Argh....onko mun pakko mennä sinne missä muita mammoja

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
apportti
Alkuperäinen kirjoittaja öh:
Tuo on yksi syy siihen, miksi mä en koskaan ole viihtynyt perhekerhoissa tai vastaavissa paikoissa. Pari kertaa kokeilin esikoisen kohdalla ja siihen jäi (lapsia meillä kolme). Puistoissa pääsee vaipan sisältö -juttuja tarvittaessa karkuun, koska joutuu juoksemaan lasten perässä. Mulla on onneksi myös sellaisia äitikavereita, joiden kanssa keskustelemme paljon muistakin asioista.

Sanottakoon selvyyden vuoksi, etten mä pidä noita "pelkkiä lapsijuttuja puhuvia äitejä" mitenkään itseäni huonompia, mä vain olen erityylinen kuin he.
Sama juttu omalla kohdalla.
 
Sisko
Alkuperäinen kirjoittaja tätinen:
Meinaatko, että niitä äitejä kiinnostais sun baariseikkailut tai miesjutut! Kyllä mä kuuntelen mieluummin sitä lapsiaihetta. Mutta pysy pois mammapiireistä ja painu jonnekin missä itsensä muita fiksummiksi luulevat kokoontuu!
Jos kyseessä on ihminen jonka kuulumiset + miesasiat ei mua kiinnosta, niin minkä IHMEEN takia haluaisin kuunnella tämän minulle yhdentekevän ihmisen sukulaisten tai perheen kuulumisia? Siksi koska ne on lapsia?

Mun sisko on täydellinen esimerkki. Koitan joka kerta jaksaa kysyä että mitä sulle kuuluu? No tyttö sitä ja poika tätä ja kerhossa tuota. Niin, mutta mitä SULLE kuuluu, mitä oot puuhannu, miten menee, mitäs on suunnitteilla tälle kuulle? No pojan ope sitä, tytön tarha tätä, ja nuorimmaisen nuha tuota. Niin niin, mutta mitä SULLE kuuluu, OOTKO VIELÄ OLEMASSA!!!!

Ennen sisko kertoili kun papupata omia kuulumisiaan ja ajatuksiaan, näemmä niitä ei enää ole. Kyllä minä lapsistakin mielelläni juttelen, mutta sääli että siskoani ei enää ole olemassa, on vain se nainen joka hoitaa hänen lapsiaan ja kertoo minulle heidän kuulumisensa.
 
....
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Äitien tapaamisten yhdistävä tekijä on yleensä se, että kaikki ovat äitejä. Aika loogista siis keskustella äitiyteen liittyvistä asioista.

Jos haluat keskustella pörssikursseista, mene vaikka yhtiökokouksiin tai kauppakorkeaan.

Ei kukaan mene yhtiökokoukseenkaan ja valita, kun kukaan ei halua puhua Nico-Petterin hampaasta.
Näin. Mä puhun äitijuttuja mielummin toisten äitien kanssa kuin esimerkiksi lapsettomien kavereiden, joita ne jutut todella pitkästyttää.

 
kolmen äiti
Kannattaa etsiä samanhenkistä seuraa. Tiedän tunteen, mua ei vois vähempää kiinnostaa mammapiirit. Löysinkin sitten yllättäen ihan omasta pihapiiristä kivan äidin jolla oli saman ikäinen poika. Kyllä se vaan niin on, ettei pelkät lapset riitä yhteiseksi tekijäksi. Ja jos kotona aikoo olla muutaman vuoden niin aika tylsäksi käy...
 
vieras
Ymmärrän hyvin. Minä en muista, mitä lapset ovat tehneet minkäkin ikäisinä, onneksi ne on kirjattu ylös edes vauvakirjoihin.

Onneksi lapset ovat sen ikäisiä, ettei kumpikaan hingu leikkipuistoihin, en ole koskaan ollut innoissani äitien kokoontumispaikoista. Aina joskus harvoin sattuu joku rento ihminen, jonka kanssa jutella lapsista ja paljon muustakin, mutta se on harvinaista. Kaikkein vaivaannuttavimpia ovat tilanteet, joissa ainoa lapsi täyttää äidin maailman täysin ja lapsen jokaiseen liikkeeseen ja sanaan puututaan tai ihastellaan. Kaikki mitä äiti tekee tai sanoo, tapahtuu lapsen kautta.

Toivottavasti perhevapaauudistus tuo lisää isejä puistoihin :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja 2n lasta:
Alkuperäinen kirjoittaja arvon rouvat:
Mistä siellä sit saa/pitää puhua?
No mistäs nyt naiset usein keskenään puhuvat? Vaikka vaatteista tjs, leffoista, harrastuksista, ihan mistä vaan mutta itse en todellakaan jaksa jauhaa koko aikaa lapsista, ihan riittää mulle että kotonani niistä miehen kanssa juttelen ja niitä hoidan. Sit ku lähen pihalle, niin kiitos ihan muuta haluan olla muutakin kuin äiti.
Mua taas ei voisi vähempää kiinnostaa vaatteet ja leffat. Apua. Mieluummin puhun vaikka kakan väristä. Mäkin juttelisin mielellään muista asioista, mutten valita, etteivät satunnaisesti tavatut äidit innostu keskustelemaan mm. maailmankaikkeudesta ja NesteOilin kurssista, jotka ovat mielestäni hyvin kiinnostavia aiheita.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ehkäpä nuo on tilanteita missä ei kovin syvällisiä keskustella. Sun pitää vaan kestää jos kerta pakko on mennä. Eikä se välttämättä ole kilpailua vaan ihan vertaistukea jutella samassa elämäntilanteessa olevien kanssa.
Mua naurattaa se, että pitääkö joka nuhaan saada vertaistukea, joka hampaaseen, joka yölliseen heräilyyn....kiitos, sain oikein makoisat naurut...kiitos ;) !!
Jotenkin tuntuu että ap pitää itseään muita parempana...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Äitien tapaamisten yhdistävä tekijä on yleensä se, että kaikki ovat äitejä. Aika loogista siis keskustella äitiyteen liittyvistä asioista.

Jos haluat keskustella pörssikursseista, mene vaikka yhtiökokouksiin tai kauppakorkeaan.

Ei kukaan mene yhtiökokoukseenkaan ja valita, kun kukaan ei halua puhua Nico-Petterin hampaasta.
Muuten hyvä idea, mutta lapseni ei yleensä sellaisissa piireissä saa leikkiseuraa !!
 
No
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja 2n lasta:
Alkuperäinen kirjoittaja arvon rouvat:
Mistä siellä sit saa/pitää puhua?
No mistäs nyt naiset usein keskenään puhuvat? Vaikka vaatteista tjs, leffoista, harrastuksista, ihan mistä vaan mutta itse en todellakaan jaksa jauhaa koko aikaa lapsista, ihan riittää mulle että kotonani niistä miehen kanssa juttelen ja niitä hoidan. Sit ku lähen pihalle, niin kiitos ihan muuta haluan olla muutakin kuin äiti.
Mua taas ei voisi vähempää kiinnostaa vaatteet ja leffat. Apua. Mieluummin puhun vaikka kakan väristä. Mäkin juttelisin mielellään muista asioista, mutten valita, etteivät satunnaisesti tavatut äidit innostu keskustelemaan mm. maailmankaikkeudesta ja NesteOilin kurssista, jotka ovat mielestäni hyvin kiinnostavia aiheita.
No keskustellaanpa. Mikä on sun näkemykses tästä NesteOilin tuoreimmasta joukkovelkakirjalainaproggiksesta tän hetkisessä markkinatilanteessa?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ehkäpä nuo on tilanteita missä ei kovin syvällisiä keskustella. Sun pitää vaan kestää jos kerta pakko on mennä. Eikä se välttämättä ole kilpailua vaan ihan vertaistukea jutella samassa elämäntilanteessa olevien kanssa.
Mua naurattaa se, että pitääkö joka nuhaan saada vertaistukea, joka hampaaseen, joka yölliseen heräilyyn....kiitos, sain oikein makoisat naurut...kiitos ;) !!
Jotenkin tuntuu että ap pitää itseään muita parempana...
En niin ole sanonut. Jos tuntuu, sille en voi mitään. Mutta miksi sitten minusta tuntuu, että sinunlaisesi pitää itseään parempina, kun keskeyttää toisen aiheen: ai, niin katsokaa kuinka NicoPetterillä on iso komea hammas..argh!! Ei ne mammat muuten, mutta se tyyli puhua lapsistaan. Luulenpa, että ne mammat ois muissa piireissä ihan siedettäviä. Ja minä en ole muita parempi, ehkä vain erikoisempi sitten.
 
rasittavaa
tuon takia en ole käyny perhekerhoissa. kaverin kans joskus kävin muutaman kerran ja se riitti. en jaksa koko ajan kuunnella samoja juttuja lapsista.
kaverikaan ei osaa muusta puhua kuin lapsestaan. sitä itseään ei ole enää olemassa, jos kyselen muuta tai yritän keskustella jostain omasta asiasta joka ei liity lapseen niin kaveri ei edes kuuntele vaan jatkaa höpinöitään omasta lapsesta.
 
Äiskäpäiskä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Äitien tapaamisten yhdistävä tekijä on yleensä se, että kaikki ovat äitejä. Aika loogista siis keskustella äitiyteen liittyvistä asioista.
Niin tai kaikki ovat naisia ja kaikki asuvat aika lailla samalla alueella, maksavat veronsa samalle valtiolle, ostavat ruokiaan samoista kaupasta, katsovat samoja uutisia, elävät samaa aikakautta.....

Mutta ei. Me ollaan ÄITEJÄ <3. Ei me olla mitään muuta. Ei me puhuta mistään muusta.
 
mirja
käyn lasteni kanssa kerhoissa, jotta heillä on kavereita ja kodin ulkopuolistakin elämää. toki kyläilemme muutenkin eli eivät missään pullossa asu :).
mutta kyllä minäkin juttelen pää-asiassa vain lapsiasioista, muut asiani ei sille porukalle edes kuulu, enkä muunlaista "yhteenkuuluvuuden" tunnetta tarvitsekaan, joten lapsi-asioissa pysyminen sopii minulle. erikseen on ne ystävät joiden kanssa keskustellaan sitten ihan kaikesta maan ja taivaan välillä.
 
vieras
Minua ei haittaa puhua lapsista, mutta rajansa kaikella. Sellaista fanaattista täydellisyyttä en tajua, kun kaikki on niin vimpan päälle harkittua ja totista touhua. Minulle äitiys on vähän eri juttu, kuin pätemistä, suorittamista ja materiaa.
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ei ole kaikkein sisimmän paljastamista, jos puhuu vaikka politiikasta tai elämänkatsomuksestaan. Ne on mielipidesuuntauksia.
No, kerrotko, miksi yleensä keskustelu tyrehtyy, jos se siirtyy pois lapsiaiheista?
Et voi mennä ventovieraiden ihmisten kanssa (joiden kanssa ehkä halat ystävystyä ) mennä puhumaan niin henkilökohtaisesta asiasta kuin elämänkatsomus tai edes politiikka, siinä tulee helposti loukanneeksi juttukumppania.

Etkö ole koskaan kuullut small talkista? Vauvoista ja lapsista ylipäänsä puhuminen on sopivan kevyttä jutusteltavaa, aihe yhdistää äitejä eikä loukkaa ketään ellei ala ilmaista mielipiteitään liian kärkkäästi esim. imetyksestä.
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Kannattaa etsiä samanhenkistä seuraa. Tiedän tunteen, mua ei vois vähempää kiinnostaa mammapiirit. Löysinkin sitten yllättäen ihan omasta pihapiiristä kivan äidin jolla oli saman ikäinen poika. Kyllä se vaan niin on, ettei pelkät lapset riitä yhteiseksi tekijäksi. Ja jos kotona aikoo olla muutaman vuoden niin aika tylsäksi käy...
Sieltä "mammapiiristäkin" voi löytyä samanhenkistä seuraa, jos sinne avoimin mielin menee. Eivät kaikki mammat ole yhtenäistä massaa, jotka ajattelevat asioista samalla tavalla.
 
aikuisempi täti-ihminen
Alkuperäinen kirjoittaja tätinen:
Meinaatko, että niitä äitejä kiinnostais sun baariseikkailut tai miesjutut! Kyllä mä kuuntelen mieluummin sitä lapsiaihetta. Mutta pysy pois mammapiireistä ja painu jonnekin missä itsensä muita fiksummiksi luulevat kokoontuu!
Voi sinua pikkuista. Olisi ehkä kannattanut elää se sinulle niin tärkeä bilekausi ennen kuin ryhdyit lisääntymään. Jotain on selvästi jäänyt kesken, jos et lapsien lisäksi keksi muuta puhuttavaa kuin ryypääminen ja panoreissut.

Oikeasti aikuisilla ihmisillä on kykyä puhua muustakin kuin omasta navastaan ja sen jatkeesta (mitä lapsi on valitettavan monelle naiselle).
 
vieras
Siis siellä mammakerhossa ainoa selvästi ihmisiä yhdistävä tekijä on lapset, joten turvallisin small talkin aihe on kaikki lapsiin liittyvä. Samoin työpaikalla se kyseinen työ ja siihen liittyvät jutunaiheet liittävät ihmisiä yhteen, harrastusporukassa puhutaan pitkälti siitä harrastuksesta. Ei mikään ihme, että ap:tä on katsottu pitkään mammakerhossa jos hän on yrittänyt yhtäkkiä kääntää puheenaihetta kakkakeskusteluista päivänpolitiikkaan tms. Eihän missään sillä tavoin toimita, joten ap:n on nyt ihan turha väittää mammakerhon mammoja jotenkin rajoittuneiksi ja korottaa itsensä "erilaiseksi" äidiksi. Voisin veikata, että ap:llä on ongelmia solmia kaveruus- ja ystävyyssuhteita myös muissa piireissä, jos hän tuolla asenteella lähtee juttua iskemään ventovieraiden kanssa. Politiikka ja elämänkatsomus ovat suomalaisille vähän sellaisia tulenarkoja aiheita, joita hyvänpäiväntuttujen kanssa yleensä vältellään. Kaikki eivät todellakaan vieraalle ala avautumaan ja keskustelu noista aihepiireistä on aikas hankalaa ilman että pakostakin tuo esille oman mielipiteensä.
 
essi
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ei ole kaikkein sisimmän paljastamista, jos puhuu vaikka politiikasta tai elämänkatsomuksestaan. Ne on mielipidesuuntauksia.
No, kerrotko, miksi yleensä keskustelu tyrehtyy, jos se siirtyy pois lapsiaiheista?
Et voi mennä ventovieraiden ihmisten kanssa (joiden kanssa ehkä halat ystävystyä ) mennä puhumaan niin henkilökohtaisesta asiasta kuin elämänkatsomus tai edes politiikka, siinä tulee helposti loukanneeksi juttukumppania.

Etkö ole koskaan kuullut small talkista? Vauvoista ja lapsista ylipäänsä puhuminen on sopivan kevyttä jutusteltavaa, aihe yhdistää äitejä eikä loukkaa ketään ellei ala ilmaista mielipiteitään liian kärkkäästi esim. imetyksestä.
Juu, siis politiikka ja uskonto on just niitä, mistä kehotetaan olemaan puhumatta ventovieraiden tyyppien kanssa.
Saati sitten leffat tai harrastukset. Mites helvatassa niistä puhut, kun ei ole oikein mitään muuta kun lapsienhoitoa ollut esim viimeset 4 vuotta?
Jotkut ei vaan elä lapsien jälkeen samoin kun ennen niitä. Joko eivät halua, tai eivät pysty.
Minulle on ihan sama loppupelissä mitä tuommosessa paikassa puhuttais. Hyvin normaalilta se lapsista puhminen kuitenkin kuulostaa.
Ainut, missä olen samaa mieltä on se, että ärsyttäväksi se muuttuu, kun koitetaan kilpailla lasten "saavutuksilla".
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja emmy83:
no mä olen sellainen äiti, joka juttelee noita yöheräilyjä yms juttuja, tosine en vielä kerhoissa käy, mutta kyllä se on jotenkin ns helppo aihe, mutta kyllä mä mielestäni osaan puhua muustakin elämästä, mutta en ihan nopeasti itsestäni välttämättä sitä sisintä paljasta, joten ne lapsi aiheet on niitä jäänmurtajia.
ei ole kaikkein sisimmän paljastamista, jos puhuu vaikka politiikasta tai elämänkatsomuksestaan. Ne on mielipidesuuntauksia.
No, kerrotko, miksi yleensä keskustelu tyrehtyy, jos se siirtyy pois lapsiaiheista?
miksiköhän se hieman oudompien kesken tyrehtyy, mietihän sitä? :)
olisiko niin, että silloin kun ihmiset ovat hieman vieraampia toisilleen, on helppoa ja turvallista puhua aiheista, jotka yhdistävät? silloin kun tutustutaan toisiin, myötäillään muutenkin enemmän, ja etsitään sitä samankaltaisuutta. harva haluaa alkaa kovin radikaaleista aiheista puhumaan tai väittelemään, ja aika erikoinen valinta olis selkeästi politiikkaan tai elämänkatsomukseen keskittyvät jutut ensimmäisellä kerralla jossain äitien ja lasten tapaamisessa..

mä kyllä tykkään noistakin aiheista puhua, mutta tuollaisista perhekerhoista yms mä en ainakaan ekoilla kerroilla hae juttukumppania muuhun kuin melko pinnalliseen lapsihöpötykseen.
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mua naurattaa se, että pitääkö joka nuhaan saada vertaistukea, joka hampaaseen, joka yölliseen heräilyyn....kiitos, sain oikein makoisat naurut...kiitos ;) !!
tää kommentti antaa kyllä susta todella ylimielisen kuvan =) jos samalla asenteella keskustelet tuolla tosielämässä, en yhtään ihmettele, että ne keskustelut tyrehtyy.

ja musta oli ainakin kiva saada vertaistukea ihan siihen koko äitiyteen, ja siihen uuteen asiaan, että olin juuri saanut lapsen. siihen arkeen aika olennaisesti liittyy ne nuhat, hampaat ja yöheräilyt.
 

Yhteistyössä