Arjen pienet säästö-, kodinhoito- yms. vinkit

  • Viestiketjun aloittaja "supi"
  • Ensimmäinen viesti
"supi"
Sellaisia vinkkejä kaipailisin, joilla voi joko säästää vähän rahaa (mielellään elintason liikoja kärsimättä :) ) tai helpottaa kodinhoitoa. Tietenkin myös "vanhasta uutta" -kierrätysvinkit ovat oikein tervetulleita.

Itse säästän esimerkiksi ostamalla käsisaippuan isossa kanisterissa, josta laitan sitten pumppupulloihin. Tuollainen kanisteri maksaa nelisen euroa ja siinä on 3 litraa saippuaa, eli aika monesti noita pikkupulloja tuolla täyttelee.

Kodinhoitovinkkinä: pyyhi kylpyhuoneen peilit heti suihkun jälkeen, niin ei tarvitse hangata!
 
"mmmm"
pesupähkinät pyykinpesussa, säästää ihan älyttömästi rahaa

vaihda shampoo palashampooseen, yksi pala kestää ikuisuuden ja hiuksista tulee paljon terveemmät.

kestotalouspaperi, eli harsokangasta paloiksi ja sillä pyyhitään nassut ja tassut, meillä näille keittiön roskiskaapissa oma pesupussi jossa pestään. ei olla ostettu meinaan talouspaperia vuoteen :)
 
  • Tykkää
Reactions: MorbidMama ja Miili
Puoliksi
Konetiskitabletit voi puolittaa ...
Jos ei ole kovin likaisia astioita tai pestään usein ... tämä'nkin hoksin vasta ystävältä.

Jauhelihaa voi jatkaa soijalla , terveellistäkin . meillä pienessä perheessä ylipäätäämn voisi aina tehdä' puolikkaan annoksen, ei menisi roskiin ruokaa.
 
Hippi mamma
Mistä tuota palashampoota saisi? En viitsisi tilata.

Mun vinkki. Pakastan marjat jne pestyissä maitopurkeissa ja voipaketeissa. Säästää luontoa ja rahaa kun ei tarvi ostaa niitä muovisia purnukoita.
 
  • Tykkää
Reactions: MorbidMama
"vieras"
mä kun ostan semmosen kodin puhdistukseen tarkoitetun suihkepullon niin kaadan sitä ainetta useaan suihkepulloon ja jatkan vedellä, ei tarvii usein ostella uutta puhdistusainetta :D
Paitsi että se rupee keräämään bakteereita ja muuta kasvustoa, kun sitä laimentelee vedelle.
Suositus on, että jos teet pesuainelaimennoksen, se on vuorokauden normaalissa kunnossa ja sen jälkeen altis kaikelle paskalla. Jos teet laimennoksen kloriitista, se kestää hyvänä viikon.

Astianpesukoneen jauhe tulee halvemmaksi kuin ne tabletit (viitaten siihen, kun joku käski puolittaa).
 
"mama"
Täytän käytetyn tolu suihkepullon itse aina uudelleen, pieni määrä laimentamatonta tolua ja vettä sekaan, niin pullo on taas täynnä. :) Samoin keittiössä laimennan fairya suihkepulloon veden sekaan, ja sillä suihkuttelen puhdasta.
 
"mmmm"
täältä olen tilannut, mutta näkyi tuolla olevan jälleenmyyjät kohta.

maksaa kyllä sen 7 euroa/pala, mutta meillä nyt ollut mulla ja miehellä käytössä noin vuoden verran ja varmasti riittää vielä toisen mokoman :)
 
[QUOTE="vieras";24417884]Niihin suihkepulloihin kannattaa kyllä säästön takia tehdä itse seos vedestä ja pesuaineesta, mutta sitä seosta pitää tehdä vain sen verran kuin sinä päivänä aikoo käyttää, koska se pilaantuu![/QUOTE]

Näin juuri =) Ei tulis mieleenkään laimennella ja ns. valmiilla paskasella aineella rueta jynssään ruokapöytää :D Tuli ite ennen kyllä tehtyä näin, mutta niin sitä viisastuu aina kun oppii uutta =)

Säästövinkeissä sen verran, et kaupassa asioidessa ostat listalta ja vertaat kilo- ja litrahinnat.
Vaihda hehkulamput energialamppuihin, älä pidä laitteita valmiustilassa.
 
"vieras"
Teen isompia annoksia ruokaa kerralla, esim. uunivuokallinen laatikkoruokaa --> jäljelle jäävä kerta-annoksina pakkaseen, ei tarvitse ihan joka päivä laittaa ruokaa kun voi ottaa välillä pakkasesta.

Leivät ym. haen leipomosta suoraan, ovat tuoreita ja edullisia --> isompi annos kerralla ja osa pakkaseen.

Lihaa haen lihamyymälästä, on tuoretta ja edullisempaa kuin marketeissa --> esim. jauhelihaa on helppo laittaa pakkaseen sopivina kerta-annoksina. Tai sitten teen vaikka lihapullia ison annoksen ja ne taas kerta-annoksina pakkaseen.
 
"xXx"
No mulla aika yksinkertaisia varmaan kaikkien käytössä olevia vinkkejä...

Leivinpaperin voi käyttää uudelleen ja uudelleen.

Ruokaa teen aina ison satsin ja osan pakastan. Esim murekemassasta teen niin murekkeet, pihvit ja lihapullatkin kerralla ja pakastan, siitä on helppo ottaa sulamaan ja tehdä vaikka vaan kastike ja keittää perunat. Nopeuttaa kummasti arkena. Ruokaa meillä ei heitetä pois, IKINÄ. Kaikki jämäruoat jalostan uusiksi ruoiksi.. Esim nyt viikonloppuna grillatessa jäi paistettuja pihvejä yli, pilkoin ja tein pyttipannun. Salaattia on aina valmiina jääkaapissa iso rasia, säilyy kyllä 3-4pv tiiviissä astiassa. Tulee syötyä terveellisemmin kun se salaatti on valmiina eikä tarvi joka aterialla pilkkoa.

Autolla ajot taloudelliseksi, eli yhdistää vaikka lapsen harkkoihin viennin kauppareissuun tms.

Vanhat jo kulahtaneet ja pinttyneet pyyhkeet on hyviä lattiarätteinä tai vaikka auton pesussa.
 
"vieras"
Ruokalistat ja sen mukaan kauppaostoksille. Kaikki ruoanjämät pakkaseen ja pari kertaa kuussa kattaus ''kaiken maailman sörsselit'', riippuen mitä tarjolla on teen itse lisukkeeksi esim. keitettyä/paistettua kananmunaa, kalapuikkoja ja tuoreen salaatin.

Leipää kannattaa ostaa leipomosta isoissa pusseissa.

Raivaa kaappi tms. kaikille tavaroille, joita ei enää käytetä, esim. pieneksi jääneet vaatteet yms. Laita säilöön siististi ja kun kaappi alkaa täyttyä, varaa kirppispöytä.

Leffassakäynnin tai leffanvuokrauksen sijaan pitäkää lautapeli-iltoja, kutsukaa mukaan vaikka kaveriperhe!

Jos arjessa ei tunnu olevan aikaa tavata ystäviä, kokeilkaa samanlaista tapaa kuin meillä: treffataan kaveriperheen kanssa joka torstai, vuorotellen kumpienkin luona. Mennään pk:sta ja töistä suoraan sinne, ja isäntäperhe laittaa ruokaa koko sakille, vieraat tuo kahvipullat. Ollaan sovittu, että ruoan täytyy olla tavallista arkiruokaa jota on helppo tehdä isolle sakille: keittoja, patoja, laatikoita... Mukavaa, kun kerran viikossa on aikaa viettää iltaa ystävien kanssa, lapsilla on seuraa toisistaan. Miehet tekevät omia juttujaan ja me naiset höpötellään ja häärätään usein keittiössä.

Pesupähkinöitä suosittelen minäkin, ovat PALJON halvempia kuin pesuaineet! Yleensäkin turhien pesuaine- ja kosmetiikkapullojen karsiminen säästää rahaa ja luontoa.

Jätä iltapäivälehdet ja kahvilakäynnit ainakin muutaman kerran viikossa pois, vuositasolla säästyy satasia...

Kilpailuta sähkö, netti, vakuutukset, puhelimet. Jätä turhat lehtitilaukset ja ota tavaksi käydä lapsen kanssa edes pari kertaa kuussa kirjastossa. Voit itse lainata lehtiä, lapsi taas kirjoja.
 
"vieras"
Nappaa kotiruoasta itsellesi seuraavan päivän eväs. Osta työpaikan jääkaappiin tomaattia, kurkkua yms. ja muutama hedelmä.

Lasten collegehousut ja muut trikooalaosat menevät vähän tuunattuina vielä seuraavan kesän capreina ja shortseina.
 
utelias kemisti
[QUOTE="vieras";24417884]Niihin suihkepulloihin kannattaa kyllä säästön takia tehdä itse seos vedestä ja pesuaineesta, mutta sitä seosta pitää tehdä vain sen verran kuin sinä päivänä aikoo käyttää, koska se pilaantuu![/QUOTE]

Voisitko kertoa vielä, MITEN se pilaantuu suljetussa suihkepullossa laimennettuna?
 
[QUOTE="vieras";24417811]Paitsi että se rupee keräämään bakteereita ja muuta kasvustoa, kun sitä laimentelee vedelle.
Suositus on, että jos teet pesuainelaimennoksen, se on vuorokauden normaalissa kunnossa ja sen jälkeen altis kaikelle paskalla. Jos teet laimennoksen kloriitista, se kestää hyvänä viikon.

Astianpesukoneen jauhe tulee halvemmaksi kuin ne tabletit (viitaten siihen, kun joku käski puolittaa).[/QUOTE]

aijaa, tätä en tiennytkään :O kiitos infosta!
 
"Mihla"
Uuninpuhdistusainetta on turha ostaa, mäntysuopa ajaa saman asian. Pullosta tai marttojen kotisivuilta löytyy ohje, miten käyttää siihen tarkoitukseen. Ja on muuten paljon helpompi pestä pois uunista kuin se uuninpuhdistusaine, ja tulee tosi puhdasta.

Laskuista, jos vain mahdollista, tilaa aina e-lasku. Säästyy sekä paperia että rahaa. Monet laskuttaa jo paperilaskuista esim. 1euro/lasku.

Joululahjoja voi ostella ympäri vuoden, esim. alennusmyynneistä tai aina kun sattuu sopivaa vastaan. Ei keräänny kaikki lahjamenot marras-joulukuulle, vaan tasaisesti. Mulla nyt kesän alennusmyyntien jälkeen melkein kaikki joululahjat ostettuna, vain lahjakortit jätän joulukuulle, että niissä on sitten käyttöaikaa.

Ruoan pakastaminen, leipien ja leivonnaisten tekeminen itse, nyt juuri ajankohtaista marjojen ja sienien kerääminen, ihan ilmaista ruokaa on metsät täynnä.
 
utelias kemisti
[QUOTE="vieras";24418116]Koska pesuaine on tarkotettu käytettäväksi vain ohjeiden mukaan. Seosta voi laimentaa, mutta vain sen verran kun käytät päivän aikana. Se rupee keräämään bakteereita ja rupee kasvamaan kasvustoa.
Terv. siivousalan ohjaaja =)[/QUOTE]

Edelleen, miten se kerää niitä bakteereja sinne suljettuun pulloon? :)
 
no joo
Pidä kerran tai kahdesti viikossa puuropäivä eli yhdellä aterialla syötte keitettyä puuroa. Puuro voi olla mitä tahansa, meillä on viime aikoina syöty sellaista, johon tulee kaurahiutaleita ja raperperiviipaleita (pakkasesta, pakastimme ison kasan). Raparperi muuttuu keittyessään ihanan meheväksi ja kitkeryyskin taittuu. Lisään vaan ripauksen suolaa ja jonkin verran sokeria, nam! :) Jos tuntuu ettei puuro riitä, näkkäriä tai eilistä leipää kaveriksi niin ei rasita kukkaroa liikaa.
 
"vieras"
Edelleen, miten se kerää niitä bakteereja sinne suljettuun pulloon? :)
Tuskin kemisti olet, kun et tiedä, että vesijohtovedessäkin on ihan yksittäisiä bakteereja. Kunhan se yksi ainokainen siellä tarpeeksi kauan muhii huoneenlämmössä, niin määrä moninkertaistuu. Ja aina siinä laimennushommassa voi tapahtua kaikenlaista kontaminaatiota, että sinne yksittäinen bakteerikin eksyy mukaan jostain.
 

Yhteistyössä