ARKA AIHE...SKITSOFRENIA...

  • Viestiketjun aloittaja viola
  • Ensimmäinen viesti
viola
olen alkanut epäillä omaa mielenterveyttäni.

minulla on päällä jatkuva pelkotila, tätä on jatkunut jo jonkin aikaa. kaupassa ollessani luulen että, ihmiset kyyläävät, oikeasti jotkut katsovatki ja ajattelen heidän heti ajattelevan minusta pahaa. Joskus tuntuu kun keskustelen ihmisten kanssa tai ystäväni, että hän tietää mitä ajattelen tms. Luulen ettei kukaan oikeasti pidä minusta ja että useat ihmiset etenkin anoppi, haluaa vain pahaa minulle.

välillä lapsiani katsoessani ajattelen että, mitä jos huomenna en muistakkaan heitä ja olen seonnut. pelkään menettäväni heidät. en uskalla nukkua koska pelkään jonkun tulevan tappamaan meidät. pelkään jatkuvasti ja olen ahdistunut. mielessäni on jo kuvitelmat skitsofreniasta...ja pelottaa jos jonkin sellainen mielenterveys ongelma on alkamassa :( olen suunnattoman ahdistunut ja ahdistaa alkaa hakea apua, jos joudun muumilaaksoon ja "kadotan itseni"....yöt ovat painajaista. nukahdan, herään, nukahdan...herään painajaisiin pitkin yötä ja joudun rauhoitella itseäni että, se oli vain unta.

mitä tämä voi olla.....minua huolestuttaa, pelottaa ja ahdistaa....AUTTAKAA!
 
ap
esimerkiksi. jos olen suihkussa ja vauva alkaa itkemään, alan ajatella heti että, joku yrittää tappaa vauvaa ja on tunkeutunut kotiimme. en tiedä mitä mulle on tapahtumassa. elämä ollut aikamoista alamäkeä viimeisen vuoden...avioero, menetyksiä yms....nykyään lukitsen parvekkeen oven ja pidän ulko ovea takalukossa...
 
vieras
pian hoitoon, ettei tilanne pahene!! Lohdutusta sen verran että ENNUSTE ON SITÄ PAREMPI MITÄ VARHAIMMIN SE TODETAAN JA HOIDETAAN. JOS VENYTÄT SITÄ, ENNUSTEESI EI OLE YHTÄ HYVÄ! Sinänsä hyvä että itse huomaat oireet, skitsofreenikko ei itse ymmärrä välttämättä, uskoisin että kyse vain ahdistuksesta paniikkihäiriöstä tms.
 
vieras
kuuletko ääniä tai näetkö hallusinaatioita? oletko kokenut vastaavaa jo teini-iässä?

hyvä asia on jo että tiedostat että on jotain ongelmia. kyse ei välttämättä ole skitsofreniasta.
 
Psykoosissa oleva on yleensä sairaudentunnoton ja harhojen luomat asiat on hänelle totta. Niinpä tuo sinun juttu ei onneksi siltä kuulosta.
Varaa aika joko psykiatriselle sairaanhoitajalle tai omalle lääkärille, että selviäisi sinun tilanne. Yritä puhua rohkeasti ja avoimesti siellä.
 
janeminttu
skitsofreniassa yleensä kuulo- ja näköharhoja.. Olisko paniikikohtausta ja masennusta. Enon vaimolla samoja oireita ja saa lääkettä masennukseen ja rauhoittavia. Käy myös psykologilla juttelemassa. Hänellä myös kuoleman pelkoa ja ahdistusta.
 
hmmm
ihminen tarvitsee katkeamatonta unta, tai voi seota (no, itse en tarvinnut imetysaikana, heräilin vuoden ajan kahden tunnin välein molempien kanssa, äitiyshormonit varmaan suojaavat).

siksi sinun pitäisi vain lakata pelkäämästä ja nukkua. siihen auttaa liikunta ja ulkoilma ja terveellinen ruoka. Jos et pysty nukkua, menisin puhumaan kiireesti jollekin. siis varaisin heti lääkäriajan.

millainen parisuhde sinulla on? Onko miehesi väkivaltainen, vai mistä nuo pelot saavat alkunsa?

Ja ei minulle kyllä monikaan ihminen maailmassa mitään hyvää toivo. Anoppi varsinkaan. Ystäviäkään ei ole montaa. Mutta vieraat ihmiset eivät tuijota minua kaupassa. Monikaan nainen ei ole oikeasti ystävä, kateutta ja pahansuopuutta on liikkeellä paljon, joten ehkä näin on ystäviesi ja anoppisi kohdalla.
 
ap
en kuule ääniä, mutta esim. jos jokin rojahtaa vaatehuoneessa, sydän alkaa hakata ja olen peloissani. minulle on tapahtunut paljon huonoa viime vuoden aikana. nyt kun joku mainitsi että:"ENNUSTE ON SITÄ PAREMPI MITÄ VARHAIMMIN SE TODETAAN JA HOIDETAAN. JOS VENYTÄT SITÄ, ENNUSTEESI EI OLE YHTÄ HYVÄ!" niin kroppani joutui pelon valtaan ja alan panikoida että, mitä jos mulla onkin joku skitsofrenia, apua! ei, en näe hallusinaatioita, mutta joskus teininä näin ns. henkiolentoja. en tiedä kuinka moni uskoo niihin mutta, kävin sitten kirkossa jossa pappi siunasi minua ja sen jälkeen en niitä ole nähnyt, mutta välillä on sellainen tunne että jokin on läsnä.

olen huolissani itsestäni, mutta pelottaa oliko elämäni tässä...olenko tulossa hulluksi....
 
vieras
ei ole skitsofreniaa. Saatat olla ahdistunut,masentunut joihin liittyy pelkotiloja kenties paniikkikohtauksia?
Ota yhteyttä heti maanantaina perheneuvolaan,saat keskusteluapua(jossa sulle selviää ettet ole "hullu")kenties lääkitystä tai apua arkipäivään!Ole rohkea!Hyvä äiti on sellanen joka hakee apua ajoissa!Sua vaan tuetaan äitiydessäs ,ei kukaan esim.vie lapsiasi!
nyt luin tarkemmin..vauva?Voisko olla synnytyksen jälkeistä masennusta?
 
hmmm
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
esimerkiksi. jos olen suihkussa ja vauva alkaa itkemään, alan ajatella heti että, joku yrittää tappaa vauvaa ja on tunkeutunut kotiimme. en tiedä mitä mulle on tapahtumassa. elämä ollut aikamoista alamäkeä viimeisen vuoden...avioero, menetyksiä yms....nykyään lukitsen parvekkeen oven ja pidän ulko ovea takalukossa...
No, toden sanoakseni, itsekin todennäköisesti pelkäisin olla yksin kotona, jos ero tulisi. Et ole sen hullumpi kuin muutkaan. sinulla on ollut raskaita muutoksia ja varmasti yksin vauvast (ja isommista?) huolehtiminen on raskasta.
Mutta kerrostalossahan on kuitenkin naapurit lähellä. Olisiko ketään, joka voisi asua teillä jonkin aikaa? (sisko, äiti ym?)
 
humbe
tuo on pakko-oireinen ahdistushäiriö. aivan samoilla oiereilla kuin mulla aikanaan. siinä on just se juttu, että karrikoidusti: "jos osaat pelätä sekoavasi, et ole sekoamassa", eli jos sulla olis skitsofrenia, et ajattelisi sitä noin.

eli olet ahdistunut. se on kamala olotila, tiedän sen. mutta parantua siitä voi, itselläni on ollut vuosia lääkitys ja pitkä terapia. tiedän kyllä niin hyvin, miltä susta tuntuu.
 
ap
minulla vauva ja taapero. olin väkivaltaisessa suhteessa, niin fyysisesti kuin henkisesti. luulen että, olen masentunut. itken usein ja olen herkkä. mieli on maassa, enkä jaksa tehdä paljoa. kävin jo kerran juttelemassa lääkärille joka nauroi mut pihalle rauhoittava lääkitys purkkikädessä "ota tarvittaessa" hän sanoi. perheneuvolaan julmetut jonot, sinnekkin soitettu. kriisi aika ehkä 4kk päästä saatavilla. rauhoittavilla saatan nukkua koko yön heräämättä, mutta en uskalla ottaa lääkettä usein, sillä pelkään etten herää vauvan itkuun.

tämä pelko ja ahdistus on kamalaa...kaikki alkoi yht'äkkiä...
 
vieras
yhdyn edellisiin kuulostaa masennukselta ja psykoosilta.. kenties mukana on myös paniikkikohtauksia mikä aiheuttaa valtavia pelkotiloja esim. sairauden ja kuoleman pelkoa.
 
ap
HUMBE: auttoiko lääkitys? kauan siinä meni? mitä lääkkeitä? mitä oireita sulla oli?

millainen on psyykoosi? olen hakemassa apua kyllä, haluan sitä koska olotila on pelottava. mutta minua ahdistaa jos mulla todetaan jotain sellaista minkä perusteella lapset viedään multa. kyllä, vastaan lapsista yksin.

miten tämä voi pahentua? en kai voi tiedostamattani tehdä lapsilleni mitään? kyllä, minulla on tuo hulluksi tulemisen pelko "sekoan kohta" on ajatuksissa koko ajan...
 
Minkä ikäinen nuorimmaisesi on? Tekstistäsi kuulsi läpi erittäin väsynyt ihminen. Skitsofreniaksi en tuota usko noiden oireiden perusteella. Luulen, että olosi helpottuu, kun saat nukuttua ja levättyä riittävästi. Itse kärsin myös samanlaisista pelkotiloista, kun lapseni oli vauva. Jos haluat kuulla mun kokemuksia ja enemmän noista kokemistani pelkotiloista, laita mulle yv:tä. Uskon, että sua voisi auttaa jutella saman kokeneen kanssa =)
 

Yhteistyössä