään imbesillejä ole. Koiratkin oppii antamaan tassua ja kierimään, kyllä aikuinen työssäkäyvä ja autoileva mies oppii pyykkiä laittamaan :D eri asia haluaako se oppia vai onko helpompaa jos vaimo tekee se hommat..

Teetteköhän te nyt pyykinpesusta pikkasen liian vaativan kuuloista? Aatelkaa, kuinka ne miehet pärjää töissä jos ei osaa t-paitaa viikata?

Mun mielestä se kaaos ja lamaannus syntyy juuri siitä, että päästää hommat niin rempalleen että on isot kasat puhdasta pyykkiä, likaista pyykkiä ja koneessa tulossa uutta satsiakin vielä.
En lähtisi kikkailemaan millään pikkaripesuilla/paitapesuilla tms, se vain sekoittaa pakkaa entisestään kun "ei voi" heittää koneeseen mitä tahansa. Riittää että pesee vaaleat ja tummat erikseen.
Tässä minun vinkkini pyykkikaaoksen hallitsemiseen:

1. likapyykeille on kaksi koria, tummalle ja vaalealle. Kun korissa on sen verran pyykkiä että tulee yksi koneellinen, heitä pesuun. Ei se mitään vaikka koriin vielä jäisikin pyykkiä, voit energiatasosi mukaan pestä perään vielä toisen koneellisen jos jaksat tai sitten peset vain sen yhden, mahtuu taas likapyykkiä sisään. Älä IKINÄ päästä koria niin täyteen, että sinne ei mahtuisi enää likapyykkiä. Muutoin ei ole niin väliä, miten usein pyykkiä peset.

2. Hanki kaksi puhtaanpyykinkoria ja riittävästi kuivaustilaa. Kun pesukone on pessyt pyykit, voit heittää ne kuivausrumpuun. Älä pese kerralla enempää kuin saat kuivattua (kaikki pyykit pitää ehdottomasti kerralla saada kuivumaan, märkää pyykkiä ei jätetä odottelemaan!). Osan voit kuivata rummussa, osan narulla, jos energiatasosi on niin suuri että jaksat pestä enemmän pyykkiä kerralla. Jos et jaksa, peset vain sen yhden koneellisen että saat likapyykkikoriin tilaa, sen voit helposti kuivata rummussa ja sen jälkeen ei olekaan sinä päivänä enää pakko tuhlata aikaa pyykkihuoltoon jos ei jaksa.

3. Kun pyykki on kuivaa, lastaa se yhteen puhtaanpyykinkoriin. Tässä vaiheessa voit laittaa uutta satsia tulemaan jo jos jaksat, kuivaustila on vapaana.

4. Kannan välittömästi narukuivatuksen jälkeen molemmat puhtaanpyykinkorit olohuoneen sohvan läheisyyteen, toinen on tässä vaiheessa tyhjä, toinen täysi. Siitä ne näkee ja muistaa tehdä homman.
Jonain iltana sitten kun jaksan, tai jos on jo uutta satsia tulossa koneessa tai narulla niin pakkotilanteen vuoksi, alan viikkaamaan pyykkejä. Otan pyykkikorista yhden vaatteen kerrallaan ja viikkaan sen toiseen puhtaanpyykinkoriin. En yleensä lajittele tässä vaiheessa pyykkiä sen tarkemmin koska meillä lapsia on vain kaksi ja heillä on yhteinen vaatekaappi, lisäksi minun ja mieheni vaatekaapit sijaitsevat samassa huoneessa samalla seinustalla kuin lasten kaapit joten kaapitus on helppoa vaikka pyykit on viikattu sekaisin. Riittää että saan viikattua kaikki vaatteet. Yleensä en heti ala siirtämään niitä edes kaappiin vaan jätän viikatut pyykit koriin. Siirrän ne kaappiin kun jaksan tai kun on pakko uuden tulossaolevan pyykkisatsin vuoksi.

5. Jotta pyykin kaapitus ei olisi hirveää juoksua kaapilta toiselle, nostelen kaapin luona pyykit vieressä olevan sängyn päälle pinoihin joissa ne kaappiinkin menevät (miehen t-paidat, tytön mekot, pojan housut jne) Tästä ne on sitten helppo nostaa kasoissa kaappiin.
Ja homma on valmista!

Lakanapyykki:
Lakanapyykin viikkaan samantien kuivauksen jälkeen kaappiin. Meillä on vain kaksi lakanasettiä joten usein pesen lakanat aamulla ja illalla laitan jo puhtaana takaisin sänkyyn. Säästyy viikkaukselta.

Näillä ohjeilla homma toimii, ainakin meillä.

Sellainen vinkki, et päällysvaatteet ei likastu yhden päivän käytöstä. Lapset toki joskus suttaa vaatteitaan, mutta jos vaatteille ei ole kaatunut mitään, esim. housuja voi käyttää monta päivää. Aikuinen voi käyttää farkkujaan hyvin vaikka viikon pesemättä. Farkuille riittää usein tuuletus.

Lakanoitakaan ei yleensä tarvitse joka viikko vaihtaa, tai edes joka toinen...

Mun on vain pakko pestä pyykkiä silloin, kun sitä alkaa olemaan. Pyykkikori on pieni ja muualle ei likaisia vaatteita saa. Joskus laitan koneen valmiiksi, että kun tiedän olevani kotona sen ajan eikä lapsi ehdi mennä nukkumaan niin laitan päälle. Aamulla ei meinaa muistaa vaikka siinäkin olisi hyvää aikaa.
Pyykit on pakko viikata pois telineestä ja kaappiin. Telineeseen mahtuu noin 1,5koneellista joten siinä ei voi alkaa pyykkejä seisottamaan, muuten ei voi pestä uutta, tai jos pesee niin koneen pyörimisen aikana on viimeistään ihan pakko alkaa viikkaamaan.
Pyykit on myös pakko laittaa viikkaamisen jälkeen kaappiin omille paikoilleen, koska muita paikkoja ei ole. Ei ole kodinhoitohuonetta ja lapsen huoneen ainoalle tasolle, lipaston päälle, ei pyykkejä voi jättää tai ne on pian pitkin poikin levällään.

Mitä paremmat koneet sitä enemmän hommia. Oikeasti joka ikistä vaatepartta ei tarvitse päivittäin vaihtaa. Meillä esim. lapsilla sisävaatteet menevät pari päivää, ulkohousuja en pese joka likastumisen jälkeen. Alkkarit ja sukat vaihtuvat päivittäin. Muuten maalaisjärkeä kehiin. Elämä on muutakin kuin kotitaloustöitä.

Yhteistyössä