ARGH!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Viblsp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Eli suunnitelmana nyt yrittää sitä ettei reagoida kun poika pissaa alkkareihin, annetaan vain puhtaat sille eikä sanota mitään. Ja kehutaan aina liioitellun iloisesti kun pissaa tai kakkaa pönttöön. Poika käy pöntöllä monta kertaa päivässä, pitäs olla aikamoinen rivi tarroja jos sitä lelujuttua koetettais, jos kymmenestä tarrasta sais niin joka toinen päivä pitäs olla ostamassa. :D

Meillä ei toiminu tuo tarrajuttu. Poika ei vaan jaksanu kiinnostua niistä. Mutta sitten rupesin ostamaan niiskuneiti karkkeja (xylitol) ja aina kun tuli pissa pottaan tai pönttöön, niin sai yhden karkin, jos tuli kakka, karkkeja sai kaksi. Ja sitten aina välillä muistutin poikaa:"Muistathan, että jos käyt pisulla tai kakalla pöntöllä tai potalla, niin saat niiskuneitikarkin". Nyt meillä menee päivät ihan hyvin ilman vaippaa ja pienet reissutkin, mutta esim. puistossa leikkien lomassa täytyy kysellä välillä, että onko pissahätä, että muistaa käydä puskassa, ennen kuin ehtii tulla housuun

Tsemppiä harjoitteluun!

Siinä ois isompi pikkusisko kinuamassa karkkia kans sitte. :D En tiiä... Poika teki just tosi isot kakat pönttöön, vois mennä sohvalle sen kanssa nyt ja herkutella kakan kunniaks suklaajätskillä; keskimmäinen on nyt päikkäreillä. :whistle:

Poika tuskin tahallaan pissaa housuunsa, eihän siitä nyt kukaan nauti että on pöksyt märkänä..!

Joten suosittelisin pehmeämpää linjaa touhuun. Älkää tehkö mitään numeroa siitä, kun housut ovat kastuneet vaan ihan kylmän viileästi vaihdatte vain kuivat päälle. Kannustakaa ja kehukaa kun pissaa pottaan. Älkää uhkailko tai ottako mitään rangaistuksia mukaan pottailuun, pojalle tulee varmasti paha mieli kun ei osaa pissata aina pottaan vaan lurauttelee housuunsa, ja sitten siihen päälle jos tietää että vanhemmat ei tykkää kun taas kävi niin :(

Se hihittely on ihan puhtaasti sitä, mikä voi olla pienemmilläkin kuivaksi opettelijoilla, kun se vaipattomuus on tuore juttu ja pissaa tulee, sitä ihmetellään ja se naurattaakin. Siihenkin pitäisi suhtautua rennosti eikä suuttua tai mitenkään huomattavasti reagoida, ettei poika hämmenny.. toteat vain rauhallisesti jotain..

Vielä yks vinkki jos sua ei yks nakupelle kotona haittaa :whistle: : josko kokeilisit, ettet laita pojalle ollenkaan housuja? Meillä oli siitä kauheesti apua kolmevuotiaan kans. Jostain syystä se vaan meni hienosti pytylle jos oli kotona ilman housuja. Sit ku homma alko sujumaan ni pantiin pelkät alkkarit ja sen jälkeen vasta housutkin. Onhan se toki inhottavaa, että yks hiippailee pyllysillään mut ei sitä kauan kestä. Jos siitä on apua niin äkkiä ne pikkuhousut voi taas ottaa käyttöön. :hug:

Emilyn, kuten kirjoitin:
"Eli suunnitelmana nyt yrittää sitä ettei reagoida kun poika pissaa alkkareihin, annetaan vain puhtaat sille eikä sanota mitään. Ja kehutaan aina liioitellun iloisesti kun pissaa tai kakkaa pönttöön. Poika käy pöntöllä monta kertaa päivässä, pitäs olla aikamoinen rivi tarroja jos sitä lelujuttua koetettais, jos kymmenestä tarrasta sais niin joka toinen päivä pitäs olla ostamassa. :D "

Ja siis ei tuota tunnu yhtään haittaavan märkyys. Muutenkin tuntuu että toi ei aina kovinkaan paljoa ymmärrä asioista, menee niin paljon ohi ja on hemmetin hidas reagoimaan joihinkin asioihin.

Alkkarit laitettiin korostamaan sitä että on iso poika. Jos sillä ei ois alkkareita, ois mahdotonta tietää onko lirutellu jonnekin kun ei vahingoista kerro.

Ja korostettakoon että ei me pojalle raivota kun tulee vahinko, mutta ollaan kyllä toruttu ja moitittu jos ei ole kertonut siitä että on pissannut alkkareihin.

onhan tietty olemassa muitakin psykologisia syitä edellisten lisäksi(esim.pelko->liian kova kuri) mutta luulisin että tuo on ihan tavallista huomionhakua ja just tuota "taantumista" pikkusisarten tasolle.

just tuota mietin ite kans, et älä huomio liikaa pissavahinkoja. anna mennä hiljalleen ja omalla painollaan..

osta sellainen nukke joka pissaa pottaan ja kehu nukkea. sitten poikakin haluaa kehua ja pissaa itse pottaan ;)

Tsemppiä teille! Kyllä se siitä ajan kanssa. :hug:

Meillä ollut nyt yövaippakin pari viikkoa pois. Vihdoin ja viimein sekin saatiin. Pönttöön kakkinut reilun kuukauden. :)

Mä täällä anopilla surffaan vieläkin. Terkut lapsille! =)

Varmaan liian iso nukketouhua "uskomaan". :D Oon miettiny että kun keskimmäinen (1v 7kk) on aika fiksu tapaus, jos antaisi tytön olla vaipatta ja yrittää opetella potalle. :whistle: Jospa tytön joko a) potalle oppiminen tai b) pissalätäköt vaikuttais poikaan kannustavasti. Eli jos tyttö oppis päiväkuivaksi, poika kattois että "kun tuokin niin kyllä minäkin" tai sitten jos tyttö pissaa alleen, kattoo että "en minä ainakaan isompana enää pissaa alleni". :D En tiiä, en usko että tyttö vielä on valmis, mutta tykkää käydä potalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Venus:
Tsemppiä teille! Kyllä se siitä ajan kanssa. :hug:

Meillä ollut nyt yövaippakin pari viikkoa pois. Vihdoin ja viimein sekin saatiin. Pönttöön kakkinut reilun kuukauden. :)

Mä täällä anopilla surffaan vieläkin. Terkut lapsille! =)

Hieno juttu, hyvä meidän-poitsun-kaima! :flower: :D

Olenki ihmetelly ku sua ei oo mesessä näkyny. Eikö netti tai tietsikka toimi vai mikäs?

Mitä äidilles kuuluu? :)

Ihania :heart:

Mäkin kävin tossa pari viikkoa sitte kattoos kaverin 8vk:sta vauvaa, se mulle niin ihanasti hymyili ja jutteli ummet ja lammet. =) Oli silloin siis 8vk. :)

Mutta mä tästä lähden kahvin keittoon. Kuuluis siltä et muutkin heräilee tai on herännyt. Mä taas tuun tänne kun kerkiin/jaksan. Muistahan sanoo terkut sinne! :)

Meillä oli sama juttu kun vauva syntyi. Oli jo päiväkuiva, mut sit alkoi liritellä ihan tuosta vaan. Vaikeeta siinä oli suuttumatta olla. Nyt on ollu jo pitkään ilman vahinkoja. Muutama tippa tullu housuun välillä, mut olen vaan sanonut, että ei haittaa, mene pissimään loput pottaan. Sit jos yrittää potalle, mut ei tule niin kehun yrityksestäkin paljon. Sit sellanen vinkki, että älä yritä saada haluamallasi tavalla negatiiviseen sävyyn eli kun mainitsit, että sanoit pojalle, ettei uusia leluja tule, ennen kun pissaa pottaan(niinkö se oli). Kokeile toisin päin eli saat uuden kivan lelun kun pissaat/kakkaat pottaan. Meillä tehosi ja teki kakan pottaan ja mentiin ostamaan uusi lelu, mut siihen se sit jäikin se potalla kakkaaminen kumminkin. Tsemppiä!

Sankkuli heh, en uskalla vielä vähään aikaan ilman vaippaa ulos päästää. Yöksi laittaa myös vaipan. Eiköhän noita vahinkoja ehdi tulla kodin ulkopuolella vielä meilläki. :D

Emilyn, kiitos. :)

Oli yksi hyvä päivä ja siihen se sitte jääki. Ei toi opi koskaan kuivaksi. Nytki kusi lattialle! |O Onko kaupoissa teippivaippoja 16-kiloisille? Jos alan pitää pojalla sellaisia ja vaihdan ne sille samalla tavalla kuin vauvoille... :headwall: |O

Yhteistyössä