argh..... tuli tieto että miehen lapsuudenmökki olisi jäämässä meille käyttöön...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hukassa.....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hukassa.....

Vieras
Miehen vanhemmat saivat perintönä toisen mökin, ja nyt olisi keskustelun paikka kuka ottaa käyttöönsä heidän nyk mökin, eli sen mökin missä on mieheni veljineen viettänyt kaikki kesät, siellä on tutut, lähes sisarusten tasolla olevat mökkinaapurit jne, eli paikalla on suuri tunnearvo, appiukko on rakentanut ja tehnyt paikasta aivan uskomattoman kauniin ja ihanan.

no, mökki olisi jäämässä nyt miehelleni, eli meille käyttöön. mies on ihana ja sanoo ettei mökkiä oteta jos en ole sinut asian kanssa, ja nyt minussa painii 2 puolta. toisaalta tahtoisin alkaa emännöidä kys paikkaa, se on IHANA. lähes huvila, ei mikään pikkumökki. mutta toisaalta tuntuu ettei se olisi meidän, vaan se on ikuisesti anopin ja appiukon, sekä mieheni että hänen veljensä.... osaisinko ikinä ottaa "omaa paikkaani" siellä? liikaa kysymyksiä. mutta jos me ei oteta sitä, jääkö se käyttämättä mitä mieheni pelkää? mieheni veli mökkeilee aika harvoin, eikä se tykkää tehdä pihahommia tai muuta mökille kuuluvaa... olisiko mökki kuitenkin kunnossapitoineen meidän vastuulla koska me ollaan se "mökkeilevä" osapuoli... me asutaan mökillä kaikki liikenevä aika, joskus käydään töissäkin sitä kautta kun ei ole ku tunnin ajo...

Olenko ihan paska jos en suostu tuohon? meillä kuitenkin on jo oma mökki. En voi tuoda tarpeeksi esille sitä kuinka tärkeä paikka se mökki on mieheni puolelle, enkä sitä kuinka mahtava paikka se on. se on ihan uskomaton. joten pieni ahne nainen sisälläni sanoo että tottakai lähdetään siihen, mutta sitten se toinen puoli sanoo että ei.... ja sitäkin mietin että JOS joskus tulisi ero mulle ja miehelle, niin mullapa ei enää olisi mökkiä (mut on avioehdolla poistettu kaikesta miehen sukuun kuuluvasta omaisuudesta). no en usko meidän eroon, mutta ei koskaan voi tietää. jos erottaisi, minulle niin rakas mökki menisi sen siliäntien. nykyiseen mökkiimme mulla on sentään oikeudet.

ääääääähhh...... ei ole aina helppoa olla naimisissa varakkaammasta suvusta tulevan miehen kanssa. :(

No totta otatte mökin ilolla käyttöönne. Juttele anopin kanssa, että sopiiko, jos otat mökin emännyyden ja sisustat ym. omalla tavallasi.

Oman mökkinne antaisin näin ensi alkuun vuokralle, sillä jos tuo meneekin mönkään, niin on sitten ainakin joku mökki jäljellä.

[QUOTE="Kopo";23662455]No totta otatte mökin ilolla käyttöönne. Juttele anopin kanssa, että sopiiko, jos otat mökin emännyyden ja sisustat ym. omalla tavallasi.

Oman mökkinne antaisin näin ensi alkuun vuokralle, sillä jos tuo meneekin mönkään, niin on sitten ainakin joku mökki jäljellä.[/QUOTE]

Anoppini on ihana myös ja ymmärtää tämän yhtälön vaikeuden, se on kokoajan ollut ns mun puolella ja sanoo kuinka ymmärtää että tämä on vaikea paikka mulle jne. Ja just nimenomaan puhuu sitä että jos päätetään ottaa se mökki niin saadaan laittaa se just niinkuin me miehen kanssa halutaan jne. Sanoo että sitten se ei ole enää heidän vaan meidän.

En edes miettisi. Laittaisin oman mökin vuokralle ja ottaisin ilomielin perintöhuvilan käyttöön =) Elä mieti liikaa vaan anna mennä ja katso mitä eteen tulee! Turha sitä on etukäteen itkeä.

Mä varmaan surisin kanssa jo mökin kohtaloa perinnönjaossa. Ja nyt kaikki kustannukset askarruttaisivat mieltä, tien hiekoitus ja kunnossapito, mahdolliset isommat rempat ja muut kulut. Entä tulisiko sinne muu suku sitten noin vaan kuin huvittaa? jos tulisi putkiremontti, kuka maksaisi? Miehesi vanhemmatko? Omistus?
On siinä paljon mietittävää kyllä, huoh.

Tottakai otatte mökin ja teette siitä juuri sellaisen kuin missä itse tykkäätte viettää aikaa.

Voisiko sen teidän nykyisen mökin pitää edelleen sinulla, mutta pistää vaikkapa vuokralle jonkun mökkirenkaan tms. kautta?

No kyllä mäkin meinaan kallistua siihen että otetaan se.... Mutta, MUTTA. Erittäin isot mutat. Millaiset on sen mökin ylläpito kustannukset? Onko meillä siihen varaa, tiedän ettei appivanhemmat osaa mitään tarkkoja summia antaa, niiden ei tartte miettiä sellaisia, niillä on varaa.

Esim. meidäön mökissä tällä hetkellä on 600€ sähkömaksut ajalla marraskuu-helmikuu, eli ne kylmimmät kuukaudet. Vaikka ei olla paikalla pidetään siellä sellaista +10 asteen peruslämpöä päällä. Ja meidän mökki on PALJON pienempi kun se anopin ja appiukon. Jos nyt näppituntumalla veikkaan, siellä on alakerrassa noin 80m2... iso pirtti, iso keittiö/tupa,1 iso makkari, eteisaula, vessa, kylppäri ja sauna.... yläkerrrassa avointa tilaa ehkä 70-80m2.... Sähkökulut saattaa olla aikamoisia.... Entäs jätevedet. Ne on laittaneet sinne jotkut umpisäiliö systeemit jotka tullaan tyhjentää kun tarttee. mistä me tiedetään milloin ne pitää tyhjentää? Paljon se maksaa? Entäs tien kunnossapito jne jne jne? On niin paljon asioita joihin ei ole vastauksia enkä tosiaan usko että appi vanhemmat osaa niihin vastaa. Ei niiden tartte katsoo laskuja, ne vaan maksaa ne. Ehkäpä ne kaikki menee jopa suoraveloituksella.

Mun appivanhemmat on aika persoonia, siellä ei ole tapana puhua mistään. Ilmoitetaan vaan... Kuten tää mökki homma. Tää asia on ollut jo 2v ilmoilla, me on kyselty ja kyselty, ei saatu vastausta. Sitten ne ilmoittaa sen ns. vaivihkaa että no, ottakaa tästä mökki. Ja olen niin kauan jo ollut tässä suvussa että tiedän, että jos me mennään kyselee hintoja ylläpito jutuille sun muille niin ei tod saada vastausta. Tää olisi paljon helpompaa sellaisten ihmisten kanssa jotka osaa puhua, miettiä, kelata ja ottaa kantaa. Tässä suvussa noi asiat on utopiaa. Täällä vaan ilmoitetaan asioista ja se on siinä. ei niistä keskustella.

Mä kyllä heittäisin itseni täysillä mukaan, oman mökin vuokralle ja emännöisin tuota mökkiä.
Kyllä noi mieltä askarruttavat asiat saavat vastaukset ajan mittaan. Sen mä kuitenkin haluaisin tehdä selväksi, että onko se lahja vai perintö? Koska oletetaan kuitenkin että miehesi vanhemmat kuolevat ennen miestäsi ja hänen veljeään. Perinnönjako jakautuu heidän kesken. Kummalle mökki menee? Testamentti, osto tai ennakkoperintö tässä vaiheessa olis musta ne mitä mä miettisin.
Olen nähnyt läheltä sellaisia perintöriitoja joita ei vanhempien eläessä olisi voinut kuvitellakaan. Joten sen takia olen sitä mieltä että paperiasiat kuntoon ja sen jälkeen emännöit mökkiä kuten omaasi.

nii-i, mut pakkohan teidän on kysellä kaikki. Se voi ja varmaan maksaakin hirmuisesti. Mutta mikäs siinä jos on varaa kakkoskotiin. Mut sekään ei ole kiva jos on kukkaron nyörit tiukilla koko ajan. On kuiteskin se oma kotikin, lapset kasvaa, menot kasvaa ym...
Ja se, että kuka mökin omistaa ja ne remppakulut.
Itse maalla asuneena tiedän, että hiekoitusmaksut, muut kulut ja vielä ne yllättävät kulut, niin ne maksaa ja paljon. Silloin kun yllättäviä kuluja tulee, niin raha täytyy löytää niihin heti.

[QUOTE="sunflower20";23662664]Mä kyllä heittäisin itseni täysillä mukaan, oman mökin vuokralle ja emännöisin tuota mökkiä.
Kyllä noi mieltä askarruttavat asiat saavat vastaukset ajan mittaan. Sen mä kuitenkin haluaisin tehdä selväksi, että onko se lahja vai perintö? Koska oletetaan kuitenkin että miehesi vanhemmat kuolevat ennen miestäsi ja hänen veljeään. Perinnönjako jakautuu heidän kesken. Kummalle mökki menee? Testamentti, osto tai ennakkoperintö tässä vaiheessa olis musta ne mitä mä miettisin.
Olen nähnyt läheltä sellaisia perintöriitoja joita ei vanhempien eläessä olisi voinut kuvitellakaan. Joten sen takia olen sitä mieltä että paperiasiat kuntoon ja sen jälkeen emännöit mökkiä kuten omaasi.[/QUOTE]

no tässä pääsemme aiheeseen jossa tuossa ed viestissäni puhuin.... ei tässä suvussa puhuta mitään.... Tämä asia on liian hankala kirjoittaa kauttaaltaan.... no, voin yrittää. Eli miehen äidin vanhemmat kuoli, perintönä jäi rahaa joka jaettiin perillisten kesken, hypättiin yksi sukupolvi ohi ja perintö laitettiin lapsenlapsille, ei lapsille. Muut perilliset sai perinnön rahana, minun miehelleni jätettiin mummin ja ukin mökki. Ja juuri tämä mökki on nyt se johon mieheni vanhemmat ovat "muuttamassa" ja jättävät oman mökkinsä meidän käyttöön. Eli: miehen nimillä oleva mökki menee miehen vanhemmille, ja miehen vanhempien nimissä oleva mökki jäisi meille. Nämä ihmiset ei mieti mikä on kenenkin LAIN ja papereiden mukaan, heille tärkeintä on se että nämä tärkeät paikat on suvussa ja käytössä, muulla ei väliä. Ja minä ymmärrän tämä kaiken HEIDÄN kantilta. Mutta sitten tulemme me aviopuolisot jotka on suljeuttu pois tästä kaikesta ja meidän oletetaan alkavan emännöidä ja ottavan "omiksemme" nämä paikat....

"Muut perilliset sai perinnön rahana, minun miehelleni jätettiin mummin ja ukin mökki. Ja juuri tämä mökki on nyt se johon mieheni vanhemmat ovat "muuttamassa" ja jättävät oman mökkinsä meidän käyttöön".
No eikö se olisi teidän kannalta järkevää muuttaa siihen teidän omaan uuteen mökkiin?
Miksi appivanhempasi haluavat sen mökin nyt?
Itse pitisin oman ja muuttaisin sen mieleisekseni. eli sijoittaisin siihen jo nyt rahaa, en vieraaseen mökkiin josta kuitenkin täytyy myöhemmin mahdollisesti luopua.

Minä tulkitsisin tuon niin, että jos miehesi vanhemmat yhä omistavat mökin, he myös vastaavat sen kustannuksista. Te saatte sen nyt "vain" käyttöönne, ja lopullisessa perinnönjaossahan mökki on sitten miehesi ja veljesi (ellei testamenttia ole).

Te käytätte mökkiä kuin omaanne, ja vastaatte niistä kustannuksista, mitä syntyy kun sisustatte ja laitatte oman maun mukaan.

No, tietysti varmistaisin nämä asiat vielä muun perheen kanssa ilman muuta. Myös mun miehen perhe on rahakasta porukkaa joka ei niistä asioista mielellään puhele... mutta pakkohan se on, että välttää turhia riitoja tulevaisuudessa.

[QUOTE="...";23662849]lopullisessa perinnönjaossahan mökki on sitten miehesi ja veljesi (ellei testamenttia ole). [/QUOTE]

Siis tietysti tarkoitin miehesi ja HÄNEN veljensä...

Sinänsä samaa mieltä kuin aiempi, että miksi ihmeessä näin monimutkainen järjestely, pitäisivät appivanhemmat tämän nykyisen mökkinsä itsellään ja ottaisitte te käyttöönne sen, minkä miehesi on laillisesti omakseen nyt perinyt. Olisi selkeät kuviot.

[QUOTE="...";23662865]Siis tietysti tarkoitin miehesi ja HÄNEN veljensä...

Sinänsä samaa mieltä kuin aiempi, että miksi ihmeessä näin monimutkainen järjestely, pitäisivät appivanhemmat tämän nykyisen mökkinsä itsellään ja ottaisitte te käyttöönne sen, minkä miehesi on laillisesti omakseen nyt perinyt. Olisi selkeät kuviot.[/QUOTE]

Voihan olla, että appivanhemmat tahtovat pojalleen jääneen mökin esimerkiksi sijaintinsa tai helpomman ylläpidon vuoksi. Tai ehkä he ajattelevat, että he eivät enää tarvitse niin paljon tilaa kuin poikansa perhe.

Itse neuvoisin, että ei kannata luopua omasta mökistä, varsinkin jos se on itselle tärkeä tai oman suvun perintöä. Muista ehdotuksista poiketen en kuitenkaan ehdota mökin laittamista vuokralle, koska vuokralaisia on vaikka minkälaisia ja voi olla, että et saa mökkiäsi takaisin siinä kunnossa kuin sen vuokraat.

[QUOTE="vieras";23662964]Haluaako aloittaja kertoa palstalaisille miehensä varakkuudesta?[/QUOTE]

Mitä? Joko alkoi kateus ahdistaa? Voi hyvänen aika, jos ihmiset eivät saa mainita elämänsä tosiasioita siltä varalta, että jollekin pikkusielulle tulee paha mieli. Elämän lyhyt oppitunti: Elämä ei ole reilua. Toiset ovat kauniita, älykkäitä sekä rikkaita. Me muut ei olla. Piste. Sen kanssa voi oppia elämään tai sitten voi itkeä joka kerta, kun lukee tai kuulee, että näin se nyt vaan on.

[QUOTE="vieras";23662964]Haluaako aloittaja kertoa palstalaisille miehensä varakkuudesta?[/QUOTE]

helpottaako sua tieto että itse tule köyhästä suvusta, mä olen lihava ja ruma, bmi tällä hetkellä lähemmäs 50.

mutta niin, menin ja nain itseni tietämättäni varakkaaseen sukuun. sitä kun luulis että hei sepä on kivaa ja fantsua ja helppoa, mutta ei se ole. ainakaan minulle. ehkä jollekin golddiggerille olisi,´mulla itse en ole sitä luokkaa.

mä oon köyhä ku kirkonrotta ja ehkä siksi tää onkin mulle niin vaikeaa kun en ole tottunut tälläiseen.

Käyttöön vai omaksi? Mä ainakin tuossa tilanteessa haluaisin sitten ostaa sen mökin omiin nimiini.

ei tässä suvussa mene noin. Siis homma on niin että se mökki jonka appivanhemmat ottaa käyttöönsä on miehen nimillä virallisesti, ja miehen vanhemmat tietty maksaa sen kulut jne. ja sitten tää toinen mökki jää meille käyttöön, tosin ei ole omissa nimissä, mutta kulut tietty meillä koska me sitä käytetäänkin ihan kuten appivanhemmat sitä toista mökkiä.

tässä ei ole kyse siitä että kukaan koittaa käyttää toista hyväkseen tmv. se maksaa, joka käyttää. se kenen nimillä mökki on, ei ole väliä.

Yhteistyössä