Argumentointioppia palstamammoille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hominus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hominus

Vieras
Jo jonkin aikaa palstakeskustelua seuranneena päätin koota muutaman perusjutun argumentoinnista, joka mammoilla tuntuu välillä olevan vähän hukassa. Olkaa hyvä!

1. Ole suopea Lähde siitä olettamuksesta, että vastapuolesi on järkevä ja rationaalinen ihminen. Tulkitse hänen argumentti mahdollisimman positiivisella tavalla, ilman piilomerkityksiä.

2. Ymmärrä tilaston ja yksittäistapauksen ero Tilastot perustuvat laajaan otantaan. Se, että kumminkaimanserkkusi tilanne on tilastosta poikkeava ei osoita, että tilasto olisi väärässä.

3. Vältä käänteistä todistustaakkaa Se, ettei kukaan ole pystynyt todistamaan ettei Jumalaa ole olemassa ei todista, että Jumala on olemassa.

4. Unohda olkinuket Älä siis laita sanoja toisen suuhun tai vääristele hänen sanomisiaan.

5. Älä vetoa perinteisiin tai luonnollisuuteen Vakiintuneet tavat, käytännöt tai luonnossa esiintyminen eivät riitä perusteluksi, miksi jokin asia tulisi edelleen tehdä tietyllä tavalla. Kehitys kehittyy kaikkialla.

6. Pysy poissa kaltevilta pinnoilta Vältä kehittelemästä liian pitkälle vietyjä seurausjatkumoita. Yksi iltaolut ei johda alkoholismiin, sitä kautta työpaikan menettämiseen ja lopulta linnatuomioon.

7. Astu pois savuverhosta Keskity argumentoinnin kannalta oleelliseen, puhu asiasta älä asian vierestä.

8. Esitä uusia näkökulmia Älä jankkaa samaa asiaa ja toistele jo esiintuotuja argumentteja.

9. Älä vetoa vastapuolen katkeruuteen tai kateuteen Kaikilla meillä on jotain hampaankolossa, mutta putsataan ne ennen väittelyä.

10. Argumentoi asiaa, älä ihmistä kohtaan Jätä henkilökohtaisuudet, loukkaukset ja keskusteluun osallistuvien motiivit niille, joilla ei ole mitään parempaa sanottavaa aiheesta.

Kas siinä muutama ohjenuora, listaa saa toki muutkin jatkaa :)

Kateuskortin kieltäminen on kyllä paha! Onneksi et ehdottanut vakiintuneiden sanontojen, kuten "se koira älähtää johon kalikka kalahtaa" käytöstä luopumista, koska se tietäisi väittelyketjujen kuolemaa:D

Se on sitten laaki ja vainaa tälle palstalle jos noihin pitää mennä. Toisekseen, tämä on aivojen tuuletuspaikka, eikä mikään sivistyksen kehto, josta nousemme entistä fiksumpina ja kyldyrelleina maailmaan. Eri mestat sitten niille hommille kiitos.

[QUOTE="Noo";22034297]Oletko aivan varma, että olet sisäistänyt kyseisen opin?

Ajatteletko kenties, että olemme pyhimyksiä?[/QUOTE]

Olen sisäistänyt opit ja yritän parhaani mukaan niitä noudattaa, joskus toki tulee lipsahduksia.

Ei tarvitse olla pyhimys nouttaakseen näitä argumentoinnin perussääntöjä. Pelkkä loogisuus ja johdonmukainen ote riittää.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22034369:
Olen sisäistänyt opit ja yritän parhaani mukaan niitä noudattaa, joskus toki tulee lipsahduksia.

Ei tarvitse olla pyhimys nouttaakseen näitä argumentoinnin perussääntöjä. Pelkkä loogisuus ja johdonmukainen ote riittää.

No mä olen opiskellut noita juttuja koulunpenkillä. Täällä mä relaan. Mitä sinä täällä teet?

Mun mielestä tuon listan voisi pistää tonne nostoksi palstan alkuun. ;)

Se on sitten laaki ja vainaa tälle palstalle jos noihin pitää mennä. Toisekseen, tämä on aivojen tuuletuspaikka, eikä mikään sivistyksen kehto, josta nousemme entistä fiksumpina ja kyldyrelleina maailmaan. Eri mestat sitten niille hommille kiitos.

no vaikkapa tuo kohta "2. Ymmärrä tilaston ja yksittäistapauksen ero" pitäisi olla ihan peruskäsite ihmisillä, eikä vielä kyllä tee meistä liian fiksuja ja kyldyrellejä tälle palstalle. Päinvastoin, tuo olis ihan kauheen kiva sisäistää jotta ylipäätään pärjäisi maailmassa.
Täällä kun joku tulee ja mielestään kumoaa hyllymetreittäin tutkittua tietoa yhdellä omakohtaisella kokemuksella, niin sellaisen henkilön kanssa ihan perustavanlaatuinen keskustelu, saati väittely, on täysin mahdotonta.

Ja oli tuossa paljon muitakin hyviä pointteja. Tuo kakkoskohta on vaan se, josta johtuen on itse useinkin turhautunut, ettei täällä voi edes keskustella. Mikä keskustelupalstalla olis kyllä hyvä lähtökohta, että voitaisiin keskustella... jostain muustakin kuin "mitä tänään ruoaksi plaa"

Yhteistyössä