Argh! Mies ja ulosotto.

  • Viestiketjun aloittaja "saga"
  • Ensimmäinen viesti
"saga"
Miehellä oli ulosotossa velkaa jo kun tutustuttiin. Sai kuitenkin vuosien aikana sen hoidettua pois (osin mun painostuksesta). Ollaan paljon juteltu asiasta ja siitä, että ei saa koskaan antaa laskujen mennä velkojalle. Mies on ollu itse myöskin sitä mieltä, ettei enää ikinä luottotietojen menetystä ja velkojaa niskaan.

Muutama kuukausi sitten tippui luukusta perintätoimiston kirje. Oli kuulemma vahingossa jäänyt joku lasku maksamatta. Lupasi hoitaa asian. Kuukausi sitten tuli uusi. Sekin kuulemma jokin väärrinkäsitys/unohdus.

Tänään sitten tuli ulosottovirastosta kirje. Mies on töissä, joten en tiedä kirjeen sisältöä. Noita on kuitenkin tullut nähtyä monta kertaa menneinä vuosina. Hädintuskin maltan odottaa, että mies kotiutuu, että saan kysyttyä asiasta.

Mä en suostu enää elämään mukana miehen velkahelvetissä. Nyt lipsuu jo liikaa miehellä nuo raha-asiat.

Mä oon vihanen ja sekasin. Häistäkin ollaan puhuttu ja lapsia on. En todellakaan aio jakaa elämääni ihmisen kanssa, jolla ei raha-asiat pysy hanskassa.
 
"hmm"
Ootko miettiny vaihtoehtoa, että sä hoitaisit laskut jolloin ne tulis varmasti maksettua?

Meillä menee siten, että mä hoidan laskut suurimmaksi osaksi, mies maksaa sitten isommista tuloistaan vuokran, ruuat, bensat ja muutkin elämiseen tarvittavan. Meillä järjestely toimii koska tuloni ovat aika paljon vähemmän kun miehen tulot. Sit se ei menis varmaan näin, jos meijän laskut olis max. muutaman satasen, mut koska laskut ovat aika paljn yhteensä niin tämä pelittää.
 
Ja sit taivasalle
[QUOTE="hmm";24321700]Ootko miettiny vaihtoehtoa, että sä hoitaisit laskut jolloin ne tulis varmasti maksettua?

Meillä menee siten, että mä hoidan laskut suurimmaksi osaksi, mies maksaa sitten isommista tuloistaan vuokran, ruuat, bensat ja muutkin elämiseen tarvittavan. Meillä järjestely toimii koska tuloni ovat aika paljon vähemmän kun miehen tulot. Sit se ei menis varmaan näin, jos meijän laskut olis max. muutaman satasen, mut koska laskut ovat aika paljn yhteensä niin tämä pelittää.[/QUOTE]

Pahempaan pulaan sitä joutuu, jos vuokrat ja asuntovelat jää maksamatta kuin jos pari laskua menee perintään. Omituinen ehdotus.

Sen sijaan jos miehen palkasta automaattisesti siirtyisi kuukausittain sovittu summa ap:n tilille ja ap hoitaisi kaikki pakolliset menot, toivoa ehkä olisi. Sekään ei kyllä estä holtitonta miestä ostelemasta itselleen yli varojen.
 
"vieras"
En ole itsekään mestari maksamaan laskuja eräpäivään mennessä. Tosin luottotiedot ovat nyt ja aina olleet ok, niiden kanssa en ota riskejä. Mutta pitäisi olla täsmällisempi. Siksi jotenkin ymmärrän (vaikka mitään järkisyytä siihen ei ole) laskujen hoidon kanssa leväperäisiä henkilöitä. Kyse on pahasta tavasta, josta voi ja pitää pois oppia. Toinen tietysti on asia, jos ei ole rahaa hoitaa laskujaan.

Omasta pahatapaisuudestani huolimatta en voisi kuvitella seurustelevani miehen kanssa, jolta on mennyt luottotiedot. Se on iso asia, ja jotenkin minun henkilökohtaisissa mielikuvissani miehen kuuluu olla perheessä se fiksumpi ja jämäkämpi raha-asioiden hoitaja. Taloudellisessa ahdingossa olevan kanssa ei ole fiksua lisääntyä, koska rahapula/ luottotietojen menetys aiheuttaa todella isoja ongelmia + ristiriitoja ihan koko perheelle.
 
"saga"
[QUOTE="hmm";24321700]Ootko miettiny vaihtoehtoa, että sä hoitaisit laskut jolloin ne tulis varmasti maksettua?

[/QUOTE]

Pääosin näin on toimittukin. Mies maksaa joka palkastaan osan minulle ja minä hoidan vuokran, sähkön, vakuutukset, yms. Mies hoitaa itse puhelinlaskunsa ja omat menonsa.

Minä en halua holhota aikuista miestä ja maksaa hänen laskujaan. Sehän vain viestittäisi miehelle, että antaa vaan mennä ulosottoon, kyllä nainen viimekädessä hoitaa.

Olen kyllä snaonut, että jos hätä tulee, niin jostain se raha revitään, ettei mene ulosottoon. Sitten vaikka minun tuloistani. Mutta siinä tapauksessa mies on velvollinen maksamaan rahan minulle vaikka erissä takaisin.
 
"vieras"
[QUOTE="saga";24321873]Mies sen pyhästi lupasi hoitaa. Luulen, että hoitikin ja uudet laskut ovat aina jostain uudesta jutusta.

Aikuisen ihmisen pitäisi pystyä itse hoitelemaan asiansa ilman, että nainen paapoo vieressä.[/QUOTE]

Jos kyse ei ole julkisoikeudellisesta saatavasta, joka on mennyt ulosottoon, on miehesi saanut käräjäoikeudessa tuomion velkomusasiassa ja tuomittua määrää peritään ulosottoteitse. Tämä taasen tarkoittaa sitä, että mieheltä on hyvinkin voineet ne luottotiedot mennä taas. Ei välttämättä, mutta hyvinkin on mahdollista. Pyydä miheltäsi lupaa nähdä se ulosoton kirje avattuna, kun miehesi saapuu kotiin. Ja tilatkaa miehesi kanssa ulosotosta listaus miehen ulosottorekisterimerkinnöistä+ asiakastiedosta miehen luottotiedot. Jälkimmäinen tulee miehen tilata itse. Katsotte ne yhdessä läpi, ja saat kuvan miehen taloudellisesta tilanteesta. Sitten teet omat johtopäätöksesi siitä, kuinka vakavaa miehen maksujen laiminlyönti on ollut. Ja sitten vaan miettimään, haluatko hyväksyä miehen tavan laiminlyödä maksuja tai antaa hänelle mahdollisuuden korjata maksukäyttäytymistään.
 
aafsfs
pyydä mieheltä sen pankkitilitunnukset niin saat sieltä maksettua laskuja jos sulla ei oo tilillä rahaa ja hoidat kaikki laskut. Eiköhän se loppujen lopuks oo helpompi maksaa kaikki yhdellä kertaa kuin maksella eri tileiltä ja silloin tällöin.
 
Meillä on miehellä kans rahavaikeus-taustaa.
Ollaan nyt saatu kuitenkin velat maksettua ja kaiken pitäisi olla kunnossa.
Jotta varmistun siitä, että raha-asiat pysyykin hanskassa, hoidan minä meillä taloudellisen puolen.
Mies on töissä ja minä lasten kanssa kotona. Palkkapäivinä mies siirtää tililleni palkan, joista maksan laskut ja katson ruokaan ym. muihin menoihin menevät rahat. Miehelle jää toki itselleenkin palkan suuruudesta riippuen 200e-500e "omaa rahaa" joita voi käyttää sitten ihan oman mielensä mukaan.

Kuulostaa ehkä natsimeiningiltä, mutta mies on myös itse erittäin suostuvainen järjestelyyn, eikä ole perintäkirjeitä enää tipahdellut luukusta.
 

Yhteistyössä